Gå til innhold

vibrasjon ved bremsing (e39)


Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

hei. har en 97 mod 525tds, e39 touring.

når jeg ligger oppi litt fart og bremser, dirrer det i bilen, og man

kjenner at rattet dirrer fram og tilbake litt.

en på jobben (han har bmw selv) tipsa meg om et stag som heter

caster stag. han hadde vist bytta det selv...

så det jeg lurer på, er; hvordan sjekker man dette staget/foringene?

kan det være bremseskivene?

så lurte jeg på om det er noe vits å kjøpe billige bremseskiver..

er biltema greit nok, eller må man ha originalt? ser gs bildeler

selger fra forskjellige produsenter, i forskjellige prisklasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke det stage han prater om fører til vip i ratt, jeg er nesten sikker på at det er kast i skivene dine foran,skiver er ok på biltema men ikke klosser. har handlet hos gs og er fornøyd der.lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er bare når du bremser det rister er det nok kast i skivene, ja. Slark i casterstagforingene vil nok forsterke ristingen, men ikke lage risting av seg selv. Hvis bremsene henger litt på slik at skivene blir veldig varme blir det gjerne kast i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel!

Jeg skiftet skiver for et år siden, men fik vibrasjon ved bremsing tilbake i løpet av noen måneder. På service hos Jæger sa de at det ikke var kast i skivene, men casterstagsforinger var dårlige og kunne være det som førte til vibrasjonen.

Har desverre ikke fått byttet casterstagsforinger enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlig kjent problem på E-39.

JEg har skiftet til helt nye og fortsatt hatt vibrering.

Jeg ville har prøvd med nye skiver og bremseklosser. Skjelver den da, har du jo garanti på dem. kan og være foringer, dette finner dem ut på verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være utslitte bremser, men bare et belegg på klossene. Gjør følgene:

Finn en lite trafikert slette.. Aks opp til ca 100kmt og trø bremsen så hardt du kan i gulvet(absen vil jobbe). Hold padalen i bunn til du når ca 20kmt. Da slipper du opp og akser opp til 100kmt igjen. Gjenta dette 2-3 ganger også kjører du en god tur slik at du får kjølt bremsene igjen.

På den måten får du bevegelse i kalipperene og du får slitt vekk belegget som legger seg på klossene når man bare bremser forsiktig som..

Er du heldig forsvinner vibrasjonene. Gjorde dette på naboen sin E39 og da ble bremsene som nye og mye bedre.

Du kan ikke ødelegge noe.. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke en e39 men en e46. Var inne for en mnd siden og skifta skiver klosser og foringen på bærearmen. Jeg hadde også vibereringer før dette, men etter skifte ble det vekke. Men nå er det gått ca en mnd og viberasjonen er tilbake.

Tror jeg skal ta meg en tur til BMW og klage, men det skader jo ikke og prøve den bremsegreiene hehe. Men kan jo også skifte casterstagforingene. Men hvis det er slakk i disse skal det vel høres med at det kommer en dunkelyd fra forstillingen.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg vært og tatt noen harde oppbremsinger uten hell:(

noen som vet hvordan man skjekker casterstaget da? kan man se

at foringa er dårlig? å hvordan blir det å skifte kun foringa? må man på verksted få å tre den på? ha er det som lønner seg å skifte?

har litt lite med cash for tiden, så vil helst slippe å bruke 10k på dette..

har forresten en onkel som skrur billig for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...