Gå til innhold

diesel eller bensin bimmer neste gang  

62 stemmer

1. 1. diesel eller bensin bimmer neste gang

• Diesel, det er traktor det!!! jeg vil ha I6 bensin!
      45
    • Jeg kjører ikke på bane, gi meg en diesel!
      18

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nå har jeg 3 diesel biler og 1 bensin bil, og jeg skal utvilsomt ha igjen bensin biler når jeg selger unna noen av diesel bilene.

Hvorfor?

Ja, det hadde jeg.. Man får mye mer ut av for eksempel en 520d 177hk og 350Nm enn en 520i 170hk og 210Nm. Bensinversjonen er tregere og man må ut med 50 000kr (kompressor) for i det hele tatt kunne bli noe raskere. På en diesel trenger man kun en chip til et par-tusen-kroner. Evt. HARTGE til ca 20 000kr, men da har man fått noe ordentlig noe. Det er langt billigere enn hva en kompressor koster.. Å chippe en bensinbil er jo død-født..

Jeg er enig med deg mht dette.

Hvis man sammenlikner pris på en 520i kontra en 520d, får man mer effekt i dieselen, den er også betydelig lettere å trimme om det er ønskelig.

Til de av dere som sverger til bensin (jeg også skjønner at det er vanskelig å erstatte en M3 med en diesel bil)

Det er som å sammenlikne epler og pærer.

Men har dere prøvd en heftig diesel, E92 335D eller noe slikt noe?

Ville tro dere fikk et litt mer nyansert syn på dieselen da, en meget effektiv kombinasjon, tar jeg ikke mye feil, kan disse oppgraderes til ca 350hk og 650Nm.

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Som jeg sier; jeg liker ikke karakteristikken.

En annen ting er jo også lyden selvfølgelig. Ingen kan komme her å si at det er tøft med dieselrakling i en sportslig bil.

Om jeg hadde hatt en dieselmotor med 343hk i bilen min, nekter jeg å tro det hadde vært like gøy. Selv om den sikkert hadde hatt mer enn 365nm også.

See?

Skrevet

Men har dere prøvd en heftig diesel, E92 335D eller noe slikt noe?

Ville tro dere fikk et litt mer nyansert syn på dieselen da, en meget effektiv kombinasjon, tar jeg ikke mye feil, kan disse oppgraderes til ca 350hk og 650Nm.

Les svaret til Magnus lenger opp. Det er ikke slik att jo mer hk/nm man har, jo mer morsom blir bilen å kjøre. Jeg er helt enig i Magnus sine uttalelser, og en diesel vil aldri bli "sportslig". Det er ok i en hvedagsbil/pendlebil, men skjønner ikke de som velger en dieselmotor i en coupe eller sportsligere type bil. Jeg velger diesel i neste bil pga økonomi, men hvis min samboer får jobb her vi bor etterhvert, så blir den byttet ut med en bensinversjon ASAP! :)

Skrevet

For min del handler det svært lite om effekt. Jeg driter i hvor mange hk den kan chippes til; med mindre man kan chippe den til omvendt motorkarakteristikk og fantastisk respons så vil jeg ikke vurdere diesel i noe annet enn en bruksbil. Det er det til gjengjeld helt kurant.

Det sagt; Jeg tror denne er relativt sportslig tross diesel:

0126ky.jpg

Skrevet

dette er jo bare en smakssak.. for min del kunne jeg tenkt meg en dieselbil, men dog da med sekser. Og skal det være skikkelig, så er jo 330d noe for min del. Drømmen er vel en E61 535d.. noe så rått a gitt!

Skrevet

Jeg kommer til å selge 520i'n etterhvert, vente til sommeren, og hva jeg skal ha etter den vet jeg ikke enda. Blir nok en 5'er, og hadde egentlig bestemt meg for en d, gjerne 530dat...men nå som dieselprisene har gått opp vet jeg ikke lenger...plutselig setter de opp årsavgiften noe grassalt også.

Skrevet

Hvorfor er ikke "Diesel, det er traktor det!!! jeg vil ha I4 bensin!" et alternativ ? ... Dagens bensinrekkefirere fra BMW er et meget fornufig økonomisk alternativ til alt for dyre dieselmodeller (nye).

Skrevet
Komisk hvor mye folk legger i drivstoffprisene. Det utgjør jo skitt og ingenting i forhold til resten av bilholdet.

I et relativt kort perspektiv ja, men ikke over 4-5 år og 160-180000 Km. En bil som er så gammel og/eller har kjørt så langt holder også verdien betydelig bedre hvis den er en dieselbil. Når dette er nevnt er min neste bil en bensinbil med en rekkefirer fra BMW... :wink:

Skrevet
Hvorfor er ikke "Diesel, det er traktor det!!! jeg vil ha I4 bensin!" et alternativ ? ... Dagens bensinrekkefirere fra BMW er et meget fornufig økonomisk alternativ til alt for dyre dieselmodeller (nye).

Godt spm Fredrik, ser ikke ut til at jeg klarer å endre det, du er velkommen til å prøve.

Vel, jeg har inntrykk at de verste diesel motstanderne er veldig pro I6 og ikke så mye mot I4.

Personlig syns jeg de nye I4 motorene til BMW er utrolig lite inspirerende kraft kilder, en veldig lineær effekt kurve, og de klakker nesten som en diesel også...

Prøv en gjerne, og kom med en tilbakemld på dette.

Forhåpentligvis har dette endret seg nå, min E90, var jo tross alt en 06 model.

Men mht fornuft ser jeg absolutt at I4 bør vurderes.

8)

Skrevet

Helt enig med bensinfolket. Effekt er ikke alt. En skikkelig bensinmotor som drar helt til rødstreken på 7000-10000rpm er det som er morsomt. Honda sine v-tech motorer feks er kanskje ett av de beste eksemplene på det. M52 som jeg hadde i 323'n var ikke optimal, men fortsatt langt morsommere en noen dieselmotor jeg har kjørt til nå. Men hva man liker er selvsagt en smakssak og hva det skal brukes til. Skulle jeg kjøpe meg en bil for å dra tungt velger jeg nok noe annet enn en vtech for å sette det litt på spissen :)

Skrevet
Komisk hvor mye folk legger i drivstoffprisene. Det utgjør jo skitt og ingenting i forhold til resten av bilholdet.

For min del utgjør differansen +/- 20.000,- i året ut ifra forbruket på mine biler, sammenlignet med en "tilsvarende" dieselbil. Så det kan også ha en del å si på relativt kort sikt også.

For min egen del skulle jeg egentlig kjøpe meg en dieselbil, men endte opp på bensinbil. Jeg kjører mye langkjøring og lyden er ikke sååå viktig for meg. Likevel er det bensinbil som føles "rett" for meg, og ved at dieselprisene har skutt i været så føles valget av bensinbil mindre og mindre "feil".. :)

Skrevet
Helt enig med bensinfolket. Effekt er ikke alt. En skikkelig bensinmotor som drar helt til rødstreken på 7000-10000rpm er det som er morsomt. Honda sine v-tech motorer feks er kanskje ett av de beste eksemplene på det. M52 som jeg hadde i 323'n var ikke optimal, men fortsatt langt morsommere en noen dieselmotor jeg har kjørt til nå. Men hva man liker er selvsagt en smakssak og hva det skal brukes til. Skulle jeg kjøpe meg en bil for å dra tungt velger jeg nok noe annet enn en vtech for å sette det litt på spissen :)

Seriøst, du velger en Vtec som "trenger" 8000 omd for å dra, hva pokker er vitsen med det?!?

Vis med de bensinmotor som drar til 10.000km, de kan telles på en, og det er nok en grunn til det.

S2000 som det blir nevnt litt om her, er jo en jævla slitsom bil å kjøre, da den konstant trenger turtall for å gå litt, blir ikke det masete i lengden skjønner ikke jeg noe.

Si meg har du prøvd en nyere grom diesel fra BMW?

Tror 90% av de som bruker en vanlig bil til hverdags (kjøre unger, komme seg på jobb og innom butikken for å kjøpe grandisv osv) er bedre stilt med en diesel enn en bensin bil.

For bane, ville jeg tro en E30 318is er tingen, evt en M3 er konge, men stort sett alt annet, sett utifra et logisk standpunkt, tror jeg diesel er tingen for de aller aller fleste!

8)

Skrevet

Nei det var nå ett eksempel på en motor med en karakteristikk som JEG syns er morsom. Nå er vtech ganske ekstremt, men slik jeg har skjønt det så har feks M50 en kurve som ikke flater ut like fort som feks M52 som jeg hadde i min. Jeg kunne godt tenkt meg at det var mere futt på høyt turtall.

Har ikke kjørt en eneste BMW diesel.

E30 318is er en bil jeg virkelig kunne tenkt meg til hverdagsbil.

Jeg liker (savner)å hoppe inn i bilen, vri om, høre purringen fra en flott rekkesekser. Når man kommer til første og beste tunell så er det ned med vindu/soltak, full gass og bare nyte lyden. Slikt gir mening i en ellers trist og grå hverdag ;p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...