Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rolls Royce og Bentley er jo som institusjoner å regne innen bilverden, det skal nok mye til før de forsvinner.

VW Phaeton er en modell som burde forblitt en ide, misforstå meg rett, jeg liker den, men så lenge de konkurrerer mot biler som A8 så har de ingen sjans.

Når det gjelder Maybach, vel de tok en sjanse, men de bomma.

Skrevet

Når det gjelder Maybach, vel de tok en sjanse, men de bomma.

Det er jeg ikke helt enig i... Maybach er et gammelt bilmerke som ble etablert allerede i 1909 og frem til og med den annen verdenskrig var Maybach trolig mer eksklusivt og teknisk gjennomført enn f.eks Rolls-Royce. Derfor var det nok ikke bilen eller bilmerket som sådan som var Daimler AG´s hodepine, men mer det faktum at ingen av super-premium bilprodusentene selger mange biler. Rolls-Royce gir en minimal profitt for BMW og Bugatti er vi jo kjent med at kun var et kalkulert teknisk stunt fra VW. Slik jeg vurderer situasjonen er Phaeton mer et risikoprosjekt enn Maybach var, men Daimler AG er også i en mer utsatt økonomisk situasjon enn VW er... så det forklarer nok bedre hvorfor Maybach nå er historie igjen.

Skrevet

Dette var triste nyheter, selv om dette ikke var en veldig pen bil i mine øyne, har jeg alltid hatt sansen for den. Jeg har også hatt et ørlite håp om at de skulle sette konsept-bilen de har vist rundt om i produksjon, noe som neppe skjer nå.

Skrevet

Skjønner hva du mener.

Det jeg mente var vel i grunn at MB har en storselger i sin S-klasse, og den ligger ike all verden langt unna Maybach når det gjelder komfort og egenskaper, samt at prisen er langt lavere.

Man får med andre ord nesten like mye bil for halve prisen.

Skrevet

Markedet for denne typen biler er jo utrolig lite, dårlig image å komme med en svær eksklusiv limmo med sjåfør idag.

Når en Vollevik kjøpte Koenigsegget var han kul, hadde han kjøpt en Mayback og ansatt sjåfør hadde han vært jævla snobb.

Mercedes burde heller brukt 600 navnet fra MB 600 limousinen på 60/70 tallet, det var en passende tralle for konger og diktatorer :-D.

Mayback motorer eksisterte lenge f.eks i de norske MTB-ene (Mayback-MTU)

Skrevet

Mayback har jo laget aggregat lenge også.. meget gode aggregat

ute på fjell festning ( WW2 museum, tysk festning) har vi ett aggregat som heter MMB ( Mayback - MAN - Benz ) og det er vist noen av de beste strøm aggregatene noensinne laget :D

Skrevet

Vi hadde faktisk et Maybach agregat stående hjemme på gården da jeg var liten, et hjulgående som kom fra oppe på lesja hvor det ble satt igjen da tyskerne stakk.

Skrevet

At Dainler AG dropper Maybach er litt trist, men jeg tror vi alle kan enes om at Maybach var noe av det mest smakløse man kunne gå til anskaffelse av.

Maybach definerer forskjellen mellom penger og smak

Skrevet
At Dainler AG dropper Maybach er litt trist, men jeg tror vi alle kan enes om at Maybach var noe av det mest smakløse man kunne gå til anskaffelse av.

Maybach definerer forskjellen mellom penger og smak

Akkurat det er jeg personlig helt enig med deg i, men Maybach var allikevel noe av det mest teknisk sofistikerte man kunne kjøpe når det gjelder biler. Eller hva med Maybach 62 S (lang) som med sine 6,2 meter (BMW E65 750Li er kun 5,2 meter lang) og 2,8 tonn klarer 0-100 Km/t på kun 5,2 sekunder (BMW E65 750Li gjør denne disiplinen på 6 sekunder). Maybach´s motor er en videreutviklet variant av V12 motoren fra Mercedes-Benz på 5513 cm3... dog boret opp til 5980 cm3... med to turboladere. Resultatet er 604 HK mellom 4800-5100 rpm og 1000 Nm mellom 2000-4000 rpm. BMW´s Rolls-Royce Phantom er jo en sinke med sine 453 HK i denne sammenhengen.

Skrevet

Har sett en Maybach i trafikken en gang, og må vel si at jeg ser mer smakløse kjøretøyer på veiene hver eneste dag. Det er meg bekjent den eneste Maybachen på norske veier, og det var helt spesielt å se den cruise Nøtterøyveien. Man skjønte med en gang at dette var noe ekstravagant.

Skrevet
Har sett en Maybach i trafikken en gang, og må vel si at jeg ser mer smakløse kjøretøyer på veiene hver eneste dag. Det er meg bekjent den eneste Maybachen på norske veier, og det var helt spesielt å se den cruise Nøtterøyveien. Man skjønte med en gang at dette var noe ekstravagant.

Ja... vi har sett flere forskjellige versjoner av Maybach i Frankrike (primært i og rundt St. Tropez) og det er liten tvil om at bilene er noe helt spesielt og utenom det vanlige. Tildels temmelig smakløse er de, men de har også en fremtoning som er rimelig imponerende i all sin ekstragavanse... litt som Røkke egentlig (uten sammenligning forøvrig - no offence)... :wink:

Skrevet

Den Norske Maybachen står til salgs på Land og Sjøfritid på Lysaker.

Må jo si det oser kongelig/statsoverhode følelser av bilen, men den er nok ikke produsert i rette tidsalder. Missforstå meg korrekt.

De kunne sikkert solgt haugevis til diktatorer i Afrika osv. fortsatt men markedet står nok ganske stille på slike majestetiske biler om dagen.

Maybach er jo en bil man blir "kjørt i" og det er vel kanskje litt feil image blant den vanlige befolkningen(les: de rike). Nå har jo klima blitt mote og da passer det ikke inn med en Maybach.

Synes selv det er synd at de legger ned produksjon, for bilen i seg selv er jo et underverk teknisk sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...