Gå til innhold

Veivhusventilasjon på M57 og M47 dieselene. Bytt filter!

mhane
 Share

Anbefalte innlegg

Kjipt når en ikke har riktig verktøy ja. Skrudde på en vaskemasnkin for ikke lenge siden da det stoppet opp pga det var torx med en prikk i midten. Jævlig irriterende. :)

Filteret ligger der for å ta opp oljedamp, slik jeg har skjønt det var det ikke slike filtere på eldre bilmodeller. Da var det gjerne et rør som var bøyd hvis du skjønner hva jeg mener... :) Hele greiene er for å unngå overtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

tl108ieae2mh6d3tvkug.jpg

Slik så det hvertfall ut, sikkert ikke bytta siden den var ny.

Har rulla 190K km nu. Merka litt til problemet mitt idag igjen etter filterbyttet. Men merkbart mindre av en grunn... Blir små gal men har nå fått bytta filteret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har nå lagt inn bytte av dette filteret på inspec II på e46, men jeg byttet det på 60 000km etter at en i nabolaget her fikk turbohavari på 330td en sin pga dette filteret. Den hadde gått 125 000km og en 2002mod. Lurer på hvor mange havari som skyles dette? Har jo hørt om en del turbohavari på dieselene til bmw utn noen god forklaring på årsak.

Filteret mitt så forresten bra ut etter 60 000km, men det er vel greit å bytte i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fornuftig å få byttet dette. Bilen min er en 530DAT 2002 som har rullet 137k. Er det noen som kan hjelpe meg med et delenummer e.l., gjerne ref GS, samt en kortfattet beskrivelse av hvordan man bytter det? Jeg er absolutt ingen bilmekaniker... :roll:

Takker på forhånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fornuftig å få byttet dette. Bilen min er en 530DAT 2002 som har rullet 137k. Er det noen som kan hjelpe meg med et delenummer e.l., gjerne ref GS, samt en kortfattet beskrivelse av hvordan man bytter det? Jeg er absolutt ingen bilmekaniker... :roll:

Ettersom du bor i Fredrikstad, anbefaler jeg å ringe han Kjetil hos T-K Bilservice, så fikser ha hele greie for deg!

Makan til service skal du lete lenge etter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nr 15 på bildet, skal inn i nr 14. Ta av motor deksel så ser du den innerst på blokka på samme side som dysene.

Delenr: 11127793164 Filtersett oljeavskiller. (Org) 260.91 eks mva

29251.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan med stor glede fortelle at dette filter bytte løste mye av mine snodige/merkelige problemer med bilen.

Etter at jeg fikk fiksa dyse feilen(løs skrue av et slag) så opplevde jeg at bilen kuttet og skalv i ny å ne. Har nå kjørt ca 40 mil uten at dette har skjedd. Bilen ble helt OK dagen etter bytte av filteret.

Skal sies at dette filteret var helt tett, så noe må ha skjedd inni der.

En mekaniker på Bosch verkstedet som fiksa dysa sa at om dette filteret var tett kunne det bygge seg opp trykk inni der. Nå er jeg ikke så bil kyndig at jeg kan si at dette er korrekt men jeg kan anbefale alle å bytte dette jevnlig :)

:beer: Ca 1 år siden jeg har trivdes bak rattet og føler at bilen er "trygg" og kjøre igjen. Så TUSEN takk for denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:beer: Ca 1 år siden jeg har trivdes bak rattet og føler at bilen er "trygg" og kjøre igjen. Så TUSEN takk for denne tråden.

Det er jo dette vi har forumet for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da var jobben gjort for min del. Filteret så helt tett ut, så ut som det var fullt av "koks", og det var blitt ca 3 ganger tykkere enn det nye jeg satt inn. Bilen har gått 137000. Jobben gikk veldig greit også, med litt assistanse fra verktøykassa til naboen. Da krysser jeg fingrene og håper på at turboen varer en stund til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...