Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Heisan, folkens.

Jeg har en E61 2007 530xd.

Jeg har handlet meg 10" felg bak og 8,5" felg foran begge ET35.

Dekkene er 285/25/20 bak og 235/30/20 foran, dette har 100%

identisk rulleomkrets.

Problemet jeg får er at bilen lugger minimalt når jeg drar på. Er

ganske sikker på at dette har noe med xd systemet å gjøre,

men jeg kan ikke forstå hvorfor. Det gjør heller ikke verksmester

på BMW i arendal. Det kommer ingen lys i panelet og jeg har ingen feilkoder.

Dette er setup jeg også har prøvd å feilsøkt med tidligere:

The first setup i did was: 285/25/20 rear 245/30/20 front Bad

Second: 285/25/20 rear 235/30/20 front (This is 100% same rolling diameter) Bad

Third: 245/40/18 rear 235/30/20 front Ok

Forth: 235/30/18 rear 245/40/18 front Bad

Original: 245/40/18 rear and front

I have also tried earlier with 245/30/20 (ET20) rear and front OK

Som dere forstår så prøver jeg å fiske info på et engelsk forum

også.

Er det noen her med så og si identisk bil som kjører noe lignende oppsett

uten problemer?

MvH Morten

Når jeg kjøpte min 2007 530 xdat så forklarte selger at han måtte bytte bakaksel rett før jeg kjøpte den. Sjekket da sommerdekka som følge med og han hadde kjørt på lik dimensjon som du har untatt dem var i 19" Så jeg solgte dem og kjøpte ny felger i 20" med 245/35-20 dekk på alle 4. eneste at ET foran er 35 og bak 20. og det funker bra og har kjørt 15000km i sommer med det oppsettet. Noen mener det går bra med det oppsettet du har nå mens noen andre mener ikke det er bra..før bytte av bakaksel kostet over 20000 høvdinger....

Tror jeg fant problemet dekk:

7bbviz0hozo1ekr5z6dl.jpg

3ctjupct61exiwropwyg.jpg

eued2uggmdwfkok57psg.jpg

Man kan ikke stole så mye på dekk kalkulatoren. 12mm differanse dette

utgjør ca 1.8% tror jeg. Maks vi kan ha er 1%

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, folkens.

Jeg har en E61 2007 530xd.

Jeg har handlet meg 10" felg bak og 8,5" felg foran begge ET35.

Dekkene er 285/25/20 bak og 235/30/20 foran, dette har 100%

identisk rulleomkrets.

Problemet jeg får er at bilen lugger minimalt når jeg drar på. Er

ganske sikker på at dette har noe med xd systemet å gjøre,

men jeg kan ikke forstå hvorfor. Det gjør heller ikke verksmester

på BMW i arendal. Det kommer ingen lys i panelet og jeg har ingen feilkoder.

Dette er setup jeg også har prøvd å feilsøkt med tidligere:

The first setup i did was: 285/25/20 rear 245/30/20 front Bad

Second: 285/25/20 rear 235/30/20 front (This is 100% same rolling diameter) Bad

Third: 245/40/18 rear 235/30/20 front Ok

Forth: 235/30/18 rear 245/40/18 front Bad

Original: 245/40/18 rear and front

I have also tried earlier with 245/30/20 (ET20) rear and front OK

Som dere forstår så prøver jeg å fiske info på et engelsk forum

også.

Er det noen her med så og si identisk bil som kjører noe lignende oppsett

uten problemer?

MvH Morten

Når jeg kjøpte min 2007 530 xdat så forklarte selger at han måtte bytte bakaksel rett før jeg kjøpte den. Sjekket da sommerdekka som følge med og han hadde kjørt på lik dimensjon som du har untatt dem var i 19" Så jeg solgte dem og kjøpte ny felger i 20" med 245/35-20 dekk på alle 4. eneste at ET foran er 35 og bak 20. og det funker bra og har kjørt 15000km i sommer med det oppsettet. Noen mener det går bra med det oppsettet du har nå mens noen andre mener ikke det er bra..før bytte av bakaksel kostet over 20000 høvdinger....

Tror jeg fant problemet dekk:

[ Bilde ]

[ Bilde ]

[ Bilde ]

Man kan ikke stole så mye på dekk kalkulatoren. 12mm differanse dette

utgjør ca 1.8% tror jeg. Maks vi kan ha er 1%

Morten

Se der ja. Nei kjør med like dekk foran og bak er det beste på 4x4 . men ET kan man ha variasjon av pg det har ikke noe med rulleomkretsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Takker for erfaringen din. Jeg må nok gjøre det samme som deg.

Kjøre ET20 bak på samme felgene heller. Og heller kjøre samme

produsent på alle 4 hjulene også.

Morten

Maks ET32 foran fekk jeg ellers så slo dem oppi hjulbuen og når du kjører 4x4 så kan det lønne seg med å kjøpe nye fire dekk og ikke kjøre med 2 nye og 2 brukte. Noe som jeg gjør og har blidt fortalt er det beste med tanke på 4x4, men det ser du sjøl :mrgreen: men jeg kjøpe 4 nye hver gang jeg bytter dekk på alle 4x4 jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye synsing om xdrive her nå.. uten rot i virkeligheten.

Om "bakakslingen" din går i stykker pga forskjellig hjul foran og bak så er det vel på tide å våkne opp. Dette har ingen ting å si for noen ting i bakstilling ELLER i forstillingen. Forskjellen vil ligge i midten av bilen. Det er senterdiffen som får jobben med å rydde opp i om du putter på feil hjul foran og bak.

Når du skriver at "bakaksling" er byttet så lurer jeg da på om du tenker på en gammel Volvo 240 som har helt bakstell eller en e6x som har to drivakslinger og en differensial. Hva er egentlig byttet?

Bytte av differensial koster kun 20000,- om du har lite innsikt og setter ting glatt fra deg på verksted med beskjed om montering av nye deler. En diff får du fra Sverige ferdig sendt for under 5000 inkl. frakt og mva. Bytte er enkelt og koster ikke mange timene om du setter det bort. Merk at dette er deler som ofte er gått under 60000 og bør da anses som nye når det gjelder bmw og andre "gode" bilmerker.

Utifra bildet av dekkene så ser det ut til at det er forskjellig produsent? Da sier det seg selv at de vil ha MYE forskjell i forhold til dimensjonene. Du finner svært sjelden to dekk i samme dimensjon fra forskjellige produsenter som er like. Eksempel gamle falken dekk og nye toyo dekk. På brede dimensjoner kan det fint skillt flere cm. Ergo - kjøp fra samme produsent om du vil ha lik høyde på samme dimensjon ELLER matche høyde på to forskjellige dimensjoner.

Å gi tapt et tøft utseende på bilen pga svada som står i tråden her er jo fryktelig synd. Om alle x5 eiere nå skulle reise hjem å rive av dekka og kanskje bytte ORIGINALFELGENE som er forskjellige i bredde fordi det står her at dette er skummelt. Dette er biler som har blitt levert slik.

Ta en titt på f.eks http://www.hartge.de/ trykk på e6x og hjul. Står spesifisert med forskjellig oppsett til xdrive. Dette er seriøse aktører i markedet.

Ta en bolle og ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan for all del jeg er her for å lære. Jeg har hatt problemer med dette oppsettet ja på grunn av to forskjellige produsenter ja. Men jeg fant ikke 4 stk dekk med 93Y. Det du sier her er sikkert helt riktig. Jeg er her for å lære. Men jeg ønsker ikke å la det gå utover bilen. Jeg har hvert i kontakt med mange fagfolk og noen sier tilog med at jeg må bare godta å kjøre med orginal dekk.

Bilen er kjørt 139 000 km.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye synsing om xdrive her nå.. uten rot i virkeligheten.

Om "bakakslingen" din går i stykker pga forskjellig hjul foran og bak så er det vel på tide å våkne opp. Dette har ingen ting å si for noen ting i bakstilling ELLER i forstillingen. Forskjellen vil ligge i midten av bilen. Det er senterdiffen som får jobben med å rydde opp i om du putter på feil hjul foran og bak.

Når du skriver at "bakaksling" er byttet så lurer jeg da på om du tenker på en gammel Volvo 240 som har helt bakstell eller en e6x som har to drivakslinger og en differensial. Hva er egentlig byttet?

Bytte av differensial koster kun 20000,- om du har lite innsikt og setter ting glatt fra deg på verksted med beskjed om montering av nye deler. En diff får du fra Sverige ferdig sendt for under 5000 inkl. frakt og mva. Bytte er enkelt og koster ikke mange timene om du setter det bort. Merk at dette er deler som ofte er gått under 60000 og bør da anses som nye når det gjelder bmw og andre "gode" bilmerker.

Utifra bildet av dekkene så ser det ut til at det er forskjellig produsent? Da sier det seg selv at de vil ha MYE forskjell i forhold til dimensjonene. Du finner svært sjelden to dekk i samme dimensjon fra forskjellige produsenter som er like. Eksempel gamle falken dekk og nye toyo dekk. På brede dimensjoner kan det fint skillt flere cm. Ergo - kjøp fra samme produsent om du vil ha lik høyde på samme dimensjon ELLER matche høyde på to forskjellige dimensjoner.

Å gi tapt et tøft utseende på bilen pga svada som står i tråden her er jo fryktelig synd. Om alle x5 eiere nå skulle reise hjem å rive av dekka og kanskje bytte ORIGINALFELGENE som er forskjellige i bredde fordi det står her at dette er skummelt. Dette er biler som har blitt levert slik.

Ta en titt på f.eks http://www.hartge.de/ trykk på e6x og hjul. Står spesifisert med forskjellig oppsett til xdrive. Dette er seriøse aktører i markedet.

Ta en bolle og ha en fin dag.

Seriøst?

Ta en STOR bolle og ha en fin dag der :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan for all del jeg er her for å lære. Jeg har hatt problemer med dette oppsettet ja på grunn av to forskjellige produsenter ja. Men jeg fant ikke 4 stk dekk med 93Y. Det du sier her er sikkert helt riktig. Jeg er her for å lære. Men jeg ønsker ikke å la det gå utover bilen. Jeg har hvert i kontakt med mange fagfolk og noen sier tilog med at jeg må bare godta å kjøre med orginal dekk.

Bilen er kjørt 139 000 km.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Orginale dekk/felg behøver du ikke men lik dekkdimensjon foran og bak ville jeg ha hatt. Men det er jo det jeg mener da. og som du leser så mener noe annet og du må nok vurder sjøl. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka dekk kjører dere med som ikke har problemer da?

Selfølgelig kan mine problemer ha med noe helt

annet å gjøre. Men jeg har ikke anelse på hva det kunne hvert.

Jeg kjører uten problemer med orginal felgene. Samme

gjør jeg med 20" felger med 245/30/20 dekk på alle 4.

Men jeg har enda ikke fått prøvd meg på forskjellige dimmensjoner

som har samme rulleomkrets. Og for alt jeg vet så kan dette være

god knall. Men vist jeg skal gjøre et nytt forsøk, så må jeg ha hjelp

til å finne lovlige dekk som er 285/25/20 og 245/30/20, som har

GARANTERT samme rulleomkrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte disse til min just, GS Fighter II. Valgte da 245/35/20 og 285/30/20, og dette er vel forsåvidt ett hakk større profil en det "skal" være, men valgte det pga comforten og for å spare felgene litt. Utifra motormann.no sin kalkulator skulle det være en forskjell i rulleomrets på 1.4mm, og da jeg målte dem med målbånd fikk jeg dønn lik omkrets, så har ingen betenkligheter med å kjøre dette oppsettet. Bilen blir jo himmelhøy da, men er vel "allroad" eller "crossover" modellen til BMW så får nå bare være sånn forløpig. Kjerringa var lite begeistra for senking... :roll:

Er vel ET 39 bak, og har subbet såvidt bak ett par ganger, så ved senking bør vel kanskje skjermkanten valses inn...

Kan forøvrig nevne at sporingen forsvant helt med disse nye Nankang dekkene i forhold til de orginale dunlop runflat drittdekka!

cpprxadro5acdonec9kl.jpg

52j0xfdm5nj8w9yh7u6n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg Morten.. problemet ditt ligger nok et annet sted. Hva er km på denne bilen?

Siden du tror at problemet ligger en annen plass, hva er det du tenker på da?

Ellers mener du at disse 12 mm-erene ikke skal ha betydning? Så hvis jeg handler nye dekk

fra samme produsent så får jeg samme problem. Gjentar at problemet forsvinner i det jeg monterer på like dim fremme og bsk. (Lik rulleomkrets.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas :

Det så bra ut!! Må nok på med senk ja.. glad kjærringa her helst skulle hatt den enda lavere :) Perfekt match i omkrets på hjula.

Morten :

Det er ikke snakk om 12 mm.. det er snakk om 6 mm høydeforskjell. Tenk deg om du kjører med litt lite luft i to dekk og for mye i de to andre så oppnår du raskt den samme forskjellen.

Jeg ville uansett kjøpt fra samme produsent til bilen min.. skal ta å måle slik du har gjort i morgen bare for å se. Sommerhjula er av bilen for øyeblikket så det er raskt å gjøre.

Burde ikke ligge en annen plass med såpass lav km, men jeg tenker mellomaksling - cv kryss feil.. Hvordan vibrerer det og når?

The first setup i did was: 285/25/20 rear 245/30/20 front Bad 0,7%

Second: 285/25/20 rear 235/30/20 front (This is 100% same rolling diameter) Bad 0,2%

Third: 245/40/18 rear 235/30/20 front Ok 0,6%

Forth: 235/30/18 rear 245/40/18 front Bad 8,4% --- SERIØST??? Dette ville jeg aldri montert? Skrivefeil? Må være 245/40/20 bak ? Isåfall 0,6%

Disse oppsettene skal være bra (utenom det siste selvsagt), men har du tenkt over at det kommer når du får på et bredt hjul bak?

Jeg har lest om flere som har fettet opp drivknutene sine pga samme problemet. Har du vært borti det? Mener det var på noe engelske forum, mulig om 3 serie.

Har selv vibrasjon i min ved pådrag, har sett over den i dag - det er mye slakk i venstre drivaksel foran indre knute. Skal ta den ut å se på den. De indre foran er de som blir utsatt for mest varme. Fettet kan bli flytende og ta turen ut evt blir dårlig. Blir de da ikke fettet opp kan de gå i filler.

Det er forresten jævlig synd med disse "fagmennene" som bare nekter for alt utenom A4. De svarer selvsagt trygt for seg sjøl, men gidder ikke sjekke opp for kunden/kompisen om det faktisk er gjennomførbart.

Dette med eksakt lik omkrets er viktigere på andre typer 4wd. X drive har ingen konvensjonell senterdiff.

Se f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas :

Det så bra ut!! Må nok på med senk ja.. glad kjærringa her helst skulle hatt den enda lavere :) Perfekt match i omkrets på hjula.

Morten :

Det er ikke snakk om 12 mm.. det er snakk om 6 mm høydeforskjell. Tenk deg om du kjører med litt lite luft i to dekk og for mye i de to andre så oppnår du raskt den samme forskjellen.

Jeg ville uansett kjøpt fra samme produsent til bilen min.. skal ta å måle slik du har gjort i morgen bare for å se. Sommerhjula er av bilen for øyeblikket så det er raskt å gjøre.

Burde ikke ligge en annen plass med såpass lav km, men jeg tenker mellomaksling - cv kryss feil.. Hvordan vibrerer det og når?

The first setup i did was: 285/25/20 rear 245/30/20 front Bad 0,7%

Second: 285/25/20 rear 235/30/20 front (This is 100% same rolling diameter) Bad 0,2%

Third: 245/40/18 rear 235/30/20 front Ok 0,6%

Forth: 235/30/18 rear 245/40/18 front Bad 8,4% --- SERIØST??? Dette ville jeg aldri montert? Skrivefeil? Må være 245/40/20 bak ? Isåfall 0,6%

Disse oppsettene skal være bra (utenom det siste selvsagt), men har du tenkt over at det kommer når du får på et bredt hjul bak?

Jeg har lest om flere som har fettet opp drivknutene sine pga samme problemet. Har du vært borti det? Mener det var på noe engelske forum, mulig om 3 serie.

Har selv vibrasjon i min ved pådrag, har sett over den i dag - det er mye slakk i venstre drivaksel foran indre knute. Skal ta den ut å se på den. De indre foran er de som blir utsatt for mest varme. Fettet kan bli flytende og ta turen ut evt blir dårlig. Blir de da ikke fettet opp kan de gå i filler.

Det er forresten jævlig synd med disse "fagmennene" som bare nekter for alt utenom A4. De svarer selvsagt trygt for seg sjøl, men gidder ikke sjekke opp for kunden/kompisen om det faktisk er gjennomførbart.

Dette med eksakt lik omkrets er viktigere på andre typer 4wd. X drive har ingen konvensjonell senterdiff.

Se f.eks.

Hvis jeg har nevnt at bilen min vibbererer tidligere så tar jeg av meg hatten og beklager.

Problemet mitt er ikke at bilen min har viberasjon i det hele tatt.

Mitt problem er at ved på drag får jeg nykking. Det vil si 2-3 nykkinger for hvert pådrag.

Det føles værre ved lave gir men det er der i høye gir også. Jeg har en VELDIG sterk følelse

av at dette har med driverket en eller annen plass å gjøre. Drar jeg inn klutchen og renner er

det ingen problemer, ingen tegn til ubalanse i dekk.

Med orginalt setup er bilen helt bankers. Ingen problem i det hele tatt.

Ellers må du huske at alle disse setupene jeg har prøvd på bilen som ikke funker, har hatt

forskjellige dekk produsenter fremme og bak. Og da nytter ikke dekk kalkulatoren lengre etter

min erfaring.

Det at du skal måle dekkene dine i morgen setter jeg veldig stor pris på. Da vil jeg få en anelse om de dekkene jeg har er ok eller ikke

Når du sier at jeg måler feil så har du helt sikkert riktig her også, men dette var bare noe jeg kom på i farten. Litt p.g.a jeg brukte denne http://www.rimsntires.com/specs.jsp dekk kalkulatoren og der bruker di diameteren til å regne mm og % avik

235/30/18 rear 245/40/18 front Bad 8,4% Wops en skrivefeil her ja.

235/30/20 rear 245/40/18 front BAd Får det til å bli 0,5% avik der

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert ikke skrevet vibrasjon, men jeg antok det vel. Virker det som motstand, at motor mister kraft? Eller bare dunking i drivverk?

Du måler riktig diameter forskjell, men høyden ned til asfalten blir jo bare halvveis. Selv bruker jeg miata kalkulator, men blir omtrent det samme. Dette er så liten forskjell at det burde absolutt ikke skje noe som helst. Vi har aldri hatt slik i vår bil.

Du har helt rett i at ingen kalkulatorer er eksakte når merkene er forskjellige. Derfor styrer jeg unna det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...