Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jaguar sin nye modell, Jaguar XF er ment å gå rett i strupen på de tre tyske premiumsmerkene, da henholdsvis Audi A6, BMW 5 serie og Mercedes E klasse !

Vil den klare det eller er skepsisen til engelske biler generelt for stor til det ?

Har lest i flere bilmagasiner/tester, både norske og utenlandske at kvaliteten der borte nå er fult på høyde med hva tyskerne presterer i så fall vil dette kunne bli en seriøs utfordrer, tror jeg..... :roll:

83l9fohituqipsr569k8.jpgHva tror dere ??

Skrevet

Jaguar XF har to store utfordringer.... mangel på moderne/kraftige motorer og det image den nye eieren Tata (indisk lastebilprodusent) representerer.

Skrevet

Kvaliteten kan jeg jo ikke si noe om, men den bilen er LEKKER!

Litt usikker på frontlyktene, men resten ser jo ut som en 4-dørs Aston Martin :)

Skrevet

Fronten (fanger/lykter/panser) ser ut som en Hyundai eller noe sånt. Resten er fin.

Konseptbilen til XFen var utrolig mye penere! Den hadde skikkelig frekk front, penere lykter og skjulte dørhåndtak rundt hele, lignende Alfa Romeo 156 sine bakdørshåndtak (på C-stolpen).

420kp2et1zatn45ewy97.jpg

Synd at de har gått bort fra dette - for det de har endt opp med er dårligere enn utgangspunktet.

Skrevet

Jeg ble veldig imponert over utseendet i interiøret på denne bilen, men om det er kvalitet vet jeg ikke.

Jeg tror at denne bilen kommer til å selge litt, men jeg tror ikke at det blir noen direkte konkurrent mot "de tyske" enda.

Skrevet
Jaguar XF har to store utfordringer.... mangel på moderne/kraftige motorer og det image den nye eieren Tata (indisk lastebilprodusent) representerer.

Vet ikke helt om jeg kan si meg enig i din påstand vedr.motorer.

2,7 liters Diesel motoren som er levert fra Franske PSA har jo altid ifølge bilpressen vært en suveren og stillegående motor.

Ellers kan en vel få en V8 bensin fra Ford som et annet alternativ i XF.

Problemet er vel kanskje at bilen ikke leveres med mindre motor alternativer !

Jaguar har vel ikke økonomi til å utvikle nye og egne motorer.

Kanskje Tata har noe på lur :lol::lol:

Skrevet
Men den 2,7-literen spytter vel ikke ut mer enn litt over 200hk?

Det er korrekt... og det er en meget fin motor isolert sett, men dessverre ikke kraftig nok i forhold til alternativer fra BMW, Audi og Mercedes-Benz. Ryktene skal imidlertid ha det til at Jaguar har en kraftigere V8 dieselmotor på lur, men foreløpig kan PSA motoren best sammenlignes med BMW´s M57D30 motor på 194 HK som bl.a finnes i dagens E60/61 525d.

Et annet problem med Jaguar XF er at den er tung... hele 1775 Kg mot f.eks 1655 Kg for BMW E60. Det var ikke mer penger i kassen hos Ford så XF har et chassis og en bærende struktur i stål... der BMW bruker aluminium og andre mer sofistikerte legeringer i store deler av understelet. Tata får intet på billigsalg... Ford solgte Jaguar i grevens tid... dvs. mens det stadig var mulig å få noen penger for bilmerket.

Skrevet

Etter å ha vært noen turer i India nå så skal det mye til før jeg kjøper noe som helst som har med India å gjøre for makan til Sose gjeng har jeg aldri opplevd "Ting Tar Tid" utrykket får en ny mening. Har inntrykk av att det eneste de er skikkelig gode på er balle kløing :lol:

Skrevet

Tross høy(høyere) vekt, få motorer å velge i samt en del løsninger fra eldre modeller i selve oppbyggningen av bilen vil jeg alikevell fremheve noen av bilens(etter min mening) sterke sider som bla. Interiøret !

Her virker ting gjennomført med et skikkelig kvalitetspreg samtidig som en har nyvinningen JaguarDriveSelector(girvelger) pent plassert i den kraftige midtkonsollen.

Dette virker for meg mye mere påkostet og langt over det man finner i BMW E60 hvor nettopp interiøret er minimalistisk og med dårlig kvalitetsfølelse. Mere slik man finner på Japanske biler fra 80 tallet !

En annen ting er at bilen har bakhjulsdrift noe som kanskje appelerer til folk som til vanlig kjører BMW samtidig med at dette er en bil ikke naboen også har !

Men både BMW og Mercedes trenger nok ikke å bekymre seg unødig for Jaguar, til det er merket for "sært" og lite.

De bør heller holde et øye med hva gutta i Ingolstadt har i gjære, tror nok dette er folk med klare mål og høye ambisjoner.

Skrevet
Tross høy(høyere) vekt, få motorer å velge i samt en del løsninger fra eldre modeller i selve oppbyggningen av bilen vil jeg alikevell fremheve noen av bilens(etter min mening) sterke sider som bla. Interiøret !

Her virker ting gjennomført med et skikkelig kvalitetspreg samtidig som en har nyvinningen JaguarDriveSelector(girvelger) pent plassert i den kraftige midtkonsollen.

Dette virker for meg mye mere påkostet og langt over det man finner i BMW E60 hvor nettopp interiøret er minimalistisk og med dårlig kvalitetsfølelse. Mere slik man finner på Japanske biler fra 80 tallet !

En annen ting er at bilen har bakhjulsdrift noe som kanskje appelerer til folk som til vanlig kjører BMW samtidig med at dette er en bil ikke naboen også har !

Men både BMW og Mercedes trenger nok ikke å bekymre seg unødig for Jaguar, til det er merket for "sært" og lite.

De bør heller holde et øye med hva gutta i Ingolstadt har i gjære, tror nok dette er folk med klare mål og høye ambisjoner.

Forstå meg rett... selvom jeg er kritisk til Jaguar som bilprodusent er XF uten tvil en meget fin bil. Den når ikke opp til 5-serien, A6 eller E-klasse (hverken teknisk, dynamisk eller imagemessig), men den er klart mer sofistikert enn f.eks den nye Volvo V70... som forøvrig også er en meget kompetent bilmodell. BMW´s innsats med E60 må ikke undervurderes... selvom man kan stille spørsmål ved designet er selve bilmodellen en fantastisk konstruksjon som stadig klart setter standarden i klassen.

Skrevet

Når det gjelder BMW sitt valg av design/designspråk og designer(Chris Bangle) vedrørende E60/61 så syns jeg personlig, i motsttning til Fredrik at hele bilen er overvurdert. Har selv vært eier av en E60 så mener jeg har litt grunnlag for å uttale meg !

Interiøret i Jaguaren mener jeg er/virker mere påkostet. En kan se at dette har noe Britisk over seg. En mere lukseriøs stil er valgt kontra E60 som virker enkel og minimalistisk.(Ble litt bedere etter faceliften).

Når det kommer til kvalitet har også jeg mine tvil selv om dette gjennstår å se. Skepsisen henger vel sammen med at dette i bunn og grunn er et Ford produkt :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...