Mexos Skrevet Mai 2, 2008 Skrevet Mai 2, 2008 HAHA, en riktig, går på BI å går på eiendomsmegling Går på BI jeg også, men jeg har tidligere gått Mekaniske fag og bilskolen Astri: Ja du må skynte deg å kjøpe Golf stv!
Astri Skrevet Mai 2, 2008 Skrevet Mai 2, 2008 Mexos: Haha, aldri mer fremhjulsdrift! Ifølge han Tangen der så burde vel eg hatt ein citroën Picasso elns. BLÆ!
BRIO Skrevet Mai 3, 2008 Skrevet Mai 3, 2008 Sitat: "Jeg er ikke så spesielt opptatt av biler i seg selv, men bilen som samfunnsfenomen. Privat tilhører jeg vel den gruppa som er opptatt av å ikke være opptatt av bil, innrømmer Tangen." Det skulle vel aldri være en liten mulighet for at hans eget syn på bil fargelegger denne såkalte forskningen en smule?
carlhaakon Skrevet Mai 4, 2008 Skrevet Mai 4, 2008 lurer på hva de folka der drakk før de skrev det der jeg
fish Skrevet Mai 4, 2008 Skrevet Mai 4, 2008 Og nå er vi BMW-eiere mest fornøyd http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel ... tid=514765
mbkomfort Skrevet Mai 4, 2008 Skrevet Mai 4, 2008 lurer på hva de folka der drakk før de skrev det der jeg Ja nåke må ha dei ha fått i seg..
kilronan Skrevet Mai 4, 2008 Skrevet Mai 4, 2008 Å ja! Det er yrke og utdanning som bestemmer bilvalget, ikke personen bak rattet. At jeg ikke tenkte på det Doh! Husk at denne artikkelen presenterer resultater av en studie som er foretatt for å kartlegge sammenhenger mellom bilvalg og yrke/bakgrunn. Det artikkelen prøver å få frem er med andre ord at folk i mange tilfeller tar avgjørelser som preges/påvirkes av bakgrunn/yrke. Et yrke kan selvfølgelig ikke velge hva slags bil du skal kjøpe ettersom "et yrke" kun er en betegnelse på en type arbeid. Et yrke kan derfor ikke gå inn i en butikk for å kjøpe en bil slik vi mennesker kan. Men at vi mennesker preges av vår bakgrunn bør jo være ganske åpenbart. Det skulle vel aldri være en liten mulighet for at hans eget syn på bil fargelegger denne såkalte forskningen en smule? Det skulle vel aldri være en liten mulighet for å bimmers.no-brukeres bilvalg fargelegger hvordan man reagerer på resultatene av denne studien? Tja... jeg tror imidlertid at ganske mange har store fordommer når det gjelder BMW... og spesielt 3-serien. Akkurat som en SAAB automatisk er en bil for akademikere... og Porsche en bil for "japper"... mener mange at BMW er en bil for de mindre begavede av oss. I noen sammnhenger er nok disse fordommene dessverre korrekte, men noen skal kjøpe disse bilmodellene nye... og direkte billige er de ikke... og det krever iallefall en hvis grad av likviditet og seriøsitet... Presis. Men det som artikkelen hovedsakelig presenterer er resultater av en studie og ikke personlige uttalelser. Studien har som sagt forsøkt å finne sammenhenger/korrelasjon mellom bilvalg og yrke/bakgrunn. Og så lenge en ikke kan påvise at studien har betydelige mangler så bør en akseptere resultatet selv om en kanskje skulle ønske at det ikke stemte.
pIMp Skrevet Mai 4, 2008 Skrevet Mai 4, 2008 Vi får ikke svar på hvor mange som er med i undersøkelesen og hvor mye hver enkelt av disse gruppene skiller seg ut. Denne artikelen er totalt verdiløs og beviser egentlig ikke noen ting. Dette er klassisk norsk journalistikk. Journalister som ikke kan et døyt om hva de skriver om, og ikke stiller et eneste kritisk spørsmål, men tar alt fra denne forskeren for god fisk.
kilronan Skrevet Mai 4, 2008 Skrevet Mai 4, 2008 Vi får ikke svar på hvor mange som er med i undersøkelesen og hvor mye hver enkelt av disse gruppene skiller seg ut. Denne artikelen er totalt verdiløs og beviser egentlig ikke noen ting. Ehm. Hvor mange avisartikler presenterer rapporten i sin helhet når det er snakk om resultater fra en undersøkelse? Hvis du vil saumfare studien så kan du helst sikkert få tilgang til mer bakgrunnsdata enn det som presenteres i artikkelen, men hvem hadde giddet å lese artikkelen dersom den var på 140 sider og de interessante sammenhengene kom på side 79, 88, 120 og 136? At resultatene kun viser generelle sammenhenger burde ikke være nødvendig å nevne. Det faktum at du personlig ikke kjenner deg igjen i resultatene er derfor ganske uinteressant. Dette er klassisk norsk journalistikk. Journalister som ikke kan et døyt om hva de skriver om, og ikke stiller et eneste kritisk spørsmål, men tar alt fra denne forskeren for god fisk. Hva i artikkelen er det du er så kritisk til? Her er det viktig å være klar over hva en undersøkelse/studie faktisk er. Først samler man inn en haug med data. Deretter kjører man denne informasjonen gjennom til temmelig avanserte verktøy som regner seg frem til statistiske resultater (alt fra gjennomsnitt til mer infløkte ting som korrelasjon, regresjon, validitet og reliabilitet). Disse resultatene danner igjen grunnlag for tolkning. For at en studie skal ha noen verdi må selvsagt alle disse stadiene kunne dokumenteres. Men som sagt; i en avisartikkel må en komme temmelig raskt til poenget for at leserne skal gidde å lese videre.
Hyggmaister Skrevet Mai 4, 2008 Skrevet Mai 4, 2008 Og for all del folkens: Husk at det er våre skattepenger som lønner mannen som altså skal forske på sammenhengen mellom bil og yrke!! haha Suppehode
BRIO Skrevet Mai 4, 2008 Skrevet Mai 4, 2008 Det skulle vel aldri være en liten mulighet for at hans eget syn på bil fargelegger denne såkalte forskningen en smule? Det skulle vel aldri være en liten mulighet for å bimmers.no-brukeres bilvalg fargelegger hvordan man reagerer på resultatene av denne studien? Bimmer forever Jeg liker ikke slike generaliserende undersøkelser, eller holdninger som skal sette alle mennesker i bås. Sitat: "Dette er bilen (BMW) kjøpt av de som tjener mye penger, men har lite formell utdanning og mangler den såkalte kulturelle kapitalen som akademikerne" Her virker det som om det er en premiss at akademikere har den kulturelle kapitalen, mens andre med lavere utdanning ikke har det. Akademikere som han selv har altså en et positivt trekk i motsetning til BMW-eiere. Jeg kjenner mange akademikere, og dette stemmer langt fra altid Se hva som skrives om Citroën og deres eiere: Den symboliserer stil og særegenhet. Dette er tilfeldigvis også akademikeres førstevalg. Positive trekk om mennesker av hans støpning igjen Han har mange stikk til eiere av forskjellige biler, og han sikrer tydligvis sin applaus fra kolleger i sin nære krets når han selv også kan bedyre at han er opptatt av å ikke være opptatt av bil. Har han undersøkt hvorfor brukerne har valgt bil som de gjorde, eller er det rent statistisk talltriksing. Alt er basert på statistikk og ingen er spurt om det var fordi pappa altid kjørte Ford at de selv valgte Ford. Hva med kjøreglede, noe som en grunnlaget for mange av oss bimmere sitt valg av bil? Å drive forskning er ikke altid lett, forskningsjournalistikk en vanskelig balansegang, men dette er tabloidforskning som passer utmerket i tabloidavisen VG. Det viktigste med hele saken er at leseren skal kunne flire litt over den dumme naboen som kjører annen bil en han selv gjør. Takk!
kilronan Skrevet Mai 4, 2008 Skrevet Mai 4, 2008 Har han undersøkt hvorfor brukerne har valgt bil som de gjorde, eller er det rent statistisk talltriksing. Alt er basert på statistikk og ingen er spurt om det var fordi pappa altid kjørte Ford at de selv valgte Ford. Hva med kjøreglede, noe som en grunnlaget for mange av oss bimmere sitt valg av bil? Her har du ett poeng. Undersøkelsen belyser selvfølgelig ikke alle faktorer som ligger til grunn for et individs valg av bil(merke). Det ville i så fall blitt en veldig omfattende studie. Utgangspunktet for undersøkelsen er imidlertid undringen om det finnes en statistisk signifikant sammenheng mellom en persons yrke/bakgrunn og vedkommendes valg av bil. Dersom undersøkelsen er 'korrekt' gjennomført og resultatene viser at det er en sammenheng så må vi nesten bare godta det, hvor enn stigmatiserende det måtte være. Å drive forskning er ikke altid lett, forskningsjournalistikk en vanskelig balansegang, men dette er tabloidforskning som passer utmerket i tabloidavisen VG. Det viktigste med hele saken er at leseren skal kunne flire litt over den dumme naboen som kjører annen bil en han selv gjør. Det forutsetter i så fall at naboen er en gjennomsnittsperson hvilket han/hun sannsynligvis ikke er. BMW-eiere kommer i alle varianter, men jeg føler meg relativt overbevist om at flertallet i denne gruppen har noen felles 'egenskaper' som gjør at de skiller seg litt fra den gjennomsnittlige bileier. Eller for å snu på flisa; jeg tror nok flertallet av dem som kjøper BMW gjør det av andre grunner enn dem som kjøper en Toyota. BMW har for eksempel aldri vært fornuft (i den forstand at det "alltid" vil finnes en bil som er mer fornuftig dersom en hadde valgt å kun fokusere på rasjonelle kjøpskriterier).
pIMp Skrevet Mai 4, 2008 Skrevet Mai 4, 2008 Vi får ikke svar på hvor mange som er med i undersøkelesen og hvor mye hver enkelt av disse gruppene skiller seg ut. Denne artikelen er totalt verdiløs og beviser egentlig ikke noen ting. Ehm. Hvor mange avisartikler presenterer rapporten i sin helhet når det er snakk om resultater fra en undersøkelse? Hvis du vil saumfare studien så kan du helst sikkert få tilgang til mer bakgrunnsdata enn det som presenteres i artikkelen, men hvem hadde giddet å lese artikkelen dersom den var på 140 sider og de interessante sammenhengene kom på side 79, 88, 120 og 136? At resultatene kun viser generelle sammenhenger burde ikke være nødvendig å nevne. Det faktum at du personlig ikke kjenner deg igjen i resultatene er derfor ganske uinteressant. Dette er klassisk norsk journalistikk. Journalister som ikke kan et døyt om hva de skriver om, og ikke stiller et eneste kritisk spørsmål, men tar alt fra denne forskeren for god fisk. Hva i artikkelen er det du er så kritisk til? Her er det viktig å være klar over hva en undersøkelse/studie faktisk er. Først samler man inn en haug med data. Deretter kjører man denne informasjonen gjennom til temmelig avanserte verktøy som regner seg frem til statistiske resultater (alt fra gjennomsnitt til mer infløkte ting som korrelasjon, regresjon, validitet og reliabilitet). Disse resultatene danner igjen grunnlag for tolkning. For at en studie skal ha noen verdi må selvsagt alle disse stadiene kunne dokumenteres. Men som sagt; i en avisartikkel må en komme temmelig raskt til poenget for at leserne skal gidde å lese videre. I artikkelen står det "For det er en klar sammenheng mellom bilvalg og hvilken samfunnsposisjon man har". Hva sier det deg? Vi får ikke vite noe om basisen for konklusjonene. Hva er en klar sammenheng? er det 1%, 10% 5000? 50000?. Denne artikkelen presenterer en konklusjon uten å gi noen tallfakta om grunlaget. I artikkelen står det også "Dette er bilen kjøpt av de som tjener mye penger, men har lite formell utdanning og mangler den såkalte kulturelle kapitalen som akademikerne" Hva med f.eks å utdype det med et tall. Hvor mange er disse som tjener mye, men ikke har "kulturell kapital", og kjøper nye BMWer? Hvor mange flere er disse en andre grupper som kjøper nye BMWer? Dette er informasjon som er helt kritisk å vite. Kanskje er det bare 1% flere av disse uten "kulturell kapital" som kjøper nye BMWer. Dette kan man slå opp stort, men er dette virkelig nyttig informasjon. Hvor har du det fra at jeg er kritisk til raporten fordi at jeg ikke kjenner meg igjen? At du forsvarer en slik inholdsløs artikkel viser bare hvor lite kritisk du er til informasjon.
Werther Skrevet Mai 4, 2008 Skrevet Mai 4, 2008 Når var sist Citroen en bil med stil og særegenhet? Må helt tilbake til XM i 1990, og forgjengeren CX. Nå om dagen er det bare sosialister som kjører Berlingo varebiler, eller en C5 firmabil. Virker som rødvin og kjeks-fantastene henger igjen i 70-tallet. Jeg har heller lite kulturell kapital og mye moro med bil, enn å sitte i rødvinsfylla på Grunerløkka og snakke nedsettende om alle som ikke har en mastergrad. Utrolig hvordan folk elsker å sette seg selv høyere enn andre. Med et så massivt salg av nye BMWer er det nok en grei andel mennesker med høy utdanning i den flokken, er ikke bare superselgere med god provisjon. Tipper at prosentandelen med lang skolegang er høyere blant BMW enn blant franske merker. Mercedes blir kritisert pga høy andel taxier - hva da med det enorme antallet Berlingo og Partner på norske veier? Stil og særegenhet ja...
Fredrik Skrevet Mai 4, 2008 Skrevet Mai 4, 2008 Når var sist Citroen en bil med stil og særegenhet? Må helt tilbake til XM i 1990, og forgjengeren CX. Nå om dagen er det bare sosialister som kjører Berlingo varebiler, eller en C5 firmabil. Virker som rødvin og kjeks-fantastene henger igjen i 70-tallet.Jeg har heller lite kulturell kapital og mye moro med bil, enn å sitte i rødvinsfylla på Grunerløkka og snakke nedsettende om alle som ikke har en mastergrad. Utrolig hvordan folk elsker å sette seg selv høyere enn andre. Med et så massivt salg av nye BMWer er det nok en grei andel mennesker med høy utdanning i den flokken, er ikke bare superselgere med god provisjon. Tipper at prosentandelen med lang skolegang er høyere blant BMW enn blant franske merker. Mercedes blir kritisert pga høy andel taxier - hva da med det enorme antallet Berlingo og Partner på norske veier? Stil og særegenhet ja... Tja... jeg mener at du med dette innlegget viser vel så mange fordommer mot en gruppe mennesker i forhold til de fordommene som ganske sikkert har vært utslagsgivende ved valget av biler for de menneskene som danner utgangspunktet for den aktuelle undersøkelse. Vi er bare mennesker og vi blir påvirket av andre mennesker enten vi liker det eller ikke... Apropos hvordan myter og fordommer blir dannet... http://www.berlingske.dk/article/200805 ... 705040053/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå