Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ja, hvis jeg skal til byen en tur, koster det meg 60,- tur-retur. :D (nå har jeg heldigvis studentkort da)

Blir uansett billigere med bil.

er ikke bare billigere med bil, det er raskere, man slipper sure bussførere og gamle damer med rulator som aldri kommer seg av bussen :P

Man kan dra når det passer og man sitter veldig mye bedre enn i de altfor trange bussetene som kanskje ikke er ledige en gang.

Skulle likt å vite hvor mange som må ta en stinkende gammel dieselbuss i stedet for å kjøre bil for at det faktisk skal være bedre for miljøet.

Akkurat som jeg skulle likt å vite hvor mye ekstra alle de andre bilene som må kjøre først i kø bak, så forbi idioten som sykler som en konge midt i veien når han ikke kjører bil. Mange av de køene er lange..

kan ikke si noe anna en at jeg er helt enig i det du sier, altså kolletivt er bare oppskryt så uansett om bensin og dissel prisen stiger kjører jeg bil :wink:

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
Oi da Hansh...

carlhaakon: kollektivtilbudet i Norge er og forlbir en svindyr vits. Hvem faen tar tog når det koster det dobbelte som å kjøre - fortsatt tatt i betraktning de perverse bensinprisene våre?

Håper ikke Kristin Halvorsen leser dette, for da stiger drivstoffprisene til det dobbelte rimelig fort!

Skrevet
Oi da Hansh...

carlhaakon: kollektivtilbudet i Norge er og forlbir en svindyr vits. Hvem faen tar tog når det koster det dobbelte som å kjøre - fortsatt tatt i betraktning de perverse bensinprisene våre?

Håper ikke Kristin Halvorsen leser dette, for da stiger drivstoffprisene til det dobbelte rimelig fort!

Får vel en aldri så liten ekstra renteøkning å da tenker jeg. Øk skatten i samme slengen, så kan alle kalle seg for statsansatte

Får vel begynne å tro på :santa: istedet

Skrevet

det som er også litt sykt, jeg jobber på en bensinstasjon, og det som ikke alle vet, er at det er shell som styrer prisene!! vi (yx) kan ikke stille mer ned en det shell har... samme med statoil og esso, de har heller ikke lov!

og atpåtil, når en lastebil har fylt diesel for over 2000 kroner (var før 200 liter) så dekker det akkurat til at vi kan gi sjoføren ei gratis pølse... det vil si ca 7-8 kroner...

så bensinstasjoner får VELDIG lite ut av mange fyllinger... så pengene går jo RETT inn i statskassa, slik at vi skal få bedre veier :lol:

kan ikke noen bli politiker og få en stopper for dette?

kan ikke si noe anna en at jeg er helt enig i det du sier, altså kolletivt er bare oppskryt så uansett om bensin og dissel prisen stiger kjører jeg bil :wink:

jeg sparer ca 500 kroner i måneden på å ta buss til grimstad fra utkanten av krsand HVER MÅNED, og det tar ca 20 minutter lenger med buss...

busskort koster 550 for aust-og vest agder, det går busser hver halvtime nesten hele døgnet kristiansand-grimstad og 1 hver time krsand og hjem...

bil tur retur hjem-grimstad er 10x2 og 25x2 i bompenger, hver tur, og ca 150 kroner i bensin...

så buss er ikke alltis så dumt, pluss at jeg slipper å være redd for at bilen står ute og blir plukket på, og slipper slitasje +++ :-)

Skrevet
Var litt ironisk ment da.

Regner med bensin/diesel vil holde seg nogenlunde jevnt fremover.

Jeg tror de økonomiske insitamentene for å kjøre diesel blir temmelig små etterhvert. Diesel blir i fremtiden ganske sikkert så dyrt i forhold til bensin (+ 20-30%)... at man evt. må kjøre lengre enn langt før diesel økonomisk kan betale seg. Ikke bare vil bruktbilprisene på dieselbiler rase, men trolig vil all hypingen rundt diesel også forsvinne som dugg for solen i takt med at folk heller vil ha en bensinbil når den også er økonomisk mest gunstig for de aller fleste. Ergo ender vi opp i en situasjon der valget av motortype mer er en smaksak enn en økonomisk sak... med mindre man kjører over 50-60000 Km årlig.

Skrevet

Jeg tror de økonomiske insitamentene for å kjøre diesel blir temmelig små etterhvert. Diesel blir i fremtiden ganske sikkert så dyrt i forhold til bensin (+ 20-30%)... at man evt. må kjøre lengre enn langt før diesel økonomisk kan betale seg. Ikke bare vil bruktbilprisene på dieselbiler rase, men trolig vil all hypingen rundt diesel også forsvinne som dugg for solen i takt med at folk heller vil ha en bensinbil når den også er økonomisk mest gunstig for de aller fleste. Ergo ender vi opp i en situasjon der valget av motortype mer er en smaksak enn en økonomisk sak... med mindre man kjører over 50-60000 Km årlig.

Kan ikke si at jeg synes det er ille å bli tvunget til å velge bensin, eller egentlig slipper jeg å tenke så mye på at det økonomisk fornuftige hadde vært å velge diesel når jeg velger bensin.. Men ille at det er et resultat av at noe som egentlig er i dyreste laget har blitt enda dyrere!

Skrevet

Dette fører vel til at bruktbilprisene på bensin går opp. Det passer meg dårlig, i og med at neste bil blir bensin om noen år.

:roll:

Skrevet

Kan ikke si at jeg synes det er ille å bli tvunget til å velge bensin, eller egentlig slipper jeg å tenke så mye på at det økonomisk fornuftige hadde vært å velge diesel når jeg velger bensin.. Men ille at det er et resultat av at noe som egentlig er i dyreste laget har blitt enda dyrere!

For de av oss som kjører langt (jeg kjører 4-5000 Km i måneden) og allerede har en dieselbil av den grunn... er det selvfølgelig ikke spesielt positivt at prisen på diesel mer eller mindre har eksplodert. Da jeg kjøpte min første dieselbil i 1997 kostet en liter bensin over to kroner mer enn en tilsvarende mengde diesel... og det er dette fenomenet som ultimativt førte frem mot dagens moderne dieselmotorer. Nå går utviklingen hurtigst når det gjelder bensinmotorer og VAG´s lille 1,4 TSI bensinmotor som yter 122 HK ved 5000 rpm og 200 Nm ved 1500 rpm bruker i forbindelse med Golf ikke mer enn 0,63 liter/mil ved blandet kjøring. Med tanke på at Golf 1,4 TSI med 122 HK har et CO2 utslipp på kun 149 g/km og klarer 0-100 Km/t på 9,4 sekunder er dette meget bra.

Skrevet

Dette fører vel til at bruktbilprisene på bensin går opp. Det passer meg dårlig, i og med at neste bil blir bensin om noen år.

Jeg tror ikke at bruktprisene på bensinbiler vil gå opp på generell basis... til det bruker de ganske enkelt for mye bensin, men små bensinbiler vil nok stige i verdi som en følge av at dieselbilene blir mindre populære. Jeg tror imidlertid at bilforhandlerne vil øke prisen på nye bensinbiler (spesielt de små) ganske radikalt... og selvfølgelig ditto gi minst mulig for dieselbiler som evt. byttes inn ved kjøp av en ny liten bensinbil. Her gjelder det å holde tungen rett i munnen hvis man skal kjøpe eller selge en dieselbil. Husk at dieselbiler igjen vil lønne seg hvis prisen stiger for mye på små bensinbiler. Et annet aspekt er at store bensinbiler nå i relativ forstand er mindre kostbare å kjøre... så hvis man ikke har noe imot å betale 900-1100 kroner for en tank med bensin... gir utvilsomt en E39 540i mye bil for pengene når du vet at naboen minst må betale like mye for en tank diesel til sin E46 320d... :wink:

Skrevet

BMW har jo et problem her egentlig siden de har laga mye biler med stort motor volum. jeg har selv en 328 og den bruker fort en tank bare på by kjøring :(

Skrevet
BMW har jo et problem her egentlig siden de har laga mye biler med stort motor volum. jeg har selv en 328 og den bruker fort en tank bare på by kjøring :(

Ja... slik er det dessverre og derfor ble min tidligere 1997 E36 323i byttet ut med en E46 318d Touring allerede i 2004. Din trøst får være at vi nå betaler like mye eller jeg betaler litt mer ved kassen når drivstoffet skal betales. Jeg kan dog kjøre over 1000 Km på en tank diesel, mens du må nøye deg med 5-600 Km.

Skrevet

Ja... slik er det dessverre og derfor ble min tidligere 1997 E36 323i byttet ut med en E46 318d Touring allerede i 2004. Din trøst får være at vi nå betaler like mye eller jeg betaler litt mer ved kassen når drivstoffet skal betales. Jeg kan dog kjøre over 1000 Km på en tank diesel, mens du må nøye deg med 5-600 Km.

det er kjipt, har vel egentlig ikke noe og klage så for siden jeg nesten ikke bruker bilen min anna en etter skolen, gratis buss til skolen så må uttnytte det :wink:

Skrevet

Men egentlig er det litt på tryne med denne dyre drivstoff prisene.

Som f.eks. jeg bur på bygda og buss og andre kollektiv alternativ er ganske få. Og selvsagt skal de "fordyre" bensinprisene på bygda selv om bil er det eneste vi har å ta til. Så uansett holder jeg meg til bil! Selv om vi må betale 20kr literen! :-(

Skrevet
Men egentlig er det litt på tryne med denne dyre drivstoff prisene.

Som f.eks. jeg bur på bygda og buss og andre kollektiv alternativ er ganske få. Og selvsagt skal de "fordyre" bensinprisene på bygda selv om bil er det eneste vi har å ta til. Så uansett holder jeg meg til bil! Selv om vi må betale 20kr literen! :-(

Der har du utvilsomt et godt poeng og jeg forstår ikke hvorfor den rød-grønne regjeringen ikke prioriterer annerledes når de ellers har mange velgere fra nettopp distriktene. Før i tiden hadde vi jo et frakttilskudd på drivstoff til distriktene (iallfall nordover), men dette ble etter påbud fra EU avviklet. Dette kan man selvfølgelig mene mye om, men det hadde ikke vært og er ikke umulig for regjeringen å finne alternative ordninger som kunne gjøre den samme nytten som et frakttilskudd. Ergo står det etter min mening mest på en manglende vilje til å ha støtteordninger som utjevner kostnadene ved store avstander i distriktene.

Jeg mener at staten på generell basis burde sette et loft på hvor høy prisen på drivstoff kan bli... altså ikke slik som i dag der en fast avgiftssats alltid legges ovenpå bruttoprisen før moms. Det eneste som er positivt nå er at statens satser for kjøregodtgjørelse i forbindelse med arbeidet er ganske generøse (tre kroner kilometeren)... så på litt lengre avstander lønner det seg klart å kjøre egen bil.

Skrevet

Jeg er møkklei av denne lottoen med bensin og dieselpriser nå. Venter på "ny" bil nå - X5 3.0ia som skal få en diger LPG gasstank i reservehjulbrønnen...

Kjør på gass!!! I Sverige får du kjøre i kollektivfeltet om du kjører på gass eller biodisel:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...