Gå til innhold

Kristin Halvorsen skrur opp bensinavgiften

Share

Anbefalte innlegg

den tiden jeg tok buss kosta det meg 18kr det var for ca 1,5år siden.. nå koster det 28kr.. nattbuss hjem koster 50kr, taxi koster 150 så er faktisk mer økonomisk å ta taxi hvis man er flere som skal hjem sent. Så i min mening er kollektiv tilbudet i norge en forbanna vits siden det koster meg mere enn å kjøre bil.

Helt enig. Joda, i Norge satser man på kollektivtransporten og ved det gjør man at man hever prisene på klippekort og enkeltbilletter. Nå koster det jo godt og vel nærmere 40kr for en voksen å ta buss fra Lillestrøm til f.eks Rælingen/Lørenskog/Strømmen som kun er rett borti gata, men alikevel langt nok til å ikke kunne gå dersom man har handlet litt. Det er galskap! Og service er en ting som ikke eksisterer i kollektivtransporten. Enkelte er serviceinstilte, men flesteparten aner ikke hva det betyr og kan knapt norsk.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva er problemet med noe høyere priser, de fleste har rom for dette i økonomien sin uansett. Sier ikke at alle har det, men de fleste klarer dette. Jeg stemmer ikke rød/grønt for det. Men synes det bare blir litt mye fokus på avgiftene når det ikke er kun disse som avgjør bensin/diesel-prisen.

Mye av grunnen til at vi når over 15kr litern er jo av økte priser på rå oljen. Selv om staten tar mye av dette så er det andre årsaker til at vi når så høye priser.

Selv kunne jeg gjerne betalt 20-25kr litern jeg, tenk så lite kø inn og ut av Oslo da ;)

:fist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er jo i utgangspunktet MEGET rimelig i Norge, men nå er vi jo kommet i en slik posisjon at priser på mat ikke vil være delvis statlig regulert, men at markedskreftene vil ta over. Er det noe folk trenger, er det vann og mat. Når det nå etterhvert vil bli mangel på dette i kjøpesterke områder ( mellomklassen i Kina og India f.eks) vil dette slå ned som en bombe i den vestlige verden.

Vesten er klar over dette allerede, men har med miljøorganisasjonene (og Kristin Halvorsen) i ryggen satset milliarder og enorme landarealer til å dyrke biodiesel som du kan tanke på bilen din istedet for å sette ned oljeprisen under påskudd av miljøhensyn.

Dette er da landarealer som Vår Herre skapte for å dyrke mat til å fø befolkningen og ikke for å dyrke gule blomster som man kan putte på tanken slik at man kjører rundt og lukter gatekjøkken. Altså må oljeprisen ned og landarealene brukes til det de er laget for; Matdyrking.

Alle oljenasjonene tjener penger selv om oljeprisen senkes noe. Også Norge.

Jeg synes nå at 15kroner literen er ganske greit i utgangspunktet. I Tyrkia og Bolivia koster bensin over 10,- per liter. Der er en gjennomsnittslønn per måned ca 1500,- DER er det dyrt for bensin der.

Vi kan jo ikke forvente at vi skal tjene 15 ganger så mye som andre land og ha de samme utgiftene som de har. For dere som tror det, og stemmer FRP ved neste valg, gå på biblioteket og plukk opp en bok om makroøkonomi.

I landene du refererer til koster heller ikke brødet 30,- kr, utepilsen 70,- kr, TV-lisensen 2200,- eller årsavgiften 3090,- kroner.

Man trenger ikke lese makroøkonomi for å se at du ikke kan plukke ut et så avgiftsbelagt/subsidiert produkt som olje for å sammenligne økonomigrunnlaget tli forskjellige land.

Hvor vil du legge Kina da, som lenge subsidierte drivstoff for å få folk til å kjøpe flere biler?

La oss si at man kjører 10000km i året. Bilen min bruker 0.8liter mila sånn ca på blandet kjøring. Det vil si 800liter diesel i året.

800X12kroner per liter er 9600,-

800X15kroner per liter er 12000,-

Det vil si 2400,- i forskjell på et helt år. Det er faen meg piss i forhold til alt annet.

La oss se litt større på det og si man kjører 30.000km i året.

Da er forskjellen 7200,- på et helt år. Det er faen meg ikke piss i forhold til alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...