Ron Jeremy Skrevet Juni 8, 2008 Skrevet Juni 8, 2008 Har hatt null tull med familiebørsa - til idag. Det begynte med noen snedige lyder fra motorrommet, vanskelig å beskrive, men ingen "god" lyd. Bilen gikk betydelig dårligre og røyk en god del mer. Dette lukter turboras i mine ører, og det er heller ingen godlyd. Er vel ikke gunstig å kjøre med heller eller hva? Ser dog ingen lekkasje elle ytre tegn på at noe er galt, men så er jo da også ingen mekaniker. Evt andre tanker om hva det kan være? Kostnad evt? Skulle på service 1 på tirsdag, spørs om det holder å ha bilen der i 2 timer da.
Bonden Skrevet Juni 8, 2008 Skrevet Juni 8, 2008 Ofte ved turbo havari slipper den gjenom betydelige mengder olje forbi lagerene i turboen og rett i eksosanlegg ,da synes det ikke noe utvendig på motoren . Ikke noe særlig å kjøre med hvis det er turbohavari.(skrangle skrapelyd fra motorrom ?)
Ron Jeremy Skrevet Juni 8, 2008 Forfatter Skrevet Juni 8, 2008 Ofte ved turbo havari slipper den gjenom betydelige mengder olje forbi lagerene i turboen og rett i eksosanlegg ,da synes det ikke noe utvendig på motoren . Ikke noe særlig å kjøre med hvis det er turbohavari.(skrangle skrapelyd fra motorrom ?) Ja, skapelyder ja. Kan ikke se noe visuelt galt med motoren. Er den kjørbar til verksted da, 1 ml ca? Eller må dritten taues?
Bonden Skrevet Juni 8, 2008 Skrevet Juni 8, 2008 Ville ikke kjørt ,hvis den bruker opp motorolja på veg til verkstedet er jeg redd regninga vil bli enda høyere (har du sjekket oljenivå ?). hvis det er turbohavari er dette er relatift dyr reprasjon ofte 20 tusen+.
Ron Jeremy Skrevet Juni 8, 2008 Forfatter Skrevet Juni 8, 2008 Ville ikke kjørt ,hvis den bruker opp motorolja på veg til verkstedet er jeg redd regninga vil bli enda høyere (har du sjekket oljenivå ?). hvis det er turbohavari er dette er relatift dyr reprasjon ofte 20 tusen+. Takk for svar! Jeg kjørte en mil ca etter dette skjedde, rett og slett for å komme hjem. Får ringe MT imorgen for å høre hva som bør gjøres. Får sjekkeoljenivået, men trodde den varslet om dette om det blir for lavt?
Ron Jeremy Skrevet Juni 23, 2008 Forfatter Skrevet Juni 23, 2008 Vel, det det konstatert turboras. Det kom på 19 store, inkl insp I, syns ikke det var hårreisende egentlig. Men så visste det seg å være et par andre ting i tilegg, LMM (klassiker) og et par stag som begynte å "få det". Og her kommer vi så over til spm. Jeg har alltid synes bilen har gått bra, selvsagt til turbo'en raste. Etter turboen var skiftet ut, var LMM "utenfor sine normalverdier", bilen gikk mindre bra et par dager. Så ble denne skiftet, og bilen går som et lite helvete... Aldri vært så sprek, ei heller brukt så mye suppe, ca 0.1 snitt mer enn tidligre. Kan det vær grunnet ny turbo? Eller er LMM programmert galt? Eller har jeg rett og slett hatt en LMM som har fusket? Noen som kan hjelpe?
Kjennern Skrevet Juni 23, 2008 Skrevet Juni 23, 2008 Har min inne hos Asker Elektro Diesel nå får dyse test. De fant feil verdier på LMM også. Han skulle rense den å prøve engang til siden merkeverksted mener den er OK/Ble testet for ca 2 mnd siden. Men han var skeptisk til at det holdt med en rens. ( Og dyse nr 2 satt så jævlig at han måtte ut med deler av toppen? eller delen som dysa sitter i eller no sånt) Blir hvertfall en frekk regning he he. Bytta du turbo på BMW verksted? Min soter no innin h¤#" så har vurdert å ta den inn til Turbo Service på Høvik for en liten turbo service. Kanskje det sparer meg for et evt ras. Hvordan ligger forbruket ditt på? Jeg føler at min aldri kommer under 0,9 i snitt. Har pressa den ned i 0,65 engang på lang kjøring men da var det så trist å kjøre at jeg ga opp det fort Jeg kjører en del i kø + en del på motorvei i 80-120Kmt og kommer aldri under 0.9 i snitt. Vet ikke om du opplever det noe anderledes?
Bonden Skrevet Juni 23, 2008 Skrevet Juni 23, 2008 Du Ron Jeremy det er ofte konstatert feil ved LMM ved at forbruket viser lavere en normalt ,så det stemmer nok at med alt i orden (effekten også) vil automatisk forbruket gå opp.
Ron Jeremy Skrevet Juni 23, 2008 Forfatter Skrevet Juni 23, 2008 @ kjennern Bytta du turbo på BMW verksted? Min soter no innin h¤#" så har vurdert å ta den inn til Turbo Service på Høvik for en liten turbo service. Kanskje det sparer meg for et evt ras. Jeg byttet på motor technik i Skien, hadde bestilt time for service der Tirsdag, Søndagen forut gikk turbo'en, godt jeg ikke var på hytta eller utenlands. Soting er vel generelt et mindre positivt tegn tror jeg, så sjekk det opp. Hvordan ligger forbruket ditt på? Jeg føler at min aldri kommer under 0,9 i snitt. Har pressa den ned i 0,65 engang på lang kjøring men da var det så trist å kjøre at jeg ga opp det fort Jeg kjører en del i kø + en del på motorvei i 80-120Kmt og kommer aldri under 0.9 i snitt. Vet ikke om du opplever det noe anderledes? Vel, merker den bruker endel mer, men når det er sagt, den går svært annerledes enn tidligre så den blir nok "brukt" på en litt annen måte også enn tidligre Har tidligre kjørt på 0.80 i byen og ned mot 0.60 på langstrekker, nå er nok nivået på 0.95 i byen glatt... Skal på langtur imorgen, som jeg tidligre har målt, så litt spent på hva slags utslag det vil gjøre. Kommer med en tilbakemld mht det. Du Ron Jeremy det er ofte konstatert feil ved LMM ved at forbruket viser lavere en normalt ,så det stemmer nok at med alt i orden (effekten også) vil automatisk forbruket gå opp. @ bonden Takk for tilbakemld, stemmer bra overens med hva jeg har opplevd det. Trodde bare ikke at den gikk eller skulle gå såvidt bra...
540is Skrevet Juni 23, 2008 Skrevet Juni 23, 2008 Dere med turboras, har dere noen gang skiftet filtert for motorluftinga? Sitter oppå toppdekselet. 1. pri for å unngå turboras..
mhane Skrevet Juni 23, 2008 Skrevet Juni 23, 2008 Dette filteret du tenker på? http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=76590&highlight=
540is Skrevet Juni 23, 2008 Skrevet Juni 23, 2008 Dette filteret du tenker på?http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=76590&highlight= Ja, skiftet nylig på en 320D som hadde begynt å ryke noe j...ig. Røyken roa seg og ser ut som den berga. Filteret var som en hard koksklump..
Kjennern Skrevet Juni 24, 2008 Skrevet Juni 24, 2008 Filter bestilt, kosta ikke stort på GS uansett så er like greit å bytte det.
mhane Skrevet Juni 24, 2008 Skrevet Juni 24, 2008 Det er svært enkelt å bytte også, så dette er en billig "føre var".
Ron Jeremy Skrevet Juni 30, 2008 Forfatter Skrevet Juni 30, 2008 Filteret har blitt jevnlig byttet på min. Mht forbruket, så virker det etter å ha byttet LMM å ha gått opp. Men etter en liten test av nettopp dette, kjørte jeg Rjukan-Porsgrunn på 0.67, mot tidligre 0.70 - snedig og hyggelig! Og jeg kjørte ikke spesialt snilt, bilen var dessuten fullastet. Dog ryker den litt ved gasspådrag, er dette normalt i en periode etter et turboras?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå