BMWentusiasten Skrevet Juli 17, 2008 Share Skrevet Juli 17, 2008 Som emnet sier, så lurer jeg altså på hva en bør se etter når en skal handle seg en E39...? Er en ihuga entusiast av E36, men vurderer nå altså E39 etter mange godord og markedet er mer lommeboksvennlig (mer eller mindre). Fra spøk til alvor... Tenker på ting som modelloppgraderinger og typiske problemer ved E39. Mitt interessefelt ligger fra 70.000 - 100.000 hvor en får det meste for pengene. Her ser jeg at Finn.no ikke har problemer med å finne biler til meg, men gjør egentlig problemene verre da det er så mange å velge mellom. Hva er det smarte valget da? Er det lurt å velge en bil som begynner å dra på årene, men som har en masse utstyr? eller er det bedre å holde seg til en litt nyere modell, med noen færre KM bak seg? Ønsket er gjerne over 2 litere (2,3 , 2,5 og 2, ikke diesel altså. ikke touring. og manuell. Så et annet spørsmål, hvordan er det med diffsperren (brems?) på E39? er det visse modeller som kommer med denne standard? eller er det godis som må (måtte) bestilles? Vet at det er mange E39 entusiaster her inne som vet garantert svarene på alt jeg lurer på, så ikke nøl med å rable noe her! øk gjerne antall poster så blir du sikkert en general før eller senere! Jo flere meninger jo bedre... Kom også gjerne med eksempler.... EDIT: Jeg kjører GOLF! | | | | V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet Juli 17, 2008 Share Skrevet Juli 17, 2008 Rust i kanter. Dra handa di over alle hjørner og kanter, spesielt på bakluka. 6erne er gode motorer, men jeg synes selv at en 520 touring er litt for slapp. Det er ikke veldig plagsomt, men med tung bil kan det fort bli det. Ellers har jeg ikke kjørt noe annen e39. Du kan se her for mer info: http://autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juli 17, 2008 Share Skrevet Juli 17, 2008 Ingen av de vanlige E39 hadde diffbrems som standard eller option. Så vidt jeg husker er det bare M5 som fikk dette. Tror du vil slite litt med å finne en bra 523 og særlig 528 til under 100k. Begge deler an forøvrig være vanskelig å finne med uten automatgir. 520 ville jeg styrt unna da det er slappe greier. Med ditt budsjett tror jeg du kan utelukke facelift som kom 09/01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet Juli 17, 2008 Share Skrevet Juli 17, 2008 Med ditt budsjett tror jeg du kan utelukke facelift som kom 09/01. 09/00 mener du vel? Ville gått for 01-03 modellene av E39 da de er temmelig skuddsikre, men da til en helt annen pris. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn E39 Skrevet Juli 17, 2008 Share Skrevet Juli 17, 2008 Hvis du er ihuga entusiast av E36, hvorfor ikke se på denne: 96 323it, ser meget velholdt ut også. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12862132 Forøvrig kjenner jeg ikke til bilen eller eier fra før.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas1 Skrevet Juli 17, 2008 Share Skrevet Juli 17, 2008 Er det lurt å velge en bil som begynner å dra på årene, men som har en masse utstyr? eller er det bedre å holde seg til en litt nyere modell, med noen færre KM bak seg?V Det lure er å bruke litt mer penger og få en nyere bil (gjerne face-lift) med lavere kilometerstand. I den prisklassen du ser er det relativt gamle biler som gjerne også har både høy kilometer og er slitt. Er du ekstra heldig er den i tillegg "hjemmeskrudd" med de fordeler og ulemper det medfører. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juli 17, 2008 Share Skrevet Juli 17, 2008 Med ditt budsjett tror jeg du kan utelukke facelift som kom 09/01. 09/00 mener du vel? Ville gått for 01-03 modellene av E39 da de er temmelig skuddsikre, men da til en helt annen pris. Mener selvsagt 09/00. Satt i ørska i morges å knottet på tastaturet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWentusiasten Skrevet Juli 17, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 17, 2008 Ingen av de vanlige E39 hadde diffbrems som standard eller option. Så vidt jeg husker er det bare M5 som fikk dette.Tror du vil slite litt med å finne en bra 523 og særlig 528 til under 100k. Begge deler an forøvrig være vanskelig å finne med uten automatgir. 520 ville jeg styrt unna da det er slappe greier. Med ditt budsjett tror jeg du kan utelukke facelift som kom 09/01. så det du sier er altså at eldre modeller av E39 ikke er noe å satse på altså... har kun sittet på med en E39 520 Touring og synes selv at den virket noe slapp. Fikk ikke testet den da vel og merke. Er det virkelig så natt og dag med E39 og E36 2 literen da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWentusiasten Skrevet Juli 17, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 17, 2008 takk for tilbake meldinger. Ser at flesteparten sier at eldre E39 ikke er noe å hoppe hurra for. viss man heller prøver å sammenligne, hva vil man få en E36 og E39 for ca 70k- 100k? Er det heller verdt å satse på E36? Ang. link sendt av Torbjørn E39, så er det et godt alternativ. likte den, men hadde nok krevd en eller annen tilstandsrapport. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juli 17, 2008 Share Skrevet Juli 17, 2008 E36 er ikke noe noen måte rakett den heller, men E39 er en mye tyngre bil og da går det selvsagt noe tregere. Det som irriterer meg mest med disse motorene (M52B20) er mangel på bunndrag og mellomregister. Det skjer INGENTING før den får 4000 rpm. 2,5-liter er mye sterkere. Hvis du ser på facelift el nyere så har 520 2,2-liters motor. Den er meget frisk i forhold til slagvolum. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MinGern e39 Skrevet Juli 28, 2008 Share Skrevet Juli 28, 2008 hvis det er klimaanlegg bør du sjekke om vifta til tenperatur føleren stopper når tenninga slås av.. hvis ikke tapper den batteriet ditt fort .. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 28, 2008 Share Skrevet Juli 28, 2008 Har kun kjørt E34 med M50B20 motoren med automat og jeg synes ikke det er noe sprekt nei, kan da tenke meg at det ikke er noe bedre i E39, er vel omtrent samme vekt på de bilene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet Juli 28, 2008 Share Skrevet Juli 28, 2008 Vi har selv E39 520i touring, går jo helt greit da, ikke noen sportsbil, men du sovner heller ikke bak rattet iallefall.. Har ikke kjørt noe i mellomspekteret, har testa 540i både med manuell og tomat, samt M5, men de her blir vell i en helt annen liga... 523 går forøvrig helt greit den også, merker grei forskjell ifra en 2 liter, samt at den har muligheter for effektøkning ved hjelp av originaldeler senerre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Vegard- Skrevet August 15, 2008 Share Skrevet August 15, 2008 se en annen vei... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Klinz Skrevet August 15, 2008 Share Skrevet August 15, 2008 Fredagshumor?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå