Gå til innhold

Hva må en se etter ved kjøp av E39????


BMWentusiasten
 Share

Anbefalte innlegg

Som emnet sier, så lurer jeg altså på hva en bør se etter når en skal handle seg en E39...?

Er en ihuga entusiast av E36, men vurderer nå altså E39 etter mange godord og markedet er mer lommeboksvennlig (mer eller mindre).

Fra spøk til alvor...

Tenker på ting som modelloppgraderinger og typiske problemer ved E39.

Mitt interessefelt ligger fra 70.000 - 100.000 hvor en får det meste for pengene. Her ser jeg at Finn.no ikke har problemer med å finne biler til meg, men gjør egentlig problemene verre da det er så mange å velge mellom. Hva er det smarte valget da?

Er det lurt å velge en bil som begynner å dra på årene, men som har en masse utstyr? eller er det bedre å holde seg til en litt nyere modell, med noen færre KM bak seg?

Ønsket er gjerne over 2 litere (2,3 , 2,5 og 2,8) ikke diesel altså.

ikke touring.

og manuell.

Så et annet spørsmål, hvordan er det med diffsperren (brems?) på E39? er det visse modeller som kommer med denne standard? eller er det godis som må (måtte) bestilles?

Vet at det er mange E39 entusiaster her inne som vet garantert svarene på alt jeg lurer på, så ikke nøl med å rable noe her!

øk gjerne antall poster så blir du sikkert en general før eller senere!

Jo flere meninger jo bedre...

Kom også gjerne med eksempler....

EDIT: Jeg kjører GOLF!

|

|

|

|

V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de vanlige E39 hadde diffbrems som standard eller option. Så vidt jeg husker er det bare M5 som fikk dette.

Tror du vil slite litt med å finne en bra 523 og særlig 528 til under 100k. Begge deler an forøvrig være vanskelig å finne med uten automatgir. 520 ville jeg styrt unna da det er slappe greier.

Med ditt budsjett tror jeg du kan utelukke facelift som kom 09/01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt budsjett tror jeg du kan utelukke facelift som kom 09/01.

09/00 mener du vel?

Ville gått for 01-03 modellene av E39 da de er temmelig skuddsikre, men da til en helt annen pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lurt å velge en bil som begynner å dra på årene, men som har en masse utstyr? eller er det bedre å holde seg til en litt nyere modell, med noen færre KM bak seg?V

Det lure er å bruke litt mer penger og få en nyere bil (gjerne face-lift) med lavere kilometerstand. I den prisklassen du ser er det relativt gamle biler som gjerne også har både høy kilometer og er slitt. Er du ekstra heldig er den i tillegg "hjemmeskrudd" med de fordeler og ulemper det medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt budsjett tror jeg du kan utelukke facelift som kom 09/01.

09/00 mener du vel?

Ville gått for 01-03 modellene av E39 da de er temmelig skuddsikre, men da til en helt annen pris.

Mener selvsagt 09/00. Satt i ørska i morges å knottet på tastaturet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de vanlige E39 hadde diffbrems som standard eller option. Så vidt jeg husker er det bare M5 som fikk dette.

Tror du vil slite litt med å finne en bra 523 og særlig 528 til under 100k. Begge deler an forøvrig være vanskelig å finne med uten automatgir. 520 ville jeg styrt unna da det er slappe greier.

Med ditt budsjett tror jeg du kan utelukke facelift som kom 09/01.

så det du sier er altså at eldre modeller av E39 ikke er noe å satse på altså...

har kun sittet på med en E39 520 Touring og synes selv at den virket noe slapp. Fikk ikke testet den da vel og merke.

Er det virkelig så natt og dag med E39 og E36 2 literen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tilbake meldinger.

Ser at flesteparten sier at eldre E39 ikke er noe å hoppe hurra for.

viss man heller prøver å sammenligne, hva vil man få en E36 og E39 for ca 70k- 100k? Er det heller verdt å satse på E36?

Ang. link sendt av Torbjørn E39, så er det et godt alternativ. likte den, men hadde nok krevd en eller annen tilstandsrapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 er ikke noe noen måte rakett den heller, men E39 er en mye tyngre bil og da går det selvsagt noe tregere. Det som irriterer meg mest med disse motorene (M52B20) er mangel på bunndrag og mellomregister. Det skjer INGENTING før den får 4000 rpm. 2,5-liter er mye sterkere.

Hvis du ser på facelift el nyere så har 520 2,2-liters motor. Den er meget frisk i forhold til slagvolum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi har selv E39 520i touring, går jo helt greit da, ikke noen sportsbil, men du sovner heller ikke bak rattet iallefall..

Har ikke kjørt noe i mellomspekteret, har testa 540i både med manuell og tomat, samt M5, men de her blir vell i en helt annen liga...

523 går forøvrig helt greit den også, merker grei forskjell ifra en 2 liter, samt at den har muligheter for effektøkning ved hjelp av originaldeler senerre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...