Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tjah.. Mener nå fortsatt at selvlært + bimmers er best jeg..

Kompetanse kompetanse kompetanse..

Erfaring erfaring erfaring..

joa MEN, du kan ikke nekte for at du får mange nyttige tips, hvis du står og tar bilder, mens en ser deg over skuldra og sier, hmmm, hva om du gjorde sånn og sånn...

en at du redigerer, legger ut her, noen sier, du burde . . .

så må du tilbake igjen og prøve på nytt...

så er himmelen blitt overskyet, og da må du ta bilder, inn her, så sier noen, hmmm, hva om du . . . .

see my point... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg mener er at du lærer kun god bil-fotografering av en som kan ta bilder av biler..

Ett fotokurs, er ikke nødvendigvis rettet inn mot dette.. mer mot Portretter, familiebilder o.l. også lærer du antageligvis bittelitt om andre måter å ta bilder på..

Syns jeg hører kursleder si: "for å ta bra sportsbilder er det kun trening som gjelder.. Nå vet dere basics om kameraet så nå er det fritt frem til å forske på egen hånd.." bladibladibla..

Det du ønsker om at en skal stå bak deg, er en mentor snarere enn en kursleder.. Og jeg tror ikke det er noe problem å få med oss en mentor på ccn i juni.. De som kjører får en erfaren sjåfør med seg, og de som ønsker å lære om foto, bør huke seg sammen med en som KAN ta bilder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt, men syns ikke et kurs er løsningen på det problemet.. I jula og litt utpå nyåret leste jeg utallige sider og brukte mange timer på å lese om det jeg skulle fotografere..

Med tipsene friskt i minnet satte jeg igang og prøvde ut.. Tok 10 bilder slik, 10 bilder med en annen vinkel, 10 bilder med annen innstilling, 10 bilder, 10 bilder, 10 bilder osv..

Så var det inn og hive 300 bilder og sitte igjen med 10.. Sjekke exif og deretter lære litt..

Lese litt mer om hva som gikk feil, og ut å prøve mer..

Så jeg tror nok det, at den beste måten å lære på, er å lese teorien og deretter prøve, forså å lære av sine feil.. Det viktigste du gjør er å forstå hvorfor bildet ble feil, og hvorfor bildet ble riktig... Jeg tror ikke på at noen kursleder kan lære meg mer enn jeg kan lese meg til selv.. Om jeg derimot får tak i en erfaren fotograf på området, er ørene mine vidåpne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ser det... det jeg vil lære er å hvordan få en bil som er mørk til å bli lys, og få himmelen til å ikke være utbrent...

men kjenner at jeg vil ha ei ny linse FØR jeg handler fotofilter etc...

hvorfor det? Som regel må du ha til begge, og er ikke sikkert de er like store..Kit Objektivet er 52mm hos meg, men det jeg ser på nå tror jeg er 58mm om jeg ikke husker feil..

Da trenger jeg flere filter..

Hvorfor mørk bil til å bli lys?

Jeg tror utbrent himmel har følgende løsning:

Hvis du ikke har mere å gå på på ISO, så må du enten korte ned lukkertiden å få ett mørkere bilde, minske blenderåpningen å få ett mørkere bilde, eller justere ned exposure.. Eventuelt har du filter som er mørkere for himmelen enn for bakkenivå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis en himmel er utbrent så har du ingenting å hente, altså om R: 255 G: 255 B: 255 ... Da mener jeg i PS.. Om f.eks. du har R: 255 G: 230 B: 248, da har du ingen røde elementer igjen inne i lyset, men da er du kanskje berget fordi da kan du legge over et rødt filter (3-4% rød)over der hvor det er helt utbrent. Eller om du da tar bildet i RAW-format så kan du kanskje klare å stille inn riktig før du henter det over i vanlig PS redigering.

Derfor er det viktig med gode bilder, de beste bildene trenger lite etterbehandling i PS. Men såklart så er det nesten ikke til å unngå at man må inn i PS for å ordne på noe.

Bare ett innspill når dere snakket om utbrente elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer.. utbrente elementer er områder uten informasjon.. Derfor er det bedre å gå mørkere og PS'e lysere ;)

Dette er korrekt, fotografen som underviste meg og resten av klassen min idag sa at alle profesjonelle kameraer, altså de som koster litt (30 000 ++) er alltid stilt inn slik at de tar mørkere bilder. Fordi at som du sier er det bedre å gå for mørkt å stille lyset i Photoshop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...