Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

Hmm.. Må tydeligvis gå til innkjøp av ett slikt "kast det i bagasjerommet og la det ligge der" stativ..

Skal ha meg ett skikkelig stativ, og det MÅ være lett.. Gidder ikke fly rundt på Rudskogen med ett tungt stativ.. Monopod er vel en løsning her, men tror jeg må ha tripod for å få 3 bilder som jeg kan omdanne til HDR bilder ;)

hehe... monopod er uaktulet for meg... like lett å fyre opp tripod :-P hehe

Er det bildet egentlig så uskarpt? Tallene på nummerskiltet virker jo skarpe. Skarpere linse som blir neste steg ganskje?

Ellers er det liten kontrast mellom bilen og bakgrunden... begge deler er ganske mørkt.

har jo kjøpt ny linse ;-) sigma 24-70mm f2.8 ;-)

gleder meg til våren ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

men det bildet var egentlig ikke et godt eksempel... men føler bare at mange bilder, selv med f22-30 blir mye av bildene dårlig :-s

Har du et kamera/linser som kan ta bilder på F30?

Uansett, bruker du F8 og tar bilde av en hel bil så kan du være ganske safe på at hele bilen er skarp. Det er unødvendig å gå noe over det med mindre du er ute etter en eller annen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det bildet var egentlig ikke et godt eksempel... men føler bare at mange bilder, selv med f22-30 blir mye av bildene dårlig :-s

Har du et kamera/linser som kan ta bilder på F30?

Uansett, bruker du F8 og tar bilde av en hel bil så kan du være ganske safe på at hele bilen er skarp. Det er unødvendig å gå noe over det med mindre du er ute etter en eller annen effekt.

ja, canon eos 450d... kan vel sette blender på 29 eller 30...

jepp... får øve litt til våren igjen :-D hehe

aha... for jeg skjønner ikke hvordan folk ser det... men kan man lagre bildene og se det på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BreitBau: i så fall går det utmerket.

Ser at jeg faktisk har en linse der det går. 70-200'en min kan faktisk ta bilder i F32. Ikke spesielt nyttig, men det går. ;)

Mysild: jeg vil uansett anbefale deg å ta bilde med størst mulig blender og så samme bilde med minst mulig blender. Når du kommer hjem kan du sammenlikne resultatene og se hva du syntes ser best ut. De fleste linser pleier å være skarpest et par klikk fra max åpning. Dvs en F2.8 linse er skarpere på F5.6 enn på F2.8. Selv om slik jeg liker å ta bilder bruker jeg alltid størst mulig blender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysild: jeg vil uansett anbefale deg å ta bilde med størst mulig blender og så samme bilde med minst mulig blender. Når du kommer hjem kan du sammenlikne resultatene og se hva du syntes ser best ut. De fleste linser pleier å være skarpest et par klikk fra max åpning. Dvs en F2.8 linse er skarpere på F5.6 enn på F2.8. Selv om slik jeg liker å ta bilder bruker jeg alltid størst mulig blender.

jepp.... men har liksom ikke noen bil å teste det på nå, så får vente til våren :-D hehe... vil tippe f4 eller noe vil bli bra :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer, hva sånn ca er instillingene på et bilde slik som dette? lang lukke tid, kort lukke tid? osv..sånn ca ca ca... forøvrig er dette typiske "speilrefleks" kamera bilder i mine øyne...

Jeg ville tippet at disse er tatt med en fastlinse, mest sannsynlig 50mm f/1.4 eller f/1.8. Ville nesten tro at du må ha så stor blenderåpning for å få slik diffus bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...