Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

bare hyggelig... men det jeg syntes du skulle gjort med det, var å gått på filter->sharpen->unsharp mask... rundt 100-150 %

radius 1

treshold 1

da får du jo fort hentet tilbake skarpheten mistet pga andre ting ;-)

La på blur over hele bildet, var en del av eksempelet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noe spesielt du er ute etter, Mysild?

altså, på en måte... når jeg lager HDR bilder, får jeg mange muligheter gjennom photomatix til å styrke lys, endre farger og slikt... men finner liksom ikke slike funksjonene i CS4 :-s

feks som dette:

i69667lgrlgv2gpynu3x.jpg

jeg vet at solnedganger har mye å si, men uansett... sjekk farger etc... det er slikt jeg føler jeg vil lære... og også noe alla redigeringen til www.mariusaasheim.com (bare ikke fullt så mye, men litt av fargespillet og slikt)

Du får gjort mye med Image -> Adjustments -> Shadow/Highlight.

Bruker man den metoden trenger man ikke nødvendigvis HDR heller.

Forøvrig, hva syne sdu om CS4?

Jeg hadde det en god stund og prøvde virkelig å like det, men jeg gikk tilbake til CS3.

Dette bilde er ikke HDR om noen trodde det. Bare tatt i raw, og redigert i PS3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tips til et nybegynner cam eller? :P alså speilrefleks, ikke av det dyreste...

Av nikon sine er det vel D40x som er billigst. (rundt 2500,-) Ellers ett par hakk opp finner du D60 (rundt 4500,-)

D60 annbefaler jeg varmt, etter selv å ha brukt det i over ett år.

Canon sine har jeg ikke mye peiling på.. Utenom at en kompis av meg skryter voldsomt av sitt 450D. (koster mye det samme som nikon sitt D60)

Selv kan jeg si at grunnen til at jeg gikk for nikon var at jeg allerede hadde analogt speilrefleks som er nikon, og kunne bruke utstyr fra den...osv...

Hva som er best av de to orker jeg ikke begi meg ut på da det alltid fører til evigvarende diskusjoner :P

akam.no er ett fint forum å se på for å finne det som passer deg best. De har også en ganske bra pris/produktguide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite tips til bilderedigering forresten..

(raw converter må være installert)

Åpne PS --> velg "open as" --> velg "camera raw" på listen over formater --> velg fil --> og vips, masse flere muligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tips til et nybegynner cam eller? :P alså speilrefleks, ikke av det dyreste...

nikon d60 koster 3799 på expert nå.

virker som det er flere som er fornøyd med det, og prisen er jo ganske fin.

Ja, både Nikon D60 og Canon 450D har blitt litt billigere nå etter at Nikon D5000 og Canon 500D kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trykk på meny, pil en til høyre, og AEB, sett den på -2,0,+2 ;-) så tar kameraet 3 bilder av seg selv...

Kameraet mitt (1000d) tar ikke 3 bilder automatisk. Må trykke på utløseren 3 ganger... Mulig jeg har tullet til instillingene?

Ang "nybegynnerkamera" så er jeg strålende fornøyd med mitt 1000d.

Sammenlignet 450d mot 1000d når jeg oppgraderte fra 300d, og fant ut at forskjellene var så små at de ikke kunne forsvare prisen, noe han jeg snakket med på fotovideo også sa seg enig i.

Jeg har hvertfall aldri savnet noe på 1000d.

Så et spørsmål til:

Polariseringsfilter.

Hadde et Hoyafilter til kitobjektivet på 300d'en som jeg var veldig fornøyd med. Kjøpte så et Tiffenfilter til objektivet jeg bruker nå om dagen, men det gir nesten ingen effekt i det hele tatt! Såpass at jeg ikke gidder bruke det... Begge filtrene var sirkulære, men på Hoyaen så jeg skikkelig forskjell når en dreiet på det.

Skal kjøpe et nytt filter, men hvordan vet jeg at det funker bra? Finnes det noe tall på graden av effekt en får ut av det f.eks? (Nå har jeg ikke sjekket så mye rundt det selv, for kom på det i farta nå :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...