Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har jeg aldri prøvd en linse som ikke er bildestabilisering på- og er litt usikker på hvor viktig det er for meg. Jeg føler hvertfall at jeg er flink å holde kameraet i ro. I og med jeg liker bilder uten blits best, hender det ofte at jeg undereksponerer litt for å få raske nok lukkertider uten blits,- er jo ikke verre enn å endre på dette i ettertid.

Dersom du aldri har prøvd et objektiv uten stabilisator, vil jeg absolutt anbefale deg å PRØVE et før du vurderer å kjøpe et. Må du undereksponere når du har IS har du ikke noen sjanse til å klare å holde det i ro / undereksponere nok uten bruk av IS til at det blir bra :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hawkon88, jeg går utfra at den IS'en du har prøvd er på kitobjektivet til 450D. Siden den ikke har så mye zoom, så merker du ikke IS'en så mye, men jeg kan love deg at på 200mm eller 300mm så ønsker du IS. :wink:

Til ditt budsjett vil jeg anbefale Canon 70-300 f/4-5.6 IS, koster 4045,- på jananphoto.no, eller se etter den brukt på finn.no.

Jeg hadde den selv før jeg kjøpte 70-200 2.8 IS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for tips! :) Får høre med julenissen om han vil sponse meg.. :)

Adios, jeg MÅ ikke undereksponere for å få bildene skarp, men jeg undereksponerer heller litt for å være på den sikre siden, uten å måtte ofre iso..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg, men hvis jeg bruker stativ (ikke at jeg har, men hypotetisk) har iso på 400, og ønsker et bilde hvor alle konturene er tydelige (liten zoom og forholdsvis høy blenderåpning) så vil lukkertiden automatisk stige, i forhold til om jeg ikke hadde vært så kresen med blenderåpning og ikke vil ha iso på 800. Er da en av de små i familien med, eller jeg ønsker å ta et bilde som ikke er satt opp for å catche stemningen, så vil en liten bevelgelse (en arm som beveger seg eller noe) ødelegge bildet.. Derfor, for å kunne ha raskere lukkertid, når de andre parameterene er valgt, så undereksponerer jeg/bildet blir tatt med så lav lukkertid at det blir for mørkt, og må "lysnes" litt i etterkant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden du ikke har stativ, så bør du virkelig kjøpe et objektikv med IS. :wink:

Ja, det ser dessverre slik ut. Har prøvd å skru av bildestab. på mitt IS objektiv og det blir aldri bra uten fryktelig bra plassering av stativ. Og jeg bruker i 99% tilfellene ikke stativ, da det meste er actionbilder.

Noen av dere som kan anbefale meg et 400mm eller mer teleobjektiv til Canon, med IS? Har egentlig bare funnet et relevant som gir meg IS; Canon EF 100-400/4,5-5,6 L USM IS. Kunne fint ha tenkt meg noe billigere alternativer, men regner med Tamron og Sigma er "det man betaler for".

Regner med det er helt døfødt å få til fornuftige banebilder uten IS, spesielt da jeg i få tilfeller kan bruke stativ.

Enkelte ganger føler jeg at Nikon kanskje hadde vært et bedre valg for min del, som har innebygd bildestab, isteden for å bruke ekstra mye på IS i objektivene til Canon, da jeg ikke bruker annet. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er helt døfødt å få til fornuftige banebilder uten IS, spesielt da jeg i få tilfeller kan bruke stativ.

Enkelte ganger føler jeg at Nikon kanskje hadde vært et bedre valg for min del, som har innebygd bildestab, isteden for å bruke ekstra mye på IS i objektivene til Canon, da jeg ikke bruker annet. Eller?

Først av alt så har heller ikke Nikon innebygd bildestab.

Men hvis det er bilder av biler i farta på bane med "fartsstripe" bakgrunn som er hovedmotivet for zommen så er faftisk ikke IS så nødvendig.

Slike bilder blir jo tatt med forholdsvis lang lukkertid (ca. 1/60-1/160 sek) og med kameraet i bevegelse, så da har ikke vanlig IS noe for seg.

Men iallfall Canon har en type IS på sine zoomer der du kan velge mellom Mode 1 og Mode 2, og ved Mode 2 er det bare de vertikale rystelsene som blir dempet, dvs at du bruker Mode 2 når du panorerer. (Mode 1 er for når du holder kameraet i ro)

Den Canon 70-300mm linsen som jeg anbefalte i en tidligere post har denne funksjonen med Mode 1/2. Skal du ha 400mm så har Sigma denne; http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... plid=95941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har helt rett, det er jeg som surrer angående Nikon. Nå ser jeg at det var Olympus jeg forvekslet med :oops:

Hovedbruksområdet er å ta bilder på biler i høy hastighet på bane, i skogen, eller på isbane. Jeg er primært ute etter så krystallklare bilder som overhode mulig, gjerne med så mange detaljer som mulig, inkl sjåføren ansiktsutrykk (her må man selvfølgelig justere litt med filter evt.) Zoomen trenger jeg for å nå nært nok.

Forklar meg gjerne mer om dette, jeg er i startgropa.

Pr. idag har jeg kun 18-200mm Canon IS objektiv, og jeg kan si at det er langt ifra sterkt nok på zoom siden. Man står gjerne langt unna på baner, og da trenger man dessverre endel zoom. Det er også fint inni skauen så man slipper å stå i veikanten å riskiere livet.

Har forstått det slik at Canon L serie har meget sterk lysstyrke, skraphet og kjapp autofokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva du er på jakt etter, men lyssterk L optikk på 300mm+ koster flesk, 40000kr - 80000kr, og linsene er svintunge og store.

Men her er en link til det Fotovideo nettbutikken har av tele zoom objektiv til Canon.

http://www.fotovideo.no/aspx/produkter. ... eilrefleks objektiver&g2txt=Canon&g3txt=Zoom tele

Og her er det de har av tele objektiv (fast brennvidde).

http://www.fotovideo.no/aspx/produkter. ... eilrefleks objektiver&g2txt=Canon&g3txt=Tele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto faktisk en rimelig bra guide rundt dette på siden til produsenten, med eksempler fra flere kameraer: http://www.cbllens.com/lib/catalog/engl ... b37ebc01f6

Bare bruk et ark istedet for den kalibreringsdingsen.

Det fungerer utrolig bra, men husk å kalibrere på nytt hver gang du bytter lyskilde. Brukte taket i stua som kalibrering hjemme i fjor jul, og bildene ble veldig fine, til tross for litt mørke forhold, stearinslys osv.

Prøv deg frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...