Bmweee Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 ang at 18 åringer sette bmw i dårlig lys som det ble nevnt så må det vel sies at ingen av den eldre garde som kjørte e30 og disse bilene da di var nye var så mye bedre eller??
Azeton Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Plombering av motorvogn er ikke akkurat positivt. blir som moped opplegget igjen. Skulle vært litt som motorsykkel. Hk grense de 2 første årene etter at man har fått førerkortet. og kan kjøre over hele verden. Forslaget med en lokal tilatelse for kjøring med bil, fra du er 16-18. men da med en VELDIG motorsvak bil. som er lett og kontrollere for eventuell trimming.. 1mnd kontroll sjekk av kjøretøyet slik at folk bare skrur av og på delene som de fleste gjør før en EU-kontroll Med dagens overvåknings teknologi kunne man satt inn en GPS-unit som melder i fra om det blir snakk om høyhastighet? Slik at det er kun et tiltak for og få en bedre erfaring før man kan kjøre på f.eks svenskeflystriper og tysklands racerbaner
Fredrik Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 skulle faktisk vært 21 års grense for å få lappen vet det høres idiotisk ut, men tror vi ville ha ungått endel ulykker med det. saken er ikke hvor god opplæring de får, men tullete de er i hodet. under oppkjøring skal de kjøre som gamle kjærringer, dagen etter er de faktisk Loeb. mener at man er litt mer voksen i hodet når man er 21 framfor 18. vet mange vil komentere akkurat at det finnes mange omvenst oxo, men jeg ser i helheten. Jeg er helt enig fordi umoden oppførsel fra spesielt unge menn handler ikke kun om bilkjøring, men derimot om mange andre situasjoner også. Alt fra direkte helsefarlige fylle/stoffkuler etc. i weekendene til latterlig oppførsel på festivaler/konserter eller på byen... for ikke å snakke om den generelle oppførselen overfor kvinner... er klare eksempler på at mange unge menn har seriøse problemer med å bli voksne. For noen år siden var myndighetsalderen 21 år i Norge... trolig er det på høy tid at vi går tilbake til denne ordningen...
Glenno Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Ojj ojj , noen lange innlegg. Jeg mener at aldersgrensen kan være slik den er idag bortsett fra: - Obligartorisk dag med proff kjører på f,kes våler-rudskogen med baneriggert bil og orginal bil. Dette for å vise forsjellen angånede oppsett og sikkerhet av en bil. Er vel det som ligger ihode til en vær tid, noe som kan være forsjellige og ikke alders bestemt selv om enn draar noen erfaringer underveis. Sette gps eller avlesser for fart de første årene enn ferdes langsveien ? litt overvåking men for si de første 2 årene da?
tmice Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Må da gå greit med plomberte biler, med varseltrekant bakpå, har jo funka i sverige i årevis...... Enig med Glenno også at man kunne på en måte overvåket de, men det blir jo nesten som plombering de første 2 årene..
Der Barockengel Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Tid for litt politisk prat igjen Heeey, jeg er med. Det er liten tvil om at mye kunne vært oppnådd dersom man kunne foreta en større ny-tenking av trafikkopplæringen - og legg merke til at jeg sier trafikkopplæring, ikke føreropplæring, for alle er jevnlig trafikanter, ikke alle er førere, og ikke hele tiden. Selv er jeg en stor tilhenger av å integrere trafikkforståelsen som en del av undomsskolen, både for å etablere gode vaner tidlig, og fordi ungdom ofte er mer motiverte for å lære. Jeg registrerer at den jevne biluinteresserte bilfører i dag ville hatt problemer med å ratte en bil uten antispinn, antiskrens, antispinn osv. på glatt føre. Beklageligvis brukes disse hjelpemidlene altfor ofte til til å forsøke å flytte grensene. Akkurat som en god trafikkopplæring bør gi trening i hvordan håndtere en nødsituasjon, bør man også lære hvordan man tidligst mulig skal kunne idenfifisere og avverge en mulig nødsituasjon. Og dette med å hindre nødsituasjoner involverer også å unngå å lage en for andre En bil er et dødelig redskap og burde settes mye høyere krav til enn det gjøres i dag. Tydligvis er det en menneskerett å ha førerkort, for enhver pris. På meg virker det som om enkelte seriøst mener at de har betalt så mye penger for sertifikatet, at nå som de har det, kan de gjøre akkurat som de vil med det. Så fyllekjøreren som vingler foran deg, er sannsynligvis ingen fyllekjører, men en helt vanlig bilist i ferd med å sende en helt vanlig SMS. For en som har en genuin interesse for det å kjøre bil, er det utrolig hvor mye annet mange har tid og anledning til å gjøre mens de kjører. Definitivt en form for multitasking jeg ikke har særlig tro på. Ved å involvere ungdommen tidligere, kunne man oppnå større bevissthet og respekt for at det å være trafikant - og fører av motorkjøretøy spesielt - er en ferdighet som må tilegnes, trenes, og holdes ved like. På mange måter litt som å være kirurg. Dupper du på jobben, hadde et par øl for mye i stad, er mest opptatt av å sitte i telefonen og høre om det hotellrommet i Praha fortsatt er ledig neste måned, eller søler kaffe i operasjonssåret til pasienten du jobber med, bør det gå opp for deg at du kanskje ikke har den riktige holdingen og absolutt bør finne deg noe annet å drive med. Og her møter vi sakens beklagelige sannhet: Alt dette vil selvsagt kreve store ressurser til orgaisering, rekvisita, lærere og fasiliteter, og på en måte føler jeg meg bombesikker på at dette aldri blir noe av så lenge vi har de mennesketypene vi har idag, til å styre skuta. Nemlig. Vi har opp gjennom årene sett flere omlegginger av føreropplæringen - det var vel sogar noe som het fase 1 og fase 2 en stund... Resultatet av mange av disse omleggingene ser primært ut til å ha ført til at det er stadig flere pakker eller enheter du må gjennom for å kunne få førerkort, med det resultat at selve førerkortet blir dyrere. Kort til slutt;moped og MC er i mine øyne enda farligere å kjøre (for sjåføren) og spesielt da man er ung og uerfaren i trafikken.. Aha, andre som også har tenkt den tanken. Jeg er grunnleggende skeptisk til å slippe saktegående kjøretøy som i tillegg har svært dårlig passiv sikkerhet, ut i trafikken - og å gjøre det med ferske førere må være ennå mer betenkelig. At kjøretøyene på toppen av det hele er kunstig begrenset for å være langsomme, vitner om at dette er et konsept man må være politiker for å synes ser lurt ut. At noen så velger ulovlig å fjerne hastighetsbegrensingene er neppe overraskende. Dette er dobbelt uheldig siden det gjerne fører til ubehagelige møter med lovens lange arm - dobbelt uheldig siden motorinteressert ungdom gjerne bor i landdistrikene, og ofte er blant dem som ønsker og velger å bli boende framfor å flytte til byene. Og hvem er egentlig tjent med at de som er med å opprettholder en spredt bosetning i Norge har et anstrengt forhold til og negativ oppfatning av det offentlige Norge generelt, og politiet spesielt? Dersom landungdom allerede fra ung alder hadde kunnet forflytte seg på egenhånd i kjøretøy med fire hjul, tak og varmeapparat, kunne de bruke undomstiden sin til å reise rundt og treffe jevnaldrende i stedet for å henge bak nærmeste busskur og ønske seg bort.
Der Barockengel Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 - Man kan ta "dag" lappen når man er 16. Dvs kun kjøre på dagtid. Og i samme kommune +- et par kommuner. Kan enkelt løses ved at man får en svær lapp i bakruta som viser hjem kommune for eks. Dette med geografisk begrensning på hvor du kan kjøre har jeg stor sans for. På denne måten vil man kunne sikre at det kjøres i områder der føreren er kjent og lettere kan takle de daglige trafikksituasjonene. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til forslaget om 10kmh lavere fart der fartsgrensen er 80 eller høyere, siden sakteregående kjøretøy vil kunne skape køer, og være en ubehagelig førstetrafikkopplevelse for den som lager køen. Derimot kunne innehaverne av et ferskt "dagførerkort" identifiseres av et rundt 80-skilt bak på bilen, som fortalte at føreren kun hadde lov å kjøre i 80. På veier med høyere fartsgrense, vil det finnes flere filer i hver retning, og et langsommere kjøretøy i høyre fil ville være til lite hinder for øvrig trafikk.
OleEven Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 -De to første årene du har førerkort, må du kjøre med et skilt bak på bilen som forteller at du er fersk på veien.-De to første årene du har førerkort, kan du maks ha én passasjer i bilen. -De to første årene du har førerkort, har du ikke lov å kjøre om natten. Ser hensikten med disse forslagene men trur neppe de hadde kommet i god jord hos de bilglade ferske 18åringene her i Norge. Men takk å lov at man har fått moped opplæring ut av Ungdomskolen, Den dagen jeg fikk "lappen" på moped, Herregud å flaks at jeg kom helskinnet gjennom den perioden.. DÅRLIG opplæring! Tror ikke det hjelper å flytte grensen fra 18->20 år for klasse B førerkort. Ansvarsfølelsen i trafikken kommer oftest fra Erfaring ikke alder. Trygg Trafikk å de folka der burde tatt med alle ferske 18åringer på en tur på sjukehus, På avdeling for trafikkskadde å pratet med folk der, som aldri vil kunne gå igjen fes. DET er det som virkelig fungerer!! Skremme folk litt! Og at kanskje det burde arrangeres flere banetreff i sammarbeid med politi, trygg trafikk, statensveg vesen osv. Der ungdom kan teste grensene med bil & fart med egen bil i TRYGGE omgivelser..
SteffenM2 Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Beklager off-topic, men er det noen som sitter med en seriøs skrive kløe her eller?
Fredrik Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 Beklager off-topic, men er det noen som sitter med en seriøs skrive kløe her eller? Åpenbart... folk med alvorlig annfall av skrivekløe dukker opp med jevne mellomrom her inne, men det er ikke så mange som svarer på slike innlegg... så lengden på innleggene går nok ned med tiden. Sier en moderator som liker relativt korte innlegg...
Andreas1 Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 EPA Traktor til 16 åringer i stede for moped :) ...På lukket område. Se for deg en EPA-traktor i 30-40-50km/t langs Norges europaveier med politisk korrekte midtskillere i betong under helge og ferietrafikken (eller når som helst generelt). Da blir det nok en del hasardiøse forsøk på forbikjøringer av disse og problemet er bare flyttet. Da er det ikke lenger 18-åringer som ligger i grøfta og spreller, men 40 og 50 åringer i tidsklemma med stresskofferter og barnesete.
oddis Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 Beklager off-topic, men er det noen som sitter med en seriøs skrive kløe her eller? Hehehe, ja det er en måte å si det på. For min egen del føler jeg ingen skrivekløe, jeg føler bare at jeg må forklare mitt syn når jeg først skal bidra med noe konstruktivt i en diskusjon. Jeg kunne sikkert oppsummert mitt forrige innlegg i fem linjer, men da hadde folk ikke forstått mitt standpunkt godt nok, misoppfattet det, og brukt det feil (mot meg?) ved en senere anledning. Ubegrunnede og "slik er det bare"-svar er det verste jeg vet Når det kommer til skrivekløe vil jeg påstå at det er en påstand med modifikasjoner, for jeg skriver ikke nevneverdig mange innlegg her pr.uke ifht. visse andre som skriver mye mer enn meg, uten å bli antydet skrivekløe. Kan dette være fordi de skriver kort, uryddig, useriøst? *host* spamming? *host* Jeg har mine teorier om akkurat den saken
Hansh Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 - Man kan ta "dag" lappen når man er 16. Dvs kun kjøre på dagtid. Og i samme kommune +- et par kommuner. Kan enkelt løses ved at man får en svær lapp i bakruta som viser hjem kommune for eks. Dette med geografisk begrensning på hvor du kan kjøre har jeg stor sans for. På denne måten vil man kunne sikre at det kjøres i områder der føreren er kjent og lettere kan takle de daglige trafikksituasjonene. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til forslaget om 10kmh lavere fart der fartsgrensen er 80 eller høyere, siden sakteregående kjøretøy vil kunne skape køer, og være en ubehagelig førstetrafikkopplevelse for den som lager køen. Derimot kunne innehaverne av et ferskt "dagførerkort" identifiseres av et rundt 80-skilt bak på bilen, som fortalte at føreren kun hadde lov å kjøre i 80. På veier med høyere fartsgrense, vil det finnes flere filer i hver retning, og et langsommere kjøretøy i høyre fil ville være til lite hinder for øvrig trafikk. Det første jeg tenker og når det blir snakk om hastighetsbegrensning er også at dette bare lager problemer så lenge det er snakk om under lovlige hastigheter i Norge. Mye rart som skjer på norske veier fordi en del sjåfører ikke følger flyten i trafikken, enten fordi de ikke kan (moped, tung last, stort kjøretøy e.l.) eller fordi de kanskje burde revurdere om egne evner holder mål til å bevege seg i trafikken. Synes mopeder enten burde vært forbudt eller hatt lov til å kunne følge normale hastigheter på veiene. Forresten oppdaget at det er mange tofeltsveier med 90 km/t i landet så snart man kommer bort fra vestlandet så det vil kanskje være en mer fornuftig maksfart hvis man skal begrense denne for enkelte grupper. Tviler på at det hjelper å begrense hvor ungdom har lov til å kjøre da det for meg virker som at mange utforkjøringsulykker med ungdom skjer på kjente veier der de tøyer grensene litt mer for hver gang. Er ihvertfall mye slikt på øyene rundt Bergen der ungdomene for det meste kjører på de samme små bygdeveiene hver dag. Har kjent folk som har klart å strekke strikken VELDIG langt før de tplutselig gikk galt. Det jeg tror at er størst mulighet for at skjer etter hvert er at ved hjelp av det nye satelittposisjoneringssystemet (Europeisk samarbeidsprosjekt som jeg ikke husker navnet på akkurat nå) som er mer avansert enn GPS vil brukes til å spore ungdoms kjøreadferd. Dessverre er faren stor for at dette vil bli brukt til å overvåke alle sjåfører etter hvert, i tillegg til veiprising, nødvarsling ved ulykker og mye annet. Håper bare datatilsynet blir hørt i den saken siden dette i mange tilfeller fører til svært innskrenket personvern.
Kjennern Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 Ser jeg forklarte meg litt dårlig rundt dette med 10KM/T lavere. Mente det slik at på 4 felts motorvei. Der har bil med henger for eks. 10Kmt lavere grense. (Var vel slik hvertfall når jeg tok lappen) Her kan også "opplærings førerkortet" fint ligge. Dette jeg mente med det. Ser så klart probemel på vanlig 2 feltsvei med lavere fartsgrense en andre bilister. er heller ikke så mye for plombering av kjøretøy. Er lett å lure seg unna og i gitte tilfeller må man kanskje over den evt fastsatte maks grensen.
carlhaakon Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 hvorfor skal det gå utover alle andre 18 åringer når det altid er en eller annen 18 åring som må kjøre gris første dagen?? hva med og la dem kjøre fra seg på bane i stede da en og sette teite begrensinger på når de kan kjøre og hvor de kan kjøre? hvem skal ha jobben med og passe på alle 18 åringer som sniker seg ut og kjører om natta da? det blir mye jobb det vis alle bestemmer seg for og dra ut å kjøre så eneste jeg tror vil hjelpe er og slippe dem utpåå ei bane så de kan kjøre til de ikke orker og gi mer gass! virker også som det kommer mer fram i media når det er en på 18 en en på 21 og oppover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå