Andreas1 Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 hvorfor skal det gå utover alle andre 18 åringer når det altid er en eller annen 18 åring som må kjøre gris første dagen??hva med og la dem kjøre fra seg på bane i stede da en og sette teite begrensinger på når de kan kjøre og hvor de kan kjøre? så eneste jeg tror vil hjelpe er og slippe dem utpåå ei bane så de kan kjøre til de ikke orker og gi mer gass! Verdensmester på bane = verdensmester på vei... IKKE! Det er en rekke flere elementer på veien man ikke kan trenes til å takle ved å leke på en bane. - Og å rase fra seg tror jeg ikke du gjør før du blir eldre og får litt mer vett og ansvarsfølelse for eget og endres liv og helse. Det er dessverre en sammenheng imellom alder, ansvarsfølelse og grenser for hvor store risikoer man er villig til å ta. - Med enkelte unntak selvfølgelig, men et sted må gjerdet stå...
Hansh Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 Var en grunn til at jeg ikke kom med noen personlige meninger om hva som evt. bør gjøres med ungdommer bak rattet, men er jo ikke akkurat noe nytt at en liten gruppe ødelegger for alle "de andre" og vi har alle mange inskrenkninger pga. tilsvarende. Personlig synes jeg det ser ut som de fleste på veien har en ferdighetsmangel og holdning som tilsier at de skulle vært fratatt sertifikatet eller fått bedre opplæring. Bare en tilsynelatende liten ting som å ikke bruke blinklys vitner for meg om mangel på trafikkforståelse/dårlig opplæring/manglende evne til å tilpasse seg samfunnet man lever i. Tror selv at mye hadde bedret seg ved å ha jevnlige fornyelser av sertifikatet med noen års mellomrom. Det er 100% retferdig, luker ut alle som ikke lengre er i stand til å henge med i trafikken (hvis sensor er like streng som med en som holder på å ta lappen for første gang) og sørger for at man holdert seg oppdatert på nye regler og normer i trafikken.
carlhaakon Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 hvorfor skal det gå utover alle andre 18 åringer når det altid er en eller annen 18 åring som må kjøre gris første dagen??hva med og la dem kjøre fra seg på bane i stede da en og sette teite begrensinger på når de kan kjøre og hvor de kan kjøre? så eneste jeg tror vil hjelpe er og slippe dem utpåå ei bane så de kan kjøre til de ikke orker og gi mer gass! Verdensmester på bane = verdensmester på vei... IKKE! Det er en rekke flere elementer på veien man ikke kan trenes til å takle ved å leke på en bane. - Og å rase fra seg tror jeg ikke du gjør før du blir eldre og får litt mer vett og ansvarsfølelse for eget og endres liv og helse. Det er dessverre en sammenheng imellom alder, ansvarsfølelse og grenser for hvor store risikoer man er villig til å ta. - Med enkelte unntak selvfølgelig, men et sted må gjerdet stå... ingen som bli verdensmester av og kjøre på bane, men du finner da ut hvordan bilen oppfører seg i stor fart og i svinger. virker jo som de fleste gjør feil at de har alt får stor fart til forholdene. så derfor mener jeg at det hadde vert bedre om de fikk prøve dette på bane, får da skjer det ikke samme skadene om de ender i sandyna siden av banen
Der Barockengel Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 Jeg er helt enig fordi umoden oppførsel fra spesielt unge menn handler ikke kun om bilkjøring, men derimot om mange andre situasjoner også. En eventuell generell umodenhet hos gutter kan nok henge sammen med en radikalisering og femininisering i det norske skoleverket, der en stor del av de ansatte er politisk radikale. I tillegg er en stor del av lærerne - særlig på de lavere alderstrinnene - kvinner. For mange gutter betyr dette at de går gjennom skoledagen uten mannlige forbilder, og at de derfor lettere sliter med å finne sin identitet i samfunnet - og må bruke lengre tid på å finne den.
///Mysild Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 stiv bil med god understell = høy fart i svinger! høy fart i svinger møter gutt uten kontroll gutt uten kontroll møter grus, småstein etc i veien = skrens = utforkjøring i mange tilfeller... "alle" kan kjøre fort i en sving, men det er begrenset hvor mange som kommer ut av svingen like hele, eller med alle 4 hjul pekende riktig vei...
hauken Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 nå var de vell rus med i bildet i dette tilfellet,da kan de meste skje,med eller uten kjøreerfaring....
336mik Skrevet August 1, 2008 Skrevet August 1, 2008 Har kjørt tulling helt siden jeg fikk førerkort i 97 jeg,og har aldri brukt noen av dere bedrevitere sine forsikringspenger.
Valen Skrevet August 1, 2008 Skrevet August 1, 2008 Først en liten ting. Det er ikke en cab men en sedan som krasjet. (4 dører og ståltak bør kunne bevise det. Tror bilen står på viking for dere som vil sjekke). Og vi fikk da ett nytt reg nr på en sivlibil ut av saken Så: Ja, ungdomer (jeg er en selv) har en tendens til å tyne bilen med fersk lapp. Jeg gjorde det selv, men heldigvis i en Daewoo Nexia(!). By all means etter det har jeg ikke roet meg, men jeg har gradvis steget opp i antall hester og flyttet meg fra horhjulstrekk til bakhjulstrekk. Det å ta bilen på bane eller en stor parkeringsplass er faktisk noe du lærer MYE av. Du lærer deg hvordan bilen din oppfører seg, og du over inn reaksjonene på hva du skal gjøre. Dette har bland annet rettet meg ett par ganger når det har komt ufrivillige sladder (vite når du skal holde den eller om du skal rette den opp med en gang, og hvordan du skal gjøre det!). Må du tenke så er det for sent. Selv så har jeg komt unna det med kun en bil på samvittigheten. Brekksladd på speilblank nysnø og ett sommerdekk bak. Accorden jeg kjørte hadde plutselig 3-hjulssving du gitt. Men hei, det er slik du lærer av er det ikke? Det med begrensinger på passasjerer og tidspunkt kunne vært en fin sak, ting skjer jo ofte om natta særlig i helgene. Passasjerer kan yppe til høyere fart, tro meg, jeg har hatt en del av dem. MEN, hvordan skal dette håndheves? En stor lapp i bakruta er flaut. Veldig falut. Den hadde jeg fjærnet med en gang. Så, hvordan skal politiet skjekke dette da? Jeg har kun blitt stoppet to ganger og da var det synlig stor fart i bildet. Jeg har opplevd flere ganger at fyllekjørere kan bare suse forbi politiet uten at det skjer noe, det er jo ikke så lett å oppdage... Og hvor mange tror du ikke kjører uten lappen? (Ikke for å skryte!). Selv har jeg kjørt litt etter at det snille lensmannskontore tok min lapp, har møtt mye politi, tillogmed snakket med dem flere ganger på bensinstasjoner mens jeg kom kjørende. Det er ikke så lett å se om noen bryter reglene når dem kjører tilsynelatende lovlig Tilslutt: Plombering og maks effekt. Hvordan skal dette kunne innføres da? skal alle nye biler komme med en liten hjerne som kan nullstilles når dem blir 20? Unge førere kjøper ikke nye biler.. Hva om jeg skal låne min mors bil eller kjøre firmabilen, er ikke dette lovlig da? (Dette gjelder også lappen i bakruta (men jeg er alt 20, så det angår vell ikke meg så mye lengre)). Nei, disse tiltakene er ikke enkle å gjennomføre
[space] Skrevet August 1, 2008 Skrevet August 1, 2008 Tilslutt: Plombering og maks effekt. Hvordan skal dette kunne innføres da? skal alle nye biler komme med en liten hjerne som kan nullstilles når dem blir 20? Unge førere kjøper ikke nye biler.. Hva om jeg skal låne min mors bil eller kjøre firmabilen, er ikke dette lovlig da? (Dette gjelder også lappen i bakruta (men jeg er alt 20, så det angår vell ikke meg så mye lengre)). Nei, disse tiltakene er ikke enkle å gjennomføre Jeg skal ikke si jeg er enig i alt du skriver her, men den siste der har jeg savnet til nå i diskusjonen. Plombering / fartsbegrensning vil aldri kunne fungere i praksis. Vil vel tro flesteparten låner bil hjemme, og alle vet jo hvordan det går når noen kjører 5km/t under fartsgrensa, eller nøyaktig i fartsgrensa for den saks skyld.
Saltkjelen Skrevet August 1, 2008 Skrevet August 1, 2008 Jeg skal være så ærlig og innrømme det at jeg er på langt nær enig med forslagene som ramler inn her. Jeg tror at alkolos montert i bilen vil ha en mer effektiv innvirkning ettersom det ikke er mulig å starte bilen i ruspåvirket tilstand. Å begrense kjøringen til gitte kommuner, forby helgekjøring, forby nattekjøring er jeg absolutt ikke enig i. Hva skjer med de som jobber om natta og som faktisk har behov for bilen..? Og hva med de som jobber i helgene..? Og hvordan ville det tatt seg ut om ungdomsgjengen hadde vært på hyttetur og som skulle hjem måtte vente med å reise hjem eller stanse på nærmeste rasteplass ettersom klokken hadde passert 00.00.. Nei, det fungerer absolutt ikke. Og til de som foreslår mer trafikkopplæring i grunnskolen så er det faktisk en del av det. Og på disse trafikkopplæringene tas det også ofte med en som har vært utfor en ulykke og vært heldig.. Begrensinger med antall personer i bilen er forsåvidt greit, men jeg er på ingen måte enig i forslaget. Husk det at det ikke alltid det er ungdommer som fraktes, er jo mange tilfeller hvor man faktisk skal frakte med besteforeldre, mor/far osv, da nytter det ikke å kjøre 2 turer for å få med besteforeldrene, kanskje 3 hvis de har barnebarn på besøk..
tmice Skrevet August 1, 2008 Skrevet August 1, 2008 Det som er litt snodig oppi det hele, er vel at HVER gang en BMW er innblandet i en ulykke så skriver de merket, men hadde det vært en TOYOTA så hadde det kun stått at det var en bil som snurret...bla bla bla....
Gunnar Skrevet August 1, 2008 Skrevet August 1, 2008 Jeg skal være så ærlig og innrømme det at jeg er på langt nær enig med forslagene som ramler inn her. Jeg tror at alkolos montert i bilen vil ha en mer effektiv innvirkning ettersom det ikke er mulig å starte bilen i ruspåvirket tilstand. Alkolås er ikke noe vi burde bruke penger på i mine øyne. Den eneste ruspåvirkede tilstanden den tar, er alkohol. Man kan fortsatt starte bilen helt fint om man er høy på kokain, heroin, hasj, amfetamin, e, whatever. Når man da vet at 2 av 3 dødsulykker i Norge innbefatter narkotisk rus (ihvertfall sa en statistikk som nylig var i media det), og resten er en blanding av selvmord, alkohol, søvn og rene uhell, så er det viktigere å finne en måte å hurtig sjekke narkorus. Da bør det deretter være stor innsats mot ruspåvirket kjøring (også alkohol). Det viktigste vi kan gjøre i Norge er å få midtdelere, gode forbikjøringsfelt og gode veiskuldre. Om vi i tillegg klarer å få bukt med mye ruskjøring, så er vi langt på vei. Hørte akkurat nå at dødstallene til nå i år er 40% høyere enn i fjor. Ser ikke akkurat ut som alle fotoboksene og kontrollene de holder på med hjelper. Nå må snart de kloke hoder høyt der oppe forstå at veinettet må satses på.
Saltkjelen Skrevet August 1, 2008 Skrevet August 1, 2008 Absolutt enig i det meste du skriver, Gunnar. Men da burde det jo konstrueres en eller annen form for narko-lås, så alle som er påvirket av en eller annen form for rus ikke får start på bilen. Og det burde så absolutt vært mer kontroller på bruken av narkotisk stoff, men jeg antar at det ikke er så lett å skille ut de som kjører i påvirket tilstand eller ikke. Jeg vet ikke. Jeg tror også at mye av veistandarden har skylden og vi burde, som du påpeker, få midtelere, bredere veiskuldere, gode forbikjøringsfelt og rett og slett bedre standard på veiene. De holder ikke mål! Her for litt siden måtte jeg bremse ned til 30-40 (!!) km/t på en motorvei med maks hastighet på 80 km/t på vei til hytta. Ingen biler bak riktignok, men jeg er sikker på at det var en strekke på omkring 500m som bare var hullete. Så hullete at å kjøre i 80 km/t i disse hadde vært livsfarlig! Galskap!
Werther Skrevet August 2, 2008 Skrevet August 2, 2008 Dette er veldig vanskelig tema å diskutere... I USA kjører 16-åringer rundt i SUVer på 3t, så at man må være 20 for å ratte en Opel Corsa er latterlig. Skal man nekte folk mellom 18-20 å ha jobber som krever biltransport, eller at de ikke får lov til å hente foreldre på fest etc. Øke aldersgrensen blir feil, da erfaring er ALT. Teori er teori, uten rot i virkelighet. Dataovervåking håper jeg aldri blir brukt, ihvertfall ikke i min levetid. Dessverre er alkolås noe som kunne fjernet endel ulykker, men personlig hadde jeg fjernet denne da jeg bruker bilen mye. Narkolås blir vanskelig å realisere dessverre. Fartsgrensene er altfor lave allerede. Har kjørt forbi trailere på veiskulderen der det er midtdelere fordi det gikk tregt. Midtdelere er idioti fordi det lager enorme køer ved motorstopp o.l... Noen mener at banekjøring er løsningen. Banekjøringen gjør fører mer oppmerksom på hvor langt man tøye grensene, noe som ikke behøver være positivt. Folk tror de kan sladde langs riksveien fordi de gjorde det i langsvingen etc. Vi husker vel verdensmesteren i ny Audi TT i Oslo som drepte seg selv og to tenåringsjenter. Norge har relativt lav dødsstatistikk, så min konklusjon er at litt svinn må man regne med uansett. Dere som blåser opp om ulykkene i 2008 er helt på jordet - statistikken varierer fra år til år. Noen år er det lave dødstall, noen år høyere. Alt etter hvor bra været er o.l. Tallene jevner seg ut på sikt.
Gunnar Skrevet August 2, 2008 Skrevet August 2, 2008 Problemet er at det fortsatt ikke finnes noen kjapp måte å sjekke narkorus på. Mendet forskes på det. Folk tror de kan sladde langs riksveien fordi de gjorde det i langsvingen etc. Vi husker vel verdensmesteren i ny Audi TT i Oslo som drepte seg selv og to tenåringsjenter. Husk at der var det rus som var skylden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå