Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns, i disse miljøtider, at det er litt interessant å se hva de forskjellige bilene spyr ut og hvordan de blir avgiftsbelagt her i Norge. Kom i skrivende stund over en artikkel på nettavisen, Co2 utslipp - Hæ? Vant dette bilmerket?, om hvor miljøvennlig dagens BMW faktisk er. Det viser seg at BMW er ledende innen miljøteknologien, hvor Toyotas "miljøvennlige" Prius faktisk er en versting blandt alle miljøsvin.

BMW_5-serie_Touring_620002x.jpg

MINDRE CO2: Gjennomsnittlig spyr BMW-modellene ut minst CO2. Foto: BMW

Litt morsomt var det jo at Top Gear dro med en M3 og en Prius ut på bane og gav flatt jern, hvor BMW'en hadde et forbruk på 1,46 l/mil og Toyotaen med 1,64 l/mil.

- En studie har vist at på grunn av dette skaper en Prius mer miljømessig skade enn en Landrover Discovery!
I tilegg påpeker Ole-Martin Lundefaret i månedens mening i motorbladet Autofil, at en Toyota Prius er absolutt ikke håndlaget som for eksempel en Mercedes McLaren SLR, hvilket gir den sistnevnte en svært så miljøvennlig produksjonsprosess.

Bare dette avgiftsystemet vi har her i Norge er jo helt latterlig konstruert. Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor vi skal bli belønnet for å ha lave Co2 utslipp og straffes med pisken så fort vi har mer enn 90hk som samtlige Toyota modeller. Nei, de favoriseres til de grader, de er jo så miljøvennlige med sine skrutrekker motorer og fantastiske reklamer på TV.. Jeg er oppgitt.. :roll:

La oss skape litt debatt..

Skrevet

Er rett og slett imponerendes det BMW har utviklet de siste årene. Dette må jo også være et skikkelig "slag i tryne" for Toyota.

Må også si at det nesten er utrolig den testen til Top Gear :) .

Håper virkelig et Regjering skifte i 2009 vil premiere BMW's arbeid i disse miljøtider. Men er vel kansje lite sannsynelig, da bilen er den store "fienden" :roll: .

Skrevet

Det jeg lurer på er hvor mye en Prius sammenlagt slipper ut (produksjon osv). For på lang sikt er jo nettopp det mer interessant.

Og det nytter lite å beholde de bilene man allerede har, og så kjøpe en Prius bare for å "spare miljøet". Faktum er at jo flere priuser vi lager, jo mer forurenser vi. Det må heller bli slik at alle biler må bli mer miljøvennlige. Noe BMW bidrar til. Som er bra.

Og alt styret rundt miljødiesel er jo også blitt en flopp etterhvert. Vi kan ikke bruke mat til bilkjøring. Det sier seg selv.

Skrevet

Prius slipper ut noe sånn som 5 BMW 760LI-er i løpet av livssyklusen, mest pga poduksjon. At du ser ut som en tulling der du sitter hjelper ikke. Miljøhysteriet har tatt helt av. Effektavgiften på bil i Norge er latterlig. At en bil kan akse fra 0 til 100 fortere enn en annen skal ikke straffes. Er nok et bevis på at Regjeringa vil ta knekken på alt som er gøy.

Skrevet
Jeg syns, i disse miljøtider, at det er litt interessant å se hva de forskjellige bilene spyr ut og hvordan de blir avgiftsbelagt her i Norge. Kom i skrivende stund over en artikkel på nettavisen, Co2 utslipp - Hæ? Vant dette bilmerket?, om hvor miljøvennlig dagens BMW faktisk er. Det viser seg at BMW er ledende innen miljøteknologien, hvor Toyotas "miljøvennlige" Prius faktisk er en versting blandt alle miljøsvin.

BMW_5-serie_Touring_620002x.jpg

MINDRE CO2: Gjennomsnittlig spyr BMW-modellene ut minst CO2. Foto: BMW

Litt morsomt var det jo at Top Gear dro med en M3 og en Prius ut på bane og gav flatt jern, hvor BMW'en hadde et forbruk på 1,46 l/mil og Toyotaen med 1,64 l/mil.

- En studie har vist at på grunn av dette skaper en Prius mer miljømessig skade enn en Landrover Discovery!
I tilegg påpeker Ole-Martin Lundefaret i månedens mening i motorbladet Autofil, at en Toyota Prius er absolutt ikke håndlaget som for eksempel en Mercedes McLaren SLR, hvilket gir den sistnevnte en svært så miljøvennlig produksjonsprosess.

Bare dette avgiftsystemet vi har her i Norge er jo helt latterlig konstruert. Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor vi skal bli belønnet for å ha lave Co2 utslipp og straffes med pisken så fort vi har mer enn 90hk som samtlige Toyota modeller. Nei, de favoriseres til de grader, de er jo så miljøvennlige med sine skrutrekker motorer og fantastiske reklamer på TV.. Jeg er oppgitt.. :roll:

La oss skape litt debatt..

La oss korrigere litt her da, den Bmw M3en ga IKKE flatt gjern og hvis den hadde gjort det så hadde den ikke brukt så lite bensin... Hvis de hadde testet priusen i londons travleste gater mot en M3 så kan man jo se forskjell. Den sammenligningen til Topgear blir bare feil... en super bil mot en bil som er mere beregnet for bykjøring der man egentlig bruker en del mere bensin.

Skrevet
Jeg syns

(...)

La oss skape litt debatt..

La oss korrigere litt her da, den Bmw M3en ga IKKE flatt gjern og hvis den hadde gjort det så hadde den ikke brukt så lite bensin... Hvis de hadde testet priusen i londons travleste gater mot en M3 så kan man jo se forskjell. Den sammenligningen til Topgear blir bare feil... en super bil mot en bil som er mere beregnet for bykjøring der man egentlig bruker en del mere bensin.

Tror du misforstod den testen litt. Litt av poenget var vel at begge bilene kom rundt banen på likt? Og da viste det seg at M3 en var mer "økonomisk".. Akkurat det var jo litt morro. Tror ingen vil fram til at M3 er en veldig miljøvennlig bil. Tvert i mot, det er den ikke.

Skrevet
Jeg syns

(...)

La oss skape litt debatt..

La oss korrigere litt her da, den Bmw M3en ga IKKE flatt gjern og hvis den hadde gjort det så hadde den ikke brukt så lite bensin... Hvis de hadde testet priusen i londons travleste gater mot en M3 så kan man jo se forskjell. Den sammenligningen til Topgear blir bare feil... en super bil mot en bil som er mere beregnet for bykjøring der man egentlig bruker en del mere bensin.

Tror du misforstod den testen litt. Litt av poenget var vel at begge bilene kom rundt banen på likt? Og da viste det seg at M3 en var mer "økonomisk".. Akkurat det var jo litt morro. Tror ingen vil fram til at M3 er en veldig miljøvennlig bil. Tvert i mot, det er den ikke.

Det var vel en heller useriøs test også. Toyota Priusen ga alt den hadde rundt banen, mens M3en bare fulgte den etter, er opp til en vis hastighet at en bil bruker mindre bensin så bare sluker den ned alt, og de tallene er jo sååå forskjellige på M3 og Prius. Teste en 1,5 liter som gir alt mot en 4 liter som gir 1/20 av hva den kan gi... jaja

Skrevet
Jeg syns

(...)

La oss skape litt debatt..

La oss korrigere litt her da, den Bmw M3en ga IKKE flatt gjern og hvis den hadde gjort det så hadde den ikke brukt så lite bensin... Hvis de hadde testet priusen i londons travleste gater mot en M3 så kan man jo se forskjell. Den sammenligningen til Topgear blir bare feil... en super bil mot en bil som er mere beregnet for bykjøring der man egentlig bruker en del mere bensin.

Tror du misforstod den testen litt. Litt av poenget var vel at begge bilene kom rundt banen på likt? Og da viste det seg at M3 en var mer "økonomisk".. Akkurat det var jo litt morro. Tror ingen vil fram til at M3 er en veldig miljøvennlig bil. Tvert i mot, det er den ikke.

Det var vel en heller useriøs test også. Toyota Priusen ga alt den hadde rundt banen, mens M3en bare fulgte den etter, er opp til en vis hastighet at en bil bruker mindre bensin så bare sluker den ned alt, og de tallene er jo sååå forskjellige på M3 og Prius. Teste en 1,5 liter som gir alt mot en 4 liter som gir 1/20 av hva den kan gi... jaja

Men Top Gear legger opp til at det skal være mest morro. Den testen var gjort fordi det var litt komisk. :)

Skrevet

Poenget med den testen er jo, at hvis du skal komme deg fra a til b på et vist tidspunkt(da relativt kjapt) Hadde priusen brukt mere bensin, mens M3en hadde brukt mindre, da den ikke trenger og bli presset like mye..

Skrevet
Poenget med den testen er jo, at hvis du skal komme deg fra a til b på et vist tidspunkt(da relativt kjapt) Hadde priusen brukt mere bensin, mens M3en hadde brukt mindre, da den ikke trenger og bli presset like mye..

Ja... det er et relativt forbruk som er poenget i Top Gear´s test. Ingen er interessert i en miljøvennlig bil som bruker 20 sekunder 0-100 Km/t eller som må tankes 5 ganger med et eller annet bare for å kunne kjøres til hytta. Hvis Top Gear hadde sammenlignet Prius´en med en 118d tror jeg nok at Kevin lettere ville ha tatt poenget med testen... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...