Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
525d kom i 2000,uten facelift.

Meg bekjent startet produksjonen 09.00, altså som 01-mod og facelift?

Kom 530D før 525D? Jeg har en Juni 99 530. Den er IKKE facelift hvertfall.

Jeg prøvde en 525TDS ( OG har eid en Omega som havarerte dieselpumpa) og var ikke i tvil. Jeg synes de esktra kronene for å få en skikkelig motor var verdt det.

280Nm er jo dritdårlig.....390 er greit ;)

Skrevet

Tds motoren uten chip blir ihvertfall for dødt for min del, da hadde jeg heller lagt til noen kroner for en 530d eller til nød så kunne jeg vurdert en 523.... nei ikke fa... hadde blitt tds'n :)

Omega med bmw dieselen hadde vel enda mindre gamp enn hos bmw.

Får vel slenge meg på listen med 530d uten face-lift jeg også da.. :)

Min 99 mod var heller ikke det... :wink:

Skrevet

Bare for å gjøre det helt klart... E39 525tds og den første E39 525d har to helt forskjellige motorer der den eldre motoren M51D25 er uten ny teknikk som f.eks common-rail... i motsetning til den nyere motoren M57D25. M51D25 motoren er en gammel sliter som kom på markedet allerede i 1991 (E34 og E36). Man kunne til og med få den i E38 og i Opel Omega... i tillegg til E39 som tidligere nevnt. M57D25 motoren er en tidlig variant av dagens M57TU2D30 motorer som finnes i bl.a E60/61 525d og 530d.

Skrevet

Så vidt jeg har skjønt så ble den levert på Discovery også?

Mener ihvertfall bestemt at jeg har sett den avbildet i en salgsannonse for en Discovery.

Kan ikke skjønne at den motoren kan gi noen bil dårlig rykte, men har plukket opp at det var noen feil hos Land Rover med tds motoren, uten at jeg vet hva som konkret var problemet.

Skrevet

Ja, da var jeg ute og prøvde denne i helga:

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link

Veldig ok bil, litt rust helt bakerst på kanalene, ellers veldig fin. Fikk inntrykk av at den var godt vedlikeholdt, og dieselpumpa var bytta på ca 130 000 km, Vannpumpa ble bytta samtidig. Draget var jo ikke skremmende, men helt greit. Hadde nok likevel frista å hive inn en liten brikke...

Likevel noen ting jeg lurer på:

Den brukte ca en liter olje mellom hvert oljeskift, er dette ille?

Når jeg kjørte over f.eks. ett kumlokk, var det endel vibrasjoner i bakvogna noen meter etter. Er dette slitte dempere?

Synes automatkassa var litt masete, vil denne tåle en chip?

Er nok ingen tvil om at det blir E39, og gjerne 525tds, men må finne rette eksemplaret.

Skrevet

Vibrasjonene i bakstilllinga er garantert traversforinger. Et standard slitasjeproblem. Jeg prøvekjørte 5 E39 touring før jeg kjøpte den jeg har nå og alle hadde samme feil. De er dyre å bytte på merkeverksted, men det skal være relativt fort gjort i følge enkelt hvis man har rette spesialverktøyet. 4 stk ganger ca 600kr + arbeid. Mitt lokale merkeverksted skulle ha ca 8000 for å skifte alle 4, men fikk det gjort for godt under halve prisen hos merkeverksted i Sverige.

Alle motorer bruker olje og 1 liter på 20-25000 km er ikke mye. Hva definerer selger som et oljeskiftintervall?

Automatkasse og chip går ofte dårlig sammen. Jeg ville aldri ha kjøpt en chippet autmatdiesel brukt. Tok et kjapt søk på online ETK og f.eks en 03/98 tds har girkasse som skal tåle 310 Nm.

Skrevet

Takk for svar, Odd-M :D

Traversforinger gidder jeg ikke bytte, så ser nok etter en annen bil, ja.

Alle motorer bruker olje og 1 liter på 20-25000 km er ikke mye. Hva definerer selger som et oljeskiftintervall?

Han fulgte oljeskiftinervall som det dukker opp i displayet...

Automatkasse og chip går ofte dårlig sammen. Jeg ville aldri ha kjøpt en chippet autmatdiesel brukt. Tok et kjapt søk på online ETK og f.eks en 03/98 tds har girkasse som skal tåle 310 Nm.

Nei, jeg er litt skeptisk til å chippe en automatdiesel jeg også. Himla kjipt å måtte bytte girkasse... Har en kompis som chippa sin Saab 9-5 2,0t med automat. Selv om dette er bensinturbo, så blei girkassa hans fryktelig masete, særlig rundt 80 km/t, og det er slitsomt i lengden.

Men tror du det går greit å chippe en manuelt gira bil som har gått rundt 200K?

Skrevet

Som sagt så prøvde jeg 5 forskjellige E39 og det måtte byttes foringer på alle. Lykke til i jakten! :)

Skrevet

Du burde vel ikke la slitte traversforinger ødelegge en hel bil?

Du har sikkert god mulighet for prutning om disse må byttes :)

Ta en test på verksted, de bør fort se om foringene må byttes.

Skrevet

Ja, klart det går an å prute på sånt noe. Tror kanskje jeg skal kjøre en NAF-test om det evnt blir noe kjøp nå. Har dere noen erfaringer med disse testene, eller? Har liksom hørt litt forskjellig om hvor gode de er...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...