Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Makseffekt har liten betydning. Du kjører særdeles sjelden på 6000rpm (hvor en vanlig BMW sugebensin har makseffekt) med vogn bak uansett. Det er motorkarakteristikken som betyr noe. Kjører en del Landcruiser VX 3.0 med 125hk, og den går likt samma hva man henger bak den (trekker 2.8 lovlig).

Det er jo akkurat dette som er det egentlige poenget med en dieselmotor... evnen til å trekke som et godstog, men heller dårlig med effekt på høyt turtall. Moderne dieselmotorer går utrolig bra så lenge man holder turtallet der motoren har dreiemomenttoppen. Hvorfor folk prøver å leke sportsbiler med dieselbiler forstår jeg ikke... :?

Skrevet
Du kan mene hva du vil, men det blir jo en god del mer slitasje på cluch å motor av sånn, personlig hadde jeg aldri giddet å dratt en camping vogn med noe mindre enn 200 gamp, selvfølgelig går det sikkert greitt å dra en camping vogn etter en bil med 100 hester.

Makseffekt har liten betydning. Du kjører særdeles sjelden på 6000rpm (hvor en vanlig BMW sugebensin har makseffekt) med vogn bak uansett. Det er motorkarakteristikken som betyr noe. Kjører en del Landcruiser VX 3.0 med 125hk, og den går likt samma hva man henger bak den (trekker 2.8 lovlig).

Nå tenkte jeg egentlig på dreiemomentet da, det sier seg vel selv at det er mer Nm i en bil med 200 hk kontra en med 100.

Men det er jo selvfølgelig mye annet som spiller inn også, egenvekt på bil, hvor bra de har utnyttet kreftene i motoren etc.

har selv dratt nesten 2 tonn sand på en tilhenger beregnet for 750kg med en 2 liters Citroeng, kan ikke akkurat si det var så gøy å kjøre den, poenget er at jo mindre gamp, Nm osv.. til lavere gir må man ned i å høyere turtall, spesielt om man ferierer i Norge hvor det er mye å lange strekninger oppover fjell for eksempel.

Er ikke meningen å kverrulere her. Alt jeg sier og det er min egen personlige mening at en 520 på rundt 1600kg med 150 hk ikke er noe særlig å dra en campingvogn med.

Skrevet

Jeg er helt enig i at det ikke er optimalt, men nå bor vi jo da fortsatt i Avgiftsnorge, hvor det for all del ikke skal være behagelig å være trafikant, og da ender vi opp med unaturlig store prisskiller på store og små motorer. 520er duger fint til vanlig kjøring, og prishoppet for å ha noe som trekker en svær vogn "lett" er ganske stort. Tenker man langsiktig og alltid holder seg til stor motor, så er det ikke SÅ ille, men er man fornøyd med en 520 til daglig, og må bytte bil kun for å trekke vogn, så blir det en dyr fornøyelse. Da tror jeg hotellrom et par uker i året blir billigere. ;)

Skrevet

hehe dette utviklet seg :D

Seff sku hatt chavy pic-up`en til en av sjøffisan som levere på jobb som har 400 gamp og att man da ikke merke att man har vogn på.. alle vil sikkert ha mer hester..

Men kjører Tromsø - Luleå vært år og har nu ikke noe problem. Er ikke så att eg gruer meg.. skibotn - finland der sku man hatt mere. ja.. det er bratt og svingatt der.. men ellers på turn ligg eg i 4-5 giret. og seff enkelte små bakker må eg nåkk ned i 3`e da.. men.. tsst.. har ingen problem med det..

Og syns ikke den bruker mye suppe heller.. 740`en brukte mere..

men syvende og sist har eg nu en kjempe tur ned :D med en kompis som kjøre MB E200 cdi med 105hk og like tung vogn..

Skrevet

God utvikling ja.

Så i bunn å grunn, så er det ikke "forsvarlig, eller noe vinning" i å bruke 12k på montering av hengerfeste på min 520, foruten at den er MYE bedre å kjøre med enn Opelen. Så da er det forsåvidt bare å kjøre med Opelen når vi drar rundt med vogna. Får heller vurdere sterkere bil (diesel) hvis vi vil ha større vogn, for da må jeg nok i banken å låne litt i tillegg til sparepengene alikevel :D .

Skrevet

selvsagt har en dieselturbo bedre moment enn en sugebensin, men det som mange ikke tenker på er hvor lav utveksling det er på moderne dieselbiler. (altså høyt antall km/t pr 1000 o/m i gir)

300 nm på en dieselbil er ikke så mye som om du skulle ha 300 på en bensinbil, da man mister mye kraft på grunn av den lave utvekslingen, på grunn av dieselmotorens karakter.

Det blir jo litt feil å sammenligne dieselturbo med sugebensin, og ikke turbo bensin.

Men med tanke på forbruk og pris får man mere nm for pengene med en turbodieselmotor.

Har dratt litt henger med min volvo 940 (130hk, 185nm@3000) og den er merkbart bedre enn med 520'n jeg har kjøpt nylig, men det er heller ikke noe stort problem å dra en tung henger med bmw'n. Så lenge man holder seg under ca 90km/t går det overraskende greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...