Gå til innhold

fordeler med FWD?


S.Hafsmo
 Share

Anbefalte innlegg

Kanskje billigere å produsere og mindre tap av krefter i overføring?

Selv så skuffet BMW meg litt der, trodde at siden jeg fikk RWD så ville jeg få bedre svingradius. Men nå har jeg svingradius som ikke ligner grisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er rimelig sikker på at det er mere tap i fwd. mener å ha lest dette i et skriv en gang.

ang. svingradius tviler jeg på at dette er pga bakhjulstrekk. kjørte en 190E en gang, og den hadde altså den sykeste svingradiusen jeg har vært borti. kunne jo ta usving på ei fil nesten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener fortsatt at biler med RWD bør ha bedre svingradius da de ikke har noen drivledd forran. Derfor syns jeg det var rart et min E39 ikke har bedre sving en den har. Kanskje de har tatt høyde for feite felger? :) :) :)

EDIT:

Her er en tosiders artikkel. Ikke store vurderingene, men går fort å lese.

http://www.helium.com/items/238885-pros ... heel-drive

EDIT2: http://kompakt.9.forumer.com/a/pros-and ... ost33.html

Denne var litt bedre. i korte trekk.

- billigere å produsere

- Mindre utslipp (ikke så relevat etter BMW sin nye model kanskje)

- mindre bulk i golvet

- Bedre kontroll på vått føre da bilen ikke blir skyvd (dette for de som ikke liker å ligge bredt ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører faktisk en E34 med drivaksler fremme, og jeg utrolig overrasket hvor fantastisk bra svingradiusen er :)

Eneste gang det er fordel med FWD er når det har vært et 5-10 cm høyt is og snødekte veier(de brøyter ikke veiene her på vestlandet), og det plutselig blir mildvær, da bryter hjulene igjennom.

Der må bakhjulene bruke energi på å presse framhjulene fremover(som bremses opp av snø og is) og spinner deretter, vanskelig å styre er det også.

Mens med en FWD så graver jo drivhjulene seg den veien du styrer....

Men til vanlig...bakhjulstrekk uten tvil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svingradius har mye å gjøre med motorstørrelse å gjøre, eller mulig motorstørrelse. Siden bakhjulsdrevne biler har motoren på langs blir det spesielt i de modellene som kun har rekkemotorer plass i bredden til å også muliggjøre liten svingradius. Volvo 740 er det beste eksempelet jeg har vært borti på dette. At E39 ikke har mer en middels svingradius er ikke så rart når det skal være plass til en 4 liters V8 der, i tillegg til brede hjul.

Forhjulsdrevne biler flest, først og fremst bortsett fra eldre Passat (pga. motordeling med Audi og mulighet for Quatro/Syncro var vel grunnen til at de gjorde det så vanskelig og fikk ekstra fremtunge biler), har motoren på tvers, noe som sef. begrenser muligheten for liten svingradius. Dere vet ikke hva stor svingradius er før dere har kjørt Chrysler Voyager fra midten av nittitallet! (3,3 V6 på tvers og forhjulstrekk) Den trenger halve kontinentet for å ta en U-sving..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det mhp. produksjonskostnader (og det er en helt avgjørende faktor for bilprodusenter) to store fordeler med forhjulstrekk. Viktigst er at man sparer både tid og kostnader under monteringen ved at motor, gear og drivaksler er én enhet. Nesten like viktig er mer rasjonelle produksjonsmetoder når chassis etc. ikke skal tilpasses bakhjulsdrift... man trenger ikke å ta like store individuelle hensyn når et chassis skal tilpasses flere forskjellige platformer... f.eks E60/61 og E63. For brukeren av biler med forhulstrekk gir fraværet av en kardangtunell mer plass innvendig i bilen... biler med forhjulstrekk kan utvikles med nesten et helt flatt gulv foran og bak. BMW´s fokus har imidlertid alltid vært sjåførens og i den sammenhengen er det uten tvil flere ulemper enn fordeler med forhjulstrekk. BMW kunne f.eks ha spart store utviklingskostnader ved at Mini og 1-serien delte chassis og motorer, men som vi vet var det helt utelukket... og 1-serien er da også litt av en kjøremaskin sammenlignet med en Mini... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik:

Har du prøvd 1-serie og nye Mini?

I følge de fleste tester skal jo også Mini være svært morsom å kjøre. 1-serie har jeg prøvd selv, men den opplevelsen ble litt ødelagt av diesel og automat (118DA) da jeg ikke liker noen av delene og synes det ble ekstra plagsomt og masete sammen. Bilen ellers var morsom å kjøre, men dessverre trolig for trang for meg og min bedre halvdel mener den ser for rar ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

praktiske fordeler sett fra førers ståsted er bare det at det er lettere for mangen å håndtere en bil som slipper fremme istedenfor bak. muligheten for å redde skinnet er betydelig bedre for en dårlig sjåfør på snødekte veier.

nå kommer sikkert snart noen med noe tull om bedre fremkommelighet pga. motoren fremme osv. FEIL FEIL FEIL. denne fordelen finnes kun i audi,da de er de eneste noengang som er dumme nok til å plassere motorene fremfor forhjulene. alle andre streber etter 50/50 vektfordeling.

så,dersom man føler man har denne fordelen,så har man en så elendig bil i utgangspunktet at man burde ikke snakke høyt om det en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

praktiske fordeler sett fra førers ståsted er bare det at det er lettere for mangen å håndtere en bil som slipper fremme istedenfor bak. muligheten for å redde skinnet er betydelig bedre for en dårlig sjåfør på snødekte veier.

nå kommer sikkert snart noen med noe tull om bedre fremkommelighet pga. motoren fremme osv. FEIL FEIL FEIL. denne fordelen finnes kun i audi,da de er de eneste noengang som er dumme nok til å plassere motorene fremfor forhjulene. alle andre streber etter 50/50 vektfordeling.

så,dersom man føler man har denne fordelen,så har man en så elendig bil i utgangspunktet at man burde ikke snakke høyt om det en gang.

Godt sagt! hehe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste gang det er fordel med FWD er når det har vært et 5-10 cm høyt is og snødekte veier(de brøyter ikke veiene her på vestlandet), og det plutselig blir mildvær, da bryter hjulene igjennom.

Der må bakhjulene bruke energi på å presse framhjulene fremover(som bremses opp av snø og is) og spinner deretter, vanskelig å styre er det også.

Mens med en FWD så graver jo drivhjulene seg den veien du styrer....

Enig - Kuanov vet nok hva han snakker om her.

En noe mindre viktig fordel med FWD, er at siden FWD-biler har en mindre perfekt vektfordeling, er det noen ganger lettere å ta fart for å forsere brøytekanter på tvers. (Anbefales ikke hvis du har lave spoilere. :wink: ) Med 50-50 vektfordeling, har RWD lettere for å bli liggende å vippe når brøytekanten er kommet midt under bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak er at forhjulstrekk ofte kombineres med motor montert på tvers. Det gir ytterligere et par fordeler:

Mulighet for bedre plass i kupéen, samt at en motor montert på tvers er en bedre sikkerhetsbarriere enn en motor montert på langs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik:

Har du prøvd 1-serie og nye Mini?

I følge de fleste tester skal jo også Mini være svært morsom å kjøre. 1-serie har jeg prøvd selv, men den opplevelsen ble litt ødelagt av diesel og automat (118DA) da jeg ikke liker noen av delene og synes det ble ekstra plagsomt og masete sammen. Bilen ellers var morsom å kjøre, men dessverre trolig for trang for meg og min bedre halvdel mener den ser for rar ut..

Jada... jeg har kjørt både Mini Cooper S og 130i. Mini´en er uten tvil både hurtig og morsom, men 1-serien har en balanse som Mini´en bare kan drømme om. Jeg våger påstanden at 1-serien er den mest harmoniske når det gjelder kjøreegenskaper av dagens BMW modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En noe mindre viktig fordel med FWD, er at siden FWD-biler har en mindre perfekt vektfordeling

For FWD-biler er det en fordel med mer vekt foran enn bak. Alt skjer jo foran, og bakhjulene bare følger etter. Husk at biler setter seg på ræva når man gir på eller kjører i oppoverbakker. Det fører vekta til bakhjulene.

4x4 kan godt ha 50/50, mens rene bakhjulstrekkere bør ha mer vekt bak enn foran, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...