jolly Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel ... tid=525107 Kommentere ? Æhh - nei.
ChrZZ Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Nettopp lest den samme artikkelen jeg også.. Og han fjotten kan si hva han vil, for jeg er STORFORNØYD med min diesel! Btw, endre topic til noe bedre kanskje? Og, er det noen som vet hva partikkelfilter koster til BMW generelt? Finner verken filteret på GS eller på mekonomen..
Inline six Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Dette er helt korrekt. Det har vert mange tilfeller av motorhavari/skjering på biler med partikkelfilter som brukes kunn til småkjøring, da filteret blir tett og diesel begynner å gå i motoroljen. Lærte dette av en dansk kursleder for diagnoseapparat som driver i bilbransjen i danmark hvor de har hatt biler med partikkelfilter lengre enn her i norge. Så i danske bilbutikker blir du frarådet å kjøpe nye dieselbiler med partikkelfilter hvis du bare skal småkjøre.
Inline six Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Nettopp lest den samme artikkelen jeg også..Og han fjotten kan si hva han vil, for jeg er STORFORNØYD med min diesel! Btw, endre topic til noe bedre kanskje? Og, er det noen som vet hva partikkelfilter koster til BMW generelt? Finner verken filteret på GS eller på mekonomen.. Nå er det vel ikke partikkelfilter på bilen din heller da
ChrZZ Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Har det noe med at man kjører veldig korte turer og dermed ikke får en varm motor over lengre tid, eller fordi man kjører daff? For, hvis man da heller BRUKER motoren litt i ny og ned, så burde det vel gå bedre? EDIT: Ikke? Hehe. Så bra! Lenge leve forurensning!
Fredrik Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Han har forsåvidt rett i at dieselmotorer ikke egner seg for småkjøring iom. at de bruker relativt lang tid på å oppnå normal driftstemperatur. Dette fører til både et øket forbruk og dermed også et øket utslipp av skadelige avgasser... samt mer slitasje på motoren. Tilsoting av partikkelfilteret er imidlertid et alvorlig problem som truer med å underminere de økonomiske fordelene det er å kjøre en moderne dieselmotor. Dagens teknologi er etter min mening ikke ferdig utviklet og kundene må dessverre betale regningen. Et annet poeng er at den økonomiske fordelen ved å kjøre små dieselmotorer (under to liter) fremfor tilsvarende små bensinmotorer er helt marginal. På mange måter har vi nok lagt dieselmotorens storhetstid bak oss med tanke på moderne bensinmoterer som f.eks Volkswagens geniale TSI motorer.
drturbo Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Småkjøring er ikke bra hverken for bensin eller diesel. Min kjære far kjørte sin "piiiiiiiiiiiip" til å fra togstasjonen i ca 6 år, dvs den ble kanskje varmkjørt 1 gang i året.....på 6 år var motoren kav utslitt... Hele motoren var tett av emulsjon og sjiiiiiit. Tommy
roysin Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 hvis bilen er utstyrt med partikkelfilter ? kan dette bare fjernes hvis det må byttes ? og eventuelt bare sette på ett rør ? når kom bmw 3 serie med partikkelfilter ?
mhane Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Bruk av motorvarmer til noen tusenlapper vil da vel gjøre sitt Eller er dette noe han ikke tipser potensielle kjøpere om.
bjaa Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 BMW 3 serie kom med partikkelfilter som standard i 2006. Altså de første E90'ne hadde IKKE partikkelfilter.
Lars89 Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Stemmer bra at partikkelfilter er noe dritt. Har bygd om flere biler på jobb til å gå uten filter, spesielt for Posten(nesten bare start/stopp). Koster fort 20-30 000, men er bedre enn å bytte filteret hvert år, som koster ca 10 000. Funker rett og slett ikke med den kjøringa mange har i Norge. Dette kommer til å bli et helvete i årene som kommer med 70-75% prosent dieselandel.
Fredrik Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Dette kommer til å bli et helvete i årene som kommer med 70-75% prosent dieselandel. Ja, men det gjelder kun nyere dieselmodeller fra BMW iom. at et partikkelfilter først kunne leveres på bl.a E90/91 320d (M47 motoren med 163 HK fom 2005). Såvidt jeg kan se i farten kunne heller ikke M57 motoren med 204 HK anno 2005 leveres med et partikkelfilter (iallefall ikke som standard på E46).
Kjennern Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 DPF er vel ikke "like" miljøvennlig som man hadde trodd heller. Mener å ha lest det en plass hvertfall. Skal se om jeg kan finne den artikkelen. Men er nok mange som går på en smell med DPF om 1-3 år, om disse da må byttes. Hørt alt fra 3-4K til 10-15K for bytte. Man fikk jo 600Kr lavere årsavgift om man tok med dette på bilen. Så den vinninga går jo greit bort. Kanskje staten burde ta regninga Det med at dieselmotor bruker lang tid på å bli varm er vel ikke noe sjokk. Med Passelaten 1,9tdi jeg hadde måtte jeg kjøre 2-3 mil før den nådde driftstemp om vinter. Men vi har jo webasto som nesten burde være påbudt på diesel biler. Dette vil skåne miljøet mye tror jeg. Få raskt driftstemp på bilen er jo miljøfremmende det å. Min bil blir hvertfall varm innen 5-10KM om vintern
325ixturbo Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 DPF er vel ikke "like" miljøvennlig som man hadde trodd heller. Mener å ha lest det en plass hvertfall. Skal se om jeg kan finne den artikkelen.Men er nok mange som går på en smell med DPF om 1-3 år, om disse da må byttes. Hørt alt fra 3-4K til 10-15K for bytte. Man fikk jo 600Kr lavere årsavgift om man tok med dette på bilen. Så den vinninga går jo greit bort. Kanskje staten burde ta regninga Det med at dieselmotor bruker lang tid på å bli varm er vel ikke noe sjokk. Med Passelaten 1,9tdi jeg hadde måtte jeg kjøre 2-3 mil før den nådde driftstemp om vinter. Men vi har jo webasto som nesten burde være påbudt på diesel biler. Dette vil skåne miljøet mye tror jeg. Få raskt driftstemp på bilen er jo miljøfremmende det å. Min bil blir hvertfall varm innen 5-10KM om vintern enig. har selv dieselbil med webasto og ser fordelen med den ja, du greier jo og se bak i speilet uten og tro det har blitt solformørkelse, når du skal rygge
drturbo Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Jeg tror at hvis bilkjøpere hadde fulgt med like godt under et bilkjøp som ved et huskjøp, hadde mye av dpf problematikken vært løst. Bilbransjen har en lei tendens til å sy puter under armene på kundene sine, og ikke holde kjøper ansvarlig for å faktisk sette seg inn i bilen og dens funskjoner... Tommy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå