Glenno Skrevet September 3, 2008 Share Skrevet September 3, 2008 Med sette inn bøtte setter sparer du vel 20kg pr sette etter jeg har sjønt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet September 3, 2008 Share Skrevet September 3, 2008 Bøtte seter er ikke akkurat billig heller da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 3, 2008 Share Skrevet September 3, 2008 20 KG på dekk er MASSE!!!Visste du at per Kg på dekk (alle 4) så er det som å ha 40KG ekstra i bilen? I ditt tilfelle så er det 40/4*40 = 200Kg! En kamerat av meg er veldig opphengt i dette for å få mest effekt ut av bilen sin. 200Kg tilsvarer jo som å kjøre med 2 voksne karer i baksetet evt 3,5 fjortissjenter Regnestykket ditt er feil, men svaret er riktig.. Jeg tror ikke på at effekten av ekstra hjulvekt er så enkel som teorien din, men at det utgjør en del er det liten tvil om. Jeg har 10-15kg tyngre hjul i alle fire hjørne på sommeren, som i følge den teorien skal tilsi at jeg kjører med 400-600kg ekstra i bilen. Den samme massen blir jo dessuten masse i bevegelse. Der jeg merker det godt er at reaksjonen ikke er like bra med 20" som 16", men når den først tråkker i gang så går det greit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hyggmaister Skrevet September 3, 2008 Share Skrevet September 3, 2008 Skru ut alt mulig, (nesten) tøm bilen for kjølevæske.. Høytallere og spiller osv veier litt det Matter rundt hele bilen veier jo også litt, og hvorfor ikke bare ta de asfaltmattene når du først er i gang? Som tidligere nevnt er racingeksoser myyye lettere enn originaler hehe.. Om du ikke kommer i mål, så får du skaffe karbon tak, bagasjeluke og panser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet September 3, 2008 Share Skrevet September 3, 2008 Var det 140kg du MÅTTE ned i vekt? Tror du kan slite med å gå ned såpass mye. Selv om du fjerner hele interiøret og alle småting som strengt tatt ikke er nødvendig.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet September 3, 2008 Forfatter Share Skrevet September 3, 2008 er bare 53 kg forskjell på motorvekt m40 og m50, så jeg synes det er rart at jeg må lette så mye. Men det står 1220 i v.kortet.Jævli rart. Den bilen har aldri vært så lett... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet September 3, 2008 Share Skrevet September 3, 2008 er bare 53 kg forskjell på motorvekt m40 og m50, så jeg synes det er rart at jeg må lette så mye. Men det står 1220 i v.kortet.Jævli rart. Den bilen har aldri vært så lett... hm...er jo ganske rare regler igrunn. Bilen din er jo lik som en 325 nå.. Ylindgren sin m3, tror jeg han skrev at var 110kg lettere enn org. Og han har jo fjernet ganske mye. Du kan jo ta ut alle rutene og si at dem ble knust på veien bort Eller hullborre tverrbjelkene foran og bak(bak støtfangerne).. Ang det med tankmålerne. Jeg tror jeg ville tatt ut pumpen/måleren og prøvd å låse måleren i en posisjon. Da slipper du å tulle med motstander etc. Det er jo et ganske enkelt prinsipp med måleren med en flottør og et potensiometer(variabel motstand) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet September 3, 2008 Share Skrevet September 3, 2008 20 KG på dekk er MASSE!!!Visste du at per Kg på dekk (alle 4) så er det som å ha 40KG ekstra i bilen? I ditt tilfelle så er det 40/4*40 = 200Kg! En kamerat av meg er veldig opphengt i dette for å få mest effekt ut av bilen sin. 200Kg tilsvarer jo som å kjøre med 2 voksne karer i baksetet evt 3,5 fjortissjenter Regnestykket ditt er feil, men svaret er riktig.. Jeg tror ikke på at effekten av ekstra hjulvekt er så enkel som teorien din, men at det utgjør en del er det liten tvil om. Jeg har 10-15kg tyngre hjul i alle fire hjørne på sommeren, som i følge den teorien skal tilsi at jeg kjører med 400-600kg ekstra i bilen. Den samme massen blir jo dessuten masse i bevegelse. Der jeg merker det godt er at reaksjonen ikke er like bra med 20" som 16", men når den først tråkker i gang så går det greit. Ser at jeg har skrevet feil... det skulle vært 20/4*40 = 200 I ditt tilfelle dersom vi sier 15kg på hver ekstra på hvert gjørne (noe jeg syns var veeeldig mye)... 60/4*40 = 600Kg. Mener å huske at dette var ca formel. Men skal se om jeg finner den igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet September 3, 2008 Share Skrevet September 3, 2008 Imponerende at du orker å gjennomføre ombyggingen med de suppekjøkken-reglene det er idag! Cred til deg for det. Det er sagt mye fornuftig her, og fjerner du det mest åpenbare og enkleste først er du godt på vei. Fangere veier. Erstatte disse (låne?) noen i glassfiber?. Rive ut alt av asfaltmatter og innredning. Bort med alt av overflødige komponenter på motor, evt ac pumpe, servopumpe etc. Lettvektsdeler i glassfiber. Alt for å holde vekta nede. Vanvittig dumt at så godt som alle 4 syl biler er verdiløse i dagens ombyggingssammenheng, nettopp pga av disse utrolige reglene. Det er jo ofte de som er det beste "emnet". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hoem Skrevet September 3, 2008 Share Skrevet September 3, 2008 ved ombygging, er det ikke slik at du kan ta aktuell egenvekt + seteantall x 75kg og det skal ikke kunne overstige tillatt totalvekt ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 3, 2008 Share Skrevet September 3, 2008 Aircondition, soltak, motoriserte vindusheiser, hengerfeste, 2 dører vs. fire dører, motoriserte frontstoler, automat vs. manuelt gear, 15" felger vs. 17"/18" felger (E36 325i kom originalt med 205/60-15 felger/dekk), stereo/høyttalere, "norsk" batteri, M-Tech plastikk, airbagger... alt veier ekstra..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
plumbo79 Skrevet September 3, 2008 Share Skrevet September 3, 2008 Fylle helium i tanken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet September 3, 2008 Share Skrevet September 3, 2008 Glassfiber panser er det jo fort 10-15kg og spare på. Vinduer i plast er fort 10-15kg(er vel bare frontrute det er krav til). Du får begynne så ekstremt som de gjorde med willy`s jeep i sin tid.Bilen skulle veie 840kg,dermed basta.De begynte med å lage mest mulig deler i lettmetall,fortsatt for tung,korte inn skruer så mye som mulig i forhold til hva som var forsvarlig,fortsatt for tung,så siste grep var å kun gi de et tynt lag med lakk,og da kom de visstnok under 840kg.(kilde discovery). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet September 4, 2008 Forfatter Share Skrevet September 4, 2008 jeg har 185/65-15. Er det tillatt på 325i, eller er det for smalt/lite? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet September 4, 2008 Forfatter Share Skrevet September 4, 2008 Lurer på en ting til: Hvis jeg setter på piggdekka 8 oktober, og sier at jeg var redd for at det var is på veien over fjellet , er det greit? Eller får jeg en kjempebot da? Det kan jo ofte være frost 8. oktober da?+ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå