Gå til innhold

Trakasert av snuten:( *Drittlei nå!*


Rabies
 Share

Anbefalte innlegg

Ikke for å være frekk, men det der har egentlig ingenting med saken å gjøre. Her snakkes det om politibetjenter som provoserer frem fart bare for å få deg til å kjøre for fort. Politiet gjøre en strålende jobb når det er snakk om inbrudd osv, men noen av de kan være sleipe i trafikken.

Jeg liker en god diskusjon... og jeg trakk bare frem en parallel. Mitt poeng er at politiet ikke kontrollerer folk uten at de har en eller annen plausibel grunn til det. At man så evt. kan føle seg en smule forurettet fordi man er den som blir kontrollert er ikke det samme som at politiet ikke gjør jobben sin (og du har heller intet å frykte hvis du ikke har gjort noe galt). Hvis du blir provosert over at politiet kjører bak deg til stadighet eller forsøker å identifisere deg... og du av den grunn øker hastigheten eller gjør noe annet dumt... vil jeg i likhet med politiet mene at det i seg selv er god nok grunn til å stoppe deg for en kontroll. Det er nok av folk som alt for lett lar seg provosere i trafikken og som derfor kjører ulovlig (ulovlige forbikjøringer, for høy hastighet, manglende vikeplikt etc.)... så hvis man er dum nok til å gjøre dette med politiet etter seg kan man jo bare tenke seg hvordan man ellers kjører i trafikken når politiet ikke er til stede. Det er nok best å være litt ydmyk i forhold til politiet og andre i offentlig tjeneste, men akkurat dette er åpenbart vanskelig for mange unge. Jeg har vel nevnt det før, men mange unge menn kunne hatt godt av et disiplineringsår i militæret og det er derfor dumt at verneplikten ikke er like omfattende som den var før i tiden.

kan du da forklare hvorfor politiet har snudd og stoppet meg 4 ganger i løpet av siste året? greit 2 av gangene fant de noe å ta meg for. og har opplevd at de har snudd når de har møtt meg andre ganger også og ligget bak meg et stykke. siste gangen så spurte jeg hvorfor i all verden de skulle snu og stoppe meg. nei rutinekontroll var svaret jeg fikk. sto ved siden av traffikert vei og ho politidama brukte fryktelig lang tid. og hele tia så sto blålysa på. det som var litt merkelig her er at jeg hadde en kamerat som kjørte bak meg som gav på litt for å ta meg igjen etter en rundkjøring. så han hadde ca 80 eller noe i 60sone med politiet bak, men det var meg de stoppa. :shock: har kjørt forskjellige biler nesten hver gang jeg har blitt stoppa, så er kanskje noe med utseendet mitt?? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kan du da forklare hvorfor politiet har snudd og stoppet meg 4 ganger i løpet av siste året? greit 2 av gangene fant de noe å ta meg for. og har opplevd at de har snudd når de har møtt meg andre ganger også og ligget bak meg et stykke. siste gangen så spurte jeg hvorfor i all verden de skulle snu og stoppe meg. nei rutinekontroll var svaret jeg fikk. sto ved siden av traffikert vei og ho politidama brukte fryktelig lang tid. og hele tia så sto blålysa på. det som var litt merkelig her er at jeg hadde en kamerat som kjørte bak meg som gav på litt for å ta meg igjen etter en rundkjøring. så han hadde ca 80 eller noe i 60sone med politiet bak, men det var meg de stoppa. :shock: har kjørt forskjellige biler nesten hver gang jeg har blitt stoppa, så er kanskje noe med utseendet mitt?? :roll:

Nå vet jo ikke jeg hva du hadde gjort galt de gangene politiet... slik du formulerer det... "fant noe å ta meg for", men siden du tydeligvis allerede er kjent av politiet må du nesten regne med litt ekstra oppmerksomhet fra deres side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig lesing her...

Jeg kan skjønne politiet på en måte, hvis de har mye å gjøre, mange drittunger, fyll og bråk å forholde seg til, frekke folk, mye stress osv. Det hadde nok gjort meg litt arrogant også. Kan forstå at de ikke er så opptatt av å ikke tråkke uskyldige på tærne i slutten av skiftet.

Har opplevd høffelig politi flere ganger også, som regel sluppet billig unna, men jeg er også veldig ydmyk når jeg blir stoppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare i Kr.sund politiet er litt ekstrem til tider.

Ble selv stoppet med E91`n, pga de mente jeg hadde foretatt en ekstrem akselerering. Prøvde å fortelle han at det var begrenset hvor eksremt det kunne bli med en orginal 2.0 diesel. men ikke svarten om han skulle høre etter. Ble truet med at de skulle ta lappen min om jeg så mye som gikk på rødt lys. Sånne folk tar du seriøst vettu?! ehh... nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Tromsø har vi en Audi og en Subaru Impreza WRX som liker å pushe andre biler til race før de buster deg.

De vanlige sjåførene av disse bilene er forsåvidt noen idioter også. Frekk, overlegen og bedrevitende.

Husker en gang jeg så Imprezaen var på spaning. Kjørte forbi rolig, snudde, kjørte forbi igjen og gjorde dette 8-10 ganger. Jeg smilte bredt og vinket like mye hver runde. Skal sies at de så rart på meg etter hvert :D

Ja, det var den imprezaen jeg tenkte på. Har vært der i mange år den?

Kan jo ikke vite om det er sant, men hørte at den racet i syk hastighet

ganske lenge før den satt på blålysa. Sikkert gøy for dem det...

Det er fakta! Mange tromsøfolk som er tatt av denne bilen inkludert en kompiss av meg. De hadde racet etter han i over 200 km/t ned en undervannstunell, og eneste grunnen til at de tok han var fordi de målte en gjennomsnittsfart på 117 km/t i en 80 sone. De sa tilogmed at de ikke hadde orket å stoppe han om det ikke hadde vært for at kjørte bittebittelitt for fort.

Og er helt enig med morteym, de to som oftest patruljerer i denne bilen er noe idioter! Går ikke ann å snakke med på noen som helst måte uten at de skal være frekk og jævelige. Har vært i avhør av dem så, problemet er at man blir så fort provosert av den tonen de prater til deg med.

Men vi har heldigvis en poltifyr her i Tromsø som er grei. Eneste jjeg vet er at han kalles "ørnenase". En av gammel garde som derfor kan kalles onkel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig lesing her...

Jeg kan skjønne politiet på en måte, hvis de har mye å gjøre, mange drittunger, fyll og bråk å forholde seg til, frekke folk, mye stress osv. Det hadde nok gjort meg litt arrogant også. Kan forstå at de ikke er så opptatt av å ikke tråkke uskyldige på tærne i slutten av skiftet.

Har opplevd høffelig politi flere ganger også, som regel sluppet billig unna, men jeg er også veldig ydmyk når jeg blir stoppa.

Dette er godt å høre... og det undrer meg egentlig litt at så mange er tildels negativt innstilt overfor politiet og den funksjonen politiet har i samfunnet. Det virker som om mange ikke helt forstår hva slags funksjon politiet har og hvilke beføyelser politiet som etat har. Jeg vet at mange har hatt mindre gode opplevelser vedr. politiet (med bl.a Gunnar´s opplevelser i friskt minne), men helt generelt mener jeg allikevel at det må være en eller annen eksplisitt årsak til at spesielt mange unge mennesker har en negativ holdning til politiet. Jeg tror at en årsak kan være en generell manglende respekt for autoriteter... mor/far, lærere, ledere, offiserer etc. ... og at det går helt galt når man kommer i kontakt med den ultimative autoriteten... ordensmakten... som politiet er. Man blir som enkeltperson fratatt all myndighet til å bestemme over seg selv og sine handlinger (altså innenfor de beføyelser Politiloven definerer)... ikke ulikt den situasjonen noen av oss opplevde/opplever når man som ny rekrutt kom inn i forsvaret der offiserene bestemmer alt.

Jeg husker at 19-20 årige menn gråt seg i søvn på kasernen fordi de ikke klarte overgangen til å bli kommandert til å gjøre oppgaver tildels mot deres viljer. Noen ble sinte, mens andre resignerte totalt og ble motløse. Langsomt ble det imidlertid soldater av rekruttene og skarp var kontrasten til de småguttene de engang var... da de 12 måneder senere dimiterte som unge voksne klare for livet som voksne privatpersoner. Noen valgte til og med en videre karriere som offiserer i forsvaret.

Vel... hva forteller dette ? Ikke annet enn at man som ung voksen bør ledes på rett spor til man er klar til å fly solo. Jeg jobber med et par dataprosjekter for Friomsorgen i regi av Justisdepartementet og i den anledning har jeg tilgang til ugradert informasjon vedr. bl.a hva slags generelt utdannelsnivå de innsatte har. Det er ikke oppløftende lesing for å si det forsiktig... de fleste har ikke stort mer enn folkeskolen. Ergo har vi en situasjon som mest av alt er et stort sosialt problem. Mange havner på innsiden av murene fordi de ikke er istand til å klare seg utenfor... trolig pga. av manglende generelle kunnskaper om hvordan samfunnet fungerer (og ikke minst massive narkotikaproblemer). Spørsmålet er hvordan dette kan skje i 2008. Jeg tror at mange misforstår hva frihet under ansvar betyr (noe vi alle må forholde oss til)... og når det først begynner å gå galt er det vanskelig å hente seg inn igjen fordi man ikke er vant til å bli ledet. Kanskje er det forldrene som svikter og/eller er det kanskje skolen som svikter... jeg vet det ikke, men mon ikke det kan være årsaken til denne heller merkelige negative innstillingen til politiet generelt.

Tjenesteforsømmelse og/eller en gal tjenesteutøvelse fra politiet´s side er naturligvis noe man ikke skal ta lett på og i slike tilfeller bør man klage til politiet for gal tjenesteutøvelse eller rett og slett anmelde forholdet til politiet. Saken vil bli behandlet av spesialenheten for politisaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig lesing her...

Jeg kan skjønne politiet på en måte, hvis de har mye å gjøre, mange drittunger, fyll og bråk å forholde seg til, frekke folk, mye stress osv. Det hadde nok gjort meg litt arrogant også. Kan forstå at de ikke er så opptatt av å ikke tråkke uskyldige på tærne i slutten av skiftet.

Har opplevd høffelig politi flere ganger også, som regel sluppet billig unna, men jeg er også veldig ydmyk når jeg blir stoppa.

Dette er godt å høre... og det undrer meg egentlig litt at så mange er tildels negativt innstilt overfor politiet og den funksjonen politiet har i samfunnet. Det virker som om mange ikke helt forstår hva slags funksjon politiet har og hvilke beføyelser politiet som etat har. Jeg vet at mange har hatt mindre gode opplevelser vedr. politiet (med bl.a Gunnar´s opplevelser i friskt minne), men helt generelt mener jeg allikevel at det må være en eller annen eksplisitt årsak til at spesielt mange unge mennesker har en negativ holdning til politiet. Jeg tror at en årsak kan være en generell manglende respekt for autoriteter....

Grunnen til at så mange ikke "liker" politiet er jo at de kommer som regel med bøter og det er jo ikke så mange som liker bøter. Men politiet gjør en flott jobb synes jeg. Noen av dem er bare litt vel aggressiv når det gjelder å ta folk i trafikken. Det finnes jo faktisk viktige oppgaver å ta seg til enn akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du blitt tatt før, for f.eks promille eller nark, sier det seg selv at de sjekker deg opp hvis de påtreffer deg på veien igjen like etter.

1. Sjekke om du kjører uten førerkort

2. Sjekke om du er nykter

Jeg gjorde selv blemma å kjøre uten lappen i beslagsperioden, og ble tatt for dette.

Opplevde vel 2 stopp med blålys i sentrum før de fikk med seg at jeg hadde fått den tilbake :) De har lister med regnr som er "obs" biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vedr. bl.a hva slags generelt utdannelsnivå de innsatte har. Det er ikke oppløftende lesing for å si det forsiktig... de fleste har ikke stort mer enn folkeskolen. Ergo har vi en situasjon som mest av alt er et stort sosialt problem. .

Jeg tror dette er en veldig riktig - og viktig - observasjon.:) Og den tyder også på at problemene som tilslutt fører til et liv bak murene, er oppstått (og, mistenker jeg, synlige) allerede i skolepliktig alder. For denne gruppen ville derfor ikke en tradisjonell dra-i-militæret-og-bli-en-mann karriere ha mye for seg, dersom man har 2-4 år på seg fra man slutter grunnskolen til man starter militærtjenesten, til å etablere en annen karriere - den på skråplanet.

Jeg tror at mange misforstår hva frihet under ansvar betyr (noe vi alle må forholde oss til)...

Med fare for å høres negativ ut, er jeg redd "under ansvar" delen er blitt borte underveis for mange. Dette med at den som er med på leken også må tåle å smake steken, høres nok ut til å være altfor mye i tråd med Margrethe Munthe, og dermed som dårlig musikk i manges ører i dag. :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjenesteforsømmelse og/eller en gal tjenesteutøvelse fra politiet´s side er naturligvis noe man ikke skal ta lett på og i slike tilfeller bør man klage til politiet for gal tjenesteutøvelse eller rett og slett anmelde forholdet til politiet. Saken vil bli behandlet av spesialenheten for politisaker.

hehe, ja der har du bukken med havresekken :) hehe.. mye (stats)justisfolk, men ikke en eneste eks-fange :)

bare sånn..

http://www.amnesty.no/web.nsf/17a165b69 ... enDocument

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article338423.ece

http://www.vgb.no/30239/perma/339215/

osv.. osv...

ED: men jeg må jo oppføre meg jeg, som har lovens lengste arm i bygda :)

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article ... vice=print

http://www.bilforumet.no/318748-post38.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer med intressante fakta i ditt siste innlegg Fredrik som også er med på å styrke mine tidligere teorier om innsattes adfersmønster og bakgrunn. Skal love deg jeg har fått høre det i diskusjoner enkelte ganger, pga av mitt litt krasse syn på "slasker".

Jeg jobber med et par dataprosjekter for Friomsorgen i regi av Justisdepartementet og i den anledning har jeg tilgang til ugradert informasjon vedr. bl.a hva slags generelt utdannelsnivå de innsatte har. Det er ikke oppløftende lesing for å si det forsiktig... de fleste har ikke stort mer enn folkeskolen. Ergo har vi en situasjon som mest av alt er et stort sosialt problem. Mange havner på innsiden av murene fordi de ikke er istand til å klare seg utenfor... trolig pga. av manglende generelle kunnskaper om hvordan samfunnet fungerer (og ikke minst massive narkotikaproblemer).

Og da kan man spørre seg selv, med de store kriminalteten i Norge, hvor lurt det er å importere ytterlige analfabeter som har opplevd krig og faenskap inn til landet.... Uten at jeg skal dra den diskusjonen lenger enn hit med hensyn på trådens overhengende OT-potensial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt forskjell på meninger her.. vært ute i trafikken i 3år nå og har ennå til gode å bli stoppet uten grunn, de gangene jeg har blitt stopped har jeg selv provosert det frem. Følgte en politibil i en halvtime for å se hva de drev med også følgte de meg i 15min før de så jeg ikke hadde skiltlys og da ville de bare se førerkort og vognkort.. den andre gangen ble jeg tatt litt fort i en kontroll. Så på veien har politiet vært greie mot meg:) og jeg kjører rundt i en e36 som er typisk ungdomsbil og en e46 med ae, sota ruter senka så man bare har plass til en halvliter cola under da den ligger flat. De bryr seg ikke om at ingen av bilene har skiltlys, kjører nestn altid med spredere på og det bryr de seg ikke om.

Men utenfor trafikken har jeg fått dritt fra dem en gang da det sto 50stk utenfor en restaurant og drakk offentlig på en av feirings dagene. Sto der med en pils i hånda som også 50 andre gjorde, og da løpte politiet to fra en side og en fra en annen side og fløyg på meg rett og slett og dro meg over gata til den store bilen uten å si noe om hva jeg hadde gjort galt og begynte å skrive bot og jeg spurte han gjentatte ganger hva han har tatt meg for og han sa det faen ikke før han var ferdig med å skrive bot. Da følte jeg meg temmelig trakkasert og sur... da de nærmest fløy på meg og tok kun meg av 50stk andre som gjorde det samma og at de kom 3stk for å ta meg med fysisk istedenfor å bare be meg bli med dem eller noe.. takk til kompisene mine at jeg ikke slo til han som skrev bota for det var like før men de dro meg unna..

dette komme jo helt an på åssen politibetjent du møter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at så mange ikke "liker" politiet er jo at de kommer som regel med bøter og det er jo ikke så mange som liker bøter.

Jeg tror nok problemet er litt mer sammensatt en det - jfr. Fredriks henvisning over til frihet under ansvar.

Det har f.eks. hendt seg at jeg har sett speedometernålen befinne seg over 80km/h under kjøring på norsk vei. Dersom jeg blir stoppet og bøtelagt for dette, er det en underdrivelse å si at jeg ikke ville like det, men å derfra gå til å generelt mislike politiet ville bety at jeg trakk resonnementene mine litt vel langt.

Det finnes jo faktisk viktige oppgaver å ta seg til enn akkurat det.

For her er du inne på noe, og her har politimyndighetene en viktig oppgave. For dersom jeg blir sittende med inntrykk av at politiet bruker unødvendig store ressurser på å bøtelegge meg for å ha kjørt i 86km/h i 80 sonen, samtidig som jeg vet at opplagte voldssaker eller skadeverk blir henlagt i nærområdet, kunne dette få følger for min oppfatning av dem senere.

Se forøvrig oddis' innlegg øverst på side 2 i denne tråden.:)

Det er viktig å huske på for oss alle - også for politiet selv - at det politiet som skal bøtelegge oss for overtredelser av aktuelt lovverk, også er det samme politiet som skal ha tillit i folket, slik at vi kan sove trygt i visshet om at politiet holder gatene trygge mens vi sover.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

crizi: Dette høres ut som en gjeng med politiaspiranter :lol: Jeg har også nesten blitt fysisk angrepet av to politiaspiranter (lang historie kort: jeg var på feil sted til feil tid), men mine talegaver reddet meg nok, med min noe over gjennomsnittet bestemte måte å utrykke meg på.. :twisted: Det var to aspiranter som så ut som de folkene på den BI reklamen på Tv. De sa akkurat det samme da jeg var ferdig å snakke: Ehhhh.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har ansvar for å håndheve ulike lover og regler. De kan ikke luke vekk kriminalitet de ikke vil reagere mot. De kan ikke f.eks kun gå etter narkolangere og la grisekjøring eller pissing på et gatehjørne få passere.

De har en forpliktelse til det å håndheve loven, uansett.

Derfor har de noen ganger trafikkontroll, andre dager uroaksjon i narkomiljøer og andre dager der igjen er de ute på vannet å kikker etter ulovlige garn og teiner.

Men ja, skulle gjerne likt at de holdt seg mere unna laser'n sin enn andre ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...