Gå til innhold

Trakasert av snuten:( *Drittlei nå!*


Rabies
 Share

Anbefalte innlegg

hvor lurt det er å importere ytterlige analfabeter som har opplevd krig og faenskap inn til landet.... Uten at jeg skal dra den diskusjonen lenger enn hit med hensyn på trådens overhengende OT-potensial.

Jeg får hjelpe deg litt med å utnytte OT-potensialet.;)

Nå har Norge en relativt stolt tradisjon i å hjelpe mennesker som har det vanskelig - samtidig som vi har kunnet nyte godt at andre strakte ut en hånd til oss når vårt eget land var under angrep. I utgangspunktet er jeg sterkt for at stolte humanitære tradisjoner skal føres videre.

Men, ja det er et "men": Det gjelder bare dersom vi klarer å videreføre slike tradisjoner. Hvis det f.eks. viser seg at det offentlige Norge har for store utfordringer i å hjelpe og oppdra egne borgere med problemer, vil det å ta imot flere med andre kulturelle referanser - og med øyne som har sett ondskap vi vanskelig kan forstå - være å gjøre stor urett, både mot dem som kan få uheldige møter med disse menneskene, og for de menneskene selv som vi tror vi hjelper. :-k .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Følger alt av lover og regler her i bergen sentrum spesielt nattestid og hilser og smiler alltid te onkel når de glor på meg og får samme reaksjon tebake. De blir alltid paff når de ser en blodsenket småharry bimmer med vinger og sjørt og et efektanlegg som får vinduene te å dirre komme inn på råneplassen med blinklys på og fult kjørelys og moderat gass. De blir litt forvirret da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke f.eks kun gå etter narkolangere og la grisekjøring eller pissing på et gatehjørne få passere.

De har en forpliktelse til det å håndheve loven, uansett.

Derfor har de noen ganger trafikkontroll, andre dager uroaksjon i narkomiljøer og andre dager der igjen er de ute på vannet å kikker etter ulovlige garn og teiner.

Men ja, skulle gjerne likt at de holdt seg mere unna laser'n sin enn andre ting :)

Korrekt. Men idag finnes ikke en slik fordeling, muligens untatt tykkeste Oslo-sentrum (der er det begrenset med laserkontroller). Her oppe hvor jeg bor har de ekstremt mye mer fokus på trafikkontrollering, overvåkning og generell melking av billister (det er ingen overdrivelse..)

Er dere klar over hva narkomisbrukere (ja, så synd på dem.. ), voldteksmenn (!) og innbruddstyver får i bot og straff?

Jeg ser med glede på at Politiet faktisk begynner å bli grundig lei av statens nedskjæringer i etaten. Har snakket med flere hyggelige politifolk, bevares - de finnes de og. Jeg har i de fleste samtaler nevnt at de burde stå hardt på kravene og kreve at de blir tildelt mer ressurser til å straffe grov kriminalitet og slutte med all denne mikkemus-politikken med å melke billistene, enda det er åpenbart dette er en politikk som er blitt påtredd fra høyere hold. Og til slutt skal jeg slippe bomben: det er mange politifolk som synes bøtene i trafikken er latterlig høye!

Trafikksatsinga til Politiet er mye av grunnen til deres upopulære status. En trafikkkontroll i ny og ne på veistrekninger med FORNUFTIGE fartsgrenser (har til gode å se) hadde ikke vært meg noe i mot. Men da hadde jeg også krevd at de hadde tatt ditto affære med innbrudds, tyveri og voldssaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting for seg å bøtelegge rusmisbrukere og andre kriminelle. De går på trygd alle mann :) Det som skjer, er at de samler opp bøter og så må de inn å sone disse i fengsel. Som regel da ved "gunstige" tidspunkt av året, under fellesferier osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja der har du bukken med havresekken :) hehe.. mye (stats)justisfolk, men ikke en eneste eks-fange :)

bare sånn..

http://www.amnesty.no/web.nsf/17a165b69 ... enDocument

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article338423.ece

http://www.vgb.no/30239/perma/339215/

osv.. osv...

ED: men jeg må jo oppføre meg jeg, som har lovens lengste arm i bygda :)

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article ... vice=print

http://www.bilforumet.no/318748-post38.html

Du forsåvidt et poeng, men på den annen side er det ikke politiet som bestemmer hva som er politiets oppgaver og hvordan de skal utøve deres embete. Vi har i likhet med andre demokratier en tredeling av makten i Norge iht maktfordelingsprinsippet (jmf. den franske filosofen Montesquieu´s tanker 1689-1755). Det er den lovgivende myndighet (Stortinget) som vedtar lovene og legger premissene for hvordan departementene skal instruere etatene (bl.a Politiet). Det er den utøvende myndighet (Regjeringen) som sørger for at lovene blir iverksatt og gjennomført. Det er den dømmende myndighet (Domstolene) som tolker lovene og anvender dem på hver enkelt rettskonflikt. Ergo er det Stortinget som er ansvarlig for at politiet i enkelte saker skal etterforske seg selv, men ved en evt. dom (og man kan ikke dømmes uten en dom jmf. straffeloven) er det domstolene som dømmer vedr. skyldspørsmålet. Kommer saken i f.eks Lagmannsretten settes retten i den enkelte sak med tre juridiske dommere (lagdommere). Ved ankebehandling av straffesaker hvor strafferammen er mer enn seks år settes retten med en jury bestående av ti medlemmer... fem av hvert kjønn... og det kan i prinsippet være deg og meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er godt å høre... og det undrer meg egentlig litt at så mange er tildels negativt innstilt overfor politiet og den funksjonen politiet har i samfunnet. Det virker som om mange ikke helt forstår hva slags funksjon politiet har og hvilke beføyelser politiet som etat har. Jeg vet at mange har hatt mindre gode opplevelser vedr. politiet (med bl.a Gunnar´s opplevelser i friskt minne), men helt generelt mener jeg allikevel at det må være en eller annen eksplisitt årsak til at spesielt mange unge mennesker har en negativ holdning til politiet.

Jeg jobber med et par dataprosjekter for Friomsorgen i regi av Justisdepartementet og i den anledning har jeg tilgang til ugradert informasjon vedr. bl.a hva slags generelt utdannelsnivå de innsatte har. Det er ikke oppløftende lesing for å si det forsiktig... de fleste har ikke stort mer enn folkeskolen.

Skjønner du virkelig ikke at grunnen til at folk er negative til politiet er fordi funksjonen deres i stor grad er å holde fartskontroller?

Når jeg ble frastjålet bilen ga de faen selvom de visste hvem det var.

Når en kamerat av meg ble frastjålet felger og hobbyutstyr for 20k av polakker skjedde ingenting. To bekjente har hatt innbrudd i bilene av østeuropeere uten at de gjorde noe. Fodi de har brukt alt av ressurser på å holde fartskontroll i div 60- og 80-soner på kveldstid.

Man kan ikke ha respekt for slikt. Men det overrasker meg ikke at du undrer over hvorfor folk er negative, du lever i en helt annen verden. Du har ingen erfaringer på det området, så istedenfor dømmer du folk nord og ned og hinter med mistanker om fyllekjøring/narkotika etc. Du burde faen meg skamme deg.

Og igjen kommer du med mye off-topic i en tråd som ikke har noe med forumbrukeres "problemer" å gjøre - vi snakker om normale mennesker med bil og jobb, ikke narkomane fengselsfugler. Man behøver ikke være forsker for å vite at folk med dommer på 10-15 år i snitt har mindre mastergrader enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ankebehandling av straffesaker hvor strafferammen er mer enn seks år settes retten med en jury bestående av ti medlemmer... fem av hvert kjønn... og det kan i prinsippet være deg og meg

Jepp, og disse jurymedlemmene gjennomgår tung opplæring i objektiv vurdering og påvirkningsteknikk ..... eller ikke! :? Og hvor mange ganger i det siste har så juryens konklusjon blitt blankt avvist av dommerfullmektig?

Skal si det var ganske intressant å ha en lærer med 15 års erfaring på jurybenken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært varmt ser jeg :)

Når det gjelder det at de er obs på bestemte biler når de har tatt eieren for diverse apestreker så ser jeg ikke helt at dette skulle gjelde meg.

Jeg var i det man godt kan kalle et "belastet" miljø tidligere, men dette trakk jeg meg ut av når jeg var 17. Jeg har altså holdt meg på matta i 4 år, og det jeg og gutta drev på med hadde ingenting med bil/trafikk å gjøre. Bare såkalt gatekriminalitet...

Rullebladet mitt er heldigvis rent som Tommys GT på en mild vårdag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

politiet kan av og til være slapp på div saker.. kompis av meg fikk frastjålet verktøy og vet hvem som gjorde det og politiet sa selv at det beste var å ordne opp privat siden dem kunne gjøre lite uten bevis. Og det prøvde vi men verktøyet var solgt sikkert for 10% av verdien eller noe og han som gjorde det sa han skulle rette opp og betale for seg men det ble utsatt gang på gang og tilslutt anmeldt... om 2mnd får han et brev om at saken er henlagt. selv om både vi og politiet vet veldig godt hvem som gjorde det.

og også i trafikken har politiet vært slappe, reg.skiltene mine ble stjålet og forholdet ble anmledt, jeg fikk nye skilter med samme nr, og politiet sjekka aldri opp reg.nr mitt selv om de lå bak meg i lengre perioder, selvfølglig skal ikke det var eneste fokuset demmes men jeg synes at dok.forfalskning og tyeri burde straffes hardere enn at en bilist kjører 5kmt fortere enn tillat. så noen ganger er det veldig slapp holdning blandt politiet men de bestemmer jo ikke selv men de bestemme åssen de oppfører seg utad mot oss da jeg mistet lappen så var det et positivt møte i den forstand at han sa selv det var latterlig at jeg skulle miste lappen for å være 1kmt over beslagsgrensen i daglys lite trafikk og liv i en fartsgrense som var litt for lav i forhold til det veiene tillate men de gjør jo bare jobben sin.

er nok høyere makter som bestemmer hva politiet skal prioritere så er stoltenberg og co vi burde være forbannet på. f.ks i nærområde her så kom det opp en bom 3år før veien den skulle finansiere var ferdig så folk kjørte en liten omvei for å unngå bom, da ble fartsgrensen satt ned og ca 15 hopp lagt på asfalten for å hindre folk i å kjøre der, og da snakker vi rett vei med separat gangfelt 3m unna veien og perfekt vei... 40sone ble det.. politikerene på sitt beste.

men mange politifolk i seg selv er veldig bra folk som gjør noe bra for samfunnet. for noen mnd siden var det en narkoman som klikket of viftet rundt med kniv helt uten grunn og prøvde å slå mange folk og hoppet på biler, hvem var det som kom å tok med seg han da og sørget for at han ikke drepte noen? var nok politiet det og de hånderte det veldig bra 2 politifolk som tok han i bakken uten unødvendig bruk av vold eller våpen synes det er bra.. men politiet har vel sine sure epler som hadde dratt frem batong og knekt armen hans istedenfor.. og det er de vi burde være irritert på om vi skal irritere oss over politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, siden vi verken er politi eller dommer så får vi bare spille ball med onkel politi. Siden vi (i hovedsak) ikke er politikere kan vi heller ikke si noe om måten de bruker tida si på heller. Kampen er tapt... :) Vi får trøste oss med at det ikke bare er politi som synes de tøffe bilene er tøffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok høyere makter som bestemmer hva politiet skal prioritere så er stoltenberg og co vi burde være forbannet på. f.ks i nærområde her så kom det opp en bom 3år før veien den skulle finansiere var ferdig så folk kjørte en liten omvei for å unngå bom, da ble fartsgrensen satt ned og ca 15 hopp lagt på asfalten for å hindre folk i å kjøre der, og da snakker vi rett vei med separat gangfelt 3m unna veien og perfekt vei... 40sone ble det.. politikerene på sitt beste.

Du har misforstått.. miljøgate heter det, ikke "nåskalvifaenmegtadejævlahøyreektremistenesomikkeinnordnersegikomu..øhsosialismen veien." hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe nei de kalte det ikke miljøgate heller var en lang strekke.. men miljøgate har jeg også erfart bare 100m fra der jeg bor... 2år med bygging av den nå, umulig å kjøre der med senka bil så jeg er nødt til å kjøre omvei, tilogmed busssjåfører nekter å kjøre der pga ujevn vei under byggeperioden. til og med md usenka bil går det oppunder noen steder :evil:

og veien ble selvfølgelig bare halvparten så brei som den originalt var.. men lurer faen meg på hvor mye det sparer miljøet dette da de har hatt gravemaskiner, lastebiler på 8timer om dagen i 2år nå. men kanskje taktikken er at vi skal ødelegge bilene våre og derfor må kjøpe nye mere miljøvenlige biler... smart tankgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kontroll har man PLIKT til å svare på følgende:

-Personalia

-Jobb/Arbeidsgiver

-Samt hvilket ærend man er ute i

Utover dette plikter man ikke å svare, UANSETT HVA DE SIER!

Har selv blitt stoppet uendelig mange ganger uten grunn! Og ja, det er plagsomt i lengden, men desverre lite og få gjort noe med. Selvom de kanskje har en tøff/uhøflig tone, så regnes det ikke som trakassering, jeg har klaget, jeg har anmeldt, og ALLE sakene har blitt henlagt grunnet bevisets stilling, samt at "politiet har et krevende yrke, de må takle stort press, og dette kan resultere i en noe "stresset" væremåte", som bare må godtas av oss dødelige! :evil:

Hvorfor i alle dager har dem noe med hva du jobber med?

Og hvorfor skal dem vite hvilket ærend du har?

Var forresten en her i elverum som parrerte med å spørre om han viste hva sin egen kjerring(altså dama til snuten) drev med akkurat nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Fredrik:Kan du med hånden på hjertet si at de politifolka som ikke blir dømt av spesial enheten for politisaker(??) har rent mel i posen?

Hvis du mener dette har jeg misforstått deg totalt,i og med at jeg syns du har fremstått som en intelligent mann med stor kompetanse om enormt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...