Gå til innhold

Navarsete vil gi mindre penger til veibygging på Østlandet


Der Barockengel
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 255
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er godt at norsk veipolitikk er god for en latter om ikke annet, noe som ikke kan sies om finsk fjernsynsteater.

Forresten, har Aftenposten fått større bindestrek-budsjett?

:P

Det å lese korrektur ser ut til å være et spareområde for de fleste utgivere av bøker, blader, aviser etc. I dette tilfellet tror jeg imidlertid et eller annet har gått galt mellom den templaten siden er generert etter og HTML.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med bompenger; Er det bare jeg som minnes de opprinnelige forutsetningene for ordningen: Det skulle alltid finnes en annen vei enn den som ble finansiert av bommen, det skulle være mulig å betale kontant, bommer skulle brukes til å finansiere veien/e og bomstasjonene skulle kun stå for en begrenset periode. Samtlige av punktene har blitt overkjørt en eller flere ganger i ettertid.

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med bompenger; Er det bare jeg som minnes de opprinnelige forutsetningene for ordningen: Det skulle alltid finnes en annen vei enn den som ble finansiert av bommen, det skulle være mulig å betale kontant og bomstasjonene skulle kun stå for en begrenset periode. Samtlige av punktene har blitt overkjørt en eller flere ganger i ettertid.

:?

Veibygging i Norge er politikk... politikk handler om å vinne velgere... velgere er ikke trofaste... og derfor kan man ikke stole på politikere... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med bompenger; Er det bare jeg som minnes de opprinnelige forutsetningene for ordningen: Det skulle alltid finnes en annen vei enn den som ble finansiert av bommen, det skulle være mulig å betale kontant, bommer skulle brukes til å finansiere veien/e og bomstasjonene skulle kun stå for en begrenset periode. Samtlige av punktene har blitt overkjørt en eller flere ganger i ettertid.

:?

"Det finnes alltid en annen vei en bomveien du kan ta,om det innebærer at du må kjøre noen timer ekstra så er det jo fortsatt en vei utenom."

Er sikkert svaret du hadde fått hadde du spørt på tinget... :roll:

Og ettersom bomselskapa tar seg godt betalt for å drifte desse bomstasjonene rundtom,blir veiene bompenge-belagt over lengre tid enn antatt tydeligvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det e jævli irriterende å "kjøpe" ett produkt til mange hundre tusen og ikke få det levert.

Kjørte fra Kristiansund til Oppdal i helgen, og av diverse årsaker så måtte jeg denne gangen kjøre om Sunndalsøra, som vi gjorde i "gamledager". Normalt så kjøre vi om Åndalsnes og Dombås, mye lengre tid, men sinnsykt mye bedre veier.

Fra Tingvoll til Sunndallsøra på RV70 så måtte jeg ligge store deler i 30-40km/t. Selv i denne farten slo jeg nedi, og demperne botnet ett ukjent antall ganger. Bilen min har orginal Hartge framme og M5 bak, så det er ingen ihjælsenket rånerbil, og burde fungere på norske veier.

Resultatet er at når jeg kom til Oppdal, så har jeg ulyd i forstilling og feilmelding på nivåregulering bak. Det e så forjævlig surt å måtte betale for å få ødelegge bilen sin.

Hjem igjen så kjørte vi av på Sunndalsøra og tok Øksendalstunnelen mot Molde(Bomfri selvsagt). Helt greie veier, men dette er strekninger som går mot Fylkeshuset i Molde, og de har jo selvsagt behov for pene veier opp til hytta på Oppdal. Alle som skal i retning Kristiansund må leke russisk rulett.

Vi har nå RV70 mot Sunndalsøra som innholder kjente områder som bl.a Gylstranda:

415897.jpeg

Freifjordtunnelen (Bildet gir inntrykk av rimelig god sikt, det har den ikke)

6901-1.jpg

Og nå holder de jaggu på å sprenge ut Atlanterhavstunnelen, som vil bli døpt om til Ripneshølet etter at den har rast sammen, for det vil den gjøre!!!

Det som er ekstra ille med denne tunnelen er at utbyggerne vet at dette er sjansespill, men de fortsetter med galskapen uansett. Framdriften i tunnelen har vært stanset i flere mnd pga dårlig fjell, og det i ett område alle vet at det vil oppstå mindre skjelv fra tid til annen. Dette er under havet med knappe 30m fjell som skiller!!!

Det som også er litt spesielt er da jeg var innom anleggskontoret i ett ærend for en stund siden. Prosjektsjefen var veldig til å skryte av arbeidet som utføres, og det har han sikkert god grunn til, det e sikkert flinke arbeidere nedi der. Men jeg spurte han den gangen om de hadde kommet til den vanskelige sonen i fjellet, og da presterte han å svare at det ikke var noen vanskelig sone. Noen mnd senere stoppet arbeidet opp pga nettopp dette. Ett område som har vært omtalt i medier i åresvis før tunnelen ble påbegynt, men som prosjektlederen ikke vet om?!!

Så presterer prosjektet å gå ut å skryte av at dette er den sikreste tunnelen i Norge,fordi de har benyttet 45.000 sikringsbolter inntil nå. Hos meg ringer det da en alarm, for hvorfor i allverden skal man ha behov for å øke antall sikringsbolter så drastisk kontra andre prosjekter, når man vet at dette koster enormt med penger. Og er det nettopp noe vi ikke bruker på norske veier så er det penger, det har de vist oss i 30år, minst!

Alt dette betaler vi bompenger for idag inn til Kristiansund. Og ikke bare for bilen, neida, de skal jaggu ha betalt for passasjerer også. 230,- kroner betalte jeg i bompenger for å få kjøre på disse "veiene" i helgen.

På toppen av alle avgifter må jeg nå inn med bilen og trolig koste på titusener med kroner for å få lov til å kjøre den i stykker en gang til.

IRR :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel Frp som eg har størst tru på som skal få til en etterlengta og nødvendig oppsving på veiutbygging og vedlikehold,men samtidigt fører dei en ganske utkantsfiendlig politikk så eg stiller meg tvilende...

Det er nok feil. Det er riktig at de ønsker å øke tilskudd til vei en del, men denne økningen er spist opp og vel så det når de fjerner bompengeinnkrevingen som de også delvis lover.

De vil ha bort bompengefinansiering(Populist), og vil tilføre mere penger til vei en de andre(Populist2). Men de ekstra tilføringene minus bompengeinnkreving er mindre penger til utbygging en det vi har idag. Vi slipper riktignok å betale i bom men vi får enda mindre vei, om mulig da, en det vi får idag.

FRP e som å gå på en Engelsk resturant og be om en Medium stekt biff (Lett rosa og saftig). De nikker og presenterer verdens flotteste meny, tar betalt, men kommer tilbake med en skosåle samma hva du sier om du er så dum å bestille noe slikt.

For resturanten er den samme, folkene på kjøkkenet er de samme, råvarene er de samme, prisene er de samme, men eieren har skiftet navn.

Høyre, AP og noen av de andre partiene tør ihvertfall å si at biffen kan bli bedre, men vi må inn med bedre kokk og/eller bedre råvarer og at dette desverre vil koste litt mere. Den siden hører vi aldri fra når det gjelder FRP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte nett på Tv2Nyhetene:

E18 gjennom Telemark får 4 felts motorvei til 2,3milliarder kroner der 900millioner er statlig tilskudd og resten(1,4milliarder) skal betales gjennom bompengefinansiering.

Ingen tvil om kem som skal betale mesteparten av gildet nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...