Der Barockengel Skrevet September 22, 2008 Share Skrevet September 22, 2008 Hva er årsaken til veienes misserable standard når man absolut kan betrakte det som sikkert at de ansvarlige ministre og byråkrater (inkl. temmelig mange fra vestlandet) gjennom de siste 50 årene har kjent og kjenner til veienes standard ?... Et temmelig sentralt spørsmål. Jeg mener at svaret ligger i at ledende politikere gjennom hele forrige århundre hadde en visjon for hvordan Norge skulle være, som er ganske forskjellig fra det virkelige Norge: Befolkningen skulle baseres rundt industristeder med anløp av rutebåt og jernbane - veitransport var ikke prioritert i denne visjonen. Resultatet i dag er at vi ennå ser at bilkjøring betraktes som unødvendig luksus av noen - mens den nødvendige innsatsen som daglig gjøres at vare- og godstransport langs landeveien overhodet ikke blir gitt den kreditten det burde. Vi ser at dette politikere med dette synet har gode meningskamerater i ledelsen i flere av de store regionavisene - se bare på hvor mange ganger aviser kommer med store oppslag om planer for nye hurtig-jernbaner som skal kunne knytte sammen alle de store byene i Sør-Norge - og som selvsagt aldri blir bygget. Samtidig ser vi hvordan ganske framtredende politikere fortsatt møter krav om bedre og sikrere veier med erklæringer om at vi bør få mer gods over fra vei til jernbane. Men så lenge det ikke bygges ny jernbane dit E36Cab1 og andre kjører med lastebil, må vel det bety at meningen er at vi alle skal flytte dit jernbanen er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grasatfahrer Skrevet September 22, 2008 Share Skrevet September 22, 2008 Artig tråd dette her også .. Når det gjelder veistandard på Vestlandet så har denne sakte men sikkert blitt rustet opp . Noen plasser har vi fått bedre veier og noen plasser har de brukt pengene til rassikring. Men der står mye igjen. . Politikeren har tidliger ikke prioritert feks et nord-sør samband langs kysten . Nå ser at dette er noe som absolutt burde vært på plass og med kapasitet til å ta unna den godstrafikk som her faktisk går langs veiene. Økt gods langs veiene er noe politikerene har lagt opp til selv vedhjelp av Nox avgift og ikke minst seilingsavgift for hver seilte nautiske mil innenfor 4 mil fra grunnlinja. Altså båtene går kun innom større havner og det blir dyrer å frakte relativt små kvanta langs kysten. En annen ting er forflytting av arbeidskraft . Med bedre veier har man et mye større område som er innefor akseptabel rekkevide. Å sende mail til statsråden kan jo hjelpe .. Jeg får ihvertfall svar innimellom Legger ikke ut privat e-mail her , men denne er ihvertfall offentlig tilgjengelig : liv-signe.navarsete@sd.dep.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.C.V Skrevet September 22, 2008 Share Skrevet September 22, 2008 All respekt til dere som tør å kjøre de trailerne Jeg hadde ikke turt å kjørt på vinteren engang med en trailer tror jeg Og langt mindre på de veiene dere legger ut av bilder her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet September 22, 2008 Share Skrevet September 22, 2008 Når jeg tenker på hvordan det er å kjøre personbil i dette landet tør jeg ikke tenke på hvordan det er å kjøre lastebil. Sjokkerende tilstand på veiene i vest. Men fin natur da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grasatfahrer Skrevet September 22, 2008 Share Skrevet September 22, 2008 All respekt til dere som tør å kjøre de trailerne Jeg hadde ikke turt å kjørt på vinteren engang med en trailer tror jeg Og langt mindre på de veiene dere legger ut av bilder her Lokale trailersjåfører går fint for de vet å holde siden sin ( der det er noe side ihvertfall) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet September 22, 2008 Share Skrevet September 22, 2008 Som jeg nevnte i narresetetråden, eneste måte å få nye veier på er å blåse gamleveiene i lufta for på den måten å tvinge fram veibygging. Men av en eller annen grunn tviler jeg på at de nye veiene ville blitt så veldig mye bedre, det ville jo blitt for dyrt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J Naustdal Skrevet September 22, 2008 Share Skrevet September 22, 2008 Fylt grus i veikant for å "utbedre" vegbredda Har ei ganske kjekk historie om denne vegen: Onkelen min hadde vert til bergen å hentet noken amerikanske slektninger som kom på besøk, etter de hadde kjørt opp denne vegstrekninga lurte de på kor veien NED gikk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grasatfahrer Skrevet September 22, 2008 Share Skrevet September 22, 2008 For å ikke svartmale veien her på vestlandet helt så Ikke bmw og men til forsvar så har han 2stk bmwer også Ny linse som må testes så er en til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet September 23, 2008 Share Skrevet September 23, 2008 Hvor er det der? Var veldig kjent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kentan-racing.com Skrevet September 24, 2008 Share Skrevet September 24, 2008 Brua er ikke nedskiltet nei.. så den skal jo da i teorien være fullt lovli og kjøre.. Men er noen som hevder veien opp dit er nedklasset og ergo trengte dem i skilte ned brua.. Noen i traktene der bildet er tatt som vet mer? Man svinger av på statoil på ryfoss og kjører opp fjellet derfra til beitostølen.. bratt å jæveligt heile veien.. men spare man 40 min så spare man 40 min.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet September 24, 2008 Share Skrevet September 24, 2008 Flotte bilder som virkelig viser hvor elendige veiene på Vestlandet er. Håper de som klager på dårlige Østlandsveier får seg en oppvekker av disse. Er tragisk at et av verdens rikeste land skal ha slike veier. Norge burde begynne å kjøpe dynamitt og asfalt på ebay slik at de hadde spart litt penger og fått "råd" til flere veiutbygginger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet September 24, 2008 Share Skrevet September 24, 2008 Norge skal virkelig ha for flott landskap, det er helt sikkert. Fins ikke mye av det i Danmark hvor jeg kommer fra *LOL* Må verre helt perfekt å kunne nyte slik utsikt hver dag på jobben Men generelt veiene over fjellene er helt utrolig dårlige, hvertfall de par steder jeg har vert. Men fytti så dyrt det må verre å utbygge veiene oppe i der. Tenker over det hver gang jeg tar turen over fjellet, mil etter mil etter mil med fjell og dal som gjør det til en nesten umulig oppgave å løse på vanlig vei budsjett. Ser man også litt på det i forhold til innbygger tal og sammenligner med andre land, feks Danmark. Der er alt ganske så flatt, landet er bare en brøkdel i areal størrelse av Norge. Gode veie nesten overalt men så er der jo også tet på en million flere innbyggere. Sammenlagt gir dette da mye flere penge pr. km. vei pr. innbygger, så budsjettet er nok noe mere behagelig å jobbe med der. Der må jo verre ganske mange km. vei I Norge i forhold til innbygger tallet + de er vanskelige og dyre å lage/vedlikeholde pga. fjellet. Men det blir jo en helt annen diskusjon. Tar hvertfall hatten av for alle de lastebil sjåfører som sitter og må nærmest drite i buksa når de kjøre ned over slike veie med snø og is på. Veit jo åssen det kan verre bare når man kjøre i person bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet September 24, 2008 Forfatter Share Skrevet September 24, 2008 Tenkte eg kunne dele litt mer kontor-bilder med dere Virkelig en fin høst.... Smoke on the water.... Ikke den verste arbeidsplassen i slikt vær og landskap,sjøl om veiene er et annet kapittel PS. Vesentlig dårligere bilder dette pga bruk av mobilkamera,beklager... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 24, 2008 Share Skrevet September 24, 2008 Men... og det er et stort men... ta Sveits for eksempel... litt over 10% av Norges areal, men med en topografi som gjør selv Galdhøpiggen til en dårlig kopi av Holmenkollen... og kun 7,5 millioner innbyggere... har betydelig bedre veier enn vi har i Norge. Østerike har litt under 30% av Norges areal, men også en krevende topografi (spesielt i den vestlige delen)... litt over 8 millioner innbyggere... dog allikevel veier som setter Norge i forlegenhet. Staten Colorado i USA har et areal som er marginalt mindre enn Norge... 4,8 millioner innbyggere... en motorvei (Interstate 70) som når opp i 3251 meters høyde (Galdhøpiggen 2469 moh)... hva er egentlig problemet i Norge ?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet September 24, 2008 Share Skrevet September 24, 2008 hva er egentlig problemet i Norge ?... Ja det er akkurat det, hva er problemet? og det gjelder ikke kun veie. Meste av det offentlige er totalt nedslitt. Skulle ha likt å se en sammenligning og grafisk oppstilling av hva pengene brukes til i % pr. innbygger i samtlige vestlige land. Og ikke bare slike små Avis oppstillinger, en skikkelig profesjonell oppstilling penslet ut i minst 200 kategorier, utarbeidet av fritt stående folk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå