Gå til innhold

"Sjømanns tråden"

Espen^^
 Share

Anbefalte innlegg

Jobber som maskinist/fisker på industritråleren MS Fiskebank. Har gått teknisk fagskole, og løste M4 i november 2010. Vi fisker NVG-sild, Nordsjøsild, Vassild, Makrell, tobis, lodde og litt kolmule.

Båten er 42m lang, har Wärtsila Wichman HVM og Cat HJM, 2 stk.

dba5oxbm1uxxxwkobe19.jpg

3vdvg0utjprv2hd4lx1l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNV kravet er maskinoffiser klasse 4 for denne stillingen, men Aker kjører i utgangspunktet klasse 2 på denne stillingen for å øke kompetansen.

Hvordan er det med kursing da? må du ha borekurs og/eller OLF eller kan du gå rett fra båt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNV kravet er maskinoffiser klasse 4 for denne stillingen, men Aker kjører i utgangspunktet klasse 2 på denne stillingen for å øke kompetansen.

Hvordan er det med kursing da? må du ha borekurs og/eller OLF eller kan du gå rett fra båt?

Borekurs er kun for lykkejegere som ender som kassedamer på rema 1000. Jeg har ikke møtt noen i nordsjøen som har borekurs.

Søk på jobb, så får du offhorekurs hvis de vil ha deg. Det er mye penger for en privatperson, men ingenting for en bedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kjenner et par karer som jobber på rigg med borekurset, men vet ikke hva de jobber som.

Jeg har og et par kamerater som gikk rett fra båt til rigg uten noen kurs, men jeg det er greit å vite hvilke stillinger som krever hva der ute. Har aldri vært på rigg selv. Ei heller ser jeg for meg at jeg kommer til å søke meg dit i nærmere fremtid, men en vakker dag hadde det jo vært greit å prøve. ;)

Jeg har forresten OLF kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kjenner et par karer som jobber på rigg med borekurset, men vet ikke hva de jobber som.

Jeg har og et par kamerater som gikk rett fra båt til rigg uten noen kurs, men jeg det er greit å vite hvilke stillinger som krever hva der ute. Har aldri vært på rigg selv. Ei heller ser jeg for meg at jeg kommer til å søke meg dit i nærmere fremtid, men en vakker dag hadde det jo vært greit å prøve. ;)

Jeg har forresten OLF kurset.

Som regel stiller du godt så lenge du har fagbrev i noe som er relatert til bransjen. (Mekaniker, maskinist, elektriker, stillasmontør, isolatør etc.)

At du har jobbet på sjøen viser at du tåler rotasjonsarbeid, så jeg vil tro at du stiller sterkere enn mange andre søkere allerede da.

Den enkleste måten er nok å søke hos en kontraktør som leverer tjenester til offshoreindustrien. De har en del lavere krav til formell utdannelse enn feks statoil og andre operatører.

Jeg kom meg inn i bransjen ved å begynne som elektriker på land for Aker. Var med på byggingen av Snøhvit lng og 2 borerigger før jeg fikk begynne å reise offshore.

Med den erfaringen fkk jeg jobb innen brønnboring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er det å komme seg på plattform, evt båt som elektriker nå for tiden? tok fagbrev i des.09. så har ikke så mye erfaring bak meg men...

har sett litt på finn og nav, men finner jo ingen stillinger. bør jeg ta sikkerhetskurs før jeg søker tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ikke ha litt omskolering for å gå fra land til båt da? er jo en del andre regler for elektriske installasjoner på skip i forhold til på land.

Tar du omskoleringen vil jeg tro sikkerhetskurset er inkludert i denne.

Om jeg ikke tar helt feil, gjelder elektriker gruppe L fagbrevet for bygg, industri og båt nå.

Tror ikke man trenger noen annen opplæring enn sikkerhetskurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Stemmer dette mener eg, fikk ombord en "vanlig" elektriker på supply fartøyet eg var ombord i 2009, han hadde bare jobbet på land før..gikk rett ombord uten problem. Kommer ofte meget godt med om man bare tar sikkerhetskurset selv og skaffer sjømannsattest. Da er det bare å ringe rundt og søke så sitter man iallefall klar for å kunne reise ut om man får napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet tidligere som skipselektriker lærling ombord i AHTS fartøyet Far Saracen, båt eid av Farstad Shipping :) Båten var ny mars i 2010, men som nå flagget ut til Perth i Australia på langtidskontrakt.

87,4 meter lang og 21 meter bred

Maskineriet er 2x BergenDiesel hver med ytelse på 4500 kW v/750 o/min

og 4 Catepillar 3516 motorer, hver med ytelse på 2130 kW og to akselgeneratorer hver på 4000 kW

To elektriske PTI motorer er hver på 3000 kW.

Vi hadde mulighet til å kjøre såkalt diesel-elektrisk :)

Med dette har vi mulighet til å ha boullard pull på 250 tonn.. :)

Legger ved litt bilder fra denne båten

igzp3yuas16m8yosx9gg.jpg

go8ekek5n8kzohz9zq5e.jpg

Her vasker vi dekket med brannspylerne etter å hadd anker på dekk full i gjørme :P

ibzqk0yze7f9llr4l8me.jpg

Maskineriet ombord, 2 stk Bergen Diesel Litt for stort til å få med begge på et bilde :P

ggooipkkay1i8vuzu9i8.jpg

Bare for å fremheve hvor stor ene hovedmotoren er.. :P Her er jeg på vei inn UNDER ene veiva, av 10 ! :D Hodet mitt gikk imellom veiva om dere skjønner.. :D

7ih1xomvmr73216qnrgo.jpg

En av 4 catepillere vi har ombord :)

peo04f28y5hd2823qe0c.jpg

Å her, jeg tegna båten på tavla i kontrollromm.. :P Haha..

lixudxyjsz2mwuqb1dtq.jpg

Litt brytere å ha oversikt over å kunne utenat om noe skulle skje.. :P En brøkdel av ansvaret for trikkern ombord.. :Do1y6a5wl5fvx6l85omqt.jpg

Og her, er båten jeg er på nå, Far Sapphire, dette også et AHTS fartøy (Anchor Handling Tug Supply) eller på godt norsk, ankerhendler.. :)

Noen bilder ved kai å vær å vind :)

62q8qglkbtsyqi9b0v3x.jpg

Ute i litt dårlig vær ;)

bi1hkmkbfln6spy3w8dy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...