Gå til innhold

E30 325i Prosjekt Tyskerstuk

Anbefalte innlegg

Skrevet

hver selger sier deres datasprut er best. Har vert borti motec. og det er mye mere innviklet enn eletromotive etter min mening.

• Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Finnes mange sprut å velge mellom, men er det ikke greit å kjøpe et som folk har litt erfaring med, og at det ikke blir noen problem med å lete i folk som kan å mappe det? Jeg har kjører autronic sm4, og er mega fornøyd med det, ulempen med det er at det koster!

Skrevet

Når jeg var inne til godkjenning for en måned siden så ba de meg få se ECU'en (jeg var der ved en tidligere anledning hvor jeg hadde datasprut og ble sendt hjem) så vidt jeg skjønte var det helt normal prosedyre å knipse et bilde eller tre av motorstyringen ved sånne ombygginger.

Datasprut får du IKKE godkjent med mindre du koster på deg full syklustest (på lik linje med det bilfabrikantene må gjøre) og kan garantere at du ikke kan modde noe ved en senere anledning. -En umulig oppgave.

Jeg ville heller satt inn et sprut senere så får du evnt. ta konsekvensene om de skulle oppdage dette ved en teknisk kontroll langs veien.

Avgasskravene dine kommer ikke til å bli noe problem, selv med 535LMM.

KDFi synes jeg er en litt kjip sak. det er en rip-off av ms hvor de har kopiert printkortet og flyttet på litt komponenter.

Uviklerene av ms har så vidt meg bekjent sagt at de ikke kommer til å tilby support på dette, og sagt at det skal heller ikke selgere av MS.

Derfor vil jeg tro det er litt kinkig om noe skulle gå fyken. DIYpnp eller en egen PNP boks med MS-komponenter ville jeg da heller gått for.

This unit does not have License Agreement in place for reproducing MegaSquirt hardware. Reproduction of MS requires a specific license agreement for the end product if it encompasses MegaSquirt IP. MegaSquirt hardware and control algorithms are patented, and the code is the respective copyright of the authors.".
Skrevet

Ehrnst, takk for et godt svar der ;) Da blir det ikke vurdert datasprut ved godkjenning iallefall. De godtar en chip i original styringsboks, så da holder jeg meg til det. Men, er det et chip som styrer tenningen også? Leste på nettet at man må endre tenningsforskyvingen når man lader mer enn ca 0,5 bar. Eller hva er fasiten?

Skrevet

Mulig min hjerne blir til salgs snart, dvs den som står i bilen altså :) Er chippet hos ES for 1 bar som jeg lader på en 325 FL.

vet jeg ikke at det funker å bare smekke den rett i din og så funker det optimalt, men det er det sikkert andre som har en mening om.

Skrevet

Blir litt OT nå, sorry for det..

Ikke for å kverulere mot de som skreddersyr chip "pr tlf", eller de som påstår at de vet av noen som gjør det. Men hvordan kan de egentlig gjøre dette uten å fysisk ha bilen tilgjengelig?

Alle som har litt basiskunnskap bør vel vite at feks AFR forandrer seg fortløpende etterhvert som en motor blir brukt, osv osv..

Skrevet
Blir litt OT nå, sorry for det..

Ikke for å kverulere mot de som skreddersyr chip "pr tlf", eller de som påstår at de vet av noen som gjør det. Men hvordan kan de egentlig gjøre dette uten å fysisk ha bilen tilgjengelig?

Alle som har litt basiskunnskap bør vel vite at feks AFR forandrer seg fortløpende etterhvert som en motor blir brukt, osv osv..

Precis som kristian säger så blir det inte helt 100% men det går absolut att köra med. Jag har mappat så många bmw turbo genom tiderna att jag har den erfarenhet som krävs för att göra en riktigt bra grundmapp anpassad för normalstora dyser (tex 300cc,340cc,380cc,420cc,465cc,500cc etc) , original LMM eller större. och så vidare.

Därmed samlar jag in all nödvändig information om tex vilken turbo man använder mm innan jag gör programmet och sedan anpassar jag det utefter de delar och setup som kunden använder.

Eftersom alla originalfunktioner finns kvar får man dessutom hjälp av lambda-reglersystemet att få lite finjusterad blandning. Dessutom måste man använda sig av en ställbar bränsletryck regulator - vilken hjälper till att man själv kan finjustera det sista.

Sedan anpassar jag tändningen snällare, "backad tändning", så att man kan köra säkrare med laddtryck. Marginalen till spikning ökar då, så man kan ladda mer än tidigare.

Så, det går fint att köra med Turbochip så länge man inte ska ha ut mycket höga effekter för då blir det svårare att få det bra. Så uppåt 400 - 450 hk fungerar det fint.

Mvh//

A.Fekzen

Skrevet

Da har jeg gitt litt specs til Fezken, så da håper jeg det går iorden med chip.

Men hvor får man kjøpt overgang på luftfilter-siden på LMM til 2,5" rundt rør tro :)

Skrevet

Er ikke dette å få kjøpt hos de fleste som selger kon-filtre etc?

edit:

Hvordan skal du gjøre det med lmm når du skal kjøre to turboer?

Er det ikke mer komplisert å "mappe" når du har to turboer? Det er vel ganske viktig at tenning er lik og at turboene lader like mye og har likt trykk hele tiden? Slike ting er vel "enklere" å kontrollere med et datasprut.. Regner med at man der kan kontrollere og justere på hver enkelt sylinder..

Men turbo er ikke noe jeg skal uttale meg så mye om.. :-#

Skrevet

Jo, etter litt googling så ser jeg at GS har og Biltema til og med. Så finner vel noe.

LMM skal stå der den originalt står. Turboene lader jo like mye hver gang jeg gir gass, så lenge man ikke justerer på wastegate, så et stabilt trykk blir det nok, selv med to snurrer ;) Er nok enklere med datasprut ja, men det godkjenner desverre ikke BT. Jeg MÅ bruke originalstyringen og da må jeg også ha LMM. Skal kunne gå an å stramme skruen til spjeldet på LMM for å manipulere den, men vet ikke hvordan ennå.

Skrevet
Jo, etter litt googling så ser jeg at GS har og Biltema til og med. Så finner vel noe.

LMM skal stå der den originalt står. Turboene lader jo like mye hver gang jeg gir gass, så lenge man ikke justerer på wastegate, så et stabilt trykk blir det nok, selv med to snurrer ;) Er nok enklere med datasprut ja, men det godkjenner desverre ikke BT. Jeg MÅ bruke originalstyringen og da må jeg også ha LMM. Skal kunne gå an å stramme skruen til spjeldet på LMM for å manipulere den, men vet ikke hvordan ennå.

Jeg trooor at biltema sine adaptere er i plast.. Om det er har noe å si vet jeg ikke!

jeg tenkte litt feil isted... du har jo bare et gasspjeld, så hvorvidt det er litt variasjoner i trykk på syl 1-3 og 4-6 spiller kanskje ikke noe rolle. Er vel slik man ev lager variable trykk også..

Skal du ha lmm på trykksiden eller før?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...