Gå til innhold

BMW M3GT #109


Olelink
 Share

Anbefalte innlegg

Har lagt inn noen spec's på bilen da flere har spurt.

Dette er faktiske data for min GT, så der jeg har gjort modifikasjoner er dette

oppgitt mens der den er beholdt orginal er de orginale målene oppgitt (f.eks

motor/driverk som er holdt orginalt). Dette forteller litt hva som skiller M3 GT

fra en standard 3.0l M3. Jeg har dog ikke listet opp alt da det også finnes mye

om dette på nettet eller ved å lese i denne tråden :)

Formålet med GT da den ble tilbudt var todelt. Det ene (og viktigste for BMW) var å få

serieprodusert/levert enkelte deler BMW og BMW Motorsport ville bruke i racing. Det

andre var å kunne tilby en M3 for kunder med noe mer intresesse for banekjøring som

ikke syntes standard M3 ble "nok". Det siste var ingen grunn i sag selv, mer en løsning

på dette med serieproduskjon av deler.

GT kunne til ett begrenset antall kunder (ikke mer enn 363stk da BMW har beholdt en

GT samt at GT nr1 nok måtte bøte med livet under krasjtester under utviklingen) tilby

en motor med forbedret respons og en økt ytelse som utlignet den økte luftmotstanden

som den justerbare vingen forran og vingen bak gav. Sistenevnte ga GT ett merkbart

bedre veigrep i fart pga økt marktrykk og dermed stabilitet i høy fart.

Spec's:

BMW M3GT #109/356

Produsert Mars 1995 og solgt ny i Tyskland.

147'500km (151'430 per 23.09.10)

Ble min 04.10.2008 og eier den fortsatt ;)

* Motor og drivverk (holdt helt orginal så her gjelder orginale GT spec's):

- S50B30 "GT edition" (skiller seg fra standard S50B30 blandt annet med: andre

kamaksler, annen software i ECU og Vanos-hjerne, annen bunnpanne og oljepumpe

med dual pickup, andre innsugstrakter mellom plenum og spjeldrekke m/m)

- 295hk v/ 7100rpm og 323Nm v/3900rpm (org 3.0l: 286hk/7000 - 320Nm/3600)

- Turtallssperre ved 7800rpm (org 3.0l: 7600)

- Diff med 25% brems og 1:3,23 utveksling (Diff fra 3.2l M3) (org 3.0l: 1:3,15)

- 0 - 100km/t: 5,9sek (org 3.0l: 6,0sek)

- Toppfart: Sperret på 250km/t (samme som 3.0l)

- 100 - 0km/t: 2,8sek oppgitt med orginale bremser (3.0l vet jeg ikke)

- Forbruk (l/mil): 90kmt/120kmt/By/Blandet - 0,65/0,79/1,30/0,91

* Understell (Her har jeg modifisert noe):

- Bilstein B6 Sprint (på M3 tilsvarer dette B8 siden M3 orginalt har "korte dempere")

- Eibach Pro sportsfjærer

- E30 M3 Sport Evo Alu bærearmer forran

- BMW Motorsport's forsterkede nedre bærearmer bak

- Powerflex eller nye orginale foringer forran og bak

- Orginale GT (smidde) alu felger i 7,5*17 og 8,5*17 med Toyo 235/40-17 (orginalt

levert dim)

- Stålomspunnede bremseslanger forran og bak

- X-brace fra e36 M3 cab/M3 ltw montert for ytterligere avstiving av forrstilling

* Eksteriør:

- M3GT framspoiler, trinnløst justerbar fra 0-10cm overheng fremover.

- Class II spoiler bak med BMW Motorsport "risere" for å heve den øvre vingen ytterligere opp i luftstrømmen samt gi en mer aggresiv vinkel på den øvre delen. Dette for å kompensere (og skape balanse i marktrykket) for det økte marktrykket framspoileren genererer i fullt uttrekkt posisjon.

- Alu dører

--------------------------------------------------------------------------------------------

Ting som skal gjøres etterhvert:

* Hvite skilt.

* Fikse setevarmen på førersiden.

* Konvertere tilbake til pre-facelift grillen.

* Bakre karbon askebeger (askbegre i karbon er orginalt på GT)

* Nytt setetrekk førersete, evt reparere hullet i sidestøtten.

* Diverse forefallende vedlikehold.

Det som er gjort med bilen til nå:

* Full 3-dagers lakk korrigering av undertegnede samt Scandicshine's Ketil

med to lag Svisswax Divine voks som lsp (last step product).

* Orginale smidde GT felger

* Ny orginal GT tårnstiver forran

* Orginale risere fra BMW Motorsport til GT vingen (klosser som hever den øvre

delen orginalt levert fra fabrikk kun på GT)

* Gått over bilen med lakkstift samt tatt en liten forkomst av rust i den ene

hjulbuen bak

* Masse nye deler til GT-spoileren forran samt lakkering av spoileren

* Masse nytt listverk utvendig

* Byttet "rubbel og bit" i understellet, mao alle bevegelige deler

* Ny eksospotte, "Scorpion STW M3"

* Byttet fra nest største til største OBC (alle funksjoner virker men mangler

kalibrering for forbruk)

* Eibach Pro, sports fjærer

* Orginalt airbag ratt

* Org hovedlykter, nye org blinklys forran og på sidene samt en ny org baklykt

* Ny vannpumpe

* Byttet motorolje ofte !

* Byttet ut alle seks coiler m/mellomstykker

* Er gjort mer, skal få skrevet ned det også....

----------------------------------------------------------------------------------------

Bilder

Først noen bilder fra forrige eier, så trist som dette så den ut når jeg kjøpte den,

sørgelig at noen kan la en slik bil forfalle:

k0w0a81nah39mevi71xw.jpg

p3jywiu6dcg2beaxybi1.jpg

mr99thelm07dzjxcezhx.jpg

w9akspfjrtn8g1dltskz.jpg

MEN, Bilen har etterhvert (dette står det alt om videre i tråden) gjennomgått

store forandringer tilbake til orginal stand og er nå på god vei tilbake til hvordan

en GT skal se ut igjen, og det vil si mest mulig orginal :)

Her følger noen utvalgte bilder:

Bilde fra photoshoot April 2009:

tz956cvdqygcf2fd2tvg.jpg

Bilde fra Photoshoot 10.Mai 2009:

07uemukuvioy36gi3vrf.jpg

Bilde fra Banetreff 10.Mai 2009:

b6g0h722mven5xom2td3.jpg

Bilde fra Banetreff på Frøya 25.07.2009:

ek222e0nm5pabb8ec8ge.jpg

Vedlikeholdslag med Divine 20.09.2010:

iho7du2al9y0t76g9a5f.jpg

Må rette en stor takk til Tommy som har hjulpet meg mye og tolmodig svart

på mine mange spørsmål (noe jeg håper han vil fortsette med), men ikke nok

med det, Tommy har også på eget initiativ sporet opp en del deler jeg har hatt bruk for.

Tommy er en gjennomført snill og hjelpsom person :!: så tusen takk Tommy :)

OBS,

dette "førsteinnlegget" oppdateres jevnlig etter hvert som ting blir gjort, det vil

derfor bli ofte redigert og kanskje virke noe uryddig mtp hvordan innlegget så

ut første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, men ettersom den har understellsnr. EA40109, så er det GT #109.

Det har vert noe diskusjon rundt dette, men det har kommet frem at de 3 siste siffer i understellsnr. er produksjonsnr. å det vil da si at den første GT'en EA40000 er GT#000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den første hadde nummer 000, vil den vel fortsatt være bil nummer en og ikke null? Isåfall vil jo alle bli forskjøvet oppover slik at olelinks bil er nummer 110 av rekken produserte slik som han skrev.

Uansett, gratulerer med pen bil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med det som ser ut som et fint eksepmlar :)

Som de fleste andre her sier, få av M6 felgene og få på noe som passer bedre til karroseridesignen! Noe originalt motorsport felger av et slag, det gjør susen :D

Når du sier den skal pusses opp i vinter, hva innebærer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulere så mye :D er min drøm det der hehe :lol: men få på andre felger.personlig synes eg dem er for store,og for åpne inn mot bremser osv for den type bil.overdimisjonert kansje min tanke?lyke til med bilen da :D håper det kjem mange fine bilder etter kvert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...