Olelink Skrevet Oktober 5, 2008 Share Skrevet Oktober 5, 2008 Har lagt inn noen spec's på bilen da flere har spurt. Dette er faktiske data for min GT, så der jeg har gjort modifikasjoner er dette oppgitt mens der den er beholdt orginal er de orginale målene oppgitt (f.eks motor/driverk som er holdt orginalt). Dette forteller litt hva som skiller M3 GT fra en standard 3.0l M3. Jeg har dog ikke listet opp alt da det også finnes mye om dette på nettet eller ved å lese i denne tråden Formålet med GT da den ble tilbudt var todelt. Det ene (og viktigste for BMW) var å få serieprodusert/levert enkelte deler BMW og BMW Motorsport ville bruke i racing. Det andre var å kunne tilby en M3 for kunder med noe mer intresesse for banekjøring som ikke syntes standard M3 ble "nok". Det siste var ingen grunn i sag selv, mer en løsning på dette med serieproduskjon av deler. GT kunne til ett begrenset antall kunder (ikke mer enn 363stk da BMW har beholdt en GT samt at GT nr1 nok måtte bøte med livet under krasjtester under utviklingen) tilby en motor med forbedret respons og en økt ytelse som utlignet den økte luftmotstanden som den justerbare vingen forran og vingen bak gav. Sistenevnte ga GT ett merkbart bedre veigrep i fart pga økt marktrykk og dermed stabilitet i høy fart. Spec's: BMW M3GT #109/356 Produsert Mars 1995 og solgt ny i Tyskland. 147'500km (151'430 per 23.09.10) Ble min 04.10.2008 og eier den fortsatt * Motor og drivverk (holdt helt orginal så her gjelder orginale GT spec's): - S50B30 "GT edition" (skiller seg fra standard S50B30 blandt annet med: andre kamaksler, annen software i ECU og Vanos-hjerne, annen bunnpanne og oljepumpe med dual pickup, andre innsugstrakter mellom plenum og spjeldrekke m/m) - 295hk v/ 7100rpm og 323Nm v/3900rpm (org 3.0l: 286hk/7000 - 320Nm/3600) - Turtallssperre ved 7800rpm (org 3.0l: 7600) - Diff med 25% brems og 1:3,23 utveksling (Diff fra 3.2l M3) (org 3.0l: 1:3,15) - 0 - 100km/t: 5,9sek (org 3.0l: 6,0sek) - Toppfart: Sperret på 250km/t (samme som 3.0l) - 100 - 0km/t: 2,8sek oppgitt med orginale bremser (3.0l vet jeg ikke) - Forbruk (l/mil): 90kmt/120kmt/By/Blandet - 0,65/0,79/1,30/0,91 * Understell (Her har jeg modifisert noe): - Bilstein B6 Sprint (på M3 tilsvarer dette B8 siden M3 orginalt har "korte dempere") - Eibach Pro sportsfjærer - E30 M3 Sport Evo Alu bærearmer forran - BMW Motorsport's forsterkede nedre bærearmer bak - Powerflex eller nye orginale foringer forran og bak - Orginale GT (smidde) alu felger i 7,5*17 og 8,5*17 med Toyo 235/40-17 (orginalt levert dim) - Stålomspunnede bremseslanger forran og bak - X-brace fra e36 M3 cab/M3 ltw montert for ytterligere avstiving av forrstilling * Eksteriør: - M3GT framspoiler, trinnløst justerbar fra 0-10cm overheng fremover. - Class II spoiler bak med BMW Motorsport "risere" for å heve den øvre vingen ytterligere opp i luftstrømmen samt gi en mer aggresiv vinkel på den øvre delen. Dette for å kompensere (og skape balanse i marktrykket) for det økte marktrykket framspoileren genererer i fullt uttrekkt posisjon. - Alu dører -------------------------------------------------------------------------------------------- Ting som skal gjøres etterhvert: * Hvite skilt. * Fikse setevarmen på førersiden. * Konvertere tilbake til pre-facelift grillen. * Bakre karbon askebeger (askbegre i karbon er orginalt på GT) * Nytt setetrekk førersete, evt reparere hullet i sidestøtten. * Diverse forefallende vedlikehold. Det som er gjort med bilen til nå: * Full 3-dagers lakk korrigering av undertegnede samt Scandicshine's Ketil med to lag Svisswax Divine voks som lsp (last step product). * Orginale smidde GT felger * Ny orginal GT tårnstiver forran * Orginale risere fra BMW Motorsport til GT vingen (klosser som hever den øvre delen orginalt levert fra fabrikk kun på GT) * Gått over bilen med lakkstift samt tatt en liten forkomst av rust i den ene hjulbuen bak * Masse nye deler til GT-spoileren forran samt lakkering av spoileren * Masse nytt listverk utvendig * Byttet "rubbel og bit" i understellet, mao alle bevegelige deler * Ny eksospotte, "Scorpion STW M3" * Byttet fra nest største til største OBC (alle funksjoner virker men mangler kalibrering for forbruk) * Eibach Pro, sports fjærer * Orginalt airbag ratt * Org hovedlykter, nye org blinklys forran og på sidene samt en ny org baklykt * Ny vannpumpe * Byttet motorolje ofte ! * Byttet ut alle seks coiler m/mellomstykker * Er gjort mer, skal få skrevet ned det også.... ---------------------------------------------------------------------------------------- Bilder Først noen bilder fra forrige eier, så trist som dette så den ut når jeg kjøpte den, sørgelig at noen kan la en slik bil forfalle: MEN, Bilen har etterhvert (dette står det alt om videre i tråden) gjennomgått store forandringer tilbake til orginal stand og er nå på god vei tilbake til hvordan en GT skal se ut igjen, og det vil si mest mulig orginal Her følger noen utvalgte bilder: Bilde fra photoshoot April 2009: Bilde fra Photoshoot 10.Mai 2009: Bilde fra Banetreff 10.Mai 2009: Bilde fra Banetreff på Frøya 25.07.2009: Vedlikeholdslag med Divine 20.09.2010: Må rette en stor takk til Tommy som har hjulpet meg mye og tolmodig svart på mine mange spørsmål (noe jeg håper han vil fortsette med), men ikke nok med det, Tommy har også på eget initiativ sporet opp en del deler jeg har hatt bruk for. Tommy er en gjennomført snill og hjelpsom person så tusen takk Tommy OBS, dette "førsteinnlegget" oppdateres jevnlig etter hvert som ting blir gjort, det vil derfor bli ofte redigert og kanskje virke noe uryddig mtp hvordan innlegget så ut første gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveinis Skrevet Oktober 5, 2008 Share Skrevet Oktober 5, 2008 Gratulerer! Håper du blir fornøyd og at du får beholde både lappen og bilen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Oktober 5, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2008 Lappen berger nok, skal stå i garasj nå i vinter og pusses skikkelig opp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.C.V Skrevet Oktober 5, 2008 Share Skrevet Oktober 5, 2008 Gratulerer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Oktober 5, 2008 Share Skrevet Oktober 5, 2008 jeg tror bilen har lyst på noen pene bbs felger eller lignende... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Oktober 5, 2008 Share Skrevet Oktober 5, 2008 Grattis med pen og sjelden bil. Få på den noen penere felger, evnt orginale GT-felger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Skrevet Oktober 5, 2008 Share Skrevet Oktober 5, 2008 Gratulerer, men ettersom den har understellsnr. EA40109, så er det GT #109. Det har vert noe diskusjon rundt dette, men det har kommet frem at de 3 siste siffer i understellsnr. er produksjonsnr. å det vil da si at den første GT'en EA40000 er GT#000. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 5, 2008 Share Skrevet Oktober 5, 2008 Hvis den første hadde nummer 000, vil den vel fortsatt være bil nummer en og ikke null? Isåfall vil jo alle bli forskjøvet oppover slik at olelinks bil er nummer 110 av rekken produserte slik som han skrev. Uansett, gratulerer med pen bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
helgeb Skrevet Oktober 5, 2008 Share Skrevet Oktober 5, 2008 gjelder disse 3 siste i ch nr. også på e30m3? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet Oktober 5, 2008 Share Skrevet Oktober 5, 2008 Få av de felgene, jeg ber deg.. Anyways, gratulerer med grom bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard ///M3 Skrevet Oktober 5, 2008 Share Skrevet Oktober 5, 2008 Gratulerer med ny bil! Synes de felgene er fine på e36 jeg. De er ikke like oppbrukt som BBS(enda) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///FredriK.S Skrevet Oktober 5, 2008 Share Skrevet Oktober 5, 2008 Gratulerer. BBS eller noen andre felger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Oktober 5, 2008 Share Skrevet Oktober 5, 2008 Gratulerer med ny bil Fett med M3Gt.. Men syntes ikke m6 replica og klarglassblinklys passer på en slik bil.. Om en ikke skal ha orginal felgene så syntes jeg noen 17" felger med litt motorsportpreg egner seg. Tenker på delte/smidde felger.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Søreng Skrevet Oktober 5, 2008 Share Skrevet Oktober 5, 2008 Gratulerer med det som ser ut som et fint eksepmlar Som de fleste andre her sier, få av M6 felgene og få på noe som passer bedre til karroseridesignen! Noe originalt motorsport felger av et slag, det gjør susen Når du sier den skal pusses opp i vinter, hva innebærer dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martins Skrevet Oktober 5, 2008 Share Skrevet Oktober 5, 2008 gratulere så mye er min drøm det der hehe men få på andre felger.personlig synes eg dem er for store,og for åpne inn mot bremser osv for den type bil.overdimisjonert kansje min tanke?lyke til med bilen da håper det kjem mange fine bilder etter kvert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå