Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
På 23.1.2025 den 21.20, Ingvaldsen skrev:

Finner sikkert svaret om jeg leser hele tråden, men må bare spørre: hvorfor ble den ikke registrert ?

Da den først ble tatt inn fra Sverige var engangsavg rimelig høy, med de gamle reglene for beregning, mener den var på 120.000kr+. Kjøpeprisen den gang var rundt 90.000kr inkl toll inn til Norge. Startet derfor i en annen ende med restaurering/delesøk og hadde låneskilter en gang i blant for å få luftet den og besøkt noen treff. Brukte mye tid på å finne igjen og skaffe til veie orginale deler som manglet. Eks orginal GT (class II) vinge bak med orginale BMW motorsport spacere da min GT hadde knekt vinge som var forsøkt reparert og manglet spacerene (vet det er delte meninger om dem men føler de hører hjemme på denne). Tårnstiveren forran som manglet, felger, karbon askebeger etc. Så gikk årene ganske raskt unna, den ble stående mer og mer "på låven" og var ikke ute alle år heller. Listen med things to do ble jo kortere, spesielt på de større/dyre tingene, men listen var fortsatt laaang.

Husker jeg hadde den inne hos BT for inspeksjon ifbm registrerings arbeidet, inspektøren var litt brysk i møte med en relativt ung kar, fra en av de mer kjente rånebyene i Trøndelag, med det som i hans øyne ved første øyekast nok var; ennå en pokkers senka råne bmw som kommer til å havne i grøfta innen en uke. I det han skulle kjøre bilen inn i verkstedet hadde han relativt god fart mot den litt høye kanten inn i verksted hallen, så jeg sa til han at han måtte være forsiktig med kanten mtp GT vingen forran som har ganske langt overheng, hvorpå han bare svarte "er den for lav til å komme inn i verkstedet, blir den ikke godkjent!". Vel, la oss bare si at han måtte nok spise fordommen sin, for når han løftet bilen, slo på lyset og stupte ned under bilen, sannsynligvis klar for å sette ny rekord i å finne minst ti grunner til at denne aldri ville bli godkjent på hans vakt, klarte han bare å si "oi…. her er jo nesten alt nytt jo!". Etter det ble tonen heldigvis en helt annen, og prosessen gikk fint. Jeg hadde gjort bra forarbeid og samlet sammen papirer på det meste om den spesifikke bilen og om GT modellen generelt, hadde med en hel perm med dokumentasjon og kvitteringer, og hadde fersk 4-hjuls kontroll med fine resultater. Så kontrollen etter det gikk smertefritt og ett par timer senere var den klar for registrering og beregning av endelig engangsavg.

Men det gjensto fortsatt to rimelig svære oppgaver; lakkering og rustfjerning på understell og en innvendig overhaling av motor siden tilstanden der var noe uavklart. Førstnevnte noe jeg så definitivt ikke hadde/har kompetanse eller utsyr for å gjøre selv, og sistnevnte som jeg derimot hadde gledet meg til å gjøre sammen med @jon///M, men som allikevel er en dyr affære om det skal gjøres skikkelig. Jon hadde på den tiden nylig holdt på med S38 stroker motoren sin så jeg visste omtrent hva det ville koste i nye deler og inspeksjons arbeid på min. Innen den tid hadde også kostnaden for skilter sunket betraktelig, mener den var nede i drøyt 40.000kr. Samtidig hadde vi blitt familie og ønsket oss en større bil. Markedet i Norge for e36 GT var ikke noe spesielt godt ennå, de ble fortsatt sett på som unødvendige dyre M3’er som bare hadde annen farge og med mindre hk enn 3.2l, altså bare for helt utvalgte kjennere. Spesielt dårlig marked var det for å ta over ett restaurerings prosjekt av en "not yet recognized coming classic". Det er vanskelig å forsvare å ha "bundet kapital" stående på låven uten det helt store bruks verdien når man samtidig trenger famile bil, så etter lang tids tenkepause ble bilen luftet på det europeiske markedet for å se an realistisk verdi. Litt lunken respons der også til å begynne med, men til slutt kom det da en tysker til Trøndelag i slaps og snøvær å kjøpte den til en pris jeg kunne leve med. Salgspris minus kjøpepris, toll og påkost underveis ga fortsatt ett greit positivt resultat og det ble familiebil i stedet 😅

Om jeg angrer på salget i ettertid, tja, nei ikke egentlig, det var en fantastisk morsom bil å kjøre, savner det og kunne godt tenkt med E36 M3 igjen. Savner kontakten med underlaget, manuelt gir, draget i motoren som bare fortsetter og fortsetter opp til rødlinja, lyden og responsen. Selv om vi er svært fornøyd med vår f15 X5 som familie bil, får man ikke mye av det jeg nevnte for å si det sånn 😅. Men jeg savner IKKE alle de titalls små feilene/manglene som irriterte meg. Den "skaden" ble åpenbar når jeg så gjennom bildene på Cars & Bids auksjonen, da varte den gamle romansen bare til jeg kom til nærbildene, da så jeg umiddelbart mangler/problemer/feil på nesten hvert eneste bilde. Dette hadde kanskje ikke gjort noe på en standard M3, men jeg må dessverre innrømme at jeg ofte skjemtes av å vise den frem for de som visste hva en GT er.

Sett i ettertid var nok bilen egentlig litt "beyond repair", ikke bokstavelig, alt kan fikses, men en jeg kjente raskt på presset over at en GT må legge lista høyere enn mange andre modeller, og da var den nok egentlig ikke innenfor rimelig/overkommelig kostnad/omfang for en vanlig kar 🙂

Endret av Olelink
Små justeringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...