Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 99 530dat som har rullet ganske nøyaktig 200.000 km.

Slitedelsraidet begynte rundt 160.000, noe jeg synes er normalt. Har til nå byttet traversforinger, støtdempere forran, lenkarmer til stabstag, en bærekule og et stag bak i tillegg til bremseklosser, dekk og lignende. Ruller fremdeles på de originale bremseskivene som begynner å nærme seg slitasjemålet.

Drivverket fungerer utmerket og automatkassen girer fremdeles silkemykt og pent slik den skal. Har kostet på den et oljeskift selv det er såkalt "lifetime-olje" på den. Oljeskift er å anbefale, særlig om man drar litt henger.

Med unntak av et lite elektrisk problem som medførte driftsstopp en ukes tid har bilen fungert alldeles utmerket for min del. Får motorene oljeskift når de skal og kjøres normalt holder de svært lenge og jeg har ingen betenkeligheter med å ha bilen i mange år. Jeg kjører 20-40.000 km i året.

Jeg ville ikke valgt en 520 pre facelift M52B20 med automatgir. Den motoren er for slapp og automatkassen blir litt masete. Mangler totalt bunndrag.

Facelift har M54B22, altså en 2,2-liter på 170 hk som føles langt kvikkere. Her ville jeg valgt automatgir.

Av pre facelift synes jeg 523ia blir det beste kompromisset mellom økonomi og ytelser. 528 har litt mer guffe å by på, men drar mer suppe og er dyrere i innkjøp.

Av facelift-modeller er 520i og 525i kjempefine modeller. 530i er drømmen men den blir for dyr i mine øyne.

Kjører du svært mye og/eller og har bruk for mer dreiemoment anbefaler jeg 530d. Fantasisk maskineri med bunnsolid dreiemoment! Konkurrentene Audi og Benz produserte ikke matchende motorer før langt opp på 2000-tallet. Da tenker jeg først og fremst på A6 3,0tid og E320cdi.

520d er slappe greier med kun 136 hk.

Jeg har kjørt min på 0,55 l/mil ved langkjøring på dårlig nord-norsk landevei med fjelloverganger og annet faenskap, men ligger normalt sett på 0,6-0,65.

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Siden e39 er bakhjulsdreven, kan det oppstå uheldige situasjoner på

vinterkjøring og glatt hvis automaten plutselig finner på å gire opp i en sving.

Det der er ikke et tema for E39, siden antispinnfunksjonen eliminerer slike "overraskelser" (med mindre du har slått den av). Den er forøvrig en glimrende vinterbil, som overgikk alle mine forventninger på vinterføre.

Til trådstarter: jeg ville styrt unna '96 mod, siden dette er første året for E39. Dessuten ble det gjort noen små endringer til '97 mod. Ellers skjer det ikke noe før 2001 modellen kom.

Nei, egentlig så skal det ikke være det. Men tenk da situasjonen med at du har en bil, med bakhjulstrekk. Som oftest 1 gang i løpet av en vinter har du da lyst til å ha det litt "morro" og skrur denne av. Da i værstefall i kombinasjon med 1 stk ABS sensor gåen så vil jeg påstå problemet er der.

Men da igjen, satt på spissen. Rett og slett fordi onkelen til en kamerat av meg fikk kondemnert sin e39 av nøyaktig denne årsaken sist vinter. Derfor jeg bare nevner det.

Skrevet

Ser den der ja. Men da har du jo bevisst tatt et valg ved å slå av antispinn, og dermed overstyrt en sikkerhetsfunksjon. Da må man også være obs på at bilen vil oppføre seg annerledes enn den gjør ellers. Med andre ord mener jeg ikke dette er så relevant siden det vil være et problem man evt. lager seg selv.

Det jeg mente, var at det ikke er noe godt argument mot å kjøpe automat. Men som du selv sier, blir jo dette satt litt på spissen.

Skrevet
Er det store oppgraderinger ifrå 96-97-98-99 ?

Kort svar er nei. Det meste skjedde i faceliften 2000 om jeg ikke husker feil.

Bensinsekserne ble oppdatert sent i '98 (M52TU). Fikk dobbel/trinnløs vanos. Samme toppeffekt, men mer dreimoment og lavere forbruk.

Skrevet

Ikke mer dreimoment, men man får det tildligere i turtallsregisteret, så det føles så mye mer effektivt.

Skrevet
er sikkert ok for de som liker automat,men eg synest de blir for masete,girer hele tiden(520)

Det er på grunn av motor/girkasse kombinasjonen. Det gjelder i enda større grad den du kjører nå (525tdsa) så det er kanskje der du har det fra?

ja,de kan du trygt si,har hatt en e34 520 med automat også,samme dritten,men kanskje de er bedre på e39?
Skrevet
Dessuten må da manuelle kasser vedlikeholdes også. De trenger oljeskift og clutchbytte.. La oss si at du bytter clutch 2 ganger for hver automat du overhaler.. Blir ikke mye prisdifferanse da altså. Ikke så mye at jeg synes det er nevneverdig ihvertfall. Skyt meg hvis jeg tar feil.

Hvis man kjører litt "voksent" holder en clutch uten problemer minst 250000 Km... jeg har en svoger som har en 10 år gammel Peugeot 406 2,1 TDXR (turbodiesel som yter 110 HK og 250 Nm) som har kjørt over 500000 Km... og først for et par måneder siden måtte han bytte clutch for første gang. En BMW er da ikke dårligere enn en Peugeot ?... :wink:

Skrevet

Eg har faktisk lyst på automat, har for tiden ein Mercedes 300E med automatigr, men selfølgelig det er jo kjekt med manuell til tider og om ein vil leike seg, men det funker fint med automat og.

Takk for alle svar og tips, får tenke på saken, men E39 er veldig fine biler!

Skrevet

Jeg har min andre e39 nå. DEn første var 523imanuell sedan 98 mod, og den jeg har nå er 523ia touring. Jeg synes det er kjekkere med manuell, men er behageligt og ha automat.touringen er kjørt rett over 200 nå, og synes det er en god bil. Så lenge den har fulgt servicer og slikt er det nok biler som varer lenge

Skrevet
Eg har faktisk lyst på automat, har for tiden ein Mercedes 300E med automatigr, men selfølgelig det er jo kjekt med manuell til tider og om ein vil leike seg, men det funker fint med automat og.

Takk for alle svar og tips, får tenke på saken, men E39 er veldig fine biler!

Hvis du f.eks har en Mercedes-Benz W124 300E (1985-89 uten katalysator) må du opp i en E39 528i for at den skal være signifikant hurtigere enn MB´en. W124 300E var langt foran sin tid da den kom på markedet og selv i dag går den rimelig bra... også med automatgear. Den klarer 0-100 Km/t på 8,3 sekunder og topphastigheten er 225 km/t... BMW E39 523i klarer 0-100 Km/t på 8,5 sekunder og topphastigheten er iht. BMW 228 Km/t. Jeg hadde ikke byttet en velholdt MB W124 300E med en BMW E39 523i... :roll:

Hvorfor ikke se etter en Mercedes-Benz W124 300 E-24 (1989-92)... 220 HK, 0-100 Km/t på 7,8 sekunder med automatgear (E39 528i bruker hele 8,8 sekunder med automatgear) og en topphastighet på 232 Km/t (E39 528i klarer 234 km/t med automatgear) ?

Skrevet

ja,de kan du trygt si,har hatt en e34 520 med automat også,samme dritten,men kanskje de er bedre på e39?

Ser at du går ut og både advarer mot automat og betegner biler med automat som dritt. Regner da med at du har eid en god del biler opp gjennom årene siden du har tilegnet deg så stor erfaring??

Skrevet

Ser at du går ut og både advarer mot automat og betegner biler med automat som dritt. Regner da med at du har eid en god del biler opp gjennom årene siden du har tilegnet deg så stor erfaring??de er nå min personlige mening da....er ikke de litt av poenget?at vi utveksler erfaringer?hvor mange biler eg har hatt har eg ikke helt tall på,men en 20-30 har de vell blitt,kun to med automat,kan garantere at de ikke blir flere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...