Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var å tittet nærmere på F01 730d tidligere idag og dette var ikke annet enn en griselekker bil. Så lekker at jeg nesten ofrer alt for å få tak i en. Dette er definitivt noe av det lekreste som har kommet fra BMW og stiller seg godt med E60/E61 på førsteplass. Kombinasjonen sort metallic og brunt herlig skinninteriør var fantatsisk. De helskinntrukkede dørsidene og dashbordet gav en helt unik kvalitetsfølelse. Bilen virker godt sammenskrudd og ser brutal ut med det lange panseret. Håper på å lure med meg en tur i morgen eller en av de nærmeste dagene.. :D

• Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Idag var jeg bortom milhouse og fikk disponere en 730d i en times tid. Det kan jeg skrive under på at var en opplevelse for livet. Så stor opplevelse at det nesten var skuffende å tre inn i min snart ett år gamle 520d etter endt prøvetur.

730'n var enormt stor og romslig, men det jeg ble mest overrasket av alt var hvor godt bilen gikk og hvor kraftig 3.0 liters dieselmotoren på 245 hestekrefter var. Det var et råskinn av en motor. I sport modus/sport u. antispinn ble bilen forvandlet fra en cruisingbil til et brutalt monster. Å få hjulspinn ved litt berøring på gasspedalen var ikke noe problem på den 2 tonn tunge bilen. Jeg forstår godt opplevelsen du hadde bak rattet i 750'n uten antispinn milhouse, det må ha vært brutalt. Lyden var også upåklagelig, 4x76mm stk. Eisenmann hadde utvilsomt gjort seg bra.

Demonstrasjonsbilen var ellers utstyrt med det aller meste av utstyr, inkludert Head up Display, Aktiv Cruisecontrol, skinntrukket dashbord, komfortseter osv osv. det var vel ekstrautstyr ombord for rundt 300-350.000kr. HUD var en meget positiv opplevelse. Et mer genialt utstyr tror jeg faktisk at man skal lete lenger etter. Fart og all nødvendig informasjon ble plassert rett i synsfeltet, noe som gjør at man har full kontroll på hva som skjer på veien og ikke på alt annet.

Det nye speedometeret var godt å se igjen. Nå var det egne måler for temperatur etc slik vi hadde tidligere på E38/E39/E46 (+), kjempebra! Instrumentbelysningen var også å se i flere forskjellige farger som blandt annet oransje og hvit/lyslysblå, men hvordan man eventuelt endrer på dette vet jeg ikke.

Ellers må jeg si at jeg ble fascinert over den elegante belysningen som var å finne inne i bilen. Svakt lysende oransje LED lys under dørsider, i seteryggen, langs interiørlister var mildt sagt fantastisk. Et mer rolig og elegant interiør på kveldstider tror jeg ikke man finner.

Interiøret var helsort med trelister. Ikke helt min smak, men hadde for all del ikke takket nei. Dersom det hadde vært opp til meg ville jeg hatt brunt eller sort interiør med sorte interiørlister.

Å kjenne den gode kvalitetsfølelsen og den fantastiske lukten når man entret bilen var ubeskrivelig. De nye dørsidene er fantastisk flotte og plasseringen av det innvendige "dørhåndtaket" var stilig. Det nye dashbordet var elegant utformet og det skinntrukkede panelet er absolutt verdt merkostnaden på 15.000kr. Det var i tillegg ingen skranglelyder/knirkelyder fra interiør - det skulle forsåvidt bare mangle når bilen koster 1.370.000kr, men det var uansett herlig. Bilen virker kompakt og godt sammenskrudd. Dette er en bil hvor du ikke får en billig følelse, alt var påkostet og brukt de edleste materialer. Griselekkert!

Jeg fant imidlertid kun to ting jeg ikke likte med _demo_ bilen. Det var standardrattet med treverk på. Jeg for min del syns rattet ble for flatt og kjedelig - treverket gjorde det ikke bedre, desverre. Det var tynt, så her hadde sportsrattet virkelig gjort seg. I tillegg ser det bedre ut. I tillegg var jeg ikke så glad i at joystick (automatgirkassen), iDrive knott og andre sentrale knotter var i en mørk farge. Dette hadde jeg uten tvil beholdt originalt. Det er faktisk kun de eneste negative tingene jeg har å si om bilen.

Jeg tror jeg får avrunde her, hvis ikke så kan jeg skrive i det uendelige. Bilen var ikke annet enn rå, den ser brutal ut og ser utrolig frekk ut. Rene og pene linjer og fronten ser ut som et monster. Du flytter deg dersom du får denne i bakspeilet. Til tross for at dette er en luksuscruiser finns det ikke noe som helst gubbepreg på den, kjempebra! Både Mercedes S-klasse og Audi A8 ser ut som en dass i forhold. I tillegg er de svært klumpete og har et svært, svært gubbete design..

Jeg spaserte også innom nybilavdelingen og tittet på X6. Denne var priset det samme som 730d'en, men dette var riktignok en xDrive 35d. Altså TwinTurbo motoren på 286 hestekrefter. Uansett. Sammenliknet med 7'eren ble X6'en billig. Det var et sjokkerende syn og i tillegg til noen billige løsninger og ikke fullt så gode materialer som i 7'ern ble det desverre ikke bedre. BMW har bevist hva de kan og klarer med F01 7 serie.

Anbefales! Skikkelig komfortcruiser med fantastiske kjøreegenskaper. Ligger som klister i veibanen tros de ultrakjedelige vinterhjulene, så hvordan denne er å ratte med 20"/21" sommer skulle jeg likt fått erfart. Bilen vekker MYE oppmerksomhet!!

Fra jeg gikk ut av Stenshagen er nå min nye drømmebil en F01 730d i titansølv metallic i kombinasjon med brunt skinninteriør, sorte ruter, 21" OEM hjul, 4x76mm Eisenmann og et senkesett som får bilen til å se helt perfekt ut.. 8)

Jeg vil også benytte anledningen til å takke milhouse for topp service og prøvekjøring. Du hører fra meg igjen og gleder meg til neste gang! :D:D

Skrevet

Heldig du Saltkjelen som har fått prøvekjørt, jeg har bare prøvesittet. :D Men det var kjekt nok det. Dashbordet er bare helt utrolig stilig. Den jeg så på hadde sort interiør med sorte trelister.

Og til og med baksete hadde skikkelig sidestøtte, helt konge å sitte bak også. Dette var vanlig baksete, ikke komfort baksete.

Men som du sier så synes jeg også at rattet var litt tynt, er ikke sikker på om det var sportratt eller ikke, men jeg er jo vant til m-rattet i e90en og jeg har aldri kjent tykkere ratt enn det.

Skrevet

Ja, det var en herlig opplevelse. Du burde få prøvd deg en du også, det anbefales. Knipset jo et bilde i farta, men de er elendige. Tror nok ikke de egner seg så godt på trykk. Møkkete F01 730d med fantastiske vinterhjul.. 8)

Jeg gleder meg til jeg finner en brukt Titansølv F01 730d på bruktmarkedet om et år eller to. Skal ikke se bortifra at 5'ern ryker da! :D

Skrevet

Morsomt at du likte F01 så godt. Ble litt skuffet da jeg så den første gang, men nå sitter jeg med en helt annen følelse. Interessant at de har gått tilbake til egen måler for temperatur. En god chauffer orienterer seg alltid om temperatur før bilen utnyttes til det fulle.

Synd man ikke kan få mer informasjon om trykk og temperatur fra iDrive menyene.

Skrevet

Takk for en entusiastisk og flott writeup Salty!

Veldig bra at du deler inntrykkene med oss!

8):D

Må si det høres meget bra ut, både kjøreopplevelsen og kvalitets inntrykket generelt.

Har alltid likt 7'ere for dems mektige inntrykk, og tror denne i langt større grad vil gjenreise noe av det som kanksje forsvant med E65, F01 virker mer spenstig og komplett som bil.

Også morsomt å høre hvordan du likte den nye 3 liter dieselen Salty, den tror jeg blir en utrolig morsom motor i de aller fleste BMW'er, og gjerrig er den også.

Tror jeg må få tatt en kikk på F01 snarest!

Takk igjen!

:)

Skrevet

Ja, hva har vi hverandre for? :D

Se å få deg en kjøretur du senest vil glemme. Den nye 3-literen var fantastisk godt drag, herlig lydbilde og så og si ingen lyd. Fantastisk!

Ryktene skal ha det til at det vil komme to vertstingmotorer i løpet av 2009/2010. Ryktene skal visstnok være relativt sikre, men det får man heller vente å stole på til de lanseres evt. Modelloversikten vil da se slik ut..

740i R6, 326hk og 450Nm, TwinTurbo

750i V8, 407hk og 600Nm, TwinTurbo

760i V12, 554hk og 800Nm, TwinTurbo

730d R6 245hk og 540Nm

745d R6 354hk og 700Nm, TrippelTurbo (3 turboer)

Skrevet

Morsom lesning!:) Jeg må få tatt en tur selv i denne. Den ser jo bare så utrolig bra ut. Ikke enig at nye S klasse ser gubbe ut..En S med AMG pakke syns jeg faktisk ser mindre gubbe ut enn ny 7er.. 8)

Skrevet
Ja, hva har vi hverandre for? :D

Se å få deg en kjøretur du senest vil glemme. Den nye 3-literen var fantastisk godt drag, herlig lydbilde og så og si ingen lyd. Fantastisk!

Ryktene skal ha det til at det vil komme to vertstingmotorer i løpet av 2009/2010. Ryktene skal visstnok være relativt sikre, men det får man heller vente å stole på til de lanseres evt. Modelloversikten vil da se slik ut..

740i R6, 326hk og 450Nm, TwinTurbo

750i V8, 407hk og 600Nm, TwinTurbo

760i V12, 554hk og 800Nm, TwinTurbo

730d R6 245hk og 540Nm

745d R6 354hk og 700Nm, TrippelTurbo (3 turboer)

Takk, høres glitrende ut dette, både mht F01 og motor programmet fremover, virker som de forsøker å høyne en allerede imponerende diesel rekke med denne nye motoren her!

:D

Har prøvd 335/535d med 286/580Nm, og det var en morsom opplevelse, lik motor i forskjellig karoseri, morsomt at det kan bli såvidt ulik opplevelse.

Støy eller snarere motorlyden i denne var også svært imponerende, tror nok den nye er hakket bedre, noe som gjør BMW dieselen ennå mer imponerende, og jeg som fremdeles smiler av min gamle E39 530Dat.

Ifht denne motoren så opptrer den særdeles støyende og bråkete, og gassresponsen er ikke i nærheten av de nye.

Og den er ikke sååå gammel liksom, sprøtt hvilken utvikling dieselen har hatt...

:roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...