Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda... semi MG´ene... MG ZT i forskjellige varianter var stivet litt opp i understelet og hadde litt ekstra plastikk, men det var kun MG ZT (ZT-T) 260 som hadde bakhjulsdrift. Kardangtunellen er der på alle modellene (les: E39 chassis), men det var kun V8 variantene som fikk bakhjulstrekk. Allikevel er det liten tvil om at Rover 75 er og har vært en relativt kraftig undervurdert bil.

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
men det var kun MG ZT (ZT-T) 260 som hadde bakhjulsdrift.

Selvsagt - poenget mitt var at 75/ZT hadde solide dynamiske egenskaper i seg, også uten V8 Mustangmotor. Men det kunne vi kanskje forventet, siden BMWs mål med bilen var å lage den mest velkjørende større sedanen med forhjulstrekk...

Her er forøvrig the real thing - ZT 260, komplett med doble enderør. Jeg likte krombeskytterne på støtfangeren.Fargen heter Saffron - og er sannsynligvis en smaksak. :lol:

7w5iu0atrj7pc8un2829.jpg

Skrevet

Volvo står vel kanskje ikke så mye for kvalitet lenger? ;)

Kanskje det viktigste som kan tilføres Volvo er kvalitet kontra mer miljøvennlige motorer?

Hvis det er riktig at 45% av alle XC90 og 35% (eller noe i den duren) av alle V70 har alvorlige feil i løpet av første leveår, så kommer de ikke til å ha særlig lojale kunder fremover.

Jeg håper BMW holder seg unna Volvo.

Skrevet
Volvo står vel kanskje ikke så mye for kvalitet lenger? ;)

Kanskje det viktigste som kan tilføres Volvo er kvalitet kontra mer miljøvennlige motorer?

Det kan se ut som om dieselutgavene fra Ford - og Volvo med samme motorer - har gjort det svært dårlig på endel feilprosentundersøkelser. Automatgirkassene på endel Volvoer har også vært kilde til endel feil. Motorer og aldrende automatkasser er selvsagt blant de desiderte hovedårsakene til høye utslippsverdier. Det spørs om ikke Volvos kvalitets- og utslippsproblemer til en viss grad kan løses i samme operasjon.;)

Skrevet

Mange her som skriver at noe av det bmw kan/bør tilføre f.eks. volvo er bedre motorer, men jeg syns bmw skal holde motorene for seg selv, florerer jo av bilmerker på markedet som deler karosserier eller motorer seg imellom. Har lite lyst til og se 335 motorn i en volvo for og si det sånn. Motorn og kjøreegenskapene er det som gjør bmw til bmw så det bør ikke deles med andre mener nå jeg !

Skrevet

Om BMW lager volvoene med bakhjulstrekk så kan det vere en god ide. Det beste er og la volvo seile sin egen vei mot stupet.BMW burde ha lært noe av Rover kjøpet. Makan til dårli bil skal man lete lenge etter.

Skrevet
Om BMW lager volvoene med bakhjulstrekk så kan det vere en god ide. Det beste er og la volvo seile sin egen vei mot stupet.BMW burde ha lært noe av Rover kjøpet. Makan til dårli bil skal man lete lenge etter.

Da BMW kjøpte Rover var Rover først og fremst Landrover, Rangerover og enkelte eldre modeller kjøpt fra Honda. Diverse fagforeningsstreiker i England på 70 og 80-tallet hadde medført at kassen var tom og utvikling av nye egne modeller derfor utelukket. BMW så muligheter ved å revitalisere merket med nye modeller og først ute var Rover 75 (E39 chassis og E36 bakaksel) og dernest fikk Rangerover BMW´s M51D25 motor inkl. en nødvendig oppgradering (modellen med firkantede frontlykter). Begge disse modellene ble bygget til BMW standard og er derfor bra... spesielt Rover 75. BMW solgte imidlertid Rover... primært fordi de fikk muligheten til å kjøpe to andre britiske bilmerker istedenfor... Mini og Rolls Royce. Det var Ford som kjøpte Rover fra BMW (inkl. Landrover og Rangerover), men Rover merkenavnet eies i dag av indiske Tata... som de fikk med på kjøpet av Jaguar (inkl. Landrover, Rangerover m.fl) fra Ford.

Skrevet
Da BMW kjøpte Rover var Rover først og fremst Landrover, Rangerover og enkelte eldre modeller kjøpt fra Honda. Diverse fagforeningsstreiker i England på 70 og 80-tallet hadde medført at kassen var tom og utvikling av nye egne modeller derfor utelukket. BMW så muligheter ved å revitalisere merket med nye modeller og først ute var Rover 75 (E39 chassis og E36 bakaksel) og dernest fikk Rangerover BMW´s M51D25 motor inkl. en nødvendig oppgradering (modellen med firkantede frontlykter). Begge disse modellene ble bygget til BMW standard og er derfor bra... spesielt Rover 75. BMW solgte imidlertid Rover... primært fordi de fikk muligheten til å kjøpe to andre britiske bilmerker istedenfor... Mini og Rolls Royce. Det var Ford som kjøpte Rover fra BMW (inkl. Landrover og Rangerover), men Rover merkenavnet eies i dag av indiske Tata... som de fikk med på kjøpet av Jaguar (inkl. Landrover, Rangerover m.fl) fra Ford.

BMW kjøpte Rover fra British Aerospace i 1994. "Rover" var da firmabetegnelsen på det som tidligere var kjent som bl.a. British Leyland, og inkluderte eierrettighetene til engelske merkenavn som Rover, Land Rover, Triumph, MG og Mini. (Dette var ikke veldig populært hos Honda, som på dette tidspunktet eide 20% av Rover.)

I 2000 delte BMW selskapet opp: Land Rover ble solgt til Ford for anslagsvis 1,8 milliarder pund, mens Rover gikk til en gruppe forretningsmenn som opererte under navnet the Phoenix Consortium, for 10 engelske pund. Som kjent beholdt BMW Mini.

Pga. dette ble produksjonen av Rover 75 flyttet fra Cowley til Longbridge. Anlegget i Cowley - nå BMW Oxford - ble brukt til produksjon av Minien.

Imidlertid beholdt BMW navnerettighetene for, og disse ble derfor brukt av Phoenix på lisens fra BMW. Som et ledd i avtalen mellom BMW og Ford i 2000, skulle Ford bli de første som ble tilbudt navnerettighetene dersom MG og Rover ikke lengre ble produsert. Etter at MG Rover gikk konkurs, benyttet Ford seg av denne opsjonen - og solgte navnene senere videre til Tata, uten selv å ha benyttet dem.

Rettighetene til Rover 75-designet ble forøvrig solgt til det Shanghai-baserte firmaet SAIC før konkursen i MG Rover, og SAIC har siden reintrodusert en redesignet 75 under navnet Roewe.

:)

Skrevet

BMW kjøpte Rover fra British Aerospace i 1994. "Rover" var da firmabetegnelsen på det som tidligere var kjent som bl.a. British Leyland, og inkluderte eierrettighetene til engelske merkenavn som Rover, Land Rover, Triumph, MG og Mini. (Dette var ikke veldig populært hos Honda, som på dette tidspunktet eide 20% av Rover.)

I 2000 delte BMW selskapet opp: Land Rover ble solgt til Ford for anslagsvis 1,8 milliarder pund, mens Rover gikk til en gruppe forretningsmenn som opererte under navnet the Phoenix Consortium, for 10 engelske pund. Som kjent beholdt BMW Mini.

Pga. dette ble produksjonen av Rover 75 flyttet fra Cowley til Longbridge. Anlegget i Cowley - nå BMW Oxford - ble brukt til produksjon av Minien.

Imidlertid beholdt BMW navnerettighetene for, og disse ble derfor brukt av Phoenix på lisens fra BMW. Som et ledd i avtalen mellom BMW og Ford i 2000, skulle Ford bli de første som ble tilbudt navnerettighetene dersom MG og Rover ikke lengre ble produsert. Etter at MG Rover gikk konkurs, benyttet Ford seg av denne opsjonen - og solgte navnene senere videre til Tata, uten selv å ha benyttet dem.

Rettighetene til Rover 75-designet ble forøvrig solgt til det Shanghai-baserte firmaet SAIC før konkursen i MG Rover, og SAIC har siden reintrodusert en redesignet 75 under navnet Roewe.

Takk for utfyllende informasjon vedr. Rover´s skjebne. Det er viktig å skille ting litt fra hverandre når det gjelder Rover iom. at de fleste senere modellene ikke var konstruert av Rover, men av Honda og BMW. Ergo er de heller ikke så dårlige som profilen "Dass" gir uttrykk for.

Skrevet
Det er viktig å skille ting litt fra hverandre når det gjelder Rover iom. at de fleste senere modellene ikke var konstruert av Rover, men av Honda og BMW. Ergo er de heller ikke så dårlige som profilen "Dass" gir uttrykk for.

Riktig - siden de fleste siste Rover-modellene er de-facto Hondaer, unntatt 75, som er utviklet med sterk medvirkning av BMW. Bortsett fra noen av motorkonstuksjonene, samt valg av interiørmaterialer, hviler derfor samtlige modeller i stor grad på kompetansen til meget anerkjente bilprodusenter. I utgangspunktet er ikke jeg avvisende til at et produkt kan være gjennomgående dårlig, men det bør støttes av et utredning om hva, hvordan eller hvorfor. Dersom de grunnleggende konstruksjoner er fornuftige, står vi igjen med ting som at selve produksjonsprosessen har vært mangelfull, eller - og dette er viktig siden vi begynner å snakke om biler som har vært i privat eie i flere år - at vedlikeholdet hos brukerene har vært utilfredsstillende.

Skrevet

BMW har jo etterhvert fått enn vellfylt pengebinge så at mediene spekulerer i hva de har tenkt å bruke pengene på er helt normalt.

Nå har vel BMW selv benektet alle disse ryktene selv om det ikke gir noen pekepinn på hva som skjer fremover !

Når det kommer til Volvo så mener jeg at dette ikke er et merke som passer inn i BMW sin portefølje !

Med det mener jeg at de blir å konkurere for mye med seg selv. Husk at Volvo også blant vanlige folk er ansett som et premium merke på høyde med BMW, MB og Audi. Forskjellen er vel at Volvo har et bedre image når det kommer til sikkerhet(sikkerhet for fører/passasjerer) enn hva de tre andre overnevnte merkene kan skilte med, berettiget eller uberettiget !

Der BMW selger godt bla. i USA og Tyskland selger også Volvo meget bra og skal de øke salgstallene her må det gå på bekostning av andre premium merker.

I tillegg har de jo totalt forskjellige produksjonslinjer og en kan ikke forvente noen synergi effekter her !

Skrevet
BMW har jo etterhvert fått enn vellfylt pengebinge så at mediene spekulerer i hva de har tenkt å bruke pengene på er helt normalt.

Nå har vel BMW selv benektet alle disse ryktene selv om det ikke gir noen pekepinn på hva som skjer fremover !

Når det kommer til Volvo så mener jeg at dette ikke er et merke som passer inn i BMW sin portefølje !

Med det mener jeg at de blir å konkurere for mye med seg selv. Husk at Volvo også blant vanlige folk er ansett som et premium merke på høyde med BMW, MB og Audi. Forskjellen er vel at Volvo har et bedre image når det kommer til sikkerhet(sikkerhet for fører/passasjerer) enn hva de tre andre overnevnte merkene kan skilte med, berettiget eller uberettiget !

Der BMW selger godt bla. i USA og Tyskland selger også Volvo meget bra og skal de øke salgstallene her må det gå på bekostning av andre premium merker.

I tillegg har de jo totalt forskjellige produksjonslinjer og en kan ikke forvente noen synergi effekter her !

Jeg er enig i mye av det du skriver og umiddelbart kan jeg kun se ét poeng for BMW med å kjøpe Volvo... og det er at BMW mangler en fornuftig måte å diversifisere motorer og deler til ulike kundegrupper som ikke er interessert i et desidert premium bilmerke. Det beste eksempelet er hvordan Audi og VW påkaller oppmerksomheten fra forskjellige kunder tiltross for at modellene til en stor grad er teknisk like. Volvo er mer i kategori med VW enn med Audi imagemessig og her har BMW en opplagt mulighet med Volvo. Det var dette konseptet som i sin tid var utgangspunktet for kjøpet av Rover, men hverken Rover som brand/bilmerke og/eller markedet spilte på BMW´s side den gangen. Hvis man skal kritisere dagens produktportefølje mht. BMW, Mini og Rolls-Royce er det nærliggende å påpeke at bilmerkene deler for få tekniske deler til at det gir synergieffekter a la Audi, VW, Skoda, Seat... og til en viss grad Porsche.

Skrevet
Mange her som skriver at noe av det bmw kan/bør tilføre f.eks. volvo er bedre motorer, men jeg syns bmw skal holde motorene for seg selv, florerer jo av bilmerker på markedet som deler karosserier eller motorer seg imellom. Har lite lyst til og se 335 motorn i en volvo for og si det sånn. Motorn og kjøreegenskapene er det som gjør bmw til bmw så det bør ikke deles med andre mener nå jeg !

Ved å kunne bruke teknologi man trass alt har brukt store summer på å utvikle på en bredest mulig modellpalett, kan utviklingskostnadene fordeles på et mye større antall solgte enheter - og economies of scale vil også kunne komme kundene til gode.

Se forøvrig Fredriks innlegg rett over.:)

Det begynner ellers å bli ganske mange år siden en BMW dieselmotor ble kjøpt inn for bruk av Opel, og jeg tror ikke BMWs image led nevneverdig av dette, ei heller at mange kunder valgte ny Opel framfor å kjøpe BMW.;)

Skrevet

Ved å kunne bruke teknologi man trass alt har brukt store summer på å utvikle på en bredest mulig modellpalett, kan utviklingskostnadene fordeles på et mye større antall solgte enheter - og economies of scale vil også kunne komme kundene til gode.

Se forøvrig Fredriks innlegg rett over.:)

Det begynner ellers å bli ganske mange år siden en BMW dieselmotor ble kjøpt inn for bruk av Opel, og jeg tror ikke BMWs image led nevneverdig av dette, ei heller at mange kunder valgte ny Opel framfor å kjøpe BMW.;)

Så sant så sant, selvfølgelig er jo ikke noe bedre enn at bmw kan bidra til at flere biler forurenser mindre, men, bare de holder litt tilbake på motorfronten for liker fortsatt ikke tanken på å en dag bli sust forbi av en splitter ny volvo med M3 lyd :wink:

• 2 weeks later...
Skrevet

Har ikke lest alt her inne men veit hvertfall at i drammen heter alt bilia nå.... som var et tidligere volvo navn. tronrudbil heter da bilia avd bmw....

det med volvo m3 var skremmende :D kanskje det går opp ett lys for gutta i 240 og 740.... at det er noe som heter kjøreegenskaper og kjøreglede... :D:D:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...