Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Apropos Pontiac Fiero minner den ganske mye om den litt tidligere Talbot Matra Murena som også hadde en midtmotor, men med 3 seter i bredden. Jeg husker denne bilen som ganske artig og spesiell. Med den store motoren på 144 HK (fra Chrysler) gikk den også ganske bra iom. at vekten kun var ca. 1050 Kg. Jeg savner helt klart slike biler i gatebildet... :)

6hua0nyfiz9tb9m4ykxv.jpg

5tj7p7r29bjwyvnbn6et.jpg

9r7f1xym37mow8citesr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist, for Fiero viser hvilke biler amerikanerne er i stand til å lage - og som de fortsatt kunne laget hvis de ikke hadde mistet interessen for å konstruere gode biler og i stedet gått over til å lage middelmådigheter bare amerikanere er interesserte i å kjøpe: Ford F150 til venstre og Chevrolet Tahoe til høyre på bildet under. :)

[ Bilde ]

Hmmm...Jeg kunne veldig godt tenkt meg en Tahoe eller Suburban, men jeg er langt i fra overvektig på noen som helst måte :P Er vel mere det at jeg finner disse store bilene litt fascinerende, både å se på og kjøre.

Suburban er jo egentelig en modell som har lange tradisjoner hos GM, den har sine røtter helt tilbake 30 tallet som en bil med ekstra plass til folk og bagasje. Var likevel først på tidlig 70 tallet at Suburban ble slik vi kjenner den i dag, en stor stasjonsvogn plassert på en grovbygd ramme og en kraftig V8er forran. Disse store bilene, ja nesten unødvendig store bilene har amerikanerene og faktisk mange nordmenn trykket til sitt bryst de siste tiåra. Ved hjelp av smutthull i regelverket så er både Tahoe og Suburban ett vanlig syn langs Norkse veier, i motsettning til resten av Europa :)

mm2384u8pelr0dhiszll.jpg

o8tn68fne6h6l64i38ua.jpg

Det er dette karroseriet som gjorde Suburban til det den er i dag, en forvokst stasjonsvogn men ett hav av plass til folk og bagasje. Dette karroseriet ble først lansert i 1973 og var i produksjon helt fram til 1992 da den ble erstattet med modellen nest nederst her. I løpet av disse årene så gjennomgikk bilen naturligvis mange oppgraderinger for å tåle tidens tann. Motoriseringen besto av mange forskjellige motorer, en ganske voksen 7,4 liters V8er var å få. Man kunne også få en 6,2 liters diesel på de seneste utgavene, en skikkelig arbeidshest av en motor selv med sine beskjedene 155 hester :wink:

taxqfqbchrodqvudya0n.jpg

nyqat7epmhj5boji5m76.jpg

6ae807sop8liyovl1us9.jpg

Som man ser så er det mange generasjoner Suburban og modellen har virkelig utviklet seg både i størrelse og konsept de siste snart 80 åra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen har vel vært lik hele veien.... "større enn naboens bil"... Men konseptet har forandret seg mye... Fra å være en arbeidsbil med god plass til hele slekta, til en "Pimp my ride" for rappere og de med se-på-meg behov med ett snev av overdådig luksus...

Suburban er vel kvelt i Norge nå? Ingen smutthull igjen dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Suburban er vel kvelt i Norge nå? Ingen smutthull igjen dessverre :(

Er fortsatt fullt mulig å kjøpe Subruban i Norge, men fram til 2007 så var det mulig å registrere den som kombinertbil med vekt inntil 3500 kilo noe som gjorde den ganske mye mer rimeligere enn som vanlig personbil. I dag så kan den kjøpes som varebil på grønne skilter eller som vanlig personbil og da koster den 1,6 milloner :shock: Riktig nok fullutstyrt men det er likevel en voksen pris. Men den har fortsatt sine tilhengere, i følge slagsstatestikkene i Amcar så selges det ett brukbart antall nye hvert år fortsatt. Går vel en fire fem av den siste typen her i byen også pluss noen som faktisk er begravelses biler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på høyreiste biler fra Amerika.

AMC Eagle er en bil jeg kunne tenkt meg litt å hatt.

Stasjonsvogn, coupé, kombi, cabriolet og andre karosseriversjoner, med høy bakkeklaring.

Man kan vel kalle AMC Eagle Coupé en slags forgjenger til X6?

amc%20eagle%201983.jpg

Eneste som er jævlig synd, er at de kun kom med firere og rekkeseksere.

Ville virkelig hatt en coupé med åtter, det hadde vært perfekt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De AMC-bilene har jeg også tittet på. Amerikanere har ofte vært først i løypa med nyvinninger, design o.l. Jeg synes det er litt morsomt hvordan spesielt MB, Audi og BMW skryter på seg innovativitet og verdensnyheter når det ofte er gjort 20-40 år før borte i Statene.

F.eks var det en stor sak når Audi A6 Allroad kom på markedet for 13-14 år siden, men AMC hadde vært der tjue år før. SUV/SAV-bølgen rir Europa, men også der er vi tjue år etter.

Mercedes er spesialist på å skryte på seg nyvinninger, men ofte finpusser de tidligere amcar-finesser og kaller det sitt eget. Beste eksemplet er jo hvordan de tuter oss ørene fulle av hvordan de fant opp airbag selv om Oldsmobile syslet med dette ti år før.

Franskmennene har også hjernevasket oss til å tro at de fant opp MPV med Renault Espace, men her var jo Chrysler ute 6-7 år før.

Egentlig Europa i et nøtteskall. Selvgode besserwissere som lever på en løgn (les høy gjeld, omfattende korrupsjon og svak infrastruktur) og tilslutt må ha hjelp av Sheriffen.

Jeg elsker USA på godt og vondt. Hadde jeg fått green card hadde jeg kjørt rød Tahoe og gått med cowboyhatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng, men som du selv påpeker i min blogg var den første egentlige MPV´en, konseptbilen Lancia Megagamma (hvis vi ser bort fra VW T1 som ikke ble bygget som en spesifikk MPV) som igjen var basert på Fiat 600 Multipla anno 1956... :)

Fiat 600 Multipla

gvptzn45kdfgjsxift6w.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hvordan trangen for plass/komfort/utstyr har forandret seg de siste 50 årene...

Jeg synes vi i Vesten har det for godt. Vi er aldri fornøyde, og mye vil ha mer. Det er ikke en bærekraftig utvikling det som har skjedd spesielt de siste tjue årene: befolkningen øker, bilmengden øker, bensinforbruket står på stedet hvil og alle vil være bedre enn naboen. Se bare på den onde sirkelen mtp SUV - alle kjøper det for å sitte høyere og tryggere, men tilslutt er gevinsten borte siden alle har det. Mao er man tilbake på start, men med en ugunstig evolusjon som ikke er en utvikling i riktig retning.

Ingen trenger en X5 eller 5-serie, de er alle unødvendige biler som ikke bidrar med noe nyttig. Synd at menneskets instinkt/natur bidrar til å ødelegge for fremtiden til sin egen rase.

På mange måter hadde det vært interessant med en tredje verdenskrig i Vesten - kanskje man hadde sett en endring av verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Danmark og spesielt i Nederland er mikro-campingvogner som danske Camp-let og nederlandske Kipcaravans veldig populære iom at små biler som f.eks VW Polo også er populære. Såpass populære er disse campingvognene at trekløveret Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo akkurat har fått en dansk spesialtillatelse til å ha hengerfeste. Normalt er dette ikke godkjent av de aktuelle bilprodusentene.

http://www.camp-let.dk/

http://www.kipcaravans.nl/en/Caravans/P ... mpakt.aspx

2617nlgteiygyjas8a9k.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge går det motsatt vei. Her har det blitt veldig populært med store bobiler - caravansentere selger større og større biler for hvert år. Det har jo sammenheng med alle de velstående 50-70-åringene med for mye fritid, så de tetter opp veiene med store drog som bruker 2,5l diesel på mila. De samme menneskene prater gjerne mye om miljø og global oppvarming selvom de har stort hus, hytte, båt, bobil og to biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW E12 533i - en spesialversjon laget av BMW Motorsport GmbH. Med den 3.3 liters (197 hk/290Nm) M30-høvelbenken fra E24 633 CSi hadde bilen en akseptabel prestanda, 0-100 gikk unna på 7.9 sek :applause: Mye annet er også hentet fra E24, blant annet girkasse og differensial..men er det noen som har observert disse bilene i senere tid? Må da begynne å bli sjelden vare nå til dags? Til sammenligning er dette sikkert en langt sjeldnere bil enn en M535i, uten at jeg sitter på noen produksjonstall nå.

tumblr_m4esndD8Hx1qh3t6o.jpg

tumblr_m4esuwb7bX1qh3t6o.jpg

Jeg er forøvrig generelt interessert i E12, som sikkert flere her i tråden er.

tumblr_m1tstoG6gN1roi5yvo1_1280.jpg

Hvor har blinklyshendelen blitt av..? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Danmark og spesielt i Nederland er mikro-campingvogner som danske Camp-let og nederlandske Kipcaravans veldig populære

Teltvognene til Camp-let ser ut til å ha mye til felles med Combi-Camp som i Norge må ha hatt en ordentlig storhetsperiode på 1970-tallet.

Combi-Camp ser ut til å eksistere i beste velgående: Hjemmeside. Nordmenn må virkelig ha blitt bedre vante de siste 35 årene.

46xkbfkuotijt1j0d263.jpg

Da jeg leste "mikro-campingvogner" så jeg for meg noe lignende den norske Lillebror-tilhengeren, som i likhet med Combi-Camp ble slått ut når man skulle campe. Lillebror hadde imidlertid vegger av tre.

ag7a3tfk3zzkitlhj42o.jpg

Lillebror ble produsert fra 1957 til 1971 av lettmetallavdelingen til Widerøe. (Ja, flyselskapet.)

l5yq7auykwfxj9wf3ct5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...