Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Vi får ta denne tråden litt fram igjen :)

 

Gamle bilder og filmer er alltid artig å se på og da serlig med tanke på alle de gamle bilene vi ikke har i dag. Ekstra artig synes jeg det er med slike bilder fra dagliglivet før i tiden, gjerne gateomgivelser eller liknende med eldre biler med i bildet slik vi har sett tidligere i denne tråden :)

 

Noen som klarer å dra kjensel på hvilken Sørlandsby dette bildet er tatt i på midten av 60 tallet? ;) Man kan iallfall fra kjensel på BMW 700en som man kan se nede til høyre :)

 

post-47692-0-05049700-1388241527_thumb.j

 

Dette bildet er tatt av samme plass rundt 1960, midt i bildet kan man se noe som ser ut som en amerikansk Ford av noe lag :)

 

post-47692-0-45717500-1388241588_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ikke alltid godt vær i Norge på 60-tallet, men livet gikk generelt på et lavere turtall iom. at vi kun var ca 3,5 millioner mennesker i landet på den tiden. Idag er det 5,1 millioner innbyggere i Norge. Oslo hadde på den samme tiden en befolkning på 475000 innbyggere, mens byen idag har ca. 1 million innbyggere (Osloregionen har 1,5 millioner mennesker). En by som Arendal (som bildet trolig viser) har idag ca. 34000 innbyggere. På 60-tallet var antall mennesker i byen trolig ikke mer enn 7-8000.

 

Jeg husker godt hvordan det var i Oslo og i byer som f.eks Arendal og Grimstad på midten av 70-tallet. Vi handlet som regel i Grimstad når vi var på hytta. Der fortøyde vi båten ved Oddensenteret før vi gikk vi opp til Storgaten. Det var litt trafikk langs hovedgaten, men ikke mer enn at vi barna kunne gå alene opp i byen for å kjøpe iskrem (jeg var 7-8 år gammel). For oss som kom fra Oslo var byen bare idyll med hyggelige mennesker i en avslappet atmosfære. Folk er som regel hyggelige idag også, men noe har helt klart skjedd med den avslappede atmosfæren. Man behøver bare å se på litt eldre filmer og bilder for å få bekreftet dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene over her er faktisk i fra Grimstad :) Det er helt klart at det var ett mer avslappet tempo før i tiden, i dag er Arendal en by med 43 000 innbyggere (Arendal Kommune) og ikke lenger noen rolig liten Sørlandsby slik det var før i tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får dra til med noe bilder til, denne gang fra min hjemby Arendal :) Var ikke så mye BMW i gatebildet før i tiden, gatebilet ble for det meste dominert av hverdagslige biler fra VW, Ford og Opel. Kanskje en og annen amerikaner i blandt og en og annen Mercedes som drosje men ellers var det ikke så mange eksotiske "Bayere" å spotte ;) Denne gang ett vinterbilde fra Arendal som er tatt midt på 70 tallet, tross en grå vinterdag så lyste 70 tallets fargevarierte bilpark opp til forandring fra i dag.

 

post-47692-0-93754300-1388343232_thumb.j

 

Så går vi brått over til ett sommermotiv fra 60 tallet av Arendal gamle rådhus og en knall rød Ford Anglia....

 

post-47692-0-37706100-1388343435_thumb.j

 

Skipsreder Ugland sine nye rederilokaler sent på 60 tallet, her svingte han opp foran hovedingangen hver dag i sin Lamborghini Miura som var Norges første ny solgte Lamborghini :cool: Tenk for ett syn det var i 60 tallets Norge..når mesteparen av bilparken så ut som bilene på ansatte parkeringspalassen til venstre i bildet her :D

 

post-47692-0-49849700-1388343394_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder fra en svunnen tid. Jeg er gammel nok til å huske bilparken på det øverste bildet. Savner tiden litt iom. at det også var en enklere verden med mye mindre kjas og mas. Jeg tror at den store endringen kom på slutten av 90-tallet. Da skulle alt blåses opp (økonomien, innvandringen, forbruket etc.) med alle følgene dette har medført for samfunnet. De saltet heller ikke veiene før i tiden og det savner jeg stort. På den annen side var det lite trafikk og hastigheten var lav. Det var maksimalt 90 Km/t på de få kilometerne med motorvei vi hadde på den tiden (Asker-Drammen + et par andre kortere strekninger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ta tråden med oss inn i det nye året og legge ut ett par bildet fra Sørlandets hovedstad, Kristiansand :)

 

post-47692-0-72226900-1388582016_thumb.j

 

Nok en gang kan man se hvor fargerik bilparken var før i tiden :) Nederst til venstre står ferieklare nordmenn og venter på å slippe inn i Danskeferga for å innta kontinentet, deriblant en burgunder Jaguar med campingvogn ;)

 

post-47692-0-98600500-1388582046_thumb.j

 

En fornøyd Kristiansander kjører rundt i sin nye Opel Manta, importert i fra Tyskland som vi kan se av de gamle Tyske eksportskiltene :D

 

post-47692-0-37071600-1388582088_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere fantastiske bilder og jeg legger spesielt merke til bilene vi ser på det midterste bildet. Hvis jeg ikke tar feil er det bl.a en hvit Simca 1000 (Simca Mille) tredje nederst på annen rad fra venstre. Denne bilmodellen er interessant fordi den hadde motoren bak. Som navnet tilsier er den fransk, men opprinnelig var den en italiensk konstruksjon iom. at Simca var en fransk filial av Fiat (Simca ble etablert i 1934 av Fiat). Ergo slekter den på Fiat 600, men har et mye mer elegant design. Modellen ble også ganske populær som rallybil.

 

Jeg liker også reklamen for Petterøe´s Eventyr Blanding på det første bildet. Nå fikk jeg lyst til å se filmen "Den store revejakta" som er basert på Ingvar Ambjørnsens bok "Den siste revejakta"... :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=ExZyw-bEY70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over et litt morsomt bilde som er tatt i København på slutten av 60-tallet eller helt tidlig på 70-tallet. Skrotet bak piken kan tyde på at bildet er tatt under studentopprøret da det ble bygget barrikader i bydeler som f.eks Nørrebro... og midt i det hele er det en BMW... :)

 

gallery_38233_76_70850.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...