Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Paul Bracq er ofte kreditert for designet til E12, selv om det spørs om ikke æren burde tilfalle Marcello Gandini. Gandini stod forøvrig også bak Miuraen på forrige side, Alfa Romeo Montreal som denne tråden også har diskutert - og et par andre bilmodeller, for eksempel Fiat 132. Jeg er ikke helt sikker på om Gandini også arbeidet med Alfa Romeo Alfetta..

Jeg ser med en viss interesse at mitt gamle favorittblad Classic & Sportscar har bedt Bracq, Gandini og endel andre, kjente designere - bl.a. en med navnet Giorgetto Giugiaro - om å være med på å kåre de ti vakreste klassiske bilene noensinne.

hi7o3hmn8iq3ki39tcjd.jpg

Ingen BMW med på den endelige listen, noe som ikke hindrer listen i å være interessant - om enn kontroversiell for noen.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Classic and sportscar er ikke å få kjøpt her lenger, men har liggende endel eksemplarer fra 90 tallet.

Om du har lyst på bladet er det både billigere og greiere å abonnere, ettersom Narvesen tar blodpris og er sene med å få bladet ut i buttikkene. 105 kr koster det for et blad hos Narvesen her!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grand Toureren er på mange måter mitt favoritt bilkonsept: En biltype i stand til å frakte fire personer med bagasje over lange avstander, i høy fart og med tilsvarende komfort.

Det er derfor spennende å se Porsches nye Panamera, en toppmoderne variasjon over GT-temaet.

48emjnnzej277vug5uly.jpg

Samtidig har BMW varslet sine nye GT-varianter, mens Audi har vist sitt Sportback Concept - en bil vi kanskje får se på veien som A7.

ieibdtrgw8csi7z7k9wj.jpg

Det som er interessant ved disse, er at de varsler at combi-coupéen er tilbake.

Combi-coupéen var på mange måter et barn av 70-tallet, ment å skulle kombinere det beste fra to verdener: Stasjonsvognens fleksibilitet og kapasitet med sedanens kompakte og mer elegante linjer.

Da Audi lanserte sin første 100 Avant (C2), var dette for eksempel mer en combi-coupé enn en stasjonsvogn.

bjednzz5wdvgwnodhzyo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Combi-coupéen som konsept var selvsagt ennå noen år eldre, og Renault 16 ble i 1965 en av modellene som fikk folks øyne opp for konseptet.

grtfsa7klkcslkxq5u5e.jpg

Renault holdt fast ved kombiluken, også på sine større modeller. På Renault 25 fra 1984 forsøkte man å forene kombiens praktiske sider med sedanens eleganse.

mipegui7yhuio0hk5mgm.jpg

Ford gjorde det samme med sin Sierra og Scorpio. Men folks smak var i endring, og pendelen gikk mot mer konvensjonelle sedan-modeller. Ford lanserte derfor i ettertid rene sedanutgaver av både Sierra og Scorpio. Og i motsetning til Volkswagen, som hadde laget Jetta ved å feste et bagasjelokk utenpå en Golf - noe som resulterte i et bagasjerom av imponerende størrelse, laget Ford sine sedaner ved å kutte seg inn i den skrå combi-hekken.

Siden har nedfellbart baksete blitt vanlig på sedaner - også i biler som 5-serie og A6 - og man skulle derfor kunne ledes til å tro at combi-coupéen var ute for godt. Vi ser f.eks. at selv om Ford har beholdt tilbudt sine Mondeoer også med skrå hekk, har modellen spilt en beskjeden rolle - helt til lanseringen av den siste utgaven, der mange holder combien for å være den optisk mest vellykkede, og Ford selv har latt denne spille en framtredende rolle i sine utstillingslokaler.

Om dette er combi-coupéens endelige seier, eller moten som gjør seg klar for en ny runde, gjenstår å se.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vi ser ganske tydelig på bildene, er det en ganske lang vei fra Renaults 16 til de nyeste grand tourerne med stor bakluke.

Formmessig kan disse i større grad spore sine aner tilbake til den unge Pininfarina-designeren Paolo Martins 1800-konsept for British Leyland i 1967.

30x5l5oloii9j8xxdeos.jpg

Leyland var lite interessert i en så moderne bil. Det skulle også gå flere år før de fikk en konkurrent til Renault 16 med stor bakluke på markedet; nemlig Austin Maxi. Maxien ser også litt mindre radikal ut en Martins forslag.

ijsnx9n205syy1lltt8y.jpg

Konseptstudien må imidlertid ha hatt en viss gjennomslagskraft, for jeg kommer på ganske mange biler fra 1970-tallet - både fra England, Italia og Frankrike - som viser tydelig inspirasjon fra Martins arbeid fra 1967.;) Noen med stor bakluke, noen fortjener tittelen grand tourer, og så noen andre.

40 år senere faller det meg derfor ganske lett å kalle Citroëns C6 ganske konservativ i linjene.:)

qo9dmgatu1hp5sm3zm2l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tråle finn.no etter gamle biler er alltid gøy - men alt for få gamle BMWer.:)

Utfordringen/problemet denne tråden står overfor, er at den er blitt så lang at de færreste vil sette seg ned og lese den fra start til slutt. Innholdet på de første og de siste sidene er derfor det de fleste som oppdager tråden i ettertid, vil gjøre seg kjent med. Dumt for det som måtte være skjult på en side midt i tråden. Jeg har derfor vurdert seriøst å avslutte tråden før den vokser ennå mer, men i øyeblikket ser det ut som den blir ennå et par sider lengre.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine betraktninger om combi-coupéen for noen poster siden, er det neppe noen overraskelse hva som kommer nå: Yup, også BMW hadde en kort visitt inn blant produsentene av biler med stor bakluke. 3-dørsutgaven av 02en kom på markedet allerede i 1971.

Søsken:

1avf3v4afi9zix7j8vnz.jpg

Siden den i motsetning til sedan-utgaven ikke hadde 2 dører, har den heller ikke betegnelsen 02 i navnet. Men Touring-navnet var skapt.

1600, 1800 og 2000 Touring ble ikke noen direkte storselger, og modellvarianten ble ikke videreført når den første 3-serien, E21, ble lansert. Til gjengjeld dukket Touring-navnet opp igjen på en femdørs E30 sent i 1987.

Touring med en jobb å gjøre.

lipczgd5kxooxl3tsrp0.jpg

I motsetning til ur-Touringen, er senere Touringer å betrakte som rene stasjonsvogner - et klart likhetstrekk til utviklingen av Audis Avanter.

75jd9yd1hequapngowo2.jpg

Touring har kanskje fått lite kreditt for å ha vært svært tidlig ute med noe som skulle bli en selvfølge siden: Delt, nedfellbar bakseterygg.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroën C6 er en fantastisk designstudie som av en eller annen merkelig grunn passerte styrebordet og kom på gaten. Slikt kan i moderne tid kun skje i Frankrike og det er denne intellektuelle holdningen (dog lite rasjonelle holdningen) jeg elsker ved franskmennene... det kan la seg gjøre og derfor gjør vi det... et slags latinsk "make a statement" for sakens egen skyld. C6 er alt en BMW ikke er og det C6 er gjør den til en fantastisk fin bil. Selv en erkebritisk type som Jeremy Clarkson innrømmer at akkurat C6 er en imponerende konstruksjon.

http://www.youtube.com/watch?v=mgnnoAhni-M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...