Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ferdinand Alexander var forøvrig også ansvarlig for designet på Porsche 904 (Carrera GTS).

Noen ganger liker jeg å utelate slike ting for å se om det er noen som følger med. ;)

Så for å hylle Ferdinand Alexander Porsches ettermæle tar vi med to bilder til av Carrera GTS; ett fra designstadiet, det andre av det ferdige resultatet i aksjon på Targa Florio: :)

kwzg6maffb9ze6hc27xz.jpg

7o9tmarygpmucph5ihqa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er boka om 38/06:

7lhcewi3xi58xioibnpy.jpg

Håper de gjør alvor av en engelsk versjon, for den skal jeg ha!

Og siden boken er innkjøpt og ferdig fordøyet, tenkte jeg det var på tide med en liten bokanmeldelse. Konklusjonen er: Omtrent som forventet.

Spørsmålet jeg sitter igjen med; hvorfor skal du vente på den engelske versjonen, knut_olestad - dette er mer eller mindre en billedbok?!?

Dersom man kikker øverst på bokcoveret, ser man at bilens eier står først, deretter fotografens navn, og tekstansvarlig helt til slutt. Dette merkes på oppbyggingen av boken; i underkant av én side tekst pr. kapittel, etterfulgt av 10-15 sider med bilder.

Bildene er svært bra, men preges av at boken har blitt til underveis i rekonstruksjonen av bilen - det er derfor ikke mange bilder av den ferdige bilen i en rekke forskjellige settinger. Derimot kan boken være en stor inspirasjon for den som selv foretar - eller planlegger - en restaurering av en sliten bil: Et bevis på at bare viljen er tilstede, kan resultatet bli bra nesten uansett hvor dårlig utgangspunktet er. Egentlig er boken sterkt å anbefale bare på grunn av dette.

I tillegg inneholder boken 4 sider om "Ein prototyp geht in Serie" - utviklingen av Folkevognen i kortform, skrevet av Dr. Bernd Wiersh, en av de største nålevende autoritetene på området. Wiersch' egne bøker om emnet er absolutt å anbefale.

I tillegg finner vi i boken flere sider med oversatte sitater fra The Samba, med gullkorn som "Denne tråden er det beste jeg har sett siden Star Wars" eller "Jeg vil til Tyskland".

Først og fremst er "Der erste Brezelkäfer" en hyllest av folkene som har gjort det mulig å bringe 38/06 tilbake til den stand den er i dag.

Selv hadde jeg gjerne ønsket meg en formidler som hadde vært litt mer opptatt av å videreformidle litt mer info slik som som at arbeidet med å gjenskape de 46 luftespaltene mellom bakvinduet og motorlokket alene tok 96 arbeidstimer å gjennomføre.

Det sier seg selv at arbeidet med 38/06 har kostet penger. Mye penger. Gledelig nok handler ikke boken om dette, men nettopp på denne bakgrunn virker det litt merkelig at boken flere ganger lar det skinne gjennom at selgeren som formidlet bilfunnet fra Litauen først og fremst var ute etter penger. Mye penger.

Men kan selgeren egentlig bebreides for at han visste hvilken sjeldenhet han satt på? Siden boken legger vekt på å markere at vi lever i internettets tidsalder, med de medfølgende muligheter som internettfora lik The Samba gir oss, kan man knapt forvente at evnt. selgere ikke er i stand til å google seg fram til hva man faktisk eier og hva som er en realistisk markedsverdi for dette.

Tiden da man kunne plukke opp en sjelden prototype gratis mot lovnad om å rydde opp resten av det gamle rusket som lå sammen med den bak låven er definitivt forbi. Heldigvis, kanskje: For å plukke opp sjeldne samlerstykker for småpenger fra eiere som ikke visste hvor verdifullt det de hadde var, kvalifiserte vel strengt tatt som lureri?

Bakgrunnen for at denne bilen havnet bak jernteppet, er et emne boken bare så vidt berører; nok en lost opportunity, spør du meg.

Litt om dette: Da Nazityskland var nedkjempet og utenlandske militærstyrker trakk seg tilbake, ble store deler av Tysklands verdier med på lasset. Dette omfattet alt fra at en enkelt sovjetisk soldat tok med seg verdisaker han fikk plass til i vesken, til at hele fabrikker ble plukket ned og satt opp igjen i et annet land. Krigsskadeerstatning er nøkkelordet - eller plyndring. Det kommer helt an på øyet som ser.

38/06 befant seg i kjøretøysamlingen til Robert Ley, som var leder for "Den tyske arbeidsfronten" - en arbeidstager- og arbeidsgiverorganisasjon; altså et viktig nazistisk propagandaverktøy. Det er derfor ingen overraskelse at framrykkende sovjetiske tropper kan ha beslaglagt eiendelene til en framstående representant for hovedfienden - som en erstatning for lidelse man mente seg påført i krigsårene.

Det er ingen tvil om at et stort antall eksempler på tysk industrihistorie tok veien østover i 1945. Og etter at kommunismen tok slutt og internett ble utbredt, har mye blitt solgt tilbake. Men at det fortsatt skjuler seg flere skatter i de tidligere sovjetstatene, er det neppe særlig tvil om. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de mest kjente pressefotoene fra den tidlige E12-produksjonen er dette, som alt har vært med tidligere i denne tråden:

6t2o5p3ct3yzb95qtxtt.jpg

Moteriktige solbriller. Jeg tror bildet er fra 1974. Litt mindre kjent er dette bildet fra samme serie. Sånn der sommer ser egentlig litt kjekt ut.

qyjk5be2iekoyk3swuwy.jpg

Vi slår like godt til med et bilde til. Fra Paris-salongen i 1972. Det var tydeligvis dengang da BMW het B.M.W. - :o

E12 på sin side var fortsatt så ny at den fortsatt ikke hadde fått sin endelige plassering av nummerskiltet foran.

yffidiqauz2tag3ib7tq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En noe senere E12. Her har eieren lagt ut på langtur - men først etter å ha krysset av for tidsriktige lettmetallfelger i ekstrautstyrslisten.

yf0hnbbhds607urvi0vi.jpg

Som 520er flest har bilen på bildet forgassermotor.

Setter man en slik bil på et BMW-verksted i moderne tid, vil verstedet feste en papirlapp til bilnøkkelen der man noterer eiers navn, bilens registreringsnummer - samt "520i"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de mest kjente pressefotoene fra den tidlige E12-produksjonen er dette, som alt har vært med tidligere i denne tråden:

Et av mine favorittbilder. Hadde dette som bakgrunnsbilde på PCen for 13-14 år siden :lol: Digger nostalgien - Alpene i fint vær, tysk berte og krembil - alt klaffer for meg.

En noe senere E12. Her har eieren lagt ut på langtur - men først etter å ha krysset av for tidsriktige lettmetallfelger i ekstrautstyrslisten.

På akkurat den kaia der pleier det å stå parkert noen dyre biler, så ingen tvil om at man var litt sheriff i rød E12 med alufelger i downtown Monte Carlo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I anledning 100-årsdagen for Sonja Henies fødsel, tar vi et gjensyn med bildet av henne på forsiden av et svensk ukeblad med sin forhjulstrukne Cord.

4plne9gmhgcvel1mru18.jpeg

Henies far skal ha vært en bekjent av den norske importøren, og at Henie kjørte rundt i og ble avbildet i bilen, var selvsagt god reklame.

Denne bilen finnes fortsatt, og takket være moderne teknologi får vi vite det svenske ukebladlesere ikke fikk vite, nemlig at Corden er blå:

h4w6pvqw6tg6ggr8eigf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at karrieren som konkurranseutøver var over, tok Henie med seg skøytene og reiste til Hollywood. Her hun spilte i flere store filmproduksjoner som også gav henne mulighet til å vise fram ferdighetene sine på isen. En ny Cord kom på markedet, en bil som ble en favoritt hos mange Hollywoodstjerner. Henie lot seg selvsagt avbilde sammen med sin nye Cord.

6leyhetaetxjmn9imdpu.jpg

Her kan vi se Henie og Tyrone Power gjøre filmopptak i hver sin Cord: Link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På akkurat den kaia der pleier det å stå parkert noen dyre biler, så ingen tvil om at man var litt sheriff i rød E12 med alufelger i downtown Monte Carlo.

Absolutt -man gjorde nok et større statement ved å troppe opp i ny BMW tidlig på 1980-tallet enn hva man gjør i dag.

Slik sett er det heller ikke helt riktig å kalle en tidlig E28 for beskjeden: ;)

w5jx0lpf603yfzupzq29.jpg

I November 1982 var det klart for bil nummer 1 million, en beskjeden mørkfarget E28 520I med tidsriktig dekkdim :wink:

Hmm, jeg tror jeg har et ubrukt reservehjul i dimensjon 175-14 med akkurat samme dekkmønster liggende.

5peb1yvfnhb2kcx24csa.jpg

Så var det dags for den aller siste E28, som plakaten viser etter 683 925 eksemplarer. Som vi videre kan se så er datoen 16. Desember 1987 og første produksjonsmodell av E34 står klar til å overta. En helt nye ganerasjon 5-serie som var banebrytene på mange områder

Det litt spesielle med de siste E28-modellene var at selv om de ble produsert i siste kvartal av året, ble de ikke regnet som neste års modell, slik som er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite apropos til Sonja Henies Cord. Selv om denne bilen var populær blant datidens kjendiser, var bilen for radikal og moderne til at den kunne bli en salgssuksess. Dette er et ikke ukjent fenomen, ofte er bilprodusentene teknisk sett i stand til å produsere bilmodeller som er mye mer moderne enn hva det bilkjøpende publikum er klare til å ta imot.

Denne, en Cord 812, tilhører talkshowverten Jay Leno:

devto7018kbgjw64wgmw.jpg

De moderne linjene gjorde likevel et inntrykk, og bilprodusenten Graham forsøkte seg med en frontdesign som var minst like futuristisk.

4n4ngsqfdfsopfn1u86i.jpg

Ikke uventet fikk den tilnavnet "sharknose". Det er kanskje heller ikke helt uventet at heller ikke denne bilen slo an i markedet.

51c3uk0ldi06szw6laac.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "sharknose" Graham har en spesiell historisk betydning i Norge, siden det var i en slik nazisten Karl Marthinsen satt da han ble skutt av norske motstandsfolk i februar 1945.

NB: Potensielt sterke bilder.

Marthinsen var en av de tidligste medlemmene av "Nasjonal Samling" og ble under krigen leder av det såkalte statspolitiet - dvs. den nazistiske politistyrken som utgjorde en viktig link mellom det norske politiet, Quislings marionettstyre og tyske Gestapostyrker.

Han var en sentral og ivrig kraft i gjennomføringen av deportasjonen av norske jøder.

Han var dermed sterkt delaktig i at 767 jøder ble sendt til tyske konsentrasjonsleire.

Bare 32 av disse kunne vende tilbake etter krigens slutt.

8. februar ble han skutt idet den knottfyrte bilen han satt i måtte holde lav fart for å komme seg opp en bakke. Attentatet på Marthinsen førte til at nærmere 30 mennesker ble drept i hevnaksjoner fra okkupasjonsstyrkene.

43b2gufsmhzut27eykm7.jpg

n7wtpw6xdkgu8wdcwr14.jpg

2n7z33qlk9d3mus31ngc.jpg

qn1i7a76zqdr6a9n4rpa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden det snek seg med en Porsche 911 i innlegg nr 912 i denne tråden, slår vi til med noen bilder av Porsche 912 i innlegg nr 913. :)

54yx9n3696tu9hw80wxx.jpg

w7f310pi56bj4jvcyrcv.jpg

o1rl350vqa5q1u5b406e.jpg

Porsche 912 var tenkt som en arvtager etter 356, og i stedet for boksersekseren til 911 hadde den den samme 1,6-literen som tidligere hadde blitt brukt i 356. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at det er blitt liv i denne tråden igjen, er jo bare så artig å lese og se alle de interessante bildene :D Jeg har dessverre ikke noe nyttig å bidra med selv akkurat nå men så fort jeg kommer over noe så lar jeg høre ifra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...