knut_olestad Skrevet April 8, 2012 Share Skrevet April 8, 2012 Jeg har bittelitt sans for 914, sikkert pga Knut Tore`s nydelige eksemplar Men du vet, 356 og 912 er jo mine drømmePorscher Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 9, 2012 Share Skrevet April 9, 2012 914 er en av mine favoritter når det gjelder Porsche. Jeg hadde ikke sagt nei takk til en 914-6 GT. Det er en temmelig artig veteranbil idag. Her i et spennende løp mot en Ford Mustang på Nürburgring... Ellers bygget Porsche faktisk en prototype på 914-8 (altså med boxeråtter). Den befinner seg på Porschemuseet idag. viewtopic.php?f=6&t=198384&p=2135077&hilit=908#p2135077 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet April 9, 2012 Share Skrevet April 9, 2012 I USA er det jo stort å putte i 911 maskiner og V8 i 914. En klassisk 911 Turbo motor hadde nok vært endel gøy kan man si Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet April 9, 2012 Share Skrevet April 9, 2012 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 9, 2012 Forfatter Share Skrevet April 9, 2012 Ellers bygget Porsche faktisk en prototype på 914-8 (altså med boxeråtter). Den befinner seg på Porschemuseet idag. To, faktisk - og tar jeg ikke helt feil er begge på museet. Da på Ferdinand Piëch slutten av 60-tallet var leder for løpsavdelingen hos Porsche, fikk han bygget to 914/8. Den ene skal ha blitt disponert av ham selv, den andre ble brukt av Ferry Porsche. Ferdinand Piëch - som var sønn av Ferry Porsches søster Louisa - overrekker prototype 914/8 i gave til en noe skeptisk utseende Ferry Porsche på hans 60-årsdag i 1969: Vi merker oss at denne bilen later til å ha ståltak med regulær takluke i stedet for Targa-tak. Ferry Porsche skal ha benyttet bilen til pendling til og fra arbeidsplassen, før den ble plassert på Porschemuseet med 10.000km på telleren. Et bilde fra et land langt borte, i gamle gamle dager - dengang folk fortsatt trodde røyking var kult: Mens bilen som ble overakt Ferry Porsche var noe nedtunet, var den andre utstyrt med bensininnsprøytning og satt opp for heftigere ytelser - noe som gjenspeiles i det friskere fargevalget. Jeg valgte dette bildet siden det var noe pent som fanget min oppmerksomhet i bakgrunnen.. Som om den oransje fargen ikke er nok, kjennetegnes denne bilen også av dobbelt-lyskastere i front. Slektskapet med seriøse løpsbiler understrekes også ved at den har brannslukkere som kontrolleres fra førerplassen montert i motorrommet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 9, 2012 Forfatter Share Skrevet April 9, 2012 Jeg er så glad for at det er blitt liv i denne tråden igjen, er jo bare så artig å lese og se alle de interessante bildene Jeg har dessverre ikke noe nyttig å bidra med selv akkurat nå men så fort jeg kommer over noe så lar jeg høre ifra meg Hyggelig at du liker tråden. Enkelte ganger blir jeg bare lei av å se sutring, klaging og ikke minst trolling i debattfora og kommentarspalter. Og da er det kjekt å bruke tid på noe som kan ta mål av seg å være noe litt annet enn en endeløs rekke av kommentarer à la "se på det nitriste interiøret i den nye Audien, da"... Kom tilbake når du har anledning, så skal jeg prøve å holde det gående med historien om Hyundai eller noe lignende i mellomtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 9, 2012 Forfatter Share Skrevet April 9, 2012 I USA er det jo stort å putte i 911 maskiner og V8 i 914. En klassisk 911 Turbo motor hadde nok vært endel gøy kan man si I utgangspunktet er det ikke akkurat galt med 911-motor i 914 siden Porsche leverte noen slike selv. Turbomotor? Joda, tenker det hadde gitt lynkurs i håndtering av bil med midtmotor. Selv synes jeg 911 turbo gjør seg best i 911 turbo - den voldsomme optikken begynner å bli såpass datert at det i seg selv gjør den ganske tøff. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 9, 2012 Forfatter Share Skrevet April 9, 2012 Fascinerende... Den italienske mote- og reportasjefotografen Matteo Ferrari gjennomførte for noen år siden et prosjekt der han forsøkte å gjenskape gamle fotografier av bileiere som fortsatt eier den samme bilen de hadde for mange år siden. Her er f.eks. Mario Gerli foran det som i 1977 var hans fars bil - i 2005 var det hans egen. Man er tydeligvis ikke nødt til å bytte bil hvert 3. år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet April 9, 2012 Share Skrevet April 9, 2012 Hadde alle biler holdt seg like godt som den der så Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 9, 2012 Forfatter Share Skrevet April 9, 2012 Hadde alle biler holdt seg like godt som den der så Spørs nesten om ikke klimaet i Italia kan være til litt hjelp også... Dagens Næringsliv har forresten presentert en bildeserie som viser flere av Ferraris(!) bilder - og avisen demonstrerer også at dersom man bruker flere år av sitt liv på å ta journalistutdanning og deretter får seg jobb i en norsk avis, blir man til slutt i stand til å komponere usedvanlig originale overskrifter som f.eks. Ekte kjærlighet ruster ikke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 10, 2012 Share Skrevet April 10, 2012 Jeg er så glad for at det er blitt liv i denne tråden igjen, er jo bare så artig å lese og se alle de interessante bildene Jeg har dessverre ikke noe nyttig å bidra med selv akkurat nå men så fort jeg kommer over noe så lar jeg høre ifra meg Hyggelig at du liker tråden. Enkelte ganger blir jeg bare lei av å se sutring, klaging og ikke minst trolling i debattfora og kommentarspalter. Og da er det kjekt å bruke tid på noe som kan ta mål av seg å være noe litt annet enn en endeløs rekke av kommentarer à la "se på det nitriste interiøret i den nye Audien, da"... Kom tilbake når du har anledning, så skal jeg prøve å holde det gående med historien om Hyundai eller noe lignende i mellomtiden. Denne tråden er fantastisk fin og som jeg har understreket ved tidligere anledninger er det nettopp tråder som dette forumet trenger for å kunne gjøre en forskjell. Det er f.eks ikke tilfeldig at BMW´s modeller idag er som de er og i denne tråden får vi vite hvorfor. Jeg er også helt enig med deg når det gjelder din generelle kritikk av noe av innholdet i forumet. Man går utvilsomt lei noen ganger, men det finnes heldigvis alternative måter å få presentert interessante bakgrunnsopplysninger på og denne tråden er et glimrende eksempel i så måte... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet April 10, 2012 Share Skrevet April 10, 2012 Fredrik, du har jo tidligere fortalt oss litt om dine eventyr på bygdefest der det endte opp med at dere måtte rømme i en E28 M535ia. Hva synes du om E28 konstruksjonen sammenlignet med W124 og andre biler du har hatt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 10, 2012 Forfatter Share Skrevet April 10, 2012 Fredrik og bygdefest? Ser ikke helt det for meg... Flukten kan jeg imidlertid levende forestille meg. W124 gjorde sammen med flere av de andre nye bilene som kom i første halvdel av 80-tallet at BMWs portefølje begynte å virke gammel - en utfordring BMW selvsagt slo tilbake med introduksjonen av E32 og E34. Jeg har vært heldig nok til å kunne sammenligne velholdte originaleksemplarer av E28 og W123. Hovedinntrykket er og forblir at dette er to svært forskjellige biler - uten at det nødvendivis gjør den ene dårligere enn den andre. Den ene er trygg og solid, den andre munter og leken. Med W124 og E34 gjorde begge fabrikanter et stort sted framover - og gav W123 og E28 et tilsvarende dytt mot veteranstatus. Det er også verd å merke seg at Auto Motor und Sport gjorde en BMW vs MB testrunde like etter at W124 var kommet på markedet, og stilte en 300E mot en E23 728i. Seieren til Stuttgart var veldig, veldig klar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 10, 2012 Share Skrevet April 10, 2012 Hehehe... nettopp... det er nemlig flukten som er minneverdig... ikke "festen"... viewtopic.php?f=9&t=135351&p=1400078&hilit=rena#p1400078 E28 M535i/A var et begrep på midten av 80-tallet. Selv om Mercedes-Benz W124 300E var en langt bedre bil var BMW´en så uendelig mye tøffere (iallefall for Fredrik 20 år gammel). En E28 M535iA med full pakke når det gjaldt utstyr var også en seriøs dyr bil på denne tiden. Det var stort sett bare advokater og børsmeglere som hadde råd til slike biler og man var med andre ord ganske suveren på veiene... og få biler var hurtigere. Selvfølgelig var man litt sjef med en slik bil og selvfølgelig ville man gjerne sitte på med en slik bil. Kult var det, men personlig har jeg idag mer sansen for W124 300E. Vi blir alle eldre med årene, men Mercedes-Benz var best og yngst fra første stund med W124... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Denne var ny... Den er såklart modifisert, men fant ikke noe info om den: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå