Marius2002 Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Porschen var ukjent for meg også, men 754 T7 viser jo at tanken om en Porsche med fire ordinære seter ikke er ny. Det skulle imidlertid gå lang tid før en prodiksjonsklar Porsche fikk fire dører. Var det 928 som var "først" da? Nei... for prosjekt "H50" ble aldri gjennomført og 989 ble stoppet pga. Porsches dårlige økonomi. Ergo er Cayenne den første firedørs Porschen som ble produsert... hvis man kan betrakte Cayenne som en ekte Porsche da. Jeg vil derfor mene at dagens Porsche 970 "Panamera" er den første skikkelige Porschen med fire dører som kom i produksjon. Stygg som juling, men svært svært svært effektiv... den kjører ringer rundt sammenlignbare bilmodeller. Jeg leste feil, min feil og beklager. Jeg leste hvem som var først med fire seter. Jeg henger med og dette med dører visste jeg igrunn... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rublings Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 I den videoen du linket til, sier han tyskeren "... 4 crankshafts.."? Han mener vel camshafts. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 I den videoen du linket til, sier han tyskeren "... 4 crankshafts.."? Han mener vel camshafts. Hehehe... nei... engelsken var ikke så alt for god. 4 veivaksler har motoren helt sikkert ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Dette er vel sikkert litt for gammelt, men er litt tøft at slike ting skjedde for nesten 100år siden..Bildet er fra ca 1915.. Noen som har flere bilder? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 det så kaldt ut! men så utrolig tøft da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Jeg har ikke flere bilder av iskjøring anno rundt 1910 (tror jeg årstallet må være), men det som slår meg er hvor vannvittig hurtig den tekniske utviklingen gikk på denne tiden. Mye av årsaken til dette var dessverre... får vi vel si... den 1. verdenskrig (1914-18). Krig virker alltid som en katalysator og akselererer den tekniske utviklingen. Knapt 20 år senere i 1930 kom Mercedes-Benz med modellen SSK "Papler". Den hadde en 7065 cm3 stor rekkesekser som ytet 250 HK ved 3300 rpm og 562 Nm ved 1900 rpm. Denne modellen var trolig mer teknisk sofistikert i relasjon til samtidige bilmodeller enn f.eks Bugatti Veyron er idag. Mrk. at coachbuilding (karosserimakere) var alminnelig på denne tiden... Mercedes-Benz bygget ikke selv karosseriet på SSK modellene... allikevel er den utrolig elegant. Jeg synes ikke at bilene har utviklet seg like mye siden begynnelsen av 90-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Porschepostere fra 50-tallet: http://www.retronaut.co/2012/01/porsche-posters-1950s/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Den merca er jo raskere enn sjuern min..100 år etter?! Sick.. Viser bare hvor langt fremme teknisk sett Mercedes var på den tiden. Nå kommer jo selv Hyundai med tekniske løsninger på egenhånd.. Min personlige oldschool merce er en 1928 SSK Trossi Roadster... Om den er original vet jeg ikke, men fy for noen vakre linjer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Trossi Roadster er en av mine store drømmebiler. Bygd av Willie White for Carlo Trossi, en av de første investorene i Ferrari. 300 hk og over 650 newton burde funka selv i dag det Kompressoren på disse var forresten laga så den kun funka når man ga full gass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Ingen skal komme å si at de ikke kunne bygge imponerende biler før i tiden også. Jeg elsker 30-tallet... det må ha vært en helt utrolig tid å leve på (såfremt man var nogenlunde velstående). Bilene er én ting, men bare tenk på flyene, luftskipene, de transatlantiske cruiseskipene, arkitekturen (art deco), klærne, forfatterne, filmene, de skikkelige stjernene som f.eks Charlie Chaplin, Greta Garbo... musikken... ja selv togene var kule på 30-tallet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Jeg fornemmer en Art Deco stil over det toget der fredrik, UTROLIG kult. Minner meg litt om den bygningen i New york med ørner utenpå. Chrysler-bygningen? Husker ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Jepp... Chrysler Building på 405 Lexington Avenue, Manhattan, New York, United States... http://www.imperialclub.com/Yr/1926/building/Cap.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 16, 2012 Forfatter Share Skrevet April 16, 2012 Er det forøvrig noen som drar kjensel på denne merkelige konstruksjonen som står utstilt i Porschemuseet? Som Marius' detektivarbeid har avslørt, er dette helt riktig Porsche 356b Carrera 2000 GS GT. Bilen ble bygget i kun noen få eksemplarer, og var en løpsutgave av Porsche 356. I tråd med Porsches designfilosofi på denne tiden, var det klare likhetstrekk mellom Porsches løpsbiler og ordinære gateversjoner. Carrera 2000GS GT er interessant av flere årsaker. Bl.a. ble den ble bygget i aluminium, og under arbeidet fant man ut at det på framtidige småseriemodeller ville være mer praktisk å bygge karosseriet av glassfiber, som var i ferd med å bli vanlig som byggemateriale på denne tiden.. Samtidig var dette også en av de seneste modellene der Carreramotoren - som hadde gjort Porsches innsats i racing berømt - ble brukt. Det noe spesielle vindusarrangementet på Dreikanschaberen - som den ble kalt- skyldes at løpsarrangøren på Le Mans krevde at bilen måtte ha et visst glassareal for å kvalifisere som en GT. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 16, 2012 Forfatter Share Skrevet April 16, 2012 Arbeidet med Carreramotoren startet i 1952: Selv om Porsches bokserfirer var videreutviklet siden de første versjonen av Folkevognmotoren som ble konstruert på slutten av 30-tallet, trengte Porsche en motor som de kunne hevde seg bedre med i billøp. Kravlisten til den nye motoren var grei: Samme ytre mål som den vanlige motoren, men dobbelt så mange hestekrefter. Ernst Fuhrmann var 34, ingeniør, østerriker, og nettopp ansatt hos Porsche. Han ble satt til å lede arbeidet med den nye racing motoren, og sammen med sine medarbeidere jobbet han hardt med det nye prosjektet. De første seks månedene var det uaktuelt å gå hjem før i ti-ellevetiden om kvelden, og begrepet ferie var ukjent.. Det ferdige resultatet ble naturlig nok en bokserfirer, men uten støtstenger til å styre ventilene med som den ordinære motoren. I stedet fikk man fire overliggende kamaksler og to tennplugger pr. sylinder (eller twin-spark som det heter på moderne norsk). Motoren var overkvadratisk, noe som gjør at den passer godt for høye turtall. Alt i alt en usedvanlig komplisert konstruksjon som det tok en dyktig Porschearbeider over 100 timer å montere. Motoren ble midtmontert i Porsches 550, og etter endel forsøk oppnådde man i 1954 tredjeplass i Carrera Panamericana i Mexico. Dette var et svært godt resultat av en 1,5 liters motor noe over 100 hester, siden de to bilene på plassene over hadde langt større og kraftigere motorer. Navnet "Carrera" - som betyr "løp", eller "race" har siden blitt benyttet av Porsche på kompetente modeller. Ernst Fuhrmann håpet at motoren han var med på å konstruere skulle finne veien til den ordinære 356-modellen, noe han også fikk oppleve før han sluttet hos Porsche i 1956. 356 Carrera hadde utmerkede ytelser, men utpreget praktisk var den ikke, med begrenset tilgjengelighet i motorrommet, og med oppfordring om at den bare i korte perioder skulle kjøres under 2500 omdreininger. Fuhrmanns motor er i dag et ettertraktet objekt, og man bør regne med å betale 2-2,5 millioner norske kroner (pluss moms) for et bra eksemplar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 16, 2012 Forfatter Share Skrevet April 16, 2012 Vi skal heller ikke glemme at Porsche 550 var bilen James Dean kjørte da han kolliderte med en annen bil og døde, høsten 1955. Dette er "før"-bildet. Jeg har ikke sansen for bilder av ulykker, så "etter"-bildet lar vi være, ok? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå