Der Barockengel Skrevet April 1, 2013 Forfatter Share Skrevet April 1, 2013 Fra reklamens fantastiske verden: Et annet Rootes-produkt; Sunbeam Rapier. Verken John eller William skjønte at så snart de var ferdige med å duellere om Catherines gunst, ville hun glemme dem begge og velge Sunbeams extra power, exciting performance i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 2, 2013 Share Skrevet April 2, 2013 [ Bilde ]Ulla kunne ikke helt si hvorfor, men hun fikk plutselig lyst til å lese Don Quijote på nytt. Hehehe... Dulcinea og Rocinante... Apropos Peugeot 309 så var den bilmodellen langt bedre enn mange skulle ha det til. Designet var ikke det mest elegante, men som en praktisk småbil var den blandt de aller beste. I prinsippet var den en stor 205 med litt bedre komfort og det sier ikke så rent lite når det gjelder kjøreglede og praktisk anvennlighet. Min svoger hadde en Peugeot 309 med 1,6 liter bensinmotor (forgasser). Den hadde kjørt nesten 400000 Km da den dessverre måtte kondemneres etter en kollisjon i Norge. Bilen var i prima stand og motoren brukte ikke olje... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 2, 2013 Forfatter Share Skrevet April 2, 2013 Du har ofte sikkert lurt på hva Shell- og Spar-logoene har felles. Vel, da trenger du ikke lure mer. Begge fikk sin moderne utforming rundt 1970 av Raymond Loewy, en av de virkelig markante industridesignere i forrige århundre. Loewy stod bak designen på alt fra damplokomotiver til Coca Cola-flasken. Andre logoer fra hans hånd er Lucky Strike sigaretten og Greyhound-bussene. En av de mest kjente bildesignene hans var Studebaker Commander Starliner fra 1953. Her er de fotografert sammen, designer og bil: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 2, 2013 Forfatter Share Skrevet April 2, 2013 Og hvis du kikket litt ekstra på Loewys Studebaker, så du kanskje likhetstrekkene med Sunbeam Rapier øverst på denne siden? Jupp, Rootes Rapier fra 1955 er tydelig inspirert av Loewys design fra 1953, og det er derfor ingen stor overraskelse at Loewys designstudio var involvert i utformingen av bilen. Sunbeams interiørdesign er derimot umiskjennelig britisk: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 2, 2013 Forfatter Share Skrevet April 2, 2013 En annen Raymond Loewy-kreasjon var Pennsylvania Railroads Broadway Limited K4s Nr. 3768 fra 1937. Pennsylvania Railroads K4s-lokomotiver hadde vært i produksjon siden 1914, og midt i 1930-årene var de eldste rundt 20-år gamle. Etterhvert som USA reiste seg fra depresjonen var strømlinjet design et tegn på framgang og suksess. For å gi damplokomotivene et mer moderne uttrykk fikk Loewy i oppdrag å designe et nytt moderne skall som ble montert utenpå lokomotivet. Dette gav god markedsføringsgevinst og togselskapene kunne gjøre brukt av ordspill omkring "streamlined" og "steamlined" Loewys strømlinjeformede design sammen med et "gammeldags" lokomotiv. Gjengivelsen av kobberfargen er antatt å være korrekt: Det hører med til historien at Loewys strømlinjeformer etter endel år ble fjernet, og damplokomotivene igjen brukt med sitt originale utseende, noe som ikke bare var en ulempe, siden det gjorde vedlikehold og daglig drift enklere. Et av få K4s-lokomotiver som er bevart i dag: K4s Nr. 3768 "Torpedo" sammen med Studebaker President fra 1938, også den designet av Raymond Loewy: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet April 2, 2013 Share Skrevet April 2, 2013 Togene er dessverre ikke like kule nå lenger.... Satt man på toppen av fronten/toget? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet April 3, 2013 Share Skrevet April 3, 2013 Ashley Rodriguez, an amateur train photographer, has owned over 15 E28s in her lifetime. As a former trained BMW tech, she has spent her time buying and fixing various 5-Series models. She has owned every E28 model available, and as a lover of rare things, she now has her dream car, the M535i. (trykk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 3, 2013 Forfatter Share Skrevet April 3, 2013 Satt man på toppen av fronten/toget? Nei, det ble vel litt ukomfortabelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 3, 2013 Forfatter Share Skrevet April 3, 2013 Ashley Rodriguez, an amateur train photographer, has owned over 15 E28s in her lifetime. As a former trained BMW tech, she has spent her time buying and fixing various 5-Series models. She has owned every E28 model available, and as a lover of rare things, she now has her dream car, the M535i. Nais. Dumt vi ikke fikk se noen av togbildene hennes. Interessant å se at det begynner å komme endel E28-entusiastvideoer på Youtube. For et bare par år siden var det slitne biler som spyttet blå røyk - eller førere som skulle vise sine (manglende?) evner til sladding. Og for den som lurer på hvordan dagens sladdevideoer vil framstå om 20 år, klikk på bildet under for Youtube-video: Opptak fra 1992 av 1980-modell M535i E12. En av 1410 M535i E12 laget - ca 1/3 av disse var 1980-modeller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 3, 2013 Forfatter Share Skrevet April 3, 2013 Mer bilder av E12 M535i. Med høyreratt og spoiler: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 3, 2013 Share Skrevet April 3, 2013 En fantastisk flott bil. Jeg er litt for ung til å ha kjørt E12 da den var på markedet, men jeg kjørte etterfølgeren E28 da den var på markedet. Faren til en god venn av meg kjøpte en helt ny E28 M535iA i 1986. Jeg tror ikke at jeg overdriver hvis jeg sier at denne bilen hadde en enorm status blandt folk flest. Ikke bare var BMW et bilmerke de færreste hadde råd til, men når den også hadde den helt store rekkesekseren var det nesten for mye for mange. Man kan bare tenke seg hvordan situasjonen var med E12 M535i 6-7 år tidligere... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 3, 2013 Forfatter Share Skrevet April 3, 2013 Det er et par ting jeg tenkte jeg ville nevne. Først: Det er ikke til å komme forbi at endel reklamebilder fra 50- og 60-tallet har kvinner i badetøy som poserer sammen med bilene. Jeg innser at dette kan være støtende for enkelte, men i mange tilfeller er bilmodellen så interessant at det vil være feil å la være å poste bildet. For å unngå påstander om diskriminering, vil jeg derfor benytte anledningen allerede i dag til å komme med et bilde av en lettkledd mann, slik at vi kan unngå å bruke tid og krefter på å diskutere dette senere. Andrew var såvidt ferdig med dykkerturen sin da det plutselig gikk opp for ham at han var i ferd med å bli kjønnskvotert inn på bimmers.no Sånn, ferdig med det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 3, 2013 Forfatter Share Skrevet April 3, 2013 Og så den andre tingen: Som du sikkert har merket, har jeg med vilje latt være å gå veldig i detalj omkring ytelser og tekniske detaljer i denne tråden. I stedet prøver vi å la god stemning og de store linjene være i førersetet. Men for den som føler tråden blir for lett og useriøs uten kalde fakta om sporvidde, bagasjeromsvolum og turtall ved maksimalt dreiemoment, vil jeg prøve å gjøre litt for å bøte på dette. Så, her er Sunbeams egne data for Sunbeam Rapier. Her kan vi se at bilen hadde rukket å få skivebremser foran, mens dekkene fortsatt er diagonaldekk. Litt morsomt i dag er det at det framheves at bilen leveres med fem hjul, fire av dem med hjulkapsler. Turtelleren understreker det sportslige preget, mens bakakselen fortsatt er av hestekjerre-typen. Skinnseter er standard, men hvis du ønsker varmeapparat må du avtale dette spesielt når du bestiller bilen. Og betale ekstra, selvsagt. Snadderinfo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 3, 2013 Forfatter Share Skrevet April 3, 2013 jeg kjørte etterfølgeren E28 da den var på markedet. Faren til en god venn av meg kjøpte en helt ny E28 M535iA i 1986. Jeg tror ikke at jeg overdriver hvis jeg sier at denne bilen hadde en enorm status blandt folk flest. Ikke bare var BMW et bilmerke de færreste hadde råd til, Det er vel heller ingen tvil om at BMW var en mindre utbredt, og dermed mer uvanlig bil på midten av 80-tallet enn hva den er i dag. Jeg vet ikke helt hvilken bil man kunne kjøre i dag for å vekke de samme følelsene som en ny BMW gjorde for 25-30 år siden. Kjøre en BMW fra midten av 80-tallet i topp-stand, kanskje? Utløseren gikk av akkurat idet kameraet til 18.000 kroner traff bakken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 4, 2013 Forfatter Share Skrevet April 4, 2013 Lancia Flaminia Berlina, ca 1961. Dette var en stor og luksuriøs bil. I god Lanica-tradisjon hadde den de Dion-bakhjulsoppheng med girkassen plassert foran bakakselen. Prismessig konkurrerte den mot Jaguar og Mercedes-Benz, men siden bilen var skreddersydd for italienske avgiftsregler, kom den med en V6-motor på kun 2 liter som ikke var mer enn akkurat tilstrekkelig for bilen. Knapt 4000 ble laget i løpet av 13 år. Som man kan se var Lancia særlig opptatte av å understreke den gode bagasjeplassen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå