Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvorfor ikke dogleg gearkasser er standard på alminnelige biler i dag ?... :?

Litt synsing, men da det er blitt vanlig med 6-trinnskasser er det vel ikke så optimalt? Det er sikkert noen økonomiske hensyn her...

Har kjørt en Ferrari 348 med dogleg, og etterfølgeren F355 uten dogleg (6-trinns). Rimelig like, men på bane vil nok dogleg være best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt synsing, men da det er blitt vanlig med 6-trinnskasser er det vel ikke så optimalt?

Det er jo et godt poeng, men 6. gearet er ofte mer eller mindre et slags overdrive gear så om det gearet lå opp til høyre istedenfor rett ned fra 5. gearet spiller vel knapt noen rolle. Jeg er enig i at økonomiske hensyn sikkert har en avgjørende betydning. Andre forslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang dogleg, så mener jeg å ha lest etellerannetstad at kassen er laget slik for å få kjappere skift/kortere bevegelse mellom 2 og 3 fordi de girene blir mest brukt ved banekjøring... Makes sense to me :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at økonomiske hensyn sikkert har en avgjørende betydning. Andre forslag ?

Tipper på at markedet ønsket en mer tradisjonell løsning slik at alle kunne kjøre bilen uten å tenke baklengs og at det for mannen/kvinnen i gata er det mer praktisk med tanke på køkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang dogleg, så mener jeg å ha lest etellerannetstad at kassen er laget slik for å få kjappere skift/kortere bevegelse mellom 2 og 3 fordi de girene blir mest brukt ved banekjøring... Makes sense to me :)

Ja... og ikke bare når det gjelder banekjøring... man bruker andre og tredjegearet mer ved aktiv kjøring ellers også. En annen årsak til at dogleg gearkassene knapt finnes i alminnelige biler mer er faren for å bomgeare... altså sette gearet i revers istedenfor andre gearet når man gearer opp fra førstegearet. En dogleg gearkasse krever en kraftig sperre foran reversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen årsak til at dogleg gearkassene knapt finnes i alminnelige biler mer er faren for å bomgeare... altså sette gearet i revers istedenfor andre gearet når man gearer opp fra førstegearet.

Riktig - og dette med faren for bomgiring er vel årsaken til at revers plassert til høyre og bakover er blitt så vanlig, sammenlignet med til venstre og framover. Tilhengerne av revers til høyre hevder at venstre-plasseringen er farlig, siden den fører til mange biler i full fart bakover ut fra bomstasjoner o.l. På den annen side har jeg opplevd å sitte på med førere som tar feil av 4. og revers i 80 kilometer i timen... :shock:

Tipper på at markedet ønsket en mer tradisjonell løsning slik at alle kunne kjøre bilen uten å tenke baklengs og at det for mannen/kvinnen i gata er det mer praktisk med tanke på køkjøring?

"Tradisjonell" og "mannen/kvinnen i gata" tror jeg er sentrale nøkkelord her: Det er vel ikke til å stikke under en stol at manuell giring fortsatt blir betraktet som noe av det mest krevende ved bilkjøring av mange ("lese trafikkbildet" fortjener vel strengt tatt den betegnelsen), og de fleste bilfabrikanter er gjerne redd for å skremme bort potensielle kunder ved å tilby noe som helst som fraviker standard-H oppsettet.

Legg også merke til at mange av 70-talls girspakene i denne tråden mangler påskrift som forteller hvor de forskjellige girene befinner seg. Dette var vanlig den gang, nesten uhørt i dag.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se hvordan motivene forandrer seg. Nå i kapitalismens tidsalder er bilen stort sett avbildet i urbane settinger, gjerne med finansblokker, tunneler, broer og andre betongjungeler.

Mens på 70-tallet sto bilen på beite med kuer og alpejenter, eller på søndagstur på lokale nedsnødde alpeveier. Litt mer koselige og menneskelige omgivelser, mye varmere enn disse sølvfargede isaktige pressebildene nå til dags. Dessuten var alltid sjåføren avbildet før, nå er det uten sjåfør eller med sotede vinduer.

Enig.:) Jeg har et utvalg eldre bilbrosjyrer, og for BMWs del er det tydelig at det ble gjort et stilskifte rundt tiden E32 ble lansert. Dette betyr at for E28 og E30 finnes det brosjyrer av både den gamle og nye typen: Den nye preges av urbane, hypermoderne bakgrunner som framstår nærmest som i sort/hvitt, mens i de eldre finner vi innkjørsler med belegningsstein, og interiørbilder der man kan se trær badet i solskinn utenfor.

Selv synes jeg at de nyere brosjyrene har mistet en viss sjarm som de eldre hadde. :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke til å stikke under en stol at manuell giring fortsatt blir betraktet som noe av det mest krevende ved bilkjøring av mange ("lese trafikkbildet" fortjener vel strengt tatt den betegnelsen), og de fleste bilfabrikanter er gjerne redd for å skremme bort potensielle kunder ved å tilby noe som helst som fraviker standard-H oppsettet.

Legg også merke til at mange av 70-talls girspakene i denne tråden mangler påskrift som forteller hvor de forskjellige girene befinner seg. Dette var vanlig den gang, nesten uhørt i dag.... :wink:

Bilkjøring uten giring er helt utenkelig for meg, da det er 90% av kjøregleden. Men når jeg ser folk på amerikanske forum slår det meg hvor mange millioner sjåfører som er evneveike mtp giring.

Alltid moro å finne ut hvordan girkassa er satt opp på gamle biler uten merking. 25 år gamle fiestaer, jettaer o.l mangler f.eks dette...

Enig.:) Jeg har et utvalg eldre bilbrosjyrer, og for BMWs del er det tydelig at det ble gjort et stilskifte rundt tiden E32 ble lansert. Dette betyr at for E28 og E30 finnes det brosjyrer av både den gamle og nye typen: Den nye preges av urbane, hypermoderne bakgrunner som framstår nærmest som i sort/hvitt, mens i de eldre finner vi innkjørsler med belegningsstein, og interiørbilder der man kan se trær badet i solskinn utenfor.

Selv synes jeg at de nyere brosjyrene har mistet en viss sjarm som de eldre hadde. :-k

Virker som stilskiftet kom med jappetiden. E32 er børsbil nr 2 etter gamle S-klasse W126..På Miami Vice-episodene fom 87 kan man se at E32 ble hyppig brukt som gangster/rikmannsbil etter introduksjonen.

Har tre salgsbrosjyrer på E34 M5 og E36 M3, og de er ikke like spennende illustrert som de fra pre-jappetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som stilskiftet kom med jappetiden. E32 er børsbil nr 2 etter gamle S-klasse W126..På Miami Vice-episodene fom 87 kan man se at E32 ble hyppig brukt som gangster/rikmannsbil etter introduksjonen.

Har tre salgsbrosjyrer på E34 M5 og E36 M3, og de er ikke like spennende illustrert som de fra pre-jappetiden.

Stilskiftet kom helt sikkert i forbindelse med jappetiden (slutten av 80-tallet)... da endret fokuset for påkostede biler seg fra å være biler for entusiastene til å være en drøm relatert til primært sosial status. Begrepet "premiumbiler" ble lansert på denne tiden fordi man ønsket å diversifisere markedet i relasjon til status knyttet til en pris (les: bilens tekniske beskaffenhet ble underordnet). Et veldig godt eksempel er E30 M3 og tilsvarende bilmodeller som f.eks Mercedes-Benz W201 190E 2,3-16 og Audi 90 Quattro 2,3 20-Ventiler... i relasjon til bilmodeller som f.eks E36 M3. Sportsligheten ble nedprioritert til fordel for komfort og touringegenskaper... nettopp for å appellere til et bredere kjøpekraftig marked enn kun entusiastene. Økonomisk har dette vært en suksess for bilfabrikkene, men samtidig ble bilmodeller som M3 mindre fokuserte og dermed knapt så sofistikerte. BMW´s store æra når det gjelder ren kjøreglede var over når modeller som E30, E28 og E32 ble erstattet av E36, E34 og E38. Bilene ble bl.a mye tyngre og ikke minst større nettopp fordi sikkerhet og ikke minst komfort ble prioritert fremfor agilitet og kjøredynamiske egenskaper. Et hederlig unntak er E46 M3 CSL, men det er trist at tilsvarende egenskaper ikke lenger bygges inn i mer rimelige modeller... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet "premiumbiler" ble lansert på denne tiden fordi man ønsket å diversifisere markedet i relasjon til status knyttet til en pris (les: bilens tekniske beskaffenhet ble underordnet). Et veldig godt eksempel er E30 M3 og tilsvarende bilmodeller som f.eks Mercedes-Benz W201 190E 2,3-16 og Audi 90 Quattro 2,3 20-Ventiler... i relasjon til bilmodeller som f.eks E36 M3.BMW´s store æra når det gjelder ren kjøreglede var over når modeller som E30, E28 og E32 ble erstattet av E36, E34 og E38. Bilene ble bl.a mye tyngre og ikke minst større nettopp fordi sikkerhet og ikke minst komfort ble prioritert fremfor agilitet og kjøredynamiske egenskaper. Et hederlig unntak er E46 M3 CSL, men det er trist at tilsvarende egenskaper ikke lenger bygges inn i mer rimelige modeller... :roll:

Selv om jeg er yngre enn deg er jeg fortsatt like nostalgisk :wink:

Liker ikke uttrykket "premiumbiler", fordi det uttrykker en slags forakt for kjøreglade og billige biler, og at kun det som er dyrt er bra. Noe av det morsomste jeg har kjørt/eid er en 82 fiesta 1.1...

2.3 16V og 90 20V er kjempebiler som er bedre enn sine etterfølgere i mine øyne.

E34 er stor og tung dessverre, men markedet bestemmer.

Den er hyggelig å kjøre, men skal jeg ha ren kjøreglede uten og måtte bryte fartsgrensene tar jeg Miataen min. Sistnevnte er en genial bil på alle områder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 er stor og tung dessverre, men markedet bestemmer.

Den er hyggelig å kjøre, men skal jeg ha ren kjøreglede uten og måtte bryte fartsgrensene tar jeg Miataen min. Sistnevnte er en genial bil på alle områder!

Gjett hvem som kjøpte en Mazda MX-5 "Miata" til seg selv da han fylte 23 år i 1990. Påsken det samme året ble forøvrig benyttet til en roadtrip til det sydlige England i selskap med en MG Midget (i konseptet den historiske forgjengeren til MX-5)... 8)

MX_5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett hvem som kjøpte en Mazda MX-5 "Miata" til seg selv da han fylte 23 år i 1990. Påsken det samme året ble forøvrig benyttet til en roadtrip til det sydlige England i selskap med en MG Midget (i konseptet den historiske forgjengeren til MX-5)... 8)

Min nåværende er også classic red. 1993 usa-import...Jeg kjører nesten 3k i mnd med den, men blir aldri lei. Kan sette meg i den lørdag morgen og kjøre i mange timer uten å gå lei...

Ser at du har en av de få som ble tatt inn av norsk forhandler, ca 45stk. Du hadde de norske blinklysene i fangeren :wink:

Du burde kjøpe deg en igjen Fredrik. Driftsikker, billig og morsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, jeg lurer på om jeg snart må endre tittelen på denne tråden til noe som favner litt bredere. :D

Alltid moro å finne ut hvordan girkassa er satt opp på gamle biler uten merking. 25 år gamle fiestaer, jettaer o.l mangler f.eks dette...

...noe som betyr at reversen må man finne selv - og hvorvidt du har 4 eller 5 gir, vet du ikke før du har prøvd.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilskiftet kom helt sikkert i forbindelse med jappetiden (slutten av 80-tallet)... da endret fokuset for påkostede biler seg fra å være biler for entusiastene til å være en drøm relatert til primært sosial status. Begrepet "premiumbiler" ble lansert på denne tiden fordi man ønsket å diversifisere markedet i relasjon til status knyttet til en pris (les: bilens tekniske beskaffenhet ble underordnet).

Stilskiftet - og jappetiden - og innføringen av begrepet "premiumbil" - som altså falt sammen med lanseringen av E32, representerer på mange måter et viktig skille for BMW: Det var her man for alvor begynte å produsere biler som ble utropt til "verdens beste". I årene etter at E34 ble lansert, var organtransplantasjon på mennesker et tilbakevendende tema i nyhetene, og Auto Motor und Sport var så overstrømmende positiv til bilen, at noen leserinnlegg spekulerte i om journalisten hadde vært innlagt på sykehus og fått transplantert en BMW-nyre.;)

Tidligere hadde ikke BMW virkelig kunnet hamle opp med alt og alle: E23 hadde manglet noe for virkelig å kunne utfordre S-klassen til Mercedes-Benz, mens 5-serien slet med å bli en testvinner, ikke minst fordi man mente rattposisjonen var feil, og beinplass i baksetet for liten. Begge disse egenskapene var iboende karaktertrekk som forble uforandret fra introduksjonen av E12 i 1972 til utfasingen av E28 i 1987. Vi ser imidlertid at BMW ved introduksjonen av E28 forandret dekkplaten på baksiden av forsetet, for å gi mer knerom for de som satt bak. Det hører også med til historien av BMWs forseter var kraftigere og mer forseggjorte - ergo større - enn i mange andre biler, og at dette nok gikk på bekostning av baksetepassasjerene...

Ved introduksjonen av E34, gjorde man bl.a. et lite nummer av at man i interiøret ikke kunne se en eneste bit av lakkert karosserimetall - til sammenligning ser vi på dette bildet av et E28-baksete, som er forbløffende likt et tilsvarende fra en E12, at denne bilen er rød:

abpfnyd5cjt9plt28jlj.jpg

Mangelen på synlig metall innvendig er en liten del av den store satsingen på bedret komfort og sikkerhet som 80-tallet førte med seg - og som ikke minst førte til en klar økning i bilens vekt. E34 var for eksempel ca 10cm lengre og 6 cm bredere enn forgjengerne. Men da E28 ble lansert, gjorde man et stort nummer av at vekten på innstegsmodellen - 518 - var redusert fra 1220 kilo for E12 til 1150 kilo for E28. Det skal påpekes at allerede E12 var relativt tung, noen som gjenspeilet mye av kvaliteten som var bygget inn i modellen. Da E34 etter en stund stille og rolig fikk sin 518i, veide vel denne rundt 1360 kilo.

Mazdas Mx-5/Miata er et interessant eksempel på at man kan ta utgangspunkt i et nisjebil fra fortiden - her den økonomisk overkommelige engelske roadsteren - og gi den en ny innpakning, komplett med japansk pålitelighet.;) Vi ser vel noe av det samme i at BMWs 1-serie er blitt populær blant endel old-school BMW-fans, siden denne vekker minner om den gang BMW laget og solgte morsomme, attraktive biler entusiastene umiddelbart ønsket seg - uten at den hadde tilstrekkelig bakseteplass til at motorjournalister utstyrt med målebånd og kalkulator fikk seg til å utrope bilene til "verdens beste."

1-serien innehar interessant nok en annen kvalitet fra BMWs tilværelse på den andre siden av jappetiden: Den har faktisk et utseende som vokser og blir mer tiltalende med årene.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...