Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fulstendig enig, da hadde ikke jeg kjøpt de. På min bil måtte jeg bytte pæreholdere etterpå da stikkerene ikke tålte den ekstra varmen de ga. fikk varmgang i de. Sjekket litt på nettet og fant en test i engelske autoekspress utført på phllips laboratoriet, der sto det hvor mye strøm de forskjellige pærene trakk. Desverre er ikke hele testen på nettet lenger. nå finner jeg bare ett sammendrag.

http://www.autoexpress.co.uk/products/p ... _test.html

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Kan stemme at det er lysmodulen som har tatt kvelden, når jeg konverterte til Xenon hadde jeg min lysmodul koplet fra og da var det noen lys som sto på.

Skrevet
  aloebiz.net skrev:
Har sett flere som har hatt dette problemet på E39.. Har ikke fått huka fatt i hva som er feil når det der skjer.. Noen som har svaret?? Det er det garantert :)

Skal ta en diagnose test og finne ut men er mest sannsynlig lysmodulen som har brent seg

Skrevet
  Hansh skrev:
På min mor sin E39 har forrige eier koblet begge lyktene sammen på ene lysmodulen pga. at den andre røk, og dette virker fint. (koster visstnok ca. kr. 5000,- for en ny). Har en teori om at det er en for hver lykt for at varslingen av manglende lys skal virke, for dette virker ikke i hennes bil.

Snakket med BMW idag, og skifte lysmodul og å få tilpasset oppsett til min bil kommer på 6000kr :(

Skal ta diagnose test imorgen og se om de kan være noe annet :?

Skrevet
  Bimmerfører skrev:
Har fått samme problemet, har alltid brukt orignal pærer, så noen overblastning er utelukket.

Hvor sitter det releet sller den modullen som evnt er brent? noen som har produktnummert på denne?

Er jo litt merkelig på en måte at ALLE her inne som har dette problemet opplever det på samme side, med samme lys.

Skal sei eg einige i at de e jævla merkeli! :?

Skrevet
  BlueM skrev:
Lysmodulen sitter vel bak sparkeplata på passasjersiden mener jeg.

Hadde samme feilen på min E39... Der måtte svineriet byttes. Gjorde ganske vondt i bankkontoen. Omlag 5000 kr som tidligere nevnt her. Kan virke som om dette er en "forbruksdel" på E39 når det runder en alder på tosifret antall år desverre.

Lysmodulen sitter visstnåk bak kjørelys vribrytteren sa di på BMW

Skrevet
  crazy2be skrev:
  BlueM skrev:

Hadde samme feilen på min E39... Der måtte svineriet byttes. Gjorde ganske vondt i bankkontoen. Omlag 5000 kr som tidligere nevnt her. Kan virke som om dette er en "forbruksdel" på E39 når det runder en alder på tosifret antall år desverre.

E39 - Sparkeplata på passasjersiden

E46 - Bak lysbryteren

Lysmodulene inneholder ikke relè, men er halvlederbaserte.

Disse kan feile uten at kretsen er overbelastet, men dårlig konstruksjon/manglende kjøling kan forårsake at disse svikter etter en stund.

Fukt i LCM'n er også en kjent feilkilde.

(Har liggende en slik modul dersom noen lurer på hvordan den ser ut)

Skrevet
  Ørjan_S skrev:
  crazy2be skrev:
  BlueM skrev:

E39 - Sparkeplata på passasjersiden

E46 - Bak lysbryteren

Lysmodulene inneholder ikke relè, men er halvlederbaserte.

Disse kan feile uten at kretsen er overbelastet, men dårlig konstruksjon/manglende kjøling kan forårsake at disse svikter etter en stund.

Fukt i LCM'n er også en kjent feilkilde.

(Har liggende en slik modul dersom noen lurer på hvordan den ser ut)

hmm.. inte vet jag :P

fekk bære fortalt på BMW at modulen låg der.

Men hadde våre kjekt hadde du kunnet lagt ut bilde da :)

Kva er LCM?

Skrevet

Stemmer det at Lysmodulen ligger bak sparkeplata på passasjer sida på E39, er ikke noe hokus pokus å komme til der, ta vekk sparkepanelet så ser du den, er verre å få den på plass igjen enn å ta den ut, den sitter skrudd fast med en M8 skrue, når denne er skrudd ut drar du bare modulen ned.

Her er ett bilde

img_0274.jpg

Skrevet

for en litt elektro-kyndig person (ikke meg), tror dere det kan være noen hokus pokus å måle seg frem til feilen på disse og kanskje få liv i den igjen?

Ser forresten at den er å få kjøpt brukt på diverse skrotplasser til rundt 1500 svenske pesetas.

Skrevet

LCM/Lysmodul:

9v2ioc8tgguztrerw22l.jpg

Disse elekroniske relèene kan være en årsak til at lys forblir på.

pizmbtq0hhqxnyzayqvw.jpg

Vannskade:

rjbw2j6c0gjx8jcbkqpw.jpg

Bimmerfører skrev:
for en litt elektro-kyndig person (ikke meg), tror dere det kan være noen hokus pokus å måle seg frem til feilen på disse og kanskje få liv i den igjen?

Ser forresten at den er å få kjøpt brukt på diverse skrotplasser til rundt 1500 svenske pesetas.

Måle seg frem bør være fullt overkommelig, koblingsskjema vil nok hjelpe mye.

For å reparere en LCM på komponentnivå må man finne en komponentkilde som kan levere slike halvlederrelè, evt. en kompatibel erstatning. I tillegg må man sikre at det faktisk er disse som er kaputt. Her vil nok en diagnose på lysmodulen være til stor hjelp.

Når det gjelder brukte lysmoduler så må(/bør) disse kodes om slik at de er konfigurert i samsvar med den nye bilen. (Km-stand lagres også i lysmodulen)

Skrevet
  crazy2be skrev:
  Hansh skrev:
På min mor sin E39 har forrige eier koblet begge lyktene sammen på ene lysmodulen pga. at den andre røk, og dette virker fint. (koster visstnok ca. kr. 5000,- for en ny). Har en teori om at det er en for hver lykt for at varslingen av manglende lys skal virke, for dette virker ikke i hennes bil.

Snakket med BMW idag, og skifte lysmodul og å få tilpasset oppsett til min bil kommer på 6000kr :(

Skal ta diagnose test imorgen og se om de kan være noe annet :?

Jeg har noen nye slike transistorer som ryker i lysmodulene liggendes.

Kan selge deg noen om du ser deg råd for å skifte selv,eventuelt en tv rep. Da trenges det ikke ny modul og ny programmering.

Gjør det selv skifting forklares her.

http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... ?dokid=130

http://tech.bentleypublishers.com/servl ... %20E39.pdf

Skrevet

En ting jeg glemte helt til jeg så innlegget til 540ESS er at det finnes forskjellige typer lysmoduler alt etter hvilken årsmodell bilen er.

Typen nevnt over er LCM type 2, mens den jeg avbildet er LCM type 3.

Funksjonsmessig lik, men LCM2 bruker transistorer i TO220 kapsling som er lette å bytte og få tak i, mens LCM3 bruker SMD baserte eletkroniske relee i SO-** kapsling.

Skrevet
  Ørjan_S skrev:
En ting jeg glemte helt til jeg så innlegget til 540ESS er at det finnes forskjellige typer lysmoduler alt etter hvilken årsmodell bilen er.

Funksjonsmessig lik, men LCM2 bruker transistorer i TO220 kapsling som er lette å bytte og få tak i, mens LCM3 bruker SMD baserte eletkroniske relee i SO-** kapsling.

OT: Er bare litt nysgjerrig.. Har sett du svarer på veldig tekniske spm i mange tråder (og det er jo veldig bra) Jobber du som BMW-teknikker, eller er all kunskapen din selvlært.??

Skrevet
  Ørjan_S skrev:

LCM 2 tror jeg går til 09/ 2000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...