Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, er sikkert ikke mange som er enige, men dette er min mening basert på min erfaring.

Har jo kjørt rundt med småen i 2 år nå så....

Grunnen til at VELDIG mange velger stasjonsvogn er jo at "alle" barnefamilier har det. Ser jo at folk legger ut coupèene sine for salg så fort dama er litt "sen".

Jeg har sansen for at du går dine egne veier, men en coupé er utvilsomt mindre praktisk enn en 4/5 dørs bil når det gjelder "unger & melk". Da vi var gravide for 15 år siden hadde vi en Mercedes-Benz W124 230E... og i en eller annen svært tett melketåke fant vi ut at den var for liten så derfor måtte vi ha en Chrysler Voyager... som "alle" andre på dette tidspunktet. Den var stor, men det er vel også det eneste positive man kan si om den bilen. Da melketåken lettet etter det første året med barn så vi endelig lyset og en ny Peugeot 405 stasjonsvogn ble vår neste familiebil. I forhold til både Mercedesen og Chrysleren var Peugeot´en mer eller mindre en sportsbil... og de som husker 405 husker sikkert også at den hadde relativt brukbare kjøreegenskaper tiltross for gnager attitutene. Vel... vi har iallefall ikke hatt problemer med to voksne og to barn i vår 2003 E46 318d Touring... nå på sjette året.

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ja, når det kommer til plass så er det nok enklest med touring. (Barnevogner, leker etc...) men med et barn får man grei plass i sedan, coupè compact) Hadde jeg hatt 2 så måtte jeg nok krype til korset og gå for touring selv.

Men hadde touringen vært tilgjengelig som 3 dørs så hadde jeg satset på det :P

Skrevet
Ja, når det kommer til plass så er det nok enklest med touring. (Barnevogner, leker etc...) men med et barn får man grei plass i sedan, coupè compact) Hadde jeg hatt 2 så måtte jeg nok krype til korset og gå for touring selv.

Men hadde touringen vært tilgjengelig som 3 dørs så hadde jeg satset på det :P

Tre dørs stasjonsvogner var populære på 70 og tidlig 80-tallet, men det konseptet ser ut til å ha forsvunnet i glemmeboken nå. Før i tiden hadde jo mange familiebiler med kun to dører... bare tenk på VW Boble og tidlig Volvo Amazon/140.

Skrevet
Det er med barneseter som med vogner, de varierer enormt i størrelse og utforming. Anbefaler deg å prøve i bilen. De uten basestasjon tar som regel minst plass forover, fordi de ikke bygger så mye i høyden.

Men husk at det er et helvete med barnesete og to dører, spesielt uten base! Med base går det sånn passe greit, for da slipper man å kravle bak for å sette på belte på stol/unge.

Dette har jeg absolutt ingen forståelse for. Jeg har hatt 2 forskjellige typer barneseter i både 2 og 4 dørs bil. (Maxi cosi med rygg mot kjøreretning og recaro young sport som er mer en vanlig stol) og kan ærlig si det at barnesete i 4-dørs bil er noe dritt. Dette har vært seter uten base (festes direkte i sikkerhetsbeltet)

Fordelen er at man slipper å klatre over setet for å få festet det og ungen. Man bare vipper forstet fram og går inn i bilen. Da har man alt rett foran seg, og slipper unaturlige, knotete stillinger når man fester ting :wink:

Nu har jeg hatt E34 touring i 3 år, den ble innkjøpt i angst for at 2dørs E30'en skulle bli for liten, TABBE! Men nok om det.

Touringen er helt grei, så lenge barnet hadde babystol (med base) så satt det i passasjersetet forran, dette da det var veldig mye mer praktisk i forhold til å plassere grine-stoppere som falt ut av munnen, sjekke at barnet enda pustet osv.. Vi hadde henne stort sett bare bak på langtur, og det var det egentlig ikke så voldsomt mange av i babyperioden.

Nå har vi en 1-serie 3 dørs som jeg kjører + stasjonsvogna.

Det er ikke problem for "voksne folk" å sitte forran en 3åring i den, og det funker etter min mening veldig bra å sette barnet inn for meg (som er 190cm med lange armer), da min rutine er.

1. Åpne passasjerdør og vippe frem setet.

2. Lempe inn barn forran baksetet

3. lukke dør, sette meg inn på andre siden

4. Barn har nå automatisk satt seg selv i stolen.

5. feste sele fra førerstolen.

6. vippe frem passasjerstol.

i touringen er prosessen litt anderledes.

1. åpne dør.

2. lempe barn opp i barnestol (dunke hodet til barnet i taket ettpar ganger)

3. banne over at det er for trangt til å få overkroppen til andre siden av barnet.

4. fortelle barnet at pappa ikke er sint på barnet.

5. lukke døren å gå rundt til førerstolen.

I ØSENDE regnvær er det absolutt å foretrekke å ha 3 dørs bil, ettersom barn-inn-i-bilen prosessen er veldig mye kortere, og jeg slipper å stå med ræva i været og bli våt på ryggen lenger enn nødvendig.

Dette er på ingen måte en fasit, men jeg trives med min løsning.

På nyåret skal det lastes en 4åring og en 0 åring i bilen, det skal bli spennende å se om vi velger einser eller touring når alle fire skal på tur. JEg er litt usikker på hvordan vi skal gjøre det, men ser for meg at 4åringen sitter bak føreren og 0åringen bak passasjeren.

Jeg har isofix og utkoblbar airbag på passasjersiden, så til vanlig havner nok minstemann på den plassen.

Ettersom einseren er firmabil med betalt bensin så ønsker jeg i utgangspunktet å bruke den i steden for sleden til det meste.

Skrevet

Hvordan i all verden kan det være enklere med barnesete i en 2-dørs bil kontra en 4-dørs, slik Rabies påstår..?? Misforstår jeg eller?

Skrevet

Øyvind Berg:

Overrasket over at du klarer å få plass til barnesete bak i en 3-dørs 1-serie. Prøvde selv å få plass til bakovervendt babysete bak min samboer i en 5-dørs 1-serie, og det var det ikke nok plass til! Vår datter sitter i fremovervendt sete nå når hun er litt større, men tror det fortsatt hadde blitt vel trangt.

Ang. diskusjonen om Coupe vs. stasjonsvogn så synes jeg det er litt merkelig med alle som absolutt skal selge sedanen sin for å kjøpe tilsvarende stasjonsvogn når de venter barn. Vi har to sedaner og det er ikke noe problem når man har barn. Da jeg var liten reiste vi 5 stykker på bilferie i den samme Carinaen som jeg har nå uten å trenge takboks eller noe, uten problem. Da familien økte til 6 kjøpte de en 6-seter (den mest personbilaktige på markedet da: Picnic), men den ble byttet i en Celica og en billig bil da det var gått tre år og tid for ny bil. Men lang avsporing, da jeg egentlig skulle avslutte med å si at jeg tror en Coupé er ganske upraktisk hvis man har barn i barnesete, men så lenge man får plass og det er snakk om en M3 så forstår jeg at man er villig til å ha det litt vanskeligere!

Forresten så var det nok noe helt annet med 3-dørs familiebil på 60-70-tallet, da barn normalt ikke ble festet på noen måte i baksetet.

Skrevet

Jeg hadde daglig barnesete i min E46 coupe. Av typen recaro kjøpt på torshov. Det gikk bra å få ungen inn og ut av bilen. Men skal man flytte sete mye inn og ut av bilen er Isofix base et must. Men Jeg hadde alltid barnet bak meg med hodet vendt mot kjøre retningen.

Må inrømme at jeg savnet min gamle e36 sedan mange ganger for det er nesten for trangt og fire dørs er lettere mtp barnesete bak. Man må lide for skjønheten.

Skrevet
så det dere sier er att det vil fungere bra med en e46 sedan?

Det kan absolutt se sånn ut. Det konkluderes vel til og med med at det går fint med coupe! Du trenger ikke selge sedanen din :)

Skrevet

Det kan absolutt se sånn ut. Det konkluderes vel til og med med at det går fint med coupe! Du trenger ikke selge sedanen din :)

Da puster jeg lettet ut siden dama har termin 1 juni og vi har 2 stk e46 sedan :)

Skrevet

Da puster jeg lettet ut siden dama har termin 1 juni og vi har 2 stk e46 sedan :)

Jeg tror i alle fall det ikke er noe som helst problem. Men om man har 2 barn og de begynner å bli større og dermed krever mer bagasje så kan en E46 sedan bli noget liten. E60 sedan derimot er jo stor!! :)

Skrevet
Jeg har sånn feste til barnesete (eller andre ting) i m3n, men ikke i 323 Ci'n.

Funker det greit å ha barnesete med ryggen mot kjøreretning i m3`en syns du?

Det vet jeg overhodet ingenting om,

og det har jeg ei heller tenkt å finne ut. Hehe...

:P

Skrevet
Jeg har sånn feste til barnesete (eller andre ting) i m3n, men ikke i 323 Ci'n.

Funker det greit å ha barnesete med ryggen mot kjøreretning i m3`en syns du?

Det vet jeg overhodet ingenting om,

og det har jeg ei heller tenkt å finne ut. Hehe...

:P

Haha, bank i bordet! Eg sa det samme for snart 9mnd sida!:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...