ingard Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 En som har fyllekjørt gjentatte ganger som 22 åring burde ikke miste retten for alltid, men fram til han blir ansett som skikket. Når man er 22 er man voksen og bør vite bedre. At man da har fyllekjørt gjentatte ganger, viser at man ikke er skikket til å føre bil. En 22-åring er er mange ganger ikke "voksen". Og du leste åpenbart ikke hva jeg skrev. Mye kan endre seg fra man er 22 til 50. Kalles modning.. Selv idioter kan blir ordentlig folk.
skillbill Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 En som har fyllekjørt gjentatte ganger som 22 åring burde ikke miste retten for alltid, men fram til han blir ansett som skikket. Når man er 22 er man voksen og bør vite bedre. At man da har fyllekjørt gjentatte ganger, viser at man ikke er skikket til å føre bil. En 22-åring er er mange ganger ikke "voksen". Og du leste åpenbart ikke hva jeg skrev. Mye kan endre seg fra man er 22 til 50. Kalles modning.. Selv idioter kan blir ordentlig folk. Voksen eller ei, man for stå til ansvar for sine handlinger. Slik oppførsel viser til de grader null respekt for lover og regler, og selvom man i seinere alder blir en lovlydig "gavnleg borger", så må fortsatt tap av førerrett være en stående konsekvens livet ut! Hvertfall når det er snakk om slike grove overtramp! Hvis denne personen hadde kjørt på og drept et annet menneske, mener dere fortsatt at denne skulle få tilbake lappen ved forbedring i en seinere anledning
Bmwfanatic Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Jeg gjorde også mye dumt frem til jeg var rundt 22, men etter det har det roet seg, jeg var vel kanskje ikke voksen? Har aldri vært innblandet i ulykker heldigvis, men det kan man vel si att bare er flaks. Det er ikke alle som klarer å tenke like langt etter att de har inntatt en god del alkohol, men det er helt klart noe som forbedrer seg hos de fleste med årene. Om da denne dummheten fører til att ett menneskeliv går taps, så er det jo ett veldig vanskelig tema.. Jeg vet rett og slett ikke hva som er passende straff i en slik sak jeg, det er helt klart att han som har forårsaket ulykken kommer til å slite voldsomt resten av livet, men tenk på venner/familie til den avdøde.. Grusomt, og definitivt ett vanskelig og sårt tema
Fredrik Skrevet November 14, 2008 Forfatter Skrevet November 14, 2008 Jeg tror nok at hvis man mister lappen for livstid er man fradømt retten til å kjøre bil mm. for minimum 5 år i Norge. Dette betyr at man kan søke om å få lov til å ta lappen etter fem år, men det krever ganske sikkert en fornuftig vandelsattest i de aktuelle fem årene. Jeg tror retten ser straffen i en bredere sammenheng... narkotikamisbruk, andre lovbrudd, fare for gjentagelse etc. Veitrafikkloven sier følgende: § 1-5. Minstetid når tap av førerett er fastsatt for alltid Er tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn fastsatt for alltid etter tvingende regler i vegtrafikkloven § 33 nr. 1 tredje og fjerde ledd, skal minstetiden nevnt i § 33 nr. 1 sjette ledd og § 40 være 5 år. Her er et par tre til... http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/93257/ ... vstid.html http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/a ... 864995.ece http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/280868 ... lykke.html
skillbill Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Jeg gjorde også mye dumt frem til jeg var rundt 22, men etter det har det roet seg, jeg var vel kanskje ikke voksen? Har aldri vært innblandet i ulykker heldigvis, men det kan man vel si att bare er flaks. Det er ikke alle som klarer å tenke like langt etter att de har inntatt en god del alkohol, men det er helt klart noe som forbedrer seg hos de fleste med årene. Om da denne dummheten fører til att ett menneskeliv går taps, så er det jo ett veldig vanskelig tema.. Jeg vet rett og slett ikke hva som er passende straff i en slik sak jeg, det er helt klart att han som har forårsaket ulykken kommer til å slite voldsomt resten av livet, men tenk på venner/familie til den avdøde.. Grusomt, og definitivt ett vanskelig og sårt tema Det har vært masse saker i media der menneskeliv har gått tapt som en konsekvens av kjøring i beruset tilstand, og sjelden har straffeutmålingen stått i stil med handlingen:( Et menneskeliv er jo uvurderlig, og derfor mener jeg at den juridiske straffen, når det er snakk om tap av førerrett, må vare livet ut. Den skyldige får jo mest sannsynlig "psykisk straff" så det holder, for ikke å snakke om smerten til de pårørende og etterlatte, men tenk bare hvor mye verre det blir for de etterlatte, om de i fremtiden møter den skyldige ute på veien, fullt lovlig bak et bilratt
Fredrik Skrevet November 14, 2008 Forfatter Skrevet November 14, 2008 Et menneskeliv er jo uvurderlig, og derfor mener jeg at den juridiske straffen, når det er snakk om tap av førerrett, må vare livet ut. Den skyldige får jo mest sannsynlig "psykisk straff" så det holder, for ikke å snakke om smerten til de pårørende og etterlatte, men tenk bare hvor mye verre det blir for de etterlatte, om de i fremtiden møter den skyldige ute på veien, fullt lovlig bak et bilratt Det heter seg jo at når man har sonet sin dom har man gjort opp sin straff overfor samfunnet (altså alle oss andre). Dette er et viktig prinsipp i en rettsstat og selvom det kan være vanskelig å akseptere for evt. direkte berørte av f.eks en ulykke, drap etc. må man respektere at det er slik... alt annet vil være en slags balkanisering (dvs. hevntørst og selvjustis).
Gunnar Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 dette blir jo litt det samme som når rusmisbrukere endelig blir rusfri, får seg jobb og prøver¨å leve normalt, men må betale ned gammel gjeld resten av livet og fårderfor aldri helt til å leve normalt.Hvis folk har kommet seg på beina, og prøver å leve som andre, er det da riktig at de fremdeles skal ha en straff hengende over seg resten av livet? Jeg kan aldri i min villeste fantasi tenke meg at det denne 22 åringen har gjort, kommer til å gjenta seg når han er 50. At han bør få straff er det ikke tvil om, men jeg synes lang og tro samfunnstjeneste samt noen år uten lappen og bot hadde vært nok. Må si meg prinsippielt enig med eriklepe her. Tro det eller ei, men de fleste av oss kan drite skikkelig på draget og gjøre dumme ting. Syns han fortjener et par måneder bak lås og slå og 5 år uten lappen. Etterpå bør han få mulighet til å bli lovlig igjen - for saken her er at han mest sannsynlig vil kjøre bil igjen ganske snart dersom lappen ryker for resten av livet (bokstavelig talt). Men kan han ha et håp om å få igjen lappen, så motiverer det til skjerpings. Sett dere selv i samme situasjon. Hadde dere latt være å kjøre om dere hadde mista lappen for resten av livet? Tror det hadde vært et HARDT slag for de fleste av oss her inne... Ang bilkjøring... Jeg mista lappen i 13 mnd for å ha kjørt 140 på e-18 i dobbel fil på kvelden. Da fikk jeg vite at enkelte dører ville bli lukket for alltid... Som bland annet kjørelærer. 13 mnd for 140? Var det 80-sone da? Eller 90? Lappen ryker ikke engang på 140 i 100-sone.
Fredrik Skrevet November 14, 2008 Forfatter Skrevet November 14, 2008 Tro det eller ei, men de fleste av oss kan drite skikkelig på draget og gjøre dumme ting. Syns han fortjener et par måneder bak lås og slå og 5 år uten lappen. Etterpå bør han få mulighet til å bli lovlig igjen - for saken her er at han mest sannsynlig vil kjøre bil igjen ganske snart dersom lappen ryker for resten av livet (bokstavelig talt). Men kan han ha et håp om å få igjen lappen, så motiverer det til skjerpings. Jeg tror Stortinget har tenkt i de samme baner iom. at veitrafikkloven nettopp åpner for at man etter en vurdering kan få en ny mulighet til å ta lappen etter fem år uten lappen. En evt. fare for en gjentagelse av lovbruddene som førte til straffen veier nok tungt i saker som dette.
wabby Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Ang bilkjøring... Jeg mista lappen i 13 mnd for å ha kjørt 140 på e-18 i dobbel fil på kvelden. Da fikk jeg vite at enkelte dører ville bli lukket for alltid... Som bland annet kjørelærer. 13 mnd for 140? Var det 80-sone da? Eller 90? Lappen ryker ikke engang på 140 i 100-sone. Dette var over grenlandsbrua, snittmåling fra lasses, over brua og ut på andre siden. Dette var 90 men er satt til 80 nå. Straffa ble 13 mnd + 14 dager pallesnekkring om jeg husker rett. Paller ble det i allefall.
Jørgen-Fastbmw Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Litt spennandes det her.. noken som veit noke om den bilen der ? ser den har m5 intriør osv..
OLEZZ Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 må man ikke søke benådning til kongen? Jeg vet om en som måtte det, etter å ha mista lappen for "livstid". Stoppet gjentatte ganger uten førerkort. Riktignok 20 år siden da.
Muffins Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 off, er så mye negativt i avisen med bmw'er involvert
skillbill Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Et menneskeliv er jo uvurderlig, og derfor mener jeg at den juridiske straffen, når det er snakk om tap av førerrett, må vare livet ut. Den skyldige får jo mest sannsynlig "psykisk straff" så det holder, for ikke å snakke om smerten til de pårørende og etterlatte, men tenk bare hvor mye verre det blir for de etterlatte, om de i fremtiden møter den skyldige ute på veien, fullt lovlig bak et bilratt Det heter seg jo at når man har sonet sin dom har man gjort opp sin straff overfor samfunnet (altså alle oss andre). Dette er et viktig prinsipp i en rettsstat og selvom det kan være vanskelig å akseptere for evt. direkte berørte av f.eks en ulykke, drap etc. må man respektere at det er slik... alt annet vil være en slags balkanisering (dvs. hevntørst og selvjustis). Tror du misforstår meg litt nå Fredrik. Jeg er fullt klar over at det kommer en dag da den straffedømte har sonet ferdig sin dom. Og da skal denne være en fri mann/kvinne;) Selv om det nok dessverre er slik at han/hun må finne seg i å bli tittet litt "skjeivt" på resten av livet av samfunnet forøvrig. Det jeg mente var, at hvis man har blitt dømt til fotgjenger på livstid, så skal det forbli sånn. Da skal man ikke etter soning og tydelig forbedring kunne ta lappen på nytt!
skillbill Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Må si meg prinsippielt enig med eriklepe her. Tro det eller ei, men de fleste av oss kan drite skikkelig på draget og gjøre dumme ting. Syns han fortjener et par måneder bak lås og slå og 5 år uten lappen. Etterpå bør han få mulighet til å bli lovlig igjen - for saken her er at han mest sannsynlig vil kjøre bil igjen ganske snart dersom lappen ryker for resten av livet (bokstavelig talt). Men kan han ha et håp om å få igjen lappen, så motiverer det til skjerpings. Sett dere selv i samme situasjon. Hadde dere latt være å kjøre om dere hadde mista lappen for resten av livet? Tror det hadde vært et HARDT slag for de fleste av oss her inne... Errare Humanum Est, som det heter på gresk. Det er menneskelig å feile. Men når det er snakk om så grove "feil" som her, så mener jeg at man må kunne sette foten ned en gang for alle, og la avgjørelsen være stående livet ut. Det er bare flaks at det ikke gikk menneskeliv tapt, og da bør man statuere et eksempel, som forhåpentligvis virker avskrekkende på fremtidige berusede sjåfører! Jeg tror ikke denne personen kommer til å la være å kjøre bil etter at han nå mister lappen, og skulle han ha utsikt til forbedring, så tror jeg han trenger et godt organisert hjelpeapparat og konstant oppfølging over lang tid. Men selvfølgelig, alt kan skje, og jeg håper jo for vedkommende sin del at han greier å komme inn på lovlig spor igjen, men som sagt ønsker jeg han ikke tilbake i trafikken på lovlig måte, altså med gyldig førerkort!
Fredrik Skrevet November 14, 2008 Forfatter Skrevet November 14, 2008 Det jeg mente var, at hvis man har blitt dømt til fotgjenger på livstid, så skal det forbli sånn. Da skal man ikke etter soning og tydelig forbedring kunne ta lappen på nytt! OK... jeg mener imidlertid at dagens lov er rimelig fornuftig alt tatt i betraktning. Man får kun muligheten til å gå opp til en ny kjøreprøve etter en totalvurdering og tilsvarende er praksisen også hvis man f.eks skal sone en dom eller deler av en dom hjemme med elektronisk fotlenke. Det er mange faktorer som spiller inn, men spesielt narkotika og annen rusmisbruk diskvalifiserer. Jeg kan forsikre dere om at dette er en stor utfordring for mange... har livet først begynt å gå den gale veien er det helt utrolig så mye dumt folk gjør når det er et rusmisbruk involvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå