Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forskjellen er helt marginal:

Landevei hhv. 0,47 liter/mil og 0,47 liter/mil for E46 318d og E46 320d. Blandet kjøring resulterer i hhv. 0,58 liter/mil og 0,59 liter/mil for E46 318d og E46 320d.... med manuelt gear (data iht. BMW). I praksis har disse modellene imidlertid et litt lavere forbruk ved blandet kjøring... jeg klarer rundt 0,55 liter/mil med min 2003 E46 318d Touring. Ren bykjøring ligger i området rundt 0,80 liter/mil for begge modellene.

Skrevet

Kommer an på gassfoten din det. Frister mer å gi på hvis du har litt krefter til overs.

Har gått fra ca 0,8 på mila med E46 318i til 1,5+ med E30 325ix... :roll:

Skrevet

Forbruket stiger naturligvis også på en dieselbil når man er tung på gassen, men ikke like mye i relativ forstand som på en bensinbil. En dieselbil kjører mest økonomisk når man kjører jevnt i den samme hastigheten rundt momenttoppen og fordi en dieselbil har en høy utveksling på gearene medfører dette at man kan kjøre økonomisk også i hastigheter opp mot 130-140 Km/t (dvs. under 0,60 liter/mil). Min erfaring med vår E46 318d Touring er derfor at forbruket først stiger signifikant over denne hastigheten... dvs. når motorens turtall kommer over ca. 2800 rpm. En relativ dramatisk økning av forbruket inntreffer først når turtallet kommer over ca. 3500 rpm eller ca. 160 Km/t. Ved jevn kjøring på Autobahn i hastigheter opp mot ca. 180 km/t (ca. 3800 rpm) ligger forbruket på ca. 0,80 liter/mil, men er hastigheten over dette (mot maksfarten på ca. 200 Km/t) vil forbruket toppe ved ca. 0,90 liter/mil. Til sammenligning hadde vår tidligere 1997 E36 323i et bensinforbuk på ca. 1,20 liter/mil ved en hastighet på ca. 180 km/t og opp mot ca. 1,50 liter/mil ved hastigheter over 220 km/t.

Skrevet
0.8 på mila i 180 er jo bra da...

Ja... det er ganske imponerende, men det krever som nevnt en jevn hastighet. Den minste positive endring i hastigheten når man kjører så fort krever mye diesel... og det gjennomsnitlige forbruket stiger dramatisk.

Skrevet

Jeg har en 2008 e82 120D Coupe 177hk bruker 0,68 på mila med grisekjøring.

Klarer 0,5 på langkjøring. skal opp til bergen og chippe den etter jul. men tror ikke forbruket synker noe særlig av det men mer gøy blir det.

qf2vwbwxh9ulf16wdhoe.jpg

Skrevet

99MOD, 320D. Forbruk småkjøring 2km til jobb 0,62. Langkjøring vanskelig å få over 0,45. Beste forbruk 0.39 i Danmark over 60mil. Største forbruk 0,76 Hirshals - Kassel T/R 11timer. 152hk, 0-100 7.9s. med G-Tech måler.

• 2 weeks later...
Skrevet

forbruket vil nok øke litt med chiping av bilen,gjorde det verfall på min e46..men ved bruk av "boks"da synker forbruket men blir litwe effekt av det i forhold til åntli datachiping av bilen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...