Olelink Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Mange som brenner for denne saken, det vises Tror litt mer info også kunne hjulpet her, vi som er unge å spreke kan ikke skylde på at "nei sier du det, er det tåkelys det der, er det ikke lov? det viste jeg ikke osv", men det er en betydelig anndel eldre som kjører rundt med tåkelys tent både forran å bak, som rett og slett ikke vet at det ikke er lov. De er jo bare glade til at bilen lyser vel og godt og vet da vel ikke hva som er hva på den brytern.... Den gang de kjørte opp eksisterte vel nesten ikke tåkelys på ola nordmann biler.
Bimmerchris Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Det står stått og stadig i avisene her ihvertfall,at tåkelys+nærlys ikke er lov osv. Litt av problemet med eldre mennesker er at em ikke vet hva tåkelys er.Da hjelper det lite om dem leser at det er forbudt.
Odd-M Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Det som irriterer meg hakket mer enn grøftelys er de tullingene som kjører med tåkelyset bak tent hele tiden. Typisk er det alltid en vanlig brødboksbil med en eller annen bil-ignorant bak rattet. En annen merkelig ting jeg har lagt merke til ved disse tilfellene er at de heller ikke bruker langlyset til tross for at det er beksvart ute. Dermed får man, i tillegg til å bli fenomenalt blendet av tåkelyset, heller ikke se noe av veien fremover, med den følge at forbikjøring blir vesentlig vanskeligere og potensielt farligere. Og kommer man seg forbi kan du være 100% sikker på at grøftelysene står på. Hva i HEL**** er det som snurrer i topplokket på slike folk?
Hansh Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Olelink: Tett snødrev er et helt lovlig scenario for bru av park+tåkelys. Har selv opplevd dette som nødvendig langt oftere enn ved tåke, og da gjerne i kombinasjon med både tåkelys bak og nødblink. Noen ganger må det faktisk såpass til for at bilen bak i en kolonne skal klare å se deg til enhver tid.
Hansh Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Det som irriterer meg hakket mer enn grøftelys er de tullingene som kjører med tåkelyset bak tent hele tiden. Typisk er det alltid en vanlig brødboksbil men en eller annen bil-ignorant bak rattet. En annen merkelig ting jeg har lagt merke til ved disse tilfellene er at de heller ikke bruker langlyset til tross for at det er beksvart ute. Dermed får man, i tillegg til å bli fenomenalt blendet av tåkelyset, heller ikke se noe av veien fremover, med den følge at forbikjøring blir vesentlig vanskeligere og potensielt farligere. Og kommer man seg forbi kan du være 100% sikker på at grøftelysene står på. Hva i HEL**** er det som snurrer i topplokket på slike folk? Spørsmålet er vel hva som mangler??
S.Arnesen Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Du synes det er moro å fremstå som en idiot? Bedre å virke som en idiot og komme med noe lurt nå og da, enn å være en idiot som aldri har noe fornuftig å komme med
deerepower Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 ja ja samma faen:P den som har råd til 2000kr i bot, for å kjøre med tåkelys eller hvor mye det er.. den kan kjøre med det:D jeg har råd å jeg skal fortsette:)lyser ikke så fælt av de tåkelysa. er såvidt det gløder foran der. værre med dem som har montert xenon i dem;)
Bimmerchris Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Har jo ikke noe med at man har råd til boten eller ikke. SÅ du synes det er greit at jeg kjører på rødt lys i alle lyskryss du da,siden jeg har råd til det? Hadde du sagt det samme dersom jeg brått kjørte over mora/faren/dama/broren/søstra di i ett gangfelt da? Det samme kan skje med tåkelys. Man kan blende motgående bilist slik at denne ikke ser f.eks en fotgjenger som går på siden av veien,som skal over ett gangfelt osv. Det er også mange veier der det ikke er hvite striper på veiskulderen.Fort gjort å havne i grøfta der,dersom man blir blendet.
Galro Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 ja ja samma faen:P den som har råd til 2000kr i bot, for å kjøre med tåkelys eller hvor mye det er.. den kan kjøre med det:D jeg har råd å jeg skal fortsette:)lyser ikke så fælt av de tåkelysa. er såvidt det gløder foran der. værre med dem som har montert xenon i dem;) Beklager å måtte bry meg, men jeg fatter bare ikke begrunnelsen "verre med de andre som gjør ditt og datt". Nesten uansett hva du gjør, vil du finne noen som gjør noe som er verre enn det. Betyr det dermed at du fritt kan gjøre hva du vil så lenge det finnes en større idiot? Nei, selvsagt ikke. Jada, det er sikkert verre å kjøre uten ratt, med beina opp av takluka og i feil kjørefelt på motoreveien uten lys, men jeg synes du likevel kan slå av tåkelysene dine. Mange av dine medtrafikkanter sitter ikke med sånne fancy dimma og sota ruter som man kan finne i nyere biler, og har man ikke dette vil man merke tåkelys - i hvert fall så gjør jeg det.
kilronan Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 ja ja samma faen:P den som har råd til 2000kr i bot, for å kjøre med tåkelys eller hvor mye det er.. den kan kjøre med det:D jeg har råd å jeg skal fortsette:)lyser ikke så fælt av de tåkelysa. er såvidt det gløder foran der. værre med dem som har montert xenon i dem;) Hoho, er dette også et sånt ironisk Otto Jespersen monolog-innlegg a'la bernhell hvor du sier noe helt tøvete bare for leke morsom og samtidig skape samfunnsdebatt? Men hvis jeg seriøst skal anmelde argumentet ditt for hvorfor du mener du har rett til å bruke ulovlig mye lys så tja.. dårlig. Men du bør glede deg til du blir voksen og får skikkelig lønn. Da kan du praktisk talt gjøre akkurat hva du vil. Bare pass på å unngå ubetinget fengsel. I Norge kan ikke dette byttes mot penger. Lykke til.
Kentan-racing.com Skrevet Desember 22, 2008 Skrevet Desember 22, 2008 Har nå i en periode etter denne diskusjonen prøvet meg litt frem med lastebilen mens jeg har vært ute og kjørt.. der har jeg hittil kjørt med nærlys og grøftelys uansett.. rett og slett fordi jeg ikke har giddet skru av brytern.. skulle trodd man så bedre når det regnet ute og mørk asfalt.. Men synes ikke jeg har sett så godt.. Så skrudde av tåkelysene i regnvær og gud så mye lettere det ble og møte biler når det regner.. Tåkelysene blendet faktisk meg selv samtidig som den sikkert blender øvrig trafikk.. I snøkave og slikt skrur jeg dem på for og bedre se hvor kanten er.. der hjalp de meg litt.. Så har jeg møtt en del biler med noe jeg tror er ettermontert xenon i frontlykter.. pluss i tåkelys.. Disse setter jeg fra nå av fulle lys på.. ser ikke den dritt når du møter disse.. Ser unektelig tøfft ut med tåkelys og park og gli i bygater på lørdag.. men tenner du nærlys skru av tåkelysa.. Og til han som nevnte tåkelys bak.. Jeg hater de folkene intenst.. ingenting er verre enn og være småtrøtt og komme bak en slik bil.. det svir som faen i øynene og du blir utroli trøtt og sliten.. Noen flere som har prøvd og eksprimentere med lysene i mørket og gjort seg erfaringer disse dagene?
Bjorni92 Skrevet Januar 8, 2009 Skrevet Januar 8, 2009 Ny på forumet her, men tåkelys og AE der det er gatelys, helt okei for meg. Men der det ikke er så mye gatelys og det begynner og bli temmelig mørkt. Skru av tåkelys og parklys og skru på nærlys / fjernlys. Blir fort blenda av tåkelys hvis det er vått i veibanen. En annen ting er alle bilene med de feiljusterte lysa... Ikke noe mer irriterende enn det, møte biler med vanlig lys som blender mer enn biler med Xenon lys.
larserso Skrevet Januar 9, 2009 Skrevet Januar 9, 2009 Har nå i en periode etter denne diskusjonen prøvet meg litt frem med lastebilen mens jeg har vært ute og kjørt.. der har jeg hittil kjørt med nærlys og grøftelys uansett.. rett og slett fordi jeg ikke har giddet skru av brytern.. skulle trodd man så bedre når det regnet ute og mørk asfalt.. Men synes ikke jeg har sett så godt.. Så skrudde av tåkelysene i regnvær og gud så mye lettere det ble og møte biler når det regner.. Tåkelysene blendet faktisk meg selv samtidig som den sikkert blender øvrig trafikk.. I snøkave og slikt skrur jeg dem på for og bedre se hvor kanten er.. der hjalp de meg litt.. Så har jeg møtt en del biler med noe jeg tror er ettermontert xenon i frontlykter.. pluss i tåkelys.. Disse setter jeg fra nå av fulle lys på.. ser ikke den dritt når du møter disse.. Ser unektelig tøfft ut med tåkelys og park og gli i bygater på lørdag.. men tenner du nærlys skru av tåkelysa.. Og til han som nevnte tåkelys bak.. Jeg hater de folkene intenst.. ingenting er verre enn og være småtrøtt og komme bak en slik bil.. det svir som faen i øynene og du blir utroli trøtt og sliten.. Noen flere som har prøvd og eksprimentere med lysene i mørket og gjort seg erfaringer disse dagene? Denne tråden drukna nok litt i juleferien... Glimrende innlegg! Dine erfaringer stemmer veldig godt overens med mine egne Blir et par forundra sjeler når du gir dem fullys med lastebil vil jeg tro
Andreas1 Skrevet Januar 9, 2009 Skrevet Januar 9, 2009 Blir et par forundra sjeler når du gir dem fullys med lastebil vil jeg tro Spesielt hvis de ikke vet hvorfor han i lastebilen setter på alt lyset...
Jay-O Skrevet Januar 9, 2009 Skrevet Januar 9, 2009 Det folk ikke tenker på er at det kan godt være lovlig monterte xenonlys som blender og - men hvis lykta er skitten så spres lyset sånn at de i motsatt kjøreretning blendes, derfor er det krav om lyktespylere, enten auto eller manuelle, og auto høydejustering på xenonsystemer. Jeg kjører med 7000K farge på både parklys og tåkelys, men har merket at jeg blender lite i forhold til når jeg prøver ut skitne lykter. Salt fra strøing er verst. Og det er ingen som har gitt meg noen negativ respons på bi-xenon systemet mitt - men kanskje fordi jeg er nazi når det kommer til rene ruter og lykter (spyler auto lyktene når jeg spyler ruta) En annen ting for å bekjempe blending er å vaske ruta si en gang iblant. Satt på med en kamerat i en E30, med skitne, salte vinduer, og da var halogen nærlys nok til å skape "halo" effekt utover hele synsfeltet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå