kilronan Skrevet Desember 17, 2008 Skrevet Desember 17, 2008 bla bla bla Ikke akkurat ordrett sitert, men ok. Vel da du tydligvis ikke kjører på slike steder der slik kan forekomme så betyr det ikke noe uansett. Forøvrig så er det ikke alltid de dyrene som du ser med nærlys/fjernlys som er problemet heller . De er de dyrene som alle andre som ikke vet hva de skal se etter kjører på som er problemet .. Du mener altså at tåkelysene hjelper deg med å se dyr i veikanten. Det kan sikkert stemme hvis du kjører sakte, men i 70+ km/t så hjelper det ikke. Forutsatt at du er et normalt menneske med normal reaksjonstid. Og tro meg her er MANGE påkjørlser hvert år. Godt mulig. Og du som er så flink å regne vet vel at der er flere faktorer som avgjør stoppdistanse , og der fart er en av de. Positivt at du har skjønt såpass. Men fra spøk til alvor; hvis du prøver å rettferdiggjøre at du bruker nær+tåkelys når du kjører i 10km/t langs en øde riksvei på utkikk etter vilt så tror jeg sikkert du kan fortsette med det uten at folk flest bryr seg nevneverdig. Og merk jeg skrev også at jeg bruker ikke tåkelys overnfor møtende traffikk. You are the man. De kan faktisk skrues av og på !!? Håper ikke det var ment som et spørsmål Men du har det vel så travelt med å svare på posten at du rekker ikke å lese alt først. Jeg har ikke kommentert noen av dine poster før nå. enkelte er så forbanna jævlig opptatt med hvor ulovlig det er å bruke tåkelys at de faktisk ikke har fått med seg at de KAN være et godt hjelpemiddel når forholdene tilsier det. Og da har du lov å bruke de også. I denne tråden diskuterer vi først og fremst tåkelys kombinert med nærlys. Det er, som nevnt, ikke lov uansett. Og når man først er inne på det så har jeg en bil nr 2 som har 2 sett med kjørelys . Dvs den har orginalt to lykter som man har nær og fjernlys på . Desse står ovenfor hverandre på samme måte som feks tåkelys og nær/fjernlys. Nesten hver gang jeg bruker den bilen når det er mørkt er det en eller annen mongo som skal flashe med lysene da han tror jeg har på blendende tåkelys, dette enda vedkomende tydligvis ikke kan ha blitt blendet noe mer en vanlig da begge er riktig justert og med nærlys. Høres skikkelig guffent ut å bli feilaktig beskyldt for å drive tåkelysvirksomhet. Men da antar vedkomende at jeg kjører med tåkelys og tar seg den friheten med å begynne en voldsom lysblinking. Det bryr meg egentlig ikke , men det sier jo en hel del om vedkomende som gjør dette. Høres ut som du snakker om en spesiell hendelse her. Men hva mener du det sier om vedkommende? Og for de som ikke gidder å lese hele posten så er jeg helt enig i at å bruke grøftelys/nærlys/fjernlys til sammen blender motgående traffikk og er ulovlig ( SÅ sant ikke forholden tilsier at man kan bruke tåkelys ) Som nevnt over så har man ikke under noen omstendigheter lov til å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys - og det er da også det som har en tendens til å blende folk mest. Edit: Vi er ganske litt over middels interesert i hjort her i området , så ofte kjører en langs veiene og leter etter hjort .. Og tro det eller ei , men litt lys ut mot grøftesidene hjelper ganske mye gamlingen kjører rundt med en lykt av den typen man plugger i sigarettenneren når han er ute å kjører , forøvrig kan den også slåes av Ok, hvis vi skal leke liten skrift-leken så skal jeg også være med. Når det gjelder det du skriver over så høres dette ut som en situasjon som ikke er spesielt relevant for det vi diskuterer her. Hvis du bruker bilen når du er på jakt i fjellet så må du gjerne montere sola på bilen for min del.
deerepower Skrevet Desember 17, 2008 Skrevet Desember 17, 2008 som vi lærer på kjøreskolen... du skal ikke se på motgående's lys.. da skal du følge med på den hvite stripa til høyre-->> å vips ikke no problem med motgåendes lys.. ingen som lærte det når de tok lappen?
kilronan Skrevet Desember 17, 2008 Skrevet Desember 17, 2008 som vi lærer på kjøreskolen... du skal ikke se på motgående's lys.. da skal du følge med på den hvite stripa til høyre-->> å vips ikke no problem med motgåendes lys.. ingen som lærte det når de tok lappen? Tror nok det generelt kan være fornuftig å kikke litt andre steder også iblant.
deerepower Skrevet Desember 17, 2008 Skrevet Desember 17, 2008 som vi lærer på kjøreskolen... du skal ikke se på motgående's lys.. da skal du følge med på den hvite stripa til høyre-->> å vips ikke no problem med motgåendes lys.. ingen som lærte det når de tok lappen? Tror nok det generelt kan være fornuftig å kikke litt andre steder også iblant. ja men jeg mente når man møter bilen da akkuratt på det tidspunktet.. for å se etter forgjengere som kan skjule seg på veikanten;) mener ikke at du skal se der hele tia heller hehe
Sjøbuse Skrevet Desember 17, 2008 Skrevet Desember 17, 2008 Mitt argument for å kjøre me tåkelys og kjørelys samtidig er det at jeg har lyst til det. Og lysten blir ikke akkurat mindre av at en haug kverulanter skal få meg til å slutte med det fordi at de liksom blir blenda. Det er bare innbilding. Har i mine 11 år på veien aldri blitt blenda av bil med tåkelys på. Når veien er mørk og våt og alt er bare sorgen blir eg blenda uansett åssen lys møtende bil har. Etter denne diskusjonen kom igang har eg sett på biler eg møter og prøvd å se etter om eg blir blendet, og konkluderer hver gang med at det som blender mest er xenon.Og det tullet som purken kommer med at blikket mitt liksom blir dratt ned mot veien foran bilen ubevisst med tåkelys på,er også rein avføring. De har da ikke det minste peiling hva min ubevissthet/bevissthet foretar seg. trur jeg skal begynne å kjøre med fjernlys nå jeg. siden jeg da får mye bedre sikt. og jeg har veldig lyst.
hagenisse Skrevet Desember 17, 2008 Skrevet Desember 17, 2008 Mitt argument for å kjøre me tåkelys og kjørelys samtidig er det at jeg har lyst til det. Hør hør! Samme argument bruker jeg for å ligge i venstre felt selv om høyre er ledig, ligge 50 under fartsgrensa samt hindre bilmerker jeg ikke liker. Har du lyst, har du lov!
Grasatfahrer Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 jeg siterte deg ikke pga jeg synest forumet blir mere leslig og oversiktig slik istede for å sitere hele postene. Loven er ganske klar på nærlys/tåke bruk så om det er lovlig eller ikke er ikke noe å diskutere. Men som du vil skjønne når du har fått kjørt bil i noen år så er der mange ting ved lover og forskrifter som vil få deg til å stille spørsmålstegn ved hensiktene i forhold til utførelse og funksjon i praksis.
bernhell Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Haha! Innlegget mitt fikk dere til å gå rett på limpinnen! For en gjeng med idioter altså. Se på deres egne innlegg selv og fortsett å tro at dere er verdens smarteste personer. Tar dere monologene til otto jespersen like seriøst også kanskje? Dere sitter kanskje å feller en tåre over ofrene hans?
hagenisse Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Haha! Innlegget mitt fikk dere til å gå rett på limpinnen! For en gjeng med idioter altså. Ja, for innlegget ditt hadde jo virkelig et ironisk preg over seg du. Hva prøvde du oppnå? Det du skrev var jo ikke det spor dummere enn mange andre har liret av seg tidligere. Men som du vil skjønne når du har fått kjørt bil i noen år så er der mange ting ved lover og forskrifter som vil få deg til å stille spørsmålstegn ved hensiktene i forhold til utførelse og funksjon i praksis. Det er mulig, men tåkelysbruk er ikke en av dem.
Al Bundy Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 som vi lærer på kjøreskolen... du skal ikke se på motgående's lys.. da skal du følge med på den hvite stripa til høyre-->> å vips ikke no problem med motgåendes lys.. ingen som lærte det når de tok lappen? Hvis du lærte at du skal se på den hvite stripen på kjøreskolen da har du hatt en kjøelærer som ikke kan jobben sin. Det du lærer på kjøreskolen er at du skal prøve så godt du kan å se hva som skjer bak bilen du møter. Får raskest kunne klare det bør du se ut til siden av veien. Da vil du raskere se om det feks går en person der. Møter du en tosk som kjører med tåkelysene på fodi da tror han at alle synes han er kuul så lyser de lysene opp hele veibanen. Møtende bil har ikke sjans til å se forbi møtende bil da. Hvis ikke du skjønner det, ja da bør du ikke kjøre i mørket. Er en grunn til at de har forbud mot det og det er ikke for å irritere rånerene desverre.
larserso Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Aiai, denne tråden har jo virkelig tatt seg opp igjen og blitt til lystig lesing på morgenen Kan ikke fatte hvor lite mottakelige de som vil bruke nær+tåke er for argumenter om basic fysikk. Gikk dere på skolen og lærte fysikk eller vil dere rett og slett ikke innse at dere tar feil? Takk for fornuftige motargumenter og festlig lesing hagenisse og kilronan Må også si at jeg hadde problemer med "ironien" til bernhell... Har vel gått for mange år på skolen til at jeg klarer slike sosiale utfordringer...
S.Arnesen Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 som vi lærer på kjøreskolen... du skal ikke se på motgående's lys.. da skal du følge med på den hvite stripa til høyre-->> å vips ikke no problem med motgåendes lys.. ingen som lærte det når de tok lappen? Hvis du lærte at du skal se på den hvite stripen på kjøreskolen da har du hatt en kjøelærer som ikke kan jobben sin. Nå er det forskjell på det å barbere seg og skjære av seg hodet. Det "Al Bundy" sier er det at når man blir blendet av en bil, skal man følge med på den hvite streken for å unngå blendingen fra møtende bil. dette gjør også at øynene "venner" seg til forholdene igjen etter blendingen.
bernhell Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Tar det ikke så tungt om dere ikke skjønte den dårlige ironien i det, men jeg oppnådde det som jeg så for meg ville skje når jeg humret for meg selv og skrev det innlegget.
hagenisse Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Du synes det er moro å fremstå som en idiot?
Olelink Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Den eneste gangen tåkelys er lovlig å kjøre med (bortsett fra park/tåke) er når tåken er så tett at du må skru av nærlys/fjernlys for å ikke bli blendet selv.Altså at du kjører med kun tåkelyktene. Det er meget sjelden tåken er så tykk,og da skal forresten også bakerste bil ha tåkelyset bak tent i tillegg. Litt avhengig av hvor du bor dette da tåke nok forekommer noe hyppigere en del steder. Ellers vil jeg nå foreslå snødrev, i allefall her i trøndelag er det no ofte at snøen kommer så tett, ofte kombinert med vind, at du får samme selv blendingseffekt som tykk tåke, da er tåkelys fint å ha, merk at selvfølgelig må nærlys av og farten må ned for man ser jo ikke mange meterne forran seg men i disse tillfeller er i allefall (om ikke juridiskt) tåkelys hendige. Nå begynner jo gatelys å bli godt utbredt langs stammveinettet så da er jo selvblendingsproblemet lite men når gatelysene forsvinner...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå