Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, underlig hva politiet har å ta seg til av og til.. Men, når de kjører patrulje i grisgrendte strøk så må de vel bare ta det de ser da, sånn at de gjør seg fortjent til lønna si. Men 5.200,- for å kjøre på rødt? De må man si :shock:

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Dette er faktisk en slik ting, som de godt kunne sett gjnnom fingrene på og kun gitt deg tilsnakk med hyggelig tone.. Da hadde sannsynligvis holdningen din til politiet vært mye bedre, samt jeg tror du hadde lært like mye av situasjonen uten den boten..

Skrevet

Hvis du kan bevise at det var hvit/gult lys før du passerte,altså ved film eller lignende,så vil du stå utrolig sterkt i denne saken.

Et lyd opptak vil da vel ikke bli avvist i en rettsak vel,selv om det er uten om at begge parter er informert,tenker da spesielt på nokas saken der de hadde mange timer med avlyttede telefon samtaler.

Jeg for min del har laget meg snarvei på mobilen min til lydopptak.Og treffer jeg på en ufin politimann,så spør jeg han om tjeneste nummer,noe han plikter å oppgi.

Skrevet
Regner med dette var ment som en spøk? Opptak uten samtykke fra samtlige parter blir avvist i en eventuell rettsak! :wink:

Ja det stemmer at dei KAN sjå vekk fra det i ein eventuell rettsak, men det + videooptak fra ein pasasjer reddet lappen min ein gong :)

Var eg og ein utenlansk bil som tok noen stygge forbikjøringer for ca 2 år siden, der eg vart stoppet og den andre bilen vart vinket videre. Ein venn av meg hadde med seg videokamera og tok det opp for å filme diskre i baksetet da politiet vinket videre den utenlanske bilen som for øvrig hadde stoppet også - for så å prøve å inndra lappen min. Fekk ei bra bot på 6500 kr da, men det kan eg leve med.

Og ja det er fult lovleg, det offentligheiten kan sjå/høyre - er lov å ta bilde/film av.

Skrevet
Regner med dette var ment som en spøk? Opptak uten samtykke fra samtlige parter blir avvist i en eventuell rettsak! :wink:

Ja det stemmer at dei KAN sjå vekk fra det i ein eventuell rettsak, men det + videooptak fra ein pasasjer reddet lappen min ein gong :)

Var eg og ein utenlansk bil som tok noen stygge forbikjøringer for ca 2 år siden, der eg vart stoppet og den andre bilen vart vinket videre. Ein venn av meg hadde med seg videokamera og tok det opp for å filme diskre i baksetet da politiet vinket videre den utenlanske bilen som for øvrig hadde stoppet også - for så å prøve å inndra lappen min. Fekk ei bra bot på 6500 kr da, men det kan eg leve med.

Og ja det er fult lovleg, det offentligheiten kan sjå/høyre - er lov å ta bilde/film av.

Til "privat el ikke-kommersiell" bruk er det tillatt, altså hvis man ikke har til hensikt å benytte materialet i en eller annen sammenheng ved en seinere anledning.

Skrevet

Hadde du du bare venta noen sekunder så hadde det (kanskje) ikke vært et problem. Men skjønner deg veldig godt. Er alt for mange regelryttere der ute.

Skrevet
Hvis du kan bevise at det var hvit/gult lys før du passerte,altså ved film eller lignende,så vil du stå utrolig sterkt i denne saken.

Et lyd opptak vil da vel ikke bli avvist i en rettsak vel,selv om det er uten om at begge parter er informert,tenker da spesielt på nokas saken der de hadde mange timer med avlyttede telefon samtaler.

Jeg for min del har laget meg snarvei på mobilen min til lydopptak.Og treffer jeg på en ufin politimann,så spør jeg han om tjeneste nummer,noe han plikter å oppgi.

Mener også at telefonavlytting er tillatt, så lenge den ene av partene kjenner til avlyttingen. Mens avlytting av begge parter, der må 3.mann ha rettens tillatelse. (f.eks. i Nokas)

F.eks. telefonselgerne tar jo opp samtalene, og vi som blir oppringt blir jo ikke gjort oppmerksom på dette.... :evil:

Men om retten ikke kunne brukt et eventuellt video-/lydopptak, så kunne jo han der politimannemannen ha fått tilsendt opptaket, så spørs det på samvittighenten hans...

Skrevet
Til "privat el ikke-kommersiell" bruk er det tillatt, altså hvis man ikke har til hensikt å benytte materialet i en eller annen sammenheng ved en seinere anledning.

Så medier som tar bilder av politifolk som mishandeler ein stakkars person har ikkje lov å offentleggjere det?

Var ein sak tidlegere i Oslo der dei klarte å arrestere ein jurist som tok bilde av 4 politifolk som såg på ein feilparkert bil (eller noko - husker ikkje saken.) Men da kom det fram at det almenheiten kan sjå, kan bli tatt bilde/film av.

Skrevet

Så medier som tar bilder av politifolk som mishandeler ein stakkars person har ikkje lov å offentleggjere det?

Var ein sak tidlegere i Oslo der dei klarte å arrestere ein jurist som tok bilde av 4 politifolk som såg på ein feilparkert bil (eller noko - husker ikkje saken.) Men da kom det fram at det almenheiten kan sjå, kan bli tatt bilde/film av.

Media står sidestilt! :wink: De har litt større rettigheter enn vanlige "privat personer" som deg og meg!

Man må også huske på, at å offentliggjøre ikke er det samme som å "bruke et opptak som gyldig/godkjent bevis" i en eventuell rettsak :wink:

Som du sier, det allmenheten ser kan man filme/ta bilde av, uten samtykke fra de medvirkende, sålenge man ikke har til hensikt å benytte materialet i en eller annen sammenheng ved en seinere anledning annet enn til "privat/ikke-kommersiell bruk". Dette gjelder folk som deg og meg.

For media er det slik at de kan bruke materiale til kommersiell bruk, og de slipper nødvendigvis og innhente samtykke fra de medvirkende!

Skrevet

En av jernbaneovergangene i Tønsberg gir kun grønt lys i den ene retningen selv om bommene går opp i begge retninger. Det er fordi det er i kombinasjon med lyskryss.

Hvis dere er 100% sikre på at dere ikke kjørte før bommen var helt oppe, og at det faktisk blir hvitt på det gitte stedet så fort bommen er oppe, så ville jeg dratt bort med et kamera og dokumentert det. Jeg ser for meg at retten vil syns det er bortkastet tid å holde på med en slik sak hvor det faktisk er en fysisk hindring så lenge det er fare, men en vet jo aldri.

Skrevet

Problemet ditt i en rettssak vil være å bevise din uskyld. Det er to tjenestemenn i bilen. De står lenger bak deg og har mer oversikt over lys og bom. Ditt vitne kan hjelpe deg men jeg er redd det blir ord mot ord, og da velger alltid retten politiets side. Da har ikke politiet noe å tape, selv om det bare gjelder et forelegg på 5200. Så du må nok ut med 5200 + saksomkostninger...

Men jeg forstår deg 5200 er surt anyway!

Skrevet
En av jernbaneovergangene i Tønsberg gir kun grønt lys i den ene retningen selv om bommene går opp i begge retninger. Det er fordi det er i kombinasjon med lyskryss.

Hvis dere er 100% sikre på at dere ikke kjørte før bommen var helt oppe, og at det faktisk blir hvitt på det gitte stedet så fort bommen er oppe, så ville jeg dratt bort med et kamera og dokumentert det. Jeg ser for meg at retten vil syns det er bortkastet tid å holde på med en slik sak hvor det faktisk er en fysisk hindring så lenge det er fare, men en vet jo aldri.

Uten at jeg har sett denne aktuelle planovergangen, så kan jeg med 99 % sikkerhet garantere at dette ikke stemmer. Alle anlegg fungerer på samme måte ute på linjen (strekning mellom to stasjoner). Det blir ikke hvitt lys i planovergangssignalene før bommen er helt oppe, så sant det ikke er kontaktfusk i den aktuelle kontakten... Blir litt frustrert faktisk, av å lese om hva dere tror. Jeg vet jævli godt hvordan anlegget fungerer. :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...