Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ABS er jo faktisk vannvittig kjekt å ha om vinteren. Alle vet at man skal klemme inn clutchen og forsøke å svinge unna, men det er jaggu sjeldent det nytter. Har man for stor fart, da åker det til helvete samme hvor mye man svinger. Jeg har reddet meg fra grøfta mang en gang takket være den. :)

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg for min del blir ikke helt fornøyd med abs,og dens virkning.

Hadde jeg hatt en knapp(på feks ratt/girspak) som jeg kunne koblet den fra med hadde den vært grei,men det å bare seile i full fart,uten å føle at det er jeg selv som bremser,og det å ikke kunne bremse ut bilen syns jeg er helt forferdelig.

Blir forresten overrasket over sånne innlegg som dette,for hvis man kan LESE seg til å bli en bedre vintersjåfør,så har man ingenting å gjøre i en bil i utgangspunktet er min mening.

Skrevet
syntes det er litt artig jeg at nordisk ungdom ligger langt under ungdom ifra andre steder i verden på ulykkes statestikk på glatteveier :)

det er kanskje fordi norden + noen steder til har slikt føre. og resten av verden ikke har så mye snø. ganske sikker på at ungdommene i afrika slår oss ungdom fra norden langt ned i støvvlene på den statestikken der. :P

Skrevet

Har en gammel merc 190 som brukes om vinteren. Slitte piggdekkbak = mye morro :) Har hatt mye rattutslag på den støtt og stadig. Var sjåfør på E39'n til en kompis en gang. Han hadde piggfrie dekk. Kjørte full bil. Var tørt føre helt til jeg kjørte opp en del bakker. Der var det delvis påfrosset. Fikk sleng på bilen i 70km/t. fikk hele 3 kontra'er. Var nermest fult rattutslag på første kontran. Bileieren var rimeli svett der han satt, men takket være en del skreneerfaringer redda jeg biln fra grøfta.

Når man har kjørt en del skrens fra før, så sitter man med erfaring som kan redde slike situasjoner.

Har vert et par turer i grøfta me 190'n, men ikke noe prob når man har noen med en tahoe som kan dra sei opp. Lærer av det og. Bedre å gjøre det med en gammel bil...

Skrevet
Hadde vært moro å vært på sånt isbanetreff, men jeg gidder ikke kjøpe piggdekk kun for et treff i året. Nytter ikke med piggfri dekk, blir polert...Pluss de som river opp isen med rallypigg med slitne e28'er :)

Helt slett snødekt underlag hadde vært moro!

du har jo ikke peiling, det blir MYE bedre grep etter at bilene har rivd opp isen! det tar bra tak selv med piggfritt på isen da;)

Skrevet

vært på is-bane 2 ganger med piggfritt på min E38. og det blir bare glattere og glattere jo mer det blir kjørt der. på slutten av dagen nytter det nesten ikke å kjøre.

førstegang jeg var på is-bane var det bil med ispigg på banen også. og det ble fortsatt bare verre og verre veigrep utover dagen.

Skrevet
ASC kan hindre snurr hos alle førere, dsc har jeg ikke personlig erfaring med på glatt føre. ASC griper inn snarere enn noen kan reagere om man får litt hjulspinn i sving, snakker nå om ting som skjer uforutsett ikke planlagte sladder. Ser det er enkelte her som er så gode at slikt utstyr bare er i veien, det er jo tøffe saker.... Men selv F1 førere har bruker jo asc når regelverket tillater det, men de er kanskje ikke så knalltøffe førere som enkelte av dere?

Og de fleste her på bimmers har jo faktisk også biler som går såpass at de har ca 1hk pr. kg ](*,)

Kom ihvertfall med sammenligninger som er litt relevante da.

Kan legge til at F1 blir helt feil i mine øyne med elektroniske hjelpemiddler som ACS,ABS launch controll o.l.

Dem burde heller ikke ha den "depot" knappen sin heller som begrenser hastigheten til "riktig fart" i depoet.Dette fordi,hvis dem ikke klarer på eget initiativ å holde lav nok hastighet i depot,så burde dem bli disket.

Så lenge jeg ikke har 3 bremsepedaler (en til hvert bakhjul og en til forhjulene) og 4 bein har ihvertfall ikke jeg sjans til å konkurrere med ASC+T når det gjelder å utnytte veigrepet, men ESP er jeg heller ikke veldig glad i som tidligere sagt, fordi jeg føler at biler isolerer meg fra kjøringen og tar det derfor roligere, men har nok absolutt sin misjon for de fleste.

Synes sammenligningen med F1 var helt relevant, men er enig i at de ikke burde ha det siden de konkurrerer om å være best. På offentlig vei skal ting helst være tryggest mulig.

Knappen som sørger for riktig fart i depotet ble et krav etter en stygg ulykke. Ser ingen grunn til at uskyldiges liv skal risikeres pga. evt. førerfeil!

Skrevet

Burde vært obligatorisk fleire timer med å boltre seg på en plass, evt. med kjørelærere hvor man bare kunne få lekt seg, og lært å kjenne bilen. Jeg har ihvertfall som mange andre redda meg og bilen min på å leike meg litt. Skulle vært bygd baner for dette!

Skrevet

En gang i året, i 3 dager, er glattkjørings banen åpen i Tromsø, å hadde d ikke vært for d, hadde jeg aldri fattet ESP. Mange får panikk når ESP slår inn, å slipper alle pedaler, men d er feil, man skal holde bånn gass når den slår inn, for at ESPen skal jobbe seg inn på rett kjør.

Skrevet

regel nr.1 på vinterføre: bruk vinterdekk ! :P

fikk en kar i fronten i starten av denne vintern, ikke spesielt morsomt etter å ha hatt lappen i ei uke.. fikk en grei smell og var utrolig heldig, kjører penere nå ;)

afuuk2a51gubfcmnh0d0.jpg

jeg er litt tilhenger av å "føle" veien og føret, da veit man liksom hva man har å forholde seg til, men med all den nye teknologien og biler som "flyter" på dårlige veier blir følelsen litt borte, og man forventer nærmest at bilen skal gjøre alt for deg om det skulle skje noe..

Glattkjøringa burde være mer omfattende, hvertfall siden vi kjører i et land med mye snø og lang vinter :)

• 1 month later...
Skrevet
Jeg for min del blir ikke helt fornøyd med abs,og dens virkning.

Hadde jeg hatt en knapp(på feks ratt/girspak) som jeg kunne koblet den fra med hadde den vært grei,men det å bare seile i full fart,uten å føle at det er jeg selv som bremser,og det å ikke kunne bremse ut bilen syns jeg er helt forferdelig.

Blir forresten overrasket over sånne innlegg som dette,for hvis man kan LESE seg til å bli en bedre vintersjåfør,så har man ingenting å gjøre i en bil i utgangspunktet er min mening.

Jeg hadde en 318is for noen år siden, og fant ut at etter noen sekunder burning begynte abs lampa og lyse. Da var abs'en deaktivert helt til jeg skrudde av tenningen. Dette har jeg ikke prøvd på andre bmw'er, men det var en fin måte og få vekk abs'en.

Skrevet

Jeg liker å bestemme selv hvordan jeg vil kjøre. Og da er det ikke alltid disse elektroniske hjelpemidlene er til noe hjelp.

Men selvfølgelig skjønner jeg poenget med dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...